Nizozemské studio Maxwan vyhrálo mezinárodní urbanistickou soutěž na budoucí podobu výstaviště Černá louka v Ostravě.
TZ Ostrava, 6.9.2010 – S vedením města Ostravy a s novináři se 6.9.2010 setkali architekti Rients Dijkstra (1961, Nizozemí) a Hiroki Matsuura (1973, Japonsko) z rotterdamského studia Maxwan, jejichž návrh urbanistického řešení tzv. Klastru Černá louka v centru města zvítězil v architektonické soutěži vypsané městem letos v únoru. Projekt je pilotní součástí kandidatury Ostravy na titul Evropské hlavní město kultury 2015, ve které se má ve středu 8. září odpoledne rozhodnout, zda zvítězí Ostrava či Plzeň.
Oba architekti vysvětlili, jak získávali podrobnosti o Ostravě z podkladů soutěže, internetu a hlavně přihlášky do kandidatury, kterou pečlivě prostudovali. Jako cizinci si všimli a zaznamenali mnohem více detailů města, které občan Ostravy či odborníci žijící v ní přehlížejí, protože je vnímají jako samozřejmost. Ostravu považují oba za součást velmi silného regionu z hlediska historie i současného dění. Zhruba po měsíci práce a sbírání dat měli jasno, jakým prostorem Černá louka bude.
Podle H. Matsuury Ostrava rozhodně nabízí to, co jiná města nemají. Nestagnuje, umí propojit kulturní dění a vytvořit prostor pro transformaci kultury. Tato vitalita města je nejsilnější argument a ideální start pro kandidaturu na titul Evropské hlavní město kultury. Klastr Černá louka je pak stejně silným podnětem pro vytvoření živého, pulsujícího místa přímo v centru Ostravy, které bude propojené se vznikající městskou čtvrtí Nová Karolina a další budovanou oblastí kultury, vědy a vzdělání v památkově chráněné Dolní oblasti Vítkovic, ale také propojené například s Hornickým muzeem Landek a dalšími atrakcemi včetně revitalizované řeky Ostravice. Bude třeba dopracovat detaily lokality, ale rovněž návaznost na dopravu, kontinuitu v územním plánu města, řešit protipovodňová opatření apod.
Podle primátora města Petra Kajnara bude studio Maxwan projekt dále upřesňovat a propracovávat. Lokalita má silný potenciál, který je nutné zdůraznit a využít. Podle ředitele přípravného týmu Ostrava 2015 Čestmíra Kopeckého se může Klastr Černá louka stát pro Ostravu takovým symbolem, jakou je Eiffelova věž pro Paříž. Přesnější detaily klastru vysvětlil architekt Adam Gebrian, který byl iniciátorem projektu a vybral území výstaviště Černá louka jako lokalitu s velkým potenciálem. „Černá louka je emblematické místo zahrnující zvláštní typ veřejného prostoru včetně parku, starších kulturních objektů, nábřeží, propojení s hlavním náměstím, prostě ideální prostor, který propojí dění ve městě,“ dodal Gebrian.
Rostoucí napětí před definitivním rozhodnutím, zda se Ostrava či Plzeň stane Evropským hlavním městem kultury 2015, doslova hýbe městem. „Cítím se jako před maturitou,“ hodnotí primátor Patr Kajnar. „Přiznávám, že jsem velmi ambiciózní, ale to je potřebné, když chceme něčeho dosáhnout. Zkušenosti z Nové Karoliny nás vedly k tomu, že oslovujeme v soutěžích ty nejlepší z nejlepších. Jen tak lze zajistit kvalitu. Dali jsme architektům volnou ruku stejně jako týmu Ostrava 2015 v čele s panem Kopeckým. Sešly se obrovské ambice, ale to má společný efekt. Možná jsem nezdravě ambiciózní – podle mne pro Ostravu musí být výzvou Praha, ne třeba Brno, chceme být stejně známí jako Praha, proto oslovujeme ty nejlepší. Kvalita přitahuje kvalitu, i proto například generální ředitel holdingu Vítkovice Jan Světlík pro nové projekty v Dolní oblasti Vítkovic oslovil architekty Josefa Pleskota a Zdeňka Fránka, ty nejlepší z nejlepších, a teď vznikají úžasné návrhy,“ dodal Kajnar.
Připomenul také, že koncepce rozvoje kultury v Ostravě dostala přesné kontury právě myšlenkou vybudovat Klastr Černá louka a účastí ateliéru Maxwan. „Přihláška do soutěže o titul EHMK se všemi detaily se stala počinem, který za všech okolností, tedy bez ohledu na to, zda titul dostaneme či ne, zanechá ve městě stopy. Podílejí se na tom dnes už stovky lidí, nemůžeme město zklamat, protože to jsou fakta a argumenty pro jeho rozvoj do budoucnosti. Realizace všech těch skvělých projektů bude rychlejší, když si sáhneme na titul, ale pomalejší, nezískáme-li ho. Své ambice nemůžeme změnit,“ prohlásil primátor.
Autoři proměny Černé louky: Ostrava je dynamické místo
Ostrava 6. září (ČTK) – Za dynamické místo s obrovským potenciálem považují Ostravu architekti z nizozemského studia Maxwan, které vyhrálo mezinárodní urbanistickou soutěž na budoucí podobu výstaviště Černá louka. Právě proměna této oblasti v novou městskou čtvrť spojující kulturní a vzdělávací instituce s bydlením je stěžejním projektem, s nímž se Ostrava uchází o titul Evropské hlavní město kultury 2015. Architekt Rients Dijkstra dnes novinářům řekl, Ostrava je originální a má Evropě co nabídnout.
"Když kultura existuje na nějakém místě, které je pořád stejné, tak se nemění a má tendenci stagnovat. Aby se kultura mohla rozvíjet a měnit, potřebuje právě takové dynamické místo jako je Ostrava," uvedl Dijkstra.
Dodal, že právě kvůli tomu považuje Ostravu za ideálního kandidáta na Evropské hlavní město kultury 2015.
"Ostrava je dynamicky se měnící oblast, která se z průmyslového města stává městem kulturním," míní architekt. Podle představitelů architektonického studia vznikal vítězný návrh zhruba měsíc a inspirací pro ně byla Ostrava samotná i její hornická minulost. "Když jsme se dozvěděli to zadání, bylo to místo pro nás velmi okouzlující a velmi zajímavé," řekl další z autorů návrhu Hiroki Matsura s tím, že je oslovil také fakt, že celý projekt má vysoké ambice. "To je pro nás rozhodující, pokud se do projektu chceme pustit," vysvětlil Matsura. Studio bude nyní svůj návrh ještě detailně rozpracovávat.
Podle architekta Adama Gebriana, který je autorem ideové koncepce proměny Černé louky, je obrovským přínosem návrhu Maxwanu především jeho práce s veřejným prostorem. Maxwan vypracoval projekt, v němž je součástí území park obklopený budovami, které kolem středové plochy vytváří jakousi podkovu. "Srdcem návrhu je veřejný prostor, který je napájený jakoby tepnami, což jsou ulice nebo řeka a pak jsou to ty podružné orgány a střeva, které to obklopují a v tom plave ta potrava a v tom jsou ty jednotlivé stavby," míní Gebrian.
Dodal, že samotná proměna Černé louky by podle něj mohla pomoci i české architektuře. V budoucnu se plánuje také vypsání architektonických soutěží, jejichž počet by mohl být okolo desíti, což je podle odborníků obdobné množství soutěží, jaké je v ČR realizováno za celý rok.
Architekti svůj návrh v úterý představí i čtveřici komisařům, kteří do města přijedou den před definitivním rozhodnutím, které město nakonec bude Česko reprezentovat, zda Ostrava či Plzeň.
Nizozemská urbanistická kancelář Maxwan vznikla roku 1994. Její první zakázkou a zároveň realizací byl návrh pro nově vznikající nizozemského město Leidsche Rijn na okraji Utrechtu. Roku 2004 byl šéf Maxwanu Dijkstra jmenován jedním z poradců starosty Londýna pro nový rozvoj města. Maxwan zvítězil v mnoha urbanistických soutěžích a zaměřuje se právě na urbanismus městských čtvrtí.
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…
Těším se. Ale jak může někdo tvrdit, kdy začne stavět? Copak může vědět, jak dlouho bude trvat povolovací proces, výkupy…
Kéž by ty přístřešky byly všude, kde jsou dnes nekryté vstupy, bez ohledu na to, jestli vedou přímo do metra,…