Absolventi programu získají znalosti současných multimediálních technologií v návaznosti na jejich další aplikaci v oblasti umělecké tvorby, zvukového a světelného designu, a to zejména v jevištním, televizním a filmovém provozu. Důraz je kladen na teoretické a praktické znalosti technologií, principů a postupů používaných v současnosti. Program budou zároveň doplňovat znalosti ze sféry umělecké kreativní tvorby a estetiky a praktické kurzy zvukového a světelného designu. Studenti se budou též věnovat tématu řízení multimediálních projektů pokrývajícími problematiku financování projektu, komunikace a správy souvisejících procesů.
„Inciativa na vznik studijního programu Scénické technologie vzešla z Národního divadla v Praze a Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze. Tyto instituce oslovily České vysoké učení technické v Praze s tím, že jim takto orientované studium chybí jak v portfoliu vysokých škol v celé České republice, ale zejména ho oni sami postrádají při každodenním zajišťování jejich produkce,“ říká doc. Jaroslav Daďa z Fakulty stavební ČVUT, který je garantem celého programu.
Jak dále doc. Jaroslav Daďa vysvětluje, jde o reakci na stav, kdy u tradičních profesí v oblasti výstavby scény, zvukového a světelného designu v divadlech, ale i v televizním a filmovém průmyslu neexistuje specializované vzdělávání a zároveň se velmi dynamicky rozvíjejí nové technologie a kulturní instituce hledají specializované multimediální odborníky.
To také potvrzuje Ing. Pavel Hénik, vedoucí scénického provozu České televize: „Pro řízení umělecko-technických provozů televize a divadla potřebujeme odborníky, kteří umí skloubit znalosti ze stavebnictví, elektrotechniky, strojírenství a scénografie. Je nezbytné, aby tito vedoucí pracovníci byli schopni vést tým specialistů, a zároveň při realizaci projektů navrhovali efektivní technická řešení, která naplní umělecká očekávání tvůrců.“
Správní ředitelka Národního divadla Ing. Jana Dvořáková, Ph.D., MBA, k tomu uvádí: „Standardy pro práci specializovaných složek jevištních provozů, které úzce spolupracují s uměleckými týmy na celkové podobě divadelních inscenací, se při stávajícím technologickém rozvoji dynamicky posouvají vpřed. Bez systematicky proškolovaných a vzdělaných odborníků v oblasti jevištní technologie nebudeme v budoucnu schopni zajistit dostatečně profesionálně požadavky divadelní tvorby. Proto jsme s mými kolegy usilovali o vytvoření nového studijního programu.“
Výuka bude z největší části probíhat na Fakultě stavební. „Zde studenti získají základy kresby a grafické prezentace, seznámí se s kompozičními principy výstavby scénického prostoru a ovládnou nezbytné počítačové programy pro zobrazování, a to jak ve 2D, tak ve 3D. Věnovat se budou i stavebnímu inženýrství, které je v této oblasti také nezbytné,“ upřesňuje doc. Jaroslav Daďa.
Na Fakultě elektrotechnické bude výuka probíhat ve Studiu audiovizuální tvorby. Doc. Stanislav Vítek k tomu říká: „U nás se studenti například naučí, jak nasvítit, ozvučit a nasnímat scénu, ale součástí výuky bude i programování, seznámí se s moderními programy pro editaci zvuku a videa, postprodukcí a mnohým dalším, co budou pro svoje budoucí uplatnění potřebovat.“
Výuka na Fakultě strojní pomůže s orientací ve strojírenství, porozumění scénickým konstrukcím nebo využití 3D tisku a jeho možností. „Tady se zaměříme na materiály, konstrukce, výrobní technologie, hydro či termomechaniku tak, aby vzniklé dílo vyhovělo požadavkům autora, scénáristy i režiséra a zároveň plnilo požadované funkce bezpečně a spolehlivě a bylo dobře vyrobitelné s přiměřenými náklady,“ vysvětluje doc. Ladislav Kolařík.
Externě se na výuce budou podílet i odborníci z dalších institucí, například z Národního divadla, je rozjednána i spolupráce s řadou uznávaných osobností z filmové, televizní i divadelní tvorby i dalších kulturních projektů.
„Absolventi by měli mít široké možnosti uplatnění při mezioborové spolupráci. Konkrétně mohou pracovat například jako projektoví manažeři ve vývojových a projekčních týmech, projekční a řídicí pracovníci, vedoucí jevištního provozu divadla, televizního či filmového studia, manažeři multimediálních projektů, tvůrci audiovizuálních děl, vedoucí úseků světla, zvuku nebo video-technologií v divadle, koordinátoři studiové výroby, návrháři scénické a prezentační technologie, projektanti prezentačních audiovizuálních systémů a v řadě dalších profesí. Věříme proto, že o tento nový studijní program bude mezi uchazeči zájem,“ říká prof. Zuzana Pešková, proděkanka pro pedagogickou činnost na Fakultě stavební ČVUT v Praze. V návaznosti na bakalářský program studia se počítá se vznikem programu magisterského, jeho absolventi by tak mohli získat titul Ing.
Podrobnosti o bakalářském studijním programu Scénické technologie a přijímacím řízení lze získat zde: www.fsv.cvut.cz/uchazeci/bakalarske-studium/scenicke-technologie/. Přihlášku ke studiu lze podat do 31. března 2023.
Tisková zpráva
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…