Podobu Vrchlického sadů u hlavního nádraží určí soutěž

Pražský „Sherwood“ se promění a nově sem přijedete i tramvají
Vrchlického sady, kterým je nelichotivě přezdíváno pražský Sherwood, dostanou novou podobu včetně nové tramvajové trati. Park, který leží vedle Hlavního nádraží, bude revitalizován a jeho zpracovatele vybere Institut plánování a rozvoje hl. města Prahy (IPR Praha) v tzv. soutěžním dialogu. Ten bude spoluzadáván s Městskou částí Praha 1 a Dopravním podnikem hl. m. Prahy, a.s.

Vrchlického sady, které jsou parkem v samém centru Prahy, dlouhodobě trpí svou špatnou pověstí. To se teď hlavní město rozhodlo změnit a zadalo IPR Praha organizaci soutěžního dialogu, ve kterém spolu s městskou částí Praha 1 (správce parku) a Dopravním podnikem (budoucím správcem tramvajové tratě) vybere zpracovatele projektu revitalizace parku a tramvajové tratě.

„Lokalita Vrchlických sadů je v současnosti pouze místem, kterým lidé rychle procházejí, když směřují na Hlavní nádraží. Naším cílem je vytvořit ze současného stavu park, kde se Pražané nejenom nebudou bát, ale budou zde chtít trávit i volný čas. Nové řešené by tak mělo přispět i k dalšímu propojení města přes Hlavní nádraží,“ komentuje plánovanou revitalizaci Petr Hlaváček, 1. náměstek primátora pro oblast územního rozvoje.

Cílem revitalizace je také realizovat novou tramvajovou trať mezi zastávkami Muzeum a Bolzanova. Nová tramvajová trať by dle podkladu pro spolu projednávanou změnu územního plánu měla vést ulicemi Wilsonovou, Politických vězňů a Washingtonovou, dále předprostorem Nové odbavovací haly Hlavního nádraží ve Vrchlického sadech a dále ulicí Opletalovou, tam by se měla připojit do stávající tramvajové trati v křižovatce Opletalova x Bolzanova.

„Chci, aby byla veřejná doprava pro cestující co nejvíc pohodlná a „user friendly“. Tramvajová síť v Praze za den přepraví stejné množství lidí jako metro a na Hlavním nádraží se denně koncentrují desetitisíce cestujících. To vše dělá z tohoto místa důležitý dopravní uzel pro Prahu i celou Českou republiku. Proto po vzoru západních měst dáme sice trať do parku, ale díky architektonické soutěži a výslednému řešení týmu urbanistů, dopravních inženýrů i krajinářských architektů budou společně dobře fungovat, tvořit komplexní celek a přestupy na různé druhy dopravy budou blíž k sobě,“ říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

„Z dopravního hlediska má také nová tramvajová trať obrovský potenciál. Ulehčí předimenzované dopravě v centru Prahy v ulicích Jindřišská a Vodičkova. Zajistí přímé napojení největšího nádraží v Česku na tramvajovou síť, jako tomu bylo v minulosti. Přidanou hodnotou je také spojení dvou vlakových nádraží v centru, Hlavního a Masarykova,“ dodává Scheinherr.

Hlavní město se rozhodlo vybrat zpracovatele v tzv. soutěžním dialogu, do nějž budou zapojeni odborníci na stěžejní témata. Po přihlášených týmech bude požadována taktéž vysoká odbornost ve složení: krajinářský architekt, architekt a dopravní inženýr se specializací na tramvajové tratě. Jako podklad pro soutěžní dialog bude mimo jiné sloužit i antropologické šetření, participace s místními provozovateli, dendrologický průzkum a hlukové prověření tramvajové tratě.

„V průběhu přípravy vedení tramvajové trati přes Vrchlického sady se ukázalo nezbytné řešit tento prostor jako celek, nikoli jako samostatné oddělené projekty. Jednotlivá témata – krajinářská, dopravní, sociální, urbanistická nebo památková, jsou totiž úzce propojená. Proto je vhodné vybrat zpracovatele formou řízení, ve kterém budou účastníci řešit dohromady jak prostor parku, tak i tramvajovou trať,“ vysvětluje volbu výběrového řízení Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.
tisková zpráva

___

Podobu Vrchlického sadů u hlavního nádraží určí soutěž
(ČTK) – Hlavní město uspořádá soutěž na podobu úprav Vrchlického sadů u hlavního nádraží spojených s plánovanou stavbou tramvajové trati, která má přes park vést. Bude mít formu soutěžního dialogu, při kterém se do přípravy s projektanty zapojí odborníci a zástupci magistrátu, dopravního podniku, Prahy 1 a dalších zainteresovaných stran. Stejnou formu už město použilo při hledání projektu rekonstrukce Karlova náměstí. Soutěž, jejíž výsledky by měly být známé v květnu příštího roku, dnes schválili pražští radní.

Hlavní město nyní nechává připravit změnu územního plánu, která má umožnit stavbu nových kolejí propojujících Vinohradskou a hlavní nádraží. Měla by být hotova do konce roku. Navržená trasa kolejí má vést od Národního muzea ke Státní opeře, přes magistrálu a dále k nádraží a do Bolzanovy. Trasování musí ještě schválit zastupitelé. Kdy stavba začne, není jasné.

Zatímco stavbu kolejí bude mít na starosti dopravní podnik (DPP), Praha 1 zároveň již roky plánuje celkovou revitalizaci parku před nádražím, který je mezi Pražany znám pod přezdívkou Sherwood a koncentrují se v něm lidé bez domova a drogově závislí. Cílem v úterý schválené soutěže je oba záměry zkoordinovat.

„Tramvajová trať se musí velmi smysluplně vymyslet tak, aby se nestala bariérou,“
uvedl v úterý 14. dubna 2020 náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09). „Usoudili jsme, že není možné tam jen vložit tramvajovou trať bez toho, aby to nemělo další pozitivní dopad,“ dodal. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) doplnil, že tramvaj mezi Vinohradskou a hlavním nádražím je jednou z nejdůležitějších tratí, které by v metropoli v následujících deseti letech měly vzniknout.

Do soutěžního dialogu budou podle schváleného materiálu zapojení odborníci na architekturu, krajinářství, památkovou péči či dopravní inženýrství, a to jak v roli přizvaných expertů, tak členů hodnotící komise. Tu budou dále tvořit zástupci magistrátu, Prahy 1 a DPP. Financování obou projektů má zůstat odděleno, takže DPP zaplatí stavbu trati a městská část úpravy v parku. Magistrát by podle materiálu mohl Praze 1 přispět účelovou dotací.

Současné vedení hlavního města připravuje rovněž stavbu trati z Vinohradské třídy přes Václavské náměstí, kde ji napojí na koleje spojující Vodičkovu a Jindřišskou ulici. Pro tuto stavbu nepotřebuje změnu územního plánu. Kdy se začne budovat, ale není jasné.

Doplněno Stavbaweb:
Vrchlického sady s plošnou rozlohou 6,1 hektaru se rozkládají mezi ulicemi Opletalova, Wilsonova, Bolzanova a Washingtonova (před budovou Hlavního nádraží).
Více ZDE.

Související články:
Změna územního plánu pro tramvaje k hlavnímu nádraží  4.3.2020


Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Když bude nová trať od Muzea k Bulharu, tak už snad nebude potřeba cpát znovu tramvaje na Václavák?

Napsat komentář: Čtenář Stavbawebu Cancel

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*