Nový park se nachází na místě bývalé jednokolejné železniční
trati spojující Brno a Tišnov. Po okupaci v roce 1938 začala rychlá stavba nové
dvoukolejné trati Brno-Havlíčkův Brod, která byla otevřena v roce 1953. Bývalá Tišnovka
pozbyla významu, některé úseky kolejí byly vytrhány. V místě parku nechala trať
stopu v podobě rozšířeného náspu, z ulic téměř neviditelného, na kterém byla husovická
výhybna.
V následujících desetiletích byly pozemky neudržované, porostlé náletovými
dřevinami, část nesla stopy bývalých zahrádek. Přístup do lokality byl
komplikovaný, pouze úzkou stezkou z ulice Svitavská.
Architektonické a
provozní řešení
Park byl navržen jako relaxační, zejména pro seniory – pod parkem se totiž nachází
dům s pečovatelskou a odlehčovací službou, jehož klienti mohou využívat parkové
plochy, přístupné po nové pohodlné rampě. Pro seniory je v části parku navrženo
místo s cvičebními prvky.
Železniční historie místa je přítomna v různých podobách. Připomínka Tišnovky
se objeví jako pěší stezka, lemovaná kolejemi, procházející územím v téměř
původní trase. V nejširším místě při stezce stojí víceúčelový altán –
železniční zastávka. Zde se mohou návštěvníci seznámit s historií tratě
Tišnovka, která je shrnuta na informačních tabulích. Díky nové elektrické
přípojce je altán osvětlený a může tvořit zázemí pro drobné kulturní akce.
Architektonický výraz i materiály jsou inspirovány železničním stavitelstvím,
odpovídajícím době vzniku trasy, tzn. konci 19. století. Převládá ocel a dřevo.
V centru parku před altánem je také prostor vyhrazený pro petanque.
Odstraněním terénního valu se z plošiny otevřel návštěvníkům nevídaný pohled na
Brno směrem na východ. Ze zanedbaného dolíku mezi zahradami se stal přehledný
prostor k relaxaci.
Autorská zpráva
Foto: Jan Vodička
Relaxační park Tišnovka
Autor: Vanda Štěpánová; spolupráce Hana Myšková; návrh zeleně Romana Turečková
Investor: Statuární město Brno, MČ Brno-sever
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.