(ČTK) – Chátrající budova bývalého nádraží Vyšehrad by se mohla dočkat opravy. Investor, společnost Tip Estate, získal územní rozhodnutí a nyní může žádat o stavební povolení. Zaznělo to na společné schůzce zástupců majitele, památkářů, hlavního města a radnice Prahy 2. ČTK o tom informoval šéf Institutu plánování a rozvoje (IPR) Tomáš Ctibor.
V příštím týdnu by se měla uskutečnit takzvaná kontrolní návštěva, při které si chátrající památku prohlédnou s investorem památkáři a zástupci města. Následně by měl investor žádat o stavební povolení a předložit harmonogram prací. Vydání územního rozhodnutí mu dává právní jistotu, na jejímž základě může začít s pracemi, řekl ČTK Ctibor.
Na základě výstupu z kontrolní prohlídky prý zaujme stanovisko i radnice Prahy 2, jejíž stavební odbor bude stavební povolení vydávat. Podle Ctibora firma slíbila, že společně s vybudováním dvou nových budov zrekonstruuje historickou budovu. Kdy by stavební povolení mohlo být vydáno nebo kdy by se mohlo začít stavět, není ještě jasné.
O rekonstrukci nádraží Vyšehrad se mluví již od roku 2002. Podle materiálu magistrátu shrnujícího historii objektu opravu zdrželo jednak přepracování původního návrhu pro územní řízení, ale také protest občanského sdružení Ateliér pro životní prostředí. Velikost novostaveb se nelíbila i Praze 2, investor je na její popud v projektu zmenšil. V roce 2011 pak firma magistrátu sdělila, že provádí pouze udržovací práce, na rekonstrukci údajně neměla peníze. V roce 2008 pak společnost dostala pokutu, když byla neoprávněně zbourána hrázděná čekárna a vykáceny stromy a keře.
V prostoru nádraží, které koupila v roce 2007 za více než 40 milionů, chce společnost kromě opravy historické budovy postavit dvě novostavby – jednu polyfunkční a jednu administrativní. Ty mají stát po obou bočních stranách historické nádražní budovy a budou v nich například kanceláře, wellness centrum, obchody, dvě malé galerie a desítky parkovacích míst.
Nádraží bylo postaveno v letech 1904 až 1905. Vlaky tu přestaly zastavovat v roce 1960. České dráhy s obnovením provozu nepočítají, stanice je totiž v oblouku a nevyhovuje tak současným předpisům. Secesní budova byla prohlášena památkou.
Doplněno Stavbaweb:
Nádraží Vyšehrad a jeho osudy
Secesní budova vyšehradského nádraží v ulici Svobodova pochází z let 1904-1905 a byla postavena pravděpodobně podle návrhu Antonína Balšánka. Ke svému původnímu účelu sloužila do roku 1960 a od té doby chátrá. V 80. letech byla snaha stavbu rekonstruovat, která ale skončila jejím poškozením. V roce 2001 bylo nádraží vyhlášeno kulturní památkou. Ve stejném roce si objekt od Českých drah pronajala společnost Nádraží s.r.o., která zde chtěla vytvořit multifunkční kulturní centrum s galerií, knihkupectvím, restaurací, barem, klubem a kinosálem. Nastaly však spory o vlastnická práva a smlouva o pronájmu byla prohlášena za neplatnou. Fiaskem skončila také snaha městské části o získání nádraží a jeho proměnu v kulturní a společenské centrum.
V roce 2007 nádraží s přilehlými pozemky koupila za 42,5 miliónu korun společnost TIP Estate, jejímž majitelem je Wall Street Commercial Bank z Oregonu, USA. Tato společnost se uvedla vykácením zeleně v okolí nádraží a stržením památkově chráněné hrázděné čekárny mezi kolejemi, za což dostala od památkového odboru Magistrátu hl. m. Prahy pokutu v maximální výši, tj. 100 tisíc korun.
Od jara roku 2008 vlastníka zastupuje ateliér Omicron-K v osobě architekta Martina Kotíka. Ten je také autorem aktuálně projednávaného projektu rekonstrukce a přístaveb k budově nádraží. Jedná se o dvě budovy: budova A na západní straně od nádraží o pěti nadzemních podlažích; budova B na jihovýchodní straně v nároží – z velké části skrytá existující zástavbou při pohledu z ulice Svobodova. Projekt počítá s využitím budov jako kancelářských prostor, plánuje wellness centrum (pro to by měla být využita i nádražní budova po přestavbě), obchody a dvě malé galerie. Počítá se také s 66 krytými parkovacími stáními.
(zdroj: Praguewatch)
Další informace o historii i současnosném osudu nádraží najdete v článku české televize: Nad nádražím Vyšehrad se stahují mračna
Podrobně popsanou historii nádraží a možnosti jeho využití v současné době naleznete v článku Katedry urbanismu a územního plánování
Fakulty stavební ČVUT – Nádraží Praha-Vyšehrad.
Související články:
- Praha 2 se dohodla s investorem na přestavbě nádraží Vyšehrad 9.2.2012
- Přestavba nádraží Vyšehrad 15.2.2011
- Nádraží Vyšehrad se možná brzy dočká rekonstrukce 3.4.2008
- Šéf pražských památkářů: S nádražím Vyšehrad je to na dobré cestě 27.3.2008
- Praha má připravené změny, které se týkají přestavby tří nádraží 9.2.2012
- Kniha připomíná zaniklá pražská nádraží 14.9.2009
- Z Vyšehradu zmizel bez povolení památkově chráněný objekt 28.2.2008
Pro rekonstrukci stanice Praha – Nádraží Vyšehrad určitě jsem. Současný stav budovy je již nevyhovující. Navíc věřím tomu, že vznikne-li zde stanice bude to pro Prahu 2 pozitivní zpráva a potěší to hlavně cestující, kteří budou moci z tramvaje přestoupit na městský vlak a pokračovat dále do centra na Hlavní nádraží nebo na Smíchovské nádraží či jinam. Vytížené bude méně metro C na úseku Kačerov – Muzeum a metro B na úseku Smíchovské nádraží – Florenc.