Návrh nového dopravního terminálu má detailní podobu.
Smíchovský terminál lépe propojí železniční a autobusovou dopravu a zkrátí tak
přestupní vazby pro cestující. V plánu je také vznik P+R parkoviště, rozšířená
nástupní hala a úprava přednádražního prostoru. Nyní město vypsalo výběrové
řízení na nového projektanta. Výstavba moderního terminálu by mohla začít
v roce 2021.
„Terminál Smíchov bude prvním skutečně moderním
nádražím v Praze. Jedná se o unikátní projekt dopravního hubu, který zatím
známe jenom ze zahraničí. V minulosti se budovaly různé druhy nádraží na různých
místech, autobusové na jednom, vlakové zase jinde. Naopak na Smíchově budou
cestující moct na jednom využít dálkové, regionální i městské vlaky a autobusy,
metro, tramvaje a předtím odstavit auto na velkém P+R parkovišti. Vše bude
navíc díky modernímu řešení budov jednoduché, bezpečné a přehledné.
V Praze vznikne dopravní terminál budoucnosti,“ vysvětluje Adam
Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.
Terminál bude moderní přestupní bod integrované
dopravy, který propojuje železnici, metro, tramvaje, městské, příměstské i
dálkové autobusy a parkoviště P+R a B+R (forma kombinované přepravy s
návazností cyklistické dopravy na veřejnou hromadnou dopravu).
„Kvalitní doprava
je klíčová pro budoucí rozvoj města. Věřím, že občané plánovanou proměnu na Smíchově uvítají a že nový
terminál přispěje k rychlejšímu a pohodlnějšímu pohybu po městě,“
říká Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního
rozvoje
Autobusová doprava
Příměstské a dálkové autobusy v současné době
končí jízdu v ulici Na Knížecí a před nádražím Smíchov. Návrh počítá s
přesunutím této autobusové dopravy do nového terminálu nad nástupišti
železniční stanice. Městské autobusy budou naopak končit v nově
uspořádaném přednádražním prostoru. Na knížecí zůstává obsluha autobusů městské
dopravy.
Přednádražní
prostor
Nyní nereprezentativní prostor před nádražím se
promění díky novému uspořádání zastávek tramvají a autobusů a umožní tak
jednodušší přesun cestujícím na nádraží. Tramvajová trať se narovná a oddálí od
obytných domů, což sníží hluk. Návrh počítá i s osazením nových stromů a
zútulnění celého prostoru.
Parkoviště
Nový terminál je naplánován tak, aby co nejméně
zatěžoval své okolí. Proto budou vjezdy na P+R parkoviště pouze
z městského okruhu a nedojde tak ke zvýšení dopravy v ulici Nádražní.
P+R parkoviště bude mít až 1000 stání. Přestože samotný Smíchov se
v budoucnu promění na širší centrum města, neexistuje dále od centra
z tohoto směru místo, kde se potká metro a městský či pražský okruh, proto je nutné P+R realizovat zde. Parkoviště
B+R bude mít kapacitu na 1000 kol.
Okolí Smíchovského
nádraží
Díky přesunu většiny autobusové dopravy do nového
terminálu bude moci v ulici Na Knížecí vzniknout nové náměstí. Studie dále
plánuje nový bezbariérový vstup do stanice metra, včetně nového napojení celého
terminálu na stanici metra. V neposlední řadě se počítá se zastřešením
nového terminálu, což sníží hluk železnice.
Nádražní hala
V rámci studie je ponechána historická hala
z 50. let, která je pouze doplněna o novou část s obchody a zázemím
pro cestující. Novinkou také je, že hala propojí oba nádražní podchody. Na halu
naváže i nové administrativní křídlo nádraží, které by mohlo být budoucím
sídlem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Podoba tohoto křídla ještě není
dokončená a bude ještě předmětem jednání se SŽDC.
„Jsem rád, že autoři
návrhu mysleli i na nové pěší propojení spojující ulici Nádražní a nově
vznikající městskou čtvrť. Vzhledem k tomu, že se bude Smíchov rozrůstat,
je dobře, že se modernizuje a zlepšuje i okolní doprava,“ říká Ondřej Boháč, ředitel Institutu
plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha).
Oproti původním
plánům se vzhledem ke koordinaci s ostatními stavbami v území
rozhodlo, že se terminál bude realizovat jako celek a nikoliv po samostatně
fungujících etapách.
Celý projekt
terminálu je koordinován s plánovanou modernizací železniční stanice i
budoucími projekty na železnici jako jsou 3-kolejný železniční most přes
Vltavu, nové vysokorychlostní tratě i Metro S. Terminál již počítá i
s elektrizací autobusové dopravy a doplnění trolejbusového vedení
například pro nabíjení trolejbusů nebo elektrobusů.
Generální
projektant Terminálu Smíchov by měl být vybraný do konce letošního roku. Se
samotnou výstavbou terminálu by se mohlo začít již v roce 2021.
Pražská
Rada zadala Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR Praha) vypracovat studii
na podobu smíchovského dopravního terminálu. IPR vypsal výběrové řízení, na
jehož základě bylo vybráno architektonické studio A69 Architekti. Studie byla
Radou schválena letos v dubnu. Od té doby byla studie ještě dopracována do
většího detailu.
Další informace a
studii terminálu naleznete zde: www.iprpraha.cz/terminalsmichov
tisková zpráva IPR Praha
návrh: A69 – architekti
vizualizace: DOUSEK-ZABORSKY.com
Související články:
Na Smíchově vznikne moderní dopravní terminál 20.11.2019
Praha vypsala zakázku na projekt dopravního terminálu na Smíchově 11.11.2019
Projekt dopravního terminálu na Smíchově je schválen 24.6.2019
Praha vypíše tendr na dopravní terminál na smíchovském nádraží 19.6.2019
Výstava: Terminál Smíchov 14.5.2019
Autobusový terminál Smíchov 9.11.2018
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
U třetího obrázku mě v popisku pobavilo |… kromě lanovky na Petřín.| Zkusila jsem si představit, jak tedy bude propojen s lodní dopravou. Přístaviště jsem tam nikde neviděla. 🙂