V práci autorka vytvořila výběr lineárních míst – od radikálních utopických měst až po současné tendence, které zásadně ovlivňují autorčinu tvorbu. Výzkum aplikovala na případové studie ve třech zemích (Slovensko, Česká republika a Polsko). V každé zemi se věnovala jinému problému, kterému se snažila porozumět a přeměnit negativa lokality v pozitiva.
1. SUPERORGANIZMUS – Slovensko, trať: Margecany – Červená Skala 2020
Tato trať je železniční tratí lokálního významu spojující střed a východ Slovenska. Je označována za jednu z nejkrásnějších tratí na Slovensku. V rámci projektu autorka neusilovala o doplnění chybějících funkcí do jediného objektu, které by zkvalitnily životní úroveň v údolí, ale o vytvoření rozsáhlého „superorganismu“ v rámci země.
Autorka navrhuje opravit a doplnit lineární síť novými zastávkami. Snaží se chápat prostor železniční zastávky jako hybrid mezi hangárem pro vlakový modul, ve kterém je vždy vložena nová funkční jednotka občanské vybavenosti, a klasickou čekací stanicí.
2. PARAZIT – Česká republika, Negrelliho viadukt 2017
Negrelliho viadukt je historicky nejstarším železničním mostem přes Vltavu. Dosahuje téměř 1,5 km. Propojuje historické centrum města s „Art District“ Prahou 7. Most je důležitou dopravní spojnicí z Masarykova nádraží do stanice Praha-Bubny a dál, proto není možné uvažovat nad proměnou jeho funkce pouze jako veřejný prostor určený pro chodce. Projekt hledá způsob, jak se může stát dopravní stavba novou městskou čtvrtí a sekundární vrstvou veřejného prostoru v centru města Prahy, bez narušení chodu dopravy.
Práce je zaměřena na přidávání kulturních a společenských institucí do lokalit, kde chybí, a tím vytváří samostatné kreativní lineární město na viaduktu. Přináší s sebou nové dopravní spojení, nový dopravní prostředek a experimentální prostory (pavilony), které jsou umístěny nad, vedle nebo pod kamennou konstrukcí mostu.
3. MIMIKRY – Polsko, Bunkry Konewka / Jeleń 2021
Bunkry Konewka sloužily jako jedno ze tří hlavních Hitlerových velitelských středisek na východní frontě. V roce 2005 byly přestavěny na muzeum. Nachází se v lese poblíž města Spała v bývalém komplexu německých velitelských stanovišť Gefechtsstand „Anlage Mitte“. Bunkr je dlouhý 380 metrů a tvoří ho mimo jiné železniční tunel.
Ve výzkumu se v tomto případě autorka zabývala revitalizací prostoru bez zásadních zásahů do objektu a zároveň vytvářela multifunkční prostor. Využila přítomnost železničních kolejí, díky nimž je objekt jednoduše pretransformovatelný na expozici, divadlo, hudební sál, atd.
Výstava dále představila projekty studentů FA ČVUT ateliéru Balejová–Mrázová a VŠVU ateliéru Hájek–Rypáková, kteří se v akademickém roce 2020/2021 věnovali tématu železnice.
Zdroj: FA ČVUT
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.
Jo, taky se mi to líbí, fakt to má něco do sebe!
Když můžou být smaltované vany naprostá topka - odolné, trvanlivé, snadno se udržují a ještě k tomu skvěle vypadají, tak…