Každý dům žije příběhy svých obyvatel. O brněnské perle funkcionalismu, vile Tugendhat, to platí dvojnásob: její osud je totiž zrcadlem dějinných událostí 20. století. Tuto mozaiku se v rámci Pražských rozhovorů pokusí pomocí fotografií, dobových dokumentů i svých četných vzpomínek sestavit Daniela Hammer-Tugendhat – nejmladší dcera Grety a Fritze Tugendhatových, původních majitelů této slavné brněnské vily.
Během pátého pokračování Pražských rozhovorů, organizovaných Rakouským kulturním fórem, vystoupí v pondělí 1. října 2012 od 18 hodin ve víceúčelovém sále Ministerstva kultury ČR na Maltézském náměstí společně se svým manželem Ivo Hammerem. Ten vedl tým, díky jemuž byla cenná památka v posledních třech letech citlivě opravena a získala zpět část původního vybavení. Přednáška proběhne v německém jazyce a bude simultánně tlumočena do češtiny. Více informací na stránkách Rakouského kulturního fóra www.rkfpraha.cz.
Jedním z hlavních témat setkání budou vzpomínky na každodenní život v tomto velkolepém díle postaveném podle projektu Ludwiga Miese van der Rohe. Výjimečnost vily se už v roce 1931 stala předmětem diskuzí v německém časopise Die Form. Na tehdy položenou otázku, zda je možné ve vile Tugendhat vůbec bydlet, se pokusí Daniela Hammer-Tugendhat odpovědět za pomoci výpovědí svých rodičů i dobových fotografií. Obdivovaný architektonický objekt se na snímcích stává nevšedním pozadím, na kterém se odehrává běžný život mladé rodiny.
Daniela Hammer-Tugendhat se narodila v roce 1946, tedy až osm let poté, co její rodiče, oba z židovských rodin, společně s dětmi uprchli z tehdejšího předválečného Československa. Do vily, v níž Tugendhatovi prožili osm šťastných let, vstoupila až v roce 1969.
Přestože v domě nevyrůstala, je Daniela právě tím z pěti Tugendhatových dětí, které za dům nejvíce bojuje. „Jsem kunsthistorička a univerzitní profesorka, vilou se dlouhá léta zabývám. Navíc z pěti sourozenců žijeme už jen tři. Já a moje starší sestra jsme se narodily v emigraci a bratr Ernst je filozof, ten nechce mít s vilou vůbec nic společného,“ vysvětluje.
Se svým manželem, kunsthistorikem a restaurátorem Ivo Hammerem, dvacet let usilovala o obnovu domu svých rodičů. V roce 2010 se stala čestnou předsedkyní mezinárodního poradního sboru expertů, který dohlížel na provádění obnovy vily. Celému týmu, který vrátil funkcionalistickému skvostu podobu z roku 1930, předsedal právě Ivo Hammer.
„Jsem šťastná, že se vila opravila a že se na tom podílel můj muž. Dva roky nežil ničím jiným, i když to dělal v podstatě zadarmo…,“ dodává Daniela Hammer-Tugendhat. Společně se během pátého pokračování Pražských rozhovorů dotknou nelehké cesty k původní podobě památky, na které se podepsalo gestapo, Rudá armáda, komunisté i neodborná rekonstrukce v osmdesátých letech.
Moderace říjnového setkání se ujme doktor Mojmír Jeřábek, bohemista a germanista, novinář a bývalý kulturní atašé českého velvyslanectví v Bonnu. Od roku 2001 působí jako vedoucí Odboru zahraničních vztahů Magistrátu města Brna, ve volném čase se věnuje překladům a jazykovým úpravám děl svých přátel, českých autorů žijících v Německu.
Pražské rozhovory / Prager Gespräche
Významné evropské osobnosti z oblasti vědy, umění, kultury a hospodářství zve do Prahy Rakouské kulturní fórum, pořadatel přednáškové řady, která navazuje na kulturně-politické rozhovory mezi Prahou a Vídní. Ty se konaly z iniciativy Rakouského rozhlasu v šedesátých letech minulého století. V jejich novodobém pokračování se zaměřuje na témata, která překračují rámec aktuálního dění a reflektují „bytí“ a „dobu“. V Praze tak dosud vystoupili rakouský univerzitní profesor, filosof a esejista Konrad Paul Liessmann, basilejský biochemik Univ. Prof. Dr. Gottfried Schatz, předseda správní rady firmy Nestlé Dr. Peter Brabeck-Letmathe a dlouholetý předseda představenstva Deutsche Lufthansa AG Wolfgang Mayrhuber.
Rakouské kulturní fórum v Praze
Rakouské kulturní fórum v Praze (RKF v Praze) podporuje vědeckou a kulturní výměnu mezi Českou republikou a Rakouskem. RKF v Praze organizuje a podporuje ročně okolo 250 akcí z oblasti výtvarného umění, designu, architektury, hudby, filmu, vědy, literatury, divadla a tance. Od roku 1996 disponuje Rakouské kulturní fórum v Praze vlastními prostory v centru Prahy, a to včetně galerie současného umění, knihovny s přibližně 8 000 svazky a také koncertního a přednáškového sálu s kapacitou až 80 osob. Činnost RKF v Praze se neomezuje pouze oblast hlavního města. Díky celorepublikově rozvinuté síti partnerských institucí – univerzit, muzeí, galerií, rakouských knihoven apod. – je možné rozvíjet a realizovat společné projekty, především výstavy, koncerty, festivaly, vědecká a umělecká sympozia a autorská čtení rakouských spisovatelů.
Univ. Prof. Dr. Daniela Hammer-Tugendhat (*1946, Caracas, 1950 přesídlení do St. Gallen, Švýcarsko) je nejmladší dcera Grety a Fritze Tugendhatových, stavebníků brněnské vily Tugendhat podle návrhu architekta Ludwiga Miese van der Rohe. Studium dějin umění a archeologie v Bernu a poté na univerzitě ve Vídni ukončila v roce 1975 u Otto Pächta disertační prací Hieronymus Bosch und die Bildtradition (Hieronymus Bosch a obrazová tradice). Od roku 1975 přednáší dějiny umění na Univerzitě užitého umění ve Vídni. Jako hostující profesorka působila na univerzitách v Salcburku, Basileji, Oldenburgu, Frankfurtu nad Mohanem a ve Vídni. V roce 1993 se habilitovala prací na téma Studien zur Geschichte der Geschlechterbeziehung in der Kunst (Studie k dějinám vztahu mezi pohlavími v umění). Je členkou předsednictva IFK ve Vídni (Mezinárodní výzkumné centrum v oblasti kulturních věd), v radě Muzea města Vídně a Institutu Marianne Stegmannové při univerzitě v Brémách, pracuje jako expertka v Evropské radě pro výzkum v Bruselu. V roce 2010 obdržela rakouskou Státní cenu Gabriely Possannerové, v říjnu 2012 jí bude udělen Čestný prsten Univerzity užitého umění ve Vídni. Ve svém bádání se zaměřuje na malířství raného novověku, především holandské, na gendrovou problematiku a na dějiny umění jako kulturní vědu.
Společně se svým manželem kunsthistorikem a restaurátorem Prof. Dr. Ivo Hammerem se po dvacet let zasazovala o obnovu svého rodného domu, vily Tugendhat. V současnosti mimo jiné pracuje s Wolfem Tegethoffem a Ivo Hammerem na přepracovaném a rozšířeném vydání knihy o vile Tugendhat (nakladatelství Springer Verlag), která by měla vyjít také v anglické a české mutaci (Barrister & Principal, Brno). Je autorkou odborných statí o Boschovi, Bruegelovi, van Eyckovi, Tizianovi, Caravaggiovi, o zprostředkování umění a o metodických otázkách. Důležitou publikací z poslední doby je Das Sichtbare und das Unsichtbare. Zur holländischen Malerei des 17. Jahrhunderts (Viditelné a neviditelné. Holandské malířství 17. století), Köln, Weimar, Wien 2009.
Prof. Dr. Ivo Hammer se narodil 18. května 1944 v Ulmu (Německo) v umělecké a restaurátorské rodině. Vedle vlastní restaurátorské a umělecké praxe a kurzů na Akademii výtvarných umění ve Stuttgartu studoval dějiny umění, klasickou a církevní archeologii a filozofii na univerzitě ve Freiburgu a od roku 1969 ve Vídni; studium zakončil promocí v roce 1975 (Dr. phil.). V Mezinárodním konzervačním centru v Římě (ICCROM) se v roce 1977 zúčastnil kurzu nástěnné malby.
Poté, co v rámci rakouské památkové péče působil jako nezávislý restaurátor polychromovaných soch, byl od roku 1976 po dobu 21 let v restaurátorských dílnách rakouského Spolkového úřadu památkové péče vedoucím restaurátorem povrchů architektonických objektů. K jeho stěžejním pracím patří restaurování Beethovenovského vlysu Gustava Klimta (1902), konzervace románských nástěnných maleb z roku 1080 v benediktinském klášteře v hornorakouském Lambachu, maleb na fasádě burgenlandského zámku Forchtenstein a v neposlední řadě historických omítek např. u fasád pevnosti Hohensalzburg.
V roce 1977 byl jako profesor povolán na Vysokou školu pro užité vědy a umění v Hildesheimu (Německo), kde zřídil v mezinárodním měřítku první studijní obor Konzervace a restaurování povrchů architektonických objektů. Od roku 2003 osm let vedl mezinárodní skupinu složenou z vysokých škol a dalších vědeckých institucí z Pardubic, Litomyšle, Brna, Bratislavy, Vídně, Kolína nad Rýnem a Hildesheimu, která se zabývala vědeckým zkoumáním a konzervací materiálů a povrchů vily Tugendhat.
V letech 2010 až 2012 byl předsedou komise THICOM, mezinárodního poradního sboru expertů pro odborný dohled na provádění obnovy vily Tugendhat, který jmenuje statutární město Brno.
Jeho práce i rozsáhlá publikační činnost se těší mezinárodnímu uznání. Jako host přednášel na mnoha vysokých školách v Evropě, USA a v Latinské Americe.
PhDr. Mojmír Jeřábek
Narozen 1957 v Brně, pochází z rodiny univerzitního profesora – otec působil půlstoletí na Filozofické fakultě MU v oboru česká literatura. Dědeček Čestmír a pradědeček Viktor Kamil byli svého času známí spisovatelé, jejich předci zase vlastnili či provozovali od 16. století tiskárny v Praze, Litomyšli i v dalších městech (v litomyšlské tiskárně vydávala svá díla např. Božena Němcová).
Vystudoval v Brně na FF MU bohemistiku a germanistiku, 13 let působil v brněnských novinových redakcích (Lidová demokracie, Brněnský večerník) zpočátku jako sportovní, pak kulturní redaktor a zástupce šéfredaktora. V 90. letech se na doporučení tehdejšího předsedy parlamentu Milana Uhdeho úspěšně ucházel o diplomatický post u velvyslance Jiřího Gruši v Bonnu, kde poté působil v pozici kulturního atašé – jako vedoucí kulturního a tiskového oddělení naší ambasády.
Po návratu ze zahraničí pracoval jako tiskový a PR manažer v a. s. Veletrhy Brno, pak uspěl v konkurzu na vedoucího Odboru zahraničních vztahů Magistrátu města Brna a od roku 2001 působí v této funkci.
Svůj zájem o literaturu a jazyk propojuje ve volném čase, kdy překládá či jazykově upravuje díla svých přátel, českých autorů žijících v Německu a píšících německy (Jiří Gruša, Ota Filip). V roce 1989 spoluzakládal brněnskou Revue pro politiku a kulturu Proglas, dnes Revue Politika s kulturní přílohou Proglas, dodnes spolupracuje jak s redakcí, tak i se spřízněnými brněnskými institucemi: s občanským sdružením Centrum pro studium demokracie a kultury a s nakladatelstvím Barrister&Principal. V Praze je aktivní ve Společnosti Bernarda Bolzana (předseda Petr Pithart), která společně s Ackermannovou obcí připravuje každoročně Česko-německé sympozium v Jihlavě; nyní již v Brně jako Dialog uprostřed Evropy. Aktivně pomáhá při vzniku Muzea českého a slovenského exilu v Brně.
V oblasti politiky a kultury se pohybuje prakticky od politické změny až dosud, a to nejen v ČR, ale i v Německu a dalších středoevropských zemích.
tisková zpráva
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,
Nějak tomu nerozumím. V článku se píše o fasádním stínícím prvku, ale fotky a část textu je o vnitřní stěně.…