IPR Praha má prověřovací studii, která řeší možnosti výstavby nového koncertního sálu v oblasti Vltavská. Jedná se o další důležitý krok projektu.
Následovat budou technické
studie a studie
proveditelnosti. K vyhlášení mezinárodní architektonické soutěže může
dojít v první polovině roku 2019.
„V Praze nevznikl koncertní sál pro klasickou
hudbu více než 100 let a z dlouhodobé analýzy vyplývá, že Praze chybí
dostatečně velký soudobý koncertní sál s výbornou přirozenou akustikou pro
symfonickou hudbu. Dvořákova síň Rudolfina z roku 1885 a Smetanova síň Obecního
domu z roku 1911 neodpovídají soudobým akustickým, kapacitním ani provozním
požadavkům. Kapacita nového sálu by měla být alespoň 1 800 sedadel. Měl by být
impulsem pro rozvoj celé oblasti,“ říká primátorka Adriana Krnáčová.
Prověřovací studie zpracovaly ateliéry D3A a Pelčák a
partner architekti. Jsou dílčím podkladem pro zpracování územní studie, které
určí budoucí podobu celé čtvrti, včetně lokality Vltavská. Podklady pro další
postup vznikaly ve spolupráci se Spolkem pro výstavbu koncertního sálu
v Praze, Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem hl. města Prahy,
architekty a specialisty na akustiku.
Dalším krokem bude zadání studie proveditelnosti, která prověří ekonomická
a technická hlediska – investiční a provozní náklady a různé scénáře např.
možné varianty správy, vlastnictví a financování objektu, možné kapacity a
rozsah doplňkových provozů umístěných v nové budově koncertního sálu – a
bude podkladem pro stavební program. V případě shody na dopravním a
urbanistickém řešení okolního území včetně závazného rozhodnutí bude soutěž
vyhlášena v první polovině roku 2019.
“Díky plánům na stavbu koncertního sálu celé
území získává vizi. Nová koncertní hala může nastartovat revitalizaci území
Bubny – Zátory, kterým se v současnosti také usilovně zabýváme.
Prověřovací studie zjistila, co zmíněné území umožnuje. Kudy je například možné
vést dopravu na povrchu i pod ním, jak je možné přistupovat k řece a jak se
chovat vůči stávající infrastruktuře a zástavbě,“ říká Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.
tisková zpráva IPR
Soutěž na podobu koncertní síně Praha by mohla být v roce 2019
(ČTK) – Mezinárodní architektonická soutěž na podobu nové koncertní
síně na Vltavské by mohla být vyhlášena v první polovině roku 2019,
pokud bude panovat shoda na dopravním a urbanistickém řešení území. ČTK o
tom informoval Institut plánování a rozvoje (IPR). V budoucnu by
koncertní sál město buď mohlo pronajímat České filharmonii, nebo v něm
může sídlit Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK. Budova by
podle dřívějšího odhadu mohlo vzniknout mezi lety 2023 až 2025 a vyšla
by na dvě až dvě a půl miliardy korun
„V Praze nevznikl koncertní sál pro klasickou hudbu více než 100
let a z dlouhodobé analýzy vyplývá, že Praze chybí dostatečně velký
soudobý koncertní sál s výbornou přirozenou akustikou pro symfonickou
hudbu. Dvořákova síň Rudolfina z roku 1885 a Smetanova síň Obecního domu
z roku 1911 neodpovídají soudobým akustickým kapacitním ani provozním
požadavkům,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Kapacita by dle
primátorky měla být alespoň 1800 míst.
Nyní hlavní město připravuje podklady pro stavbu. Již zpracovaná
prověřovací studie, která ukázala například kudy vést dopravu nebo jak
budovu zasadit do stávající infrastruktury a zástavby, bude podkladem
pro územní studii. Ta určí budoucí podobu celé čtvrti. Následovat bude
zadání studie proveditelnosti, která prověří náklady, různé varianty
správy, financování, možné kapacity a rozsah dalších provozů v budově.
IPR na přípravě podkladů spolupracuje s Českou filharmonií, Symfonickým
orchestrem hlavního města Prahy FOK, Spolkem pro výstavbu koncertního
sálu v Praze, architekty a specialisty na akustiku.
Efektem stavby nového koncertního sálu by mohl být další rozvoj
oblasti. „Díky plánům na stavbu koncertního sálu celé území získává
vizi. Nová koncertní hala může nastartovat revitalizaci území Bubny –
Zátory, kterým se v současnosti také usilovně zabýváme,“ uvedl ředitel
IPR Ondřej Boháč.
O stavbě nové koncertní síně se v Praze mluví od začátku
devadesátých let. V minulosti se objevil návrh, aby na ostrově Štvanice
stála budova přezdívaná Rejnok, kterou zesnulý architekt Jan Kaplický
vytvořil pro České Budějovice. Od umístění objektu na Štvanici vedení
města ustoupilo, projekt se nicméně může přihlásit do soutěže na
Vltavské. Musel by se však přepracovat, protože Praha chce stavět budovu
pro 1800 až 2200 návštěvníků, zatímco Kaplického návrh má zhruba
poloviční kapacitu.
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.