Architekt Martin Čeněk nám zaslal svůj realizovaný projekt interiéru bytu v objektu, který vznikl přestavbou nevyužitého továrního areálu bývalého závodu Orion na bytové domy.
Autor: Martin Čeněk
Typ projektu: realizace
Rok 2011 (dokončení) / 2009-2010 (projekt)
Dodavatelé: DOOM PM stavby s.r.o. (hlavní dodavatel stavby) / Roman Fendrich (vestavný nábytek) / Sinai (sklo)
Mladý pár si pořídil byt v v bytovém domě postaveném na místě bývalého továrního komplexu Orion v Praze Modřanech. Charakteristický původní monolitický skelet haly, ač zajímavý, se ukázal být pro vyřešení interiéru bytu spíše na obtíž, zejména v ložnicích byly železobetonové pilíře a šikmé náběhy průvlaků značně omezující. Bylo by jistě bývalo zajímavé odhalit podhledem zakryté původní trámové stropy, bohužel to ale znamenalo přílišné navýšení nákladů a problémy s akustikou bytu.
Byt majitelé zakoupili ve „standardním“ developerem dodávaném stavu a teprve pak se rozhodli pustit do úprav. Vzhledem k jejich finančním i časovým možnostem vznikal projekt i následná realizace po částech a například dětský pokoj (v současnosti pokoj pro hosty) nebyl zatím dokončen.
Celkový koncept řešení vycházel z touhy byt opticky zvětšit a zachovat v něm – i v dokončeném stavu – pocit vzdušnosti. Jedinou větší stavební úpravou, kromě přestavby koupelny, bylo vybourání příčky mezi vstupní halou a obývacím pokojem s kuchyňským koutem, která byla nahrazena jednoduchým posuvným panelem (na celou výšku místnosti) zasouvaným za novou sádrokartonovou předstěnu.
Většina nábytku byla řešena jako vestavná, maximálně střídmá a v bílé barvě doplněné pouze o několik barevných akcentů, ve snaze přiblížit se moderním japonským interiérům, které jsou ideálem majitelů bytu.
Nábytek v nově vzniklé sjednocené obývací zóně bytu je tvořen opakujícím se modulem bíle lakovaných skříní, které plní různé funkce a prochází přes celou délku bytu od vstupních dveří až k oknům. Do nich jsou pak vsazeny barevné díly – otevřené police, které zdůrazňují funkci bytu i nábytku v daném místě.
Dispozice vlastního obývacího pokoje byla oproti návrhu developerského projektu otočena – kuchyně s ostrůvkem byla přesuta do zadní, lépe osvětlené a větrané části a naopak společenská zóna obývacího pokoje se tím dostala blíže vstupu.
Kuchyňský kout s ostrůvkem byl opticky propojen s jídelnou pomocí sníženého podhledu se světelnou rampou.
V koupelně bylo požadavkem investorů umístění jak vany, tak sprchy. Původní koupelna byla zcela vybourána a nově řešena jako soustava dvou šedých výklenků obložených mozaikou, jeden s vanou a druhý se sprchou, vložených jako kontrast v jinak bílém prostoru. Předěl mezi nimi i oddělení sprchového koutu od umyvadla nejsou vyzděné, ale tvoří je skříňky, jejichž boky jsou obloženy opět šedou mozaikou. Obdobně bylo vyřešeno i samostatné wc.
Na rozdíl od zbytku bytu měla ložnice odrážet obdiv majitelů k Japonsku citací některých tradičních japonských prvků – šatní skříň tak dostala posuvné dveře se subtilním tmavě mořeným dřevěným rámováním a papírovými výplněmi. Postel navržená na míru zase opakuje jednoduchost a neutrální barevnost ostatního nábytku.
V celém bytě kromě ložnic byla položena jednotná dřevěná podlaha – průmyslová mozaika.
Původní developerem dodané dveře byly ponechány. Elektroinstalace naopak byla kompletně nahrazena novými prvky.
Martin Čeněk
půdorys
podélné řezy – ložnice, koupelna
nábytek
skica – koupelna
skica – obytný prostor
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.