CENTRUM SOUČASNÉHO UMĚNÍ DOX, Poupětova 1, Praha 7
18. 2. 2013 od 18:00 do 20:00
Doprovodný program k výstavě Kartografie naděje: Příběhy sociální změny věnovaný diskuzi o fenoménu dopravy ve velkoměstě s projekcí dokumentárního filmu Bombajská spojka.
Snaha nalézat uspokojivá řešení problémů spjatých s rozvojem měst se jeví být nekonečná. Město jako svébytný infrastrukturní celek podléhá neustálým dynamickým změnám, a proto se jakákoliv snaha vytvářet dlouhodobé strategie pro rozvoj města může zdát jako předem prohraný boj. Přesto však v komplexu městských vztahů existují významné skupiny, které usilují o zvýšení kvality života ve městě a jeho rozvoji směrem k zdravému životnímu prostředí. Aktivity těchto skupin, jimiž jsou neziskové organizace, nezávislá občanská sdružení, komunitní skupiny obyvatel i uskupení odborníků z řad architektů a urbanistů, se následně střetávají s činností státních orgánů a městských odborů, které mají rozvoj města v přímém popisu své práce. Vzniká tak výrazná třecí plocha, na níž se odehrává střet o veřejný prostor města, na který má každý z jeho občanů právo. V českém prostředí toto střetnutí prozatím nemá jasně vymezená pravidla, a proto se často stává spíše svéhlavým bojem, ve kterém pravidla hry určuje situace a intuice.
Jedním ze specifických problémů života ve městě je kvalitní řešení dopravní infrastruktury. S fyzickým nárůstem měst i počtu jejich obyvatel jsou na dopravu kladeny stále větší nároky, a to nejen co do otázky kapacity městské dopravy, ale také struktury různých skupin, které dopravu ve městě využívají – cyklistů, chodců, dětí i automobilistů využívajících město jako pracovní prostředí, do nějž dojíždějí z předměstí. Dopravní infrastruktura, jež byla budována před několika desetiletími se zcela odlišnou představou o podobě a funkcích moderního města, se ukazuje být dále neudržitelnou a neodpovídá požadavkům svých současných městských obyvatel. Stará dopravní řešení se střetávají s novými požadavky obyvatel a vznikají nové skupiny, které se snaží do podoby infrastruktury města zasahovat. Nakolik však může být jejich hlas vyslyšen rozhodovacími orgány města a nakolik se mohou stát aktuálně nalezená řešení funkční i z dlouhodobého pohledu užívání města dalšími generacemi?
O možnostech rozvoje, regulace a vizi dopravy v českém městském prostředí s ohledem k zahraničním zkušenostem diskutují:
Vratislav Filler, spoluzakladatel občanské iniciativy Auto*Mat, vedoucí portálu Prahounakole.cz
Milota Sidorová, krajinářská architektka, hlavní koordinátorka platformy reSITE
Igor Kovačević, architekt a teoretik architektury, ředitel CCEA
Martin Kryl, odborník v oblasti ekologie
Před diskuzí proběhne projekce dokumentu Bombajská spojka (2009, DEN, 58 minut). Dánský dokument představuje neudržitelnou dopravní situaci v indické Bombaji, jež se dle predikcí geografů stane v průběhu desetiletí nejlidnatějším městem světa. Film vypráví příběh několika obyvatel Bombaje, jež se odlišně staví k problémům dopravy ve městě, jakými jsou nefunkční systém pohybu automobilistů, nebezpečné ulice pro chodce, přeplněnost kapacity veřejné dopravy až po zbudování hlavní dálnice procházející středem města. V dokumentu se setkáváme s představitelkou bohaté společenské třídy města, zástupcem státní sféry i běžným obyvatelem města, kteří se snaží každý po svém a vlastními prostředky bojovat za nápravu či alespoň regulaci katastrofické situace.
Projekce dokumentu proběhne s českými titulky.
Vstupné 60/40 Kč.
Rezervace: trubacova@dox.cz
Program vzniká ve spolupráci s platformou reSITE a sdružením Auto*Mat.
zdroj: reSITE
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.