Výtahy odpovídající nové evropské normě, která
posouvá jízdní komfort, ale především bezpečnost, od prosince 2015 nově
nabízí společnost Schindler. Do vývoje a testování bezpečnostních prvků
investovala více než 82 000 hodin.
„Včasný přechod na novou evropskou normu je důležitý
a pro zákazníky výhodný, protože se tak mohou vyhnout nákladům i práci navíc.
Z hlediska normy je rozhodující uvedení výtahu do provozu. Takže pokud
plánuje například bytový dům nákup nového výtahu nebo modernizaci stávajícího,
je pro něj snazší už nyní počítat s novou normou. Kdyby se totiž jeho
zprovoznění z jakýchkoliv důvodů protáhlo, nebude od 1. 9. 2017 možné
uvést výtah odpovídající staré normě do provozu. To by mohlo znamenat
komplikace a další výdaje,“ vysvětluje Ing. Petr Schaffner, vedoucí oddělení kvality
společnosti Schindler CZ, a. s. Společnost se coby lídr v oblasti výtahů
věnovala vývoji prvků dle nové normy v předstihu, a proto může již od
prosince nabízet zákazníkům výtahy, které ji splňují. Dodat a instalovat první
zařízení, která budou kompletně v souladu s novou normou, je
Schindler připraven již v červnu 2016.
Pevnější a nehořlavé
Z hlediska
kabin patří k významným novým bezpečnostním prvkům jejich pevnější stěny. Další
parametry se zpřísňují v souvislosti s odolností proti požáru, a to například
nároky na materiál na konečné provedení podlahy, stěn a stropu kabiny. Pevnější
budou také dveře, a to jak šachetní, tak kabinové. Ty bude navíc v případě
nouze možné v zastavovacím pásmu ze strany kabiny plně otevřít silou ruky.
Více prostoru i světla
Mezi
nejvíce viditelné prvky pro cestující patří vyšší intenzita osvětlení
v kabině. Nově je stanovena míra minimální intenzity nouzového osvětlení 5
luxů v kabině v případě výpadku elektrického proudu, a to po dobu
jedné hodiny. Do té doby garantují servisní technici dojezd k vyproštění. Větší
důraz bude kladen i na světelnou clonu, tedy hustotu paprsků, které detekují
jakékoliv překážky po celé výšce dveří a nedovolí je zachytit dveřmi.
Nejvýznamnější změny cestující neuvidí
Zásadní
změny přináší norma také z hlediska bezpečnosti servisních techniků.
„K nejdůležitějším patří podle mého
názoru možnost ovládání revizní jízdy v prohlubni, tedy pod výtahem, což
dosud nebylo možné,“ říká Ing. Petr Schaffner. V souvislosti
s tím došlo ke zvětšení bezpečnostního prostoru v prohlubni, kam byl
zároveň doplněn ovládací panel revizní jízdy se STOP tlačítkem. Bezpečnostní
prostor se zvětšil také na střeše kabiny. Pevnější bude i zábradlí na střeše
kabiny, které je pro servisní
a montážní techniky určeno. Změní se i požadavky na intenzitu osvětlení
výtahové šachty. S novou normou souvisí také povinnost nově označovat
všechny bezpečnostní komponenty pomocí QR kódů (například zachycovače, omezovače
rychlosti) a další vývoj bezpečnostních komponentů.
Nová
evropská norma nazvaná ČSN EN 81-20 (274003, definuje nové technické požadavky
na konstrukci a montáž výtahů) a ČSN EN 81-50 (274003, řeší proces navrhování,
výpočtu a zkoušení výtahových komponentů) vstoupila v platnost 1. 5. 2015,
do 31. 8. 2017 je paralelně s ní platná i současná norma (ČSN EN 81-1 a EN
81-2). Od 1. 9. 2017 musí všechny nové výtahy včetně těch určených
k výměně stávajících, jakož i všechny výtahové komponenty pro modernizace
splňovat podmínky nové, přísnější normy. Rozhodující přitom bude datum uvedení
výtahu do provozu.
podle podkladů společnosti Schindler CZ
💣🔥👍
Super článek! Sokl je fakt důležitá věc, na kterou se často zapomíná. Když to ale uděláš pořádně, má to velký…
OK.
Ing. Arch. Jiřičná mně v Praze po přednášce o 3 věžích na Žižkově překvapila svou studijní historií, a že proto…
Přesně tak jsem postupoval. Už to mám i objednané. Teď už jen počkat a můžeme pokračovat dál.