(ČTK) – Výstavba nového mostu na místě stávajícího Libeňského mostu je pro Prahu výhodnější než rekonstrukce toho současného. Vyplývá to z dílčích závěrů analýzy ČVUT, kterou si nechalo město vypracovat a kterou má ČTK k dispozici. Technická správa komunikací (TSK) rovněž požádala magistrát o prodloužení stavebního povolení na rekonstrukci mostu do konce roku 2017. Zatím totiž není znám vítěz soutěže, který opravu za zhruba dvě miliardy zajistí.
Libeňský most je v havarijním stavu a je na něm omezen provoz. Plánovanou přestavbu ovšem provází protesty. Podle odpůrců bude most při opravě zbořen, přitom je architektonicky vzácný.
V porovnávaných parametrech odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT upřednostnili stavbu nového mostu na stávajících pilířích v deseti parametrech, ve čtyřech podpořili rekonstrukci současného mostu a v jednom případě dopadly obě varianty stejně. Odborníci ve své zprávě rovněž zamítli možnost stavby repliky mostu v rozšířené verzi, tedy v šířce 26 metrů s jakou počítá varianta navrhující stavbu nového mostu. Ten současný je široký 21 metrů. Podle zprávy by takové rozhodnutí bylo neekonomické a „z hlediska zachování autenticity materiálů postrádá smysl“.
Pro stavbu nového mostu podle odborníků z ČVUT hovoří například doba trvanlivosti prací – zatímco po opravě bude moci most bez zásahů fungovat 20 let, při stavbě nového je to 100 let. Stejně tak náklady na údržbu budou v případě nové stavby nižší a také rizika, že se stavba protáhne nebo se neočekávaně zvýší náklady jsou podle nich v případě stavby nové mostu nižší.
Naopak pro zachování mostu a jeho rekonstrukci hovoří podle odborníků zachování současného vzhledu, který je cenný, a rovněž dopravní omezení v průběhu prací bude nižší. Z architektonického a historického hlediska také dojde k zachování autentického materiálu, ze kterého byl most ve 20. letech postaven.
Opravu chystá město řadu let. V roce 2009 vydaly úřady stavební povolení, o čtyři roky později jeho platnost prodloužily do konce letošního roku. Stavět se ale stále nezačalo. Podle předloňské zprávy Technické správy komunikací je Libeňský most v nejhorším stavu ze všech pražských mostů.
Proti možnému zbourání se postavila občanská sdružení i radnice Prahy 7. Petici podepsaly stovky lidí. Proti plánu, podle kterého měl být most rozšířen na 26 metrů a některé jeho části zbourány, stojí i Česká komora architektů.
Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Kvůli velmi špatnému stavu byl v roce 2009 zakázán vjezd vozům těžším než 7,5 tuny. Navíc byla snížena rychlost tramvají na 20 kilometrů za hodinu a přímo na mostě se nesmějí potkat protijedoucí tramvaje.
Autory Libeňského mostu, který spojuje Holešovice a Libeň, jsou architekt a kubista Pavel Janák a konstruktér František Mencl.
Doplněno Stavbaweb:
Libeňský most na stránkách Wikipedie
Libeňský most /virtuální Praha
Související články:
Praha do konce roku rozhodne o budoucnosti Libeňského mostu 23.10.2015
ČKA podporuje zachování Libeňského mostu 3.8.2015
Dva pražské mosty stále nejsou po povodni opraveny 5.12.2008












“Na Knížecí “ (Praha - Smíchov) je pěkná připomínka a o to větší, že v klidu a pohodě vydržela i…
Lidem, kteří momentálně uvažují o stavbě, takový voucher velmi pomůže a hlavně ušetří nějaké peníze. Líbí se mi, že děláte…
Děkujeme Heluzu za takový vánoční "dárek"..
Tento voucher vypadá zajímavě. Kombinace vrácení peněz při nákupu a výrazné slevy na okna může výrazně snížit celkové náklady. Je…
Do 4/1 jsou Mockerovy domy přístupné v rámci akce Vánoční putování Pražským hradem https://www.hrad.cz/cs/kultura-na-hrade/program/vanocni-putovani-prazskym-hradem-1-13462