Prinicipy územního plánování evropských vol. III
V pátek 20. 10. se v
Praze na mezinárodní konferenci Principy územního plánování evropských měst už
potřetí setkali odborníci na městské a regionální plánování, tentokrát nad
tématem krajiny. Ve svých příspěvcích se zaměřili na strategie rozvoje a
užívání metropolitní krajiny. V publiku se již tradičně sešli politici,
městští plánovači, architekti, studenti, developeři a veřejnost z Prahy a
dalších měst. Tradičně silně byla zastoupena Bratislava.
Téma krajiny a výzvy
současnosti jsou společné pro celou Evropu a nemají hranice. Praha je pro
pozvané hosty vítaným místem k výměně informací a zkušeností. Pro Prahu je to
zároveň významná příležitost k prezentaci principů připravovaného Metropolitního
plánu v mezinárodním srovnání.
Bette Lundh Malmros z Regionální
rady Stockholmu představila základní koncepci metropolitního regionu,
rozvíjející „zelené klíny“ krajiny (green wedges) mezi paprsky „spirálové
galaxie“ rychle rostoucí stockholmské aglomerace. Dosažitelnost a prostupnost
krajiny, rozložené pro nás v neobvyklém prostoru pobřežního souostroví,
je klíčovým prvkem koncepce. Strategický plán zároveň pečlivě sleduje další výzvy,
které před nás klade 21. století.
Marja van Nieuwkoop z projektového
týmu Metropolitní krajiny Amsterdamu přinesla komplexní vizi enviromentálního
rozvoje regionu. Na významově obsažných a při tom graficky velmi srozumitelných
mapách ukázala snad všechna důležitá témata. „Poldering“ je princip komunikace,
ve kterém nemůže být žádné téma upřednostněno nebo opominuto a při kterém
hledáme společný průnik všech zájmů. Kulturu polderingu a její viditelně skvělé
výsledky můžeme Holandsku jedině závidět.
Profesor Giuseppe Cina z Turína
se naopak zaměřil na důležitost zemědělské krajiny a příměstského zemědělství
pro život metropole. Téma zdravých lokálních potravin a přetržení tradičních
vazeb mezi metropolemi a jejich regiony bylo jedním z hlavních témat sympozia
„Confrontations in the Metropolitan Landscape“, pořádané minulý měsíc
v Amsterdamu. Zkušenosti severoitalských měst Milána a Turína v práci
se zemědělskou krajinou a obnovováním potlačených vazeb jsou jednoznačně
inspirující pro celou Evropu.
Antoni Vives z Barcelony
přerušil svým skvělým temperamentním projevem „plánovací“ linku odborných
příspěvků. Jako bývalý zástupce starosty katalánské metropole a konzultant
městských inovací a strategií „smart cities“ promluvil o nutnosti zacílení
městské politiky na potřeby občanů, o strategiích rozvíjení multifunkčního
města na základě existující struktury a o výzvách, které před Barcelonu a
metropole po celém světě přináší současnost a digitální revoluce.
Na konferenci krátce
vystoupili účastníci minulých dvou setkání: Peter Gero z Hamburku, Koos van
Zanen z Amsterdamu, Martin Klamt z Mnichova a Jiří Klokočka z Prahy a
Kortrijku. Metropolitní plán a jeho přístup k péči o pražskou krajinu
představil Roman Koucký se spolupracovníky
Martinem Kubešem a Jaromírem Haincem.
„Váš
Metropolitní plán je nejaktuálnější plánovací dokument v Evropě, proto
jste v přístupu k plánování nejdál ze všech hostů konference,“ řekl
na závěr Antony Vives z Barcelony. „Konference
na mě udělala velký dojem, je to pro nás zrcadlo naší práce a inspirace, se
kterou se vracím do Stockholmu,“ dodala Bette Malmros.
Konferenci, která se konala
v Rezidenci primátora hl. m. Prahy, připravil spolek Člověk a prostor pod vedením
architektů Josefa Smutného a Martina Klody ve spolupráci s Magistrátem
hlavního města Prahy. Záštitu konferenci poskytla primátorka hl. m. Prahy
Adriana Krnáčová, která hosty a publikum osobně přivítala, a Velvyslanectví
Nizozemského království a Velvyslanectví Švédska. Odbornou záštitu nad jednáním
převzal Ústav urbanismu Fakulty architektury.
„Žijete
v ráji,“ komentoval přednášky svých kolegů Antoni Vives z Barcelony.
Tutéž větu pak adresoval Pražanům při naší sobotní projížďce pražskou krajinou.
Video záznam bude ke shlédnutí příští týden na: https://www.clovekaprostor.cz/konference
tisková zpráva
foto: Petra Krejčí
___
Prinicipy územního plánování evropských vol. II
Praha, 28.4.2017 Pod záštitou primátorky hl. m. Prahy Adriany
Krnáčové se dnes v Rezidenci primátorky uskutečnila v pořadí druhá
mezinárodní odborná konference ze série Principy územního plánování evropských
měst s podtitulem „Smíme v Praze bydlet?“ věnovaná tématu bydlení
v evropských metropoli s důrazem na hlavní město Prahu.
V
úvodním projevu pražská primátorka Adriana Krnáčová připomněla, že Praha čelí
podobným výzvám současnosti jako další evropská města. Nejpalčivějším problémem
je rostoucí exkluzivita měst spojená s rostoucí poptávkou po bydlení.
„Metropole rostou, lidé v nich chtějí bydlet. Toto máme všichni společné. Praha
však na rozdíl od většiny velkých měst nyní zažívá vlnu poklesu výstavby
generující prudký růst ceny bydlení. Našim úkolem je hledat cesty, jak
nepříznivou tendenci obrátit,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová.
„V
loňském roce se v Praze podařilo prosadit přijetí nových Pražských stavebních
předpisů, což nebylo vůbec samozřejmé. Současnou prioritou je přijetí nového
územního plánu Prahy – Metropolitního plánu. Jeho příprava přesahuje více
volebních období a nemůže podléhat okamžitým politickým nebo společenským
výkyvům,“ doplnila primátorka.
Své
příspěvky přednesli hosté předchozí konference Martin Klamt (Mnichov) a Wigbert
Bengtsson (Fürstenwalde Spree) a odborníci z dalších evropských měst: Jelena
Ricov (Záhřeb), Peter Gero (Hamburg), Cristoph Braumann (Salzburg), Koos van
Zanen (Amsterdam) a Peter Austin (Oslo). Metropole dnes vytvářejí stabilní síť
v „tekutých časech“ globálního světa. Na jedné straně mezi sebou soutěží, ale
zároveň se navzájem podporují a sdílejí zkušenosti s hledáním odpovědí na výzvy
rychle se proměňujícího světa. Každá metropole je v něčem výjimečná a všechny
zároveň si chrání své „místo na mapě“.
V
odpoledním bloku nastínili čeští odborníci současné problémy Prahy a
středočeského regionu. Pavel Kliment z KPMG provedl srovnání vývoje Prahy a
evropských měst z ekonomického hlediska. Architekt Pavel Hnilička zmínil úskalí
české legislativní cesty získávání stavebního povolení. Délka procesu od záměru
k realizaci projektu může v Praze trvat pět až osm let. V délce schvalování
jsme na 130. místě na světě, poslední z rozvinutých zemí. Neúnosná zátěž
vychází především ze stavební legislativy, kterou města samotná mohou jen
obtížně ovlivňovat. Praha má jako jediné české město právo upravovat výstavbu
vlastní stavební vyhláškou, Pražskými stavebními předpisy, na jejichž přípravě
se Pavel Hnilička významně podílel. Docent Jan Jehlík z Fakulty architektury
ČVUT spojil téma bydlení a obytnosti města jako základní vlastnosti vystavěného
prostředí. Architekti Michal Leňo a Jaromír Hainc z Institutu plánování a
rozvoje Prahy promluvili o kapacitě využívání potenciálu Prahy a nových
obytných souborech na její periferii. Praha se nepotýká s nedostatkem volných
ploch jako některá jiná města. Má velký problém s jejich přípravou pro nové
využití, hlavně v transformačních územích. Výstavba na periferiích není
ekonomicky výhodná.
Architekt
Roman Koucký, vedoucí Kanceláře Metropolitního plánu, představil budování
obytného města v kontextu Metropolitního plánu. Dnešní město po éře Moderny
nebude vypadat stejně jako město počátku 20. století, stejně jako Vinohrady
nejsou replikou Nového Města, anebo Nové Město nekopíruje strukturu Starého
města a Malé Strany.
Konference
pokračovala debatou se zahraničními hosty, kteří formulovali několik
doporučení. Dynamické společenské změny si vyžádaly změny přístupů k územnímu
plánování. Ty v Evropě probíhají už posledních 20 let. Stabilní a předvídatelná
společnost druhé poloviny minulého století je minulostí. Význam měst roste,
exkluzivita měst a ceny bydlení se prudce zvyšují. Územní plán nezmůže vše, je
třeba používat další vrstvy a nástroje územního plánování. Praha potřebuje
zklidnit emoce, dokončit stabilizující a iniciační územní plán a obrátit
nepříznivou tendenci stavebního vývoje. Takový úkol může zvládnout jen ve
spolupráci s městskými částmi (příprava konkrétních území pro výstavbu),
Středočeským krajem (společný potenciál rozvoje i hrozby neuvážených
rozhodnutí) a vládou a ministerstvy (příprava nové stavební legislativy).
Konferenci
organizovalo hlavní město Praha ve spolupráci se spolkem Člověk a prostor a
platformou Metropolitní Praha a pod odbornou záštitou Fakulty architektury ČVUT
a záštitou Velvyslanectví Nizozemského království.
Záznam
z konference: https://www.clovekaprostor.cz/konference-vol2-videozaznam
tisková zpráva
___
PRINCIPY
ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ EVROPSKÝCH MĚST vol. I
Mezinárodní
odborná konference Principy územního plánování evropských měst 1) proběhla 9. 12. 2016 v Praze
pod záštitou primátorky Adriany
Krnáčové. Příspěvky na
konferenci přednesli Mark Johnson z Denveru, Julian Jansen z Amsterdamu, Martin
Klamt z Mnichova, Jiří Klokočka z Kortrijku, Wigbert Bengtsson z
Furstenwalde Spree a předtočený záznam poslal Peter Gero z Hamburku. Prahu
reprezentovali Irena Fialová, Kateřina Čechová, Lukáš Kohl, Roman Koucký,
Jaromír Hainc a Lukáš Makovský. 2) Konference,
kterou moderoval Josef
Smutný, byla organizována ve spolupráci hlavního města Prahy se spolkem
Člověk a prostor a platformou Metropolitní Praha, s odbornou garancí Ústavu
urbanismu Fakulty architektury ČVUT.
Společnost se proměnila
Dynamický vývoj společnosti přinesl
v posledních letech tak výraznou změnu hodnot, že na ni musel západní
územně plánovací svět reagovat naprostou inovací přístupů. Systémy územního
plánování se úplně proměnily. U nás jsme zatím nedokázali tyto znalosti 3)
předat většinové společnosti ani politikům a z toho vznikají různé
třecí plochy. Jak řekla na úvod Irena Fialová, musíme si uvědomit, že jsme
součástí aktuálního vývoje, kdy jedno paradigma končí a jiné začíná.
V Evropě se používají dva územně
plánovací systémy. První, pracovně
zvaný hierarchický, vychází
z ideálně formulované koncepce, strategie a vize, na jejímž základě se
zpracovává územní plán. Ten slouží jako rámec rozvoje území a nebývá pro
stavebníky závazný. Na územní plán navazují podrobnější nástroje, jako jsou
regulační plány, územní studie a dohody o parcelaci, které jsou podrobné a
vysoce normativní. Hierarchický systém předpokládá vyspělou státní správu,
která funguje zejména v nepřerušovaném stabilním právním prostředí. Tento
systém je navýsost stabilní – při vědomí skutečnosti, že v prostředí
rychlých a nepředvídatelných změn reagujících na vývoj společnosti vyžaduje
neustálé pracné a drahé aktualizace. Používá se spíše v německy mluvících
zemích.
Naproti tomu druhý, flexibilní systém
řeší konkrétní místo v konkrétním čase s konkrétními prostředky. Vize
jsou spíše pragmatické, než ideální a představují politickou dohodu
v časovém horizontu pro dané území. Systém vyžaduje vysokou kulturu
demokratické tradice, schopnost vedení diskuze, ochotu k dohodě a nalézání
konsenzu. Flexibilní přístup uplatňují například v Kodani a Amsterdamu.
Oba systémy jsou doplněny nástrojem městského
projektu, který umožňuje řešit velká rozvojová a transformační území
s vysokým počtem stakeholderů v dlouhém časovém horizontu, často
daleko přesahujícím platnost územního plánu nebo dosah aktuální politické moci.
V současnosti se evropské tradice
systémů plánování prolínají. Vedle komplexního – hierarchického systému se
uplatňuje urbanistická tradice nebo regionálně-ekonomický přístup, ve kterém
stát nebo region přímo definují hlavní cíle rozvoje. Český systém je dosud
založený na funkční správě území, vycházející z britského modelu „land
use“. Takový model klade hlavní tíži řízení rozvoje na lokální samosprávy. 4)
Praha je se svou snahou o proměnu
územního plánu součástí širokého proudu evropského vývoje. Přestože to vypadá,
že bychom mohli jít cestou dokonalého územního plánování – pečlivě připravovaného
ve všech stupních – zesilování restrikce by bylo vzhledem k dynamice
současné společnosti krokem zpátky. Metropolitní plán je nutné vnímat jako
iniciační nástroj, dostatečně flexibilní pro každodenní rozvoj města. Současné
technologie vnášejí do územního plánování ještě jednu významnou novinku. Poprvé
v historii územní plán pracuje s uzavřeným cyklem informací.
Digitální datový systém nám umožňuje průběžné sledování a vyhodnocování souladu
vizí se skutečným vývojem města, permanentní feedback loop (v budoucnu bude
tedy možné např. zjišťovat stav naplněnosti cílů plánu) – uvedly v úvodním
příspěvku Irena Fialová a Kateřina
Čechová z Fakulty architektury ČVUT.
Následovaly příspěvky
zahraničních hostů konference. Mark
Johnson – krajinářský
architekt a městský designer, který vede projekty všech měřítek po celém světě
–
zdůraznil, že Denver je v rámci federální struktury USA velmi liberální
město s otevřeným přístupem k plánování. Je zároveň úspěšným a rychle
rostoucím městem, takže ceny bydlení rostou rychleji než výstavba. Městská
správa klade důraz na čtyřsměrný dialog mezi volenými představiteli, městskými
plánovači, občany a privátním sektorem. Vytváří mnoho vrstev různých plánů 5),
které jsou vždy založeny na srozumitelné vizi a zacíleny na konkrétní lokality.
Základní plán „Denveright“ formuluje současné vize rozvoje města do roku 2040.
Julien
Jansen, urbanista a demograf, který pracuje na oddělení pro
plánování a udržitelnost, přiblížil specifika Amsterdamu:
atraktivní město prošlo „zlatými stoletími“ i obdobími stagnace. Mezi hlavní
příčiny problémů 20. století patřily ideologie modernismu a městem plánovaná
výstavba. Město zpracovává strategie rozmístění investic (Spatial division
strategic plan), plánování orientuje do stavebních lokalit, pro které
vyhodnocuje různé scénáře vývoje a průsečíky demografických dopadů. Amsterdam
směřuje ke koncentraci města a ochraně okolní krajiny.
Jiří Klokočka,
architekt a urbanista, který působí na školách a institucích v České
republice i Belgii, představil belgický model strukturálních plánů
orientovaných na kvalitu území. 6) Mezi lety 1980 a 2000 nastal v Belgii plánovací
blackout, způsobený neustále se zvyšujícími nároky na projektování
v důsledku zostřování pravidel a zrychlování vývoje společnosti. Belgie
reagovala kompletní změnou starého systému. Během posledních 15 let jsou územní
plány nahrazovány strukturálními plány, zpracovávanými postupně a podle
potřeby. Ty pracují v prostorových strukturách (3D), nikoli funkčních
plochách (2D), jsou hierarchické podle rozsahu řešeného území, určují
principy závazné pro politickou reprezentaci, nikoli pro občany. 7) Podle principů
strategického plánu se podle potřeby zpracovávají podrobné městské (regulační)
plány pro konkrétní lokality, které už jsou závazné pro všechny.
Martin
Klamt, pracovník odboru územního plánování mnichovského
magistrátu, který vystudoval socioekonomickou geografii, politologii a právní
vědy, se
soustředil na priority Mnichova. Bavorská metropole je úspěšné a rychle
rostoucí město s 1,5 milionem obyvatel a očekávaným růstem k 1,7
milionu do roku 2030. V celé aglomeraci žije 2,8 milionu lidí a ve
výhledu přesáhne počet obyvatel 3,1 milionu. Mnichov je velikostí srovnatelný
s Prahou a částí Středočeského kraje. Výstavba bytů je hlavní městskou prioritou,
8) přesto
ceny bydlení prudce rostou. Od roku 2008 se v Mnichově zdvojnásobila cena
pozemků. Střední třída je vývojem nejvíce postižená a je fakticky vytlačována
z města.
Wigbert
Bengtsson, expert na urbanismus, který mnoho let pracuje jako
odborník v sekci územního plánování města, je jedním ze dvou
plánovačů, pracujících pro Fürstenwalde Spree, třicetitisícové město poblíž
Berlína. Fürstenwalde prochází od roku 1990 velkými změnami. 9) Východní
spolkové země se adaptovaly na německé právo, plánování založené na vlastnictví
pozemků a developement v tržním prostředí. Pokus o adaptaci
socialistického územního plánu funkčních ploch pro nové podmínky se nezdařil a
musel být zastaven. Plány se v současnosti zpracovávají jen tam, kde jsou
potřeba, s jasným cílem zvýšení atraktivity lokality. Teprve v roce
2011 se městu podařilo zastavit úpadek a situace se stabilizovala. Wigbert
Bengtsson upozornil, že stagnace a úpadek vyvolávají také investice, a to při
klesajících příjmech městské pokladny. Čelit stagnaci je proto pro město velmi
zatěžující.
Zůstat na mapě
V
odpoledním bloku navázali domácí řečníci. Lukáš Kohl, developer, přednesl
developerskou analýzu pražského regionu. Přirovnal jej k izolované „planetě
Praha“. Trh s byty zde funguje ve 100% tržním prostředí, na rozdíl od
Vídně či Amsterdamu, kde je velké procento bytů stavěno městem. Praha má také uměle
vyvolaný nedostatek stavebních ploch (stavební uzávěry ve strategických
místech) a společnost trpí chronickou neschopností ve vytváření konsenzu. Ceny
bydlení v Praze prudce rostou, drahé bydlení ve městě přitom není výhrou
téměř pro nikoho. 10) Praha a Středočeský kraj mají
dohromady 2,6 milionu obyvatel. Za 15 let tu vzrostl počet obyvatel o 13 %. 11) V Praze
přibývalo průměrně 5000 bytů ročně, přičemž struktura domácností se stále
proměňuje. Do Prahy se za pracovní příležitostí stěhují „singles“, zatímco
větší domácnosti se kvůli cenám vystěhovávají do Středočeského kraje. Rozdíl v cenách bydlení generuje
suburbanizaci, lidé se i za hranicí Prahy stěhují do bytů, které jim hlavní
město nedokáže samo nabídnout. Praha se stává exkluzivním městem. 12) Vysoké ceny
bydlení časem zvyšují tlak na růst platů a brzdí ekonomický potenciál.
Netečnost k zdražování bydlení je sypáním písku do ekonomického soukolí
města, potažmo republiky.
Lukáš Makovský
a Jaromír Hainc z Institutu
plánování a rozvoje představili východiska Strategického plánu Prahy a Návrhu
Metropolitního plánu. Praha se musí stát obytnějším, příjemnějším a udržitelným
městem, aby si udržela význam evropské metropole. Jak popsal Zygmunt Bauman,13) státy ztratily v
globální vesnici velkou část svého vlivu, obchod a kapitál se v podstatě volně
přelévají přes hranice. Je to jeden z důvodů, proč roste atraktivita a
postavení měst. Metropole si konkurují, ale zároveň vytvářejí ekonomickou síť.
Možná je výstižnější říkat, že města mezi sebou soutěží ve významu a
důležitosti. V novém konkurenčním prostředí zatím Česko zůstává na vedlejší
koleji. 14) Protože
Praha je zároveň tahounem ekonomického růstu země, hrozí celému Česku cesta do
bezvýznamnosti a „zmizení z mapy“. 15)
Potenciál
růstu Prahy do roku 2030 je mezi 90 a 160 tisíci obyvateli. Stimulace ekonomiky
vhodnými scénáři naráží při plánování na legislativní překážky
v hierarchickém systému formálně rigidních plánů, které jsou na všech
úrovních závazné. Praha smí částečně upravovat způsob svého územního rozvoje
vyhláškou Pražských stavebních předpisů, která je platná teprve od poloviny
roku 2016.
Hranice měst v Česku stanovilo rozmařilé 20. století
Roman
Koucký z Institutu plánování a rozvoje shrnul esenci Metropolitního plánu
do třicetiminutové přednášky s neuvěřitelnou hustotou informací. Návrh
popisuje namísto přežitého funkčního zónování především strukturu města a
definuje jeho potenciály. Zavádí pojem lokalit a popisuje jejich charakter.
Vytváří čitelný a pochopitelný obraz města, graficky srovnatelný s Regulačním
plánem Prahy z 20. let minulého století. Jedním z hlavních principů
plánu je nastavení hranice rozrůstání města – krajinného rozhraní – a
posilování kompaktního města. 16) Protože je Praha zároveň třetí největší památkovou
rezervací UNESCO se suverénně největším ochranným pásmem na světě, prostoru pro
rozvoj příliš nezbývá.
Růst
Prahy nemůže do nekonečna expandovat do krajiny, ani „po americku“
intenzifikovat centrum. Potenciál Prahy leží v transformačních plochách na
obvodu širšího centra. 17)
Kapacita několikanásobně převyšuje odhad růstu do roku 2030, přesto byty
nevznikají. 18)
Stavět se smí, vzhledem ke složitým podmínkám, primárně jen na okrajích města.
Navzdory skutečnosti, že právě takovýto rozvoj je pro budoucí provoz a správu
města nejdražší.
Metropolitní
plán přináší výškovou regulaci zástavby. Přes 84 % území města se nachází ve
stabilizovaných lokalitách a jeho výšková hladina se nemění. 19) Přibližně 15 %
území má navrženou novou výškovou regulaci, pouze 1 % pak v návrhu
doplňuje panorama stavbami nad 12 podlaží.
Grafika
plánu rozlišuje kromě základní struktury města také stabilizované,
transformační a rozvojové plochy s obytným, rekreačním, krajinným a
produkčním způsobem využití. Novou zástavbu reguluje buď podle struktury
sousedících lokalit, nebo parametricky v případě velkých území.
Předpokládá druhou úroveň plánovací dokumentace (tzv. Územní plány vymezených
částí Prahy), která určí strukturu zástavby a převede parametrickou regulaci na
grafickou.
Podle
Romana Kouckého naše společnost neukládá do historické struktury Prahy kvalitní
vrstvu. O změně přístupu k územnímu plánování se u nás diskutuje teprve od
roku 2010. Své plány zatím neumíme naplnit a implementovat. Proto je
Metropolitní plán spíše „malým plánem“, popisujícím, regulujícím a
stabilizujícím. Jeho hlavním cílem je umožnit udržitelný rozvoj města, ne svévolně
a bez dostatečného odůvodnění vytvářet další překážky rozvoje naší jediné
milionové metropole.
Závěr
V
závěrečné diskuzi zazněly čtyři hlavní okruhy témat. Za prvé – proměny přístupů k územnímu plánování probíhají
vzhledem k dynamice společenských změn
už posledních dvacet let. Dále
platí, že význam měst roste, jejich exkluzivita a ceny bydlení se prudce zvyšují.
Třetím sdělením je, že územní plán
nezmůže vše, je třeba posílit další vrstvy a nástroje územního
plánování včetně dlouhodobého „městského projektu“. A konečně: Praha potřebuje uklidnit emoce a začít
věcně komunikovat nad návrhem plánu.
Zahraniční
hosté formulovali několik doporučení. Je potřeba stanovit si jasný cíl, budovat
příjemné, inkluzivní město, položit důraz
na kvalitu prostředí a kvalitu developmentu – pouhá kvantita nestačí. Praze
se dostalo doporučení nesoustředit se
pouze na „velký plán“, ale odvozovat z něj další konkrétní návrhy a
koncepty a zahrnout do funkční oblasti
města okolní region. V komunikaci by prospělo umět jednoduše vysvětlit přínosy pro jednotlivého
člověka. Diskuze, identifikace a implementace plánu je výhodná pro všechny,
vyžaduje důvěru mezi politiky, správou
města, plánovací institucí, developery a veřejností. Po seznámení se s
českým legislativním rámcem zahraniční specialisté konstatovali, že je
zničující a že legislativní systém musí
přinést více flexibility. Také upozornili, že internacionalizace je
skutečnost, a že bychom neměli zůstat opodál. Abychom mohli uspět
v proměňujícím se světě, musíme v něm najít své místo a identitu.
Nakonec zdůraznili, že krize je zároveň potenciál. Mark Johnson, který přípravu
plánu sleduje a Prahu navštívil už po několikáté, na závěr diskuze uvedl, že
Metropolitní plán je současný, velmi kvalitní a solidní. Vyjádřil přesvědčení,
že má nesmírnou oporu v analytických materiálech a argumentech.
Poznámky:
1) Přípravu Metropolitního plánu – nového územního
plánu Prahy – provázely v roce 2016 obtíže, způsobené různými náhledy
pražské politické. Po odevzdání Návrhu bylo toto „bezčasí“ věnováno reflexi
nastaveného způsobu plánování. Tomu významně prospělo právě uspořádání
konference o plánování ve světě, která nabídla srovnání koordinovaného rozvoje
šesti rozdílných měst s novým přístupem k plánování Prahy. Záznam
z konference je dostupný zde http://metropolitnipraha.cz/konference/.
V dubnu 2017 proběhne navazující konference, věnovaná tentokrát bydlení, Stavba
o ní bude informovat.
2) Když poslouchám záznam
z konference, mimoděk si vzpomínám na Chicka z Pěny dní: „Zvedl poklop svého gramorádia se dvěma
nosnými kotouči a položil na ně dvě různé desky s Jean-Sol Parterem. Chtěl si
je poslechnout obě najednou, aby střetáním dvou starých myšlenek vytryskla myšlenka
nová. Postavil se stejně daleko od obou reproduktorů, aby měl hlavu přesně tam,
kde se myšlenky srazí a kde se výsledky automaticky uchovají.“
3) FIALOVÁ,
Irena, ČECHOVÁ, Kateřina, KUNEŠOVÁ, Diana. Analýzy
územních plánů evropských měst. Praha, 215. Výzkumný projekt v rámci
zpracování Metodiky zadávání územních plánů pod vedením doc. Jana Jehlíka na FA
ČVUT porovnával přístupy k územnímu plánování v evropských
metropolích, které jsou s Prahou nějak srovnatelné: v Lyonu, Mnichově,
Vídni, Berlíně, Kodani a Amsterdamu. Výzkum pracoval s daty do roku 2012 (Metodika zadávání územních plánů. Ed.
Jan Jehlík, Jiří Plos. FA ČVUT. Praha. 2015).
4) Česko
si stojí v porovnání schopnosti kontroly využívání území velmi špatně.
Slabé místní samosprávy spolu v centralizovaném systému nekooperují a
kontrola využívání území je nízká. Strategické dokumenty nejsou lokalizovány na
konkrétní území a vykazují malou schopnost řízení rozvoje. Územní plány jsou
obecné, nezobrazují prostorovou koncepci sídla ani uliční síť, a přitom svou
právní závazností nutí stavebníky řídit se abstraktní parametrickou regulací.
Podrobnější vrstva územně plánovací dokumentace v podstatě chybí.
5) Například Transit
oriented Denver, Living streets, Bike plan, Plan for Downtown, Locality plans
atd.
6) Prakticky
celé území Belgie je pokryto územními plány z roku 1970. Existence
regulačního plánu byla spíše výjimkou. Územní plány rychle zaostávaly za
vývojem společnosti, nedokázaly reflektovat skutečnost, hybriditu, energie a
výzvy současnosti. Konjunkturální společnost 70. let přestala existovat.
7) Typickým
vysvětlením rozdílu v přístupu je „efekt větrné elektrárny“. V mapě
původního plánu se zobrazuje jako bod, který není téměř vidět. Ve skutečnosti
je to nejvýraznější prvek v krajině. Strukturální plán graficky zobrazuje
právě takové významné prvky a vazby v území.
8) Cílem
města je stavět v sociálních programech 8500 bytů ročně. Přibližně
polovinu připravuje veřejný sektor, druhou polovinu soukromý sektor.
V roce 2015 bylo vydáno stavební povolení pro 8445 nových bytových
jednotek. Městské společnosti se na výstavbě podílejí z 12 %. Ve speciálním
programu se připravují další 3000 sociálních bytů do roku 2019, což přináší
velký tlak na hledání místa a přípravu projektů. Analyzuje se přes 500 oblastí
pro umístění projektů v rozsahu 30 až 100 bytových jednotek.
9) Po
odchodu Rudé armády zde zůstalo 545 ha transformačních ploch.
10) Podle
ekonoma Edwarda Glaesera rostou v silně regulovaných městech ceny bydlení
rychleji než příležitosti, což si mohou dovolit pouze exkluzivní města
s dalšími komparativními výhodami. Praha takové výhody nemá, navíc její
ekonomická produktivita ve srovnání s evropským průměrem klesá.
11) Počet
obyvatel vzrostl o 7,5 % (90 000) v Praze a o 16 % (200 000) ve
Středočeském kraji. Podle průzkumů je 200 000 Středočechů ekonomicky
závislých na Praze, 127 000 do Prahy každodenně dojíždí. Čísla se
podezřele kryjí s přírůstkem Středočeského kraje v posledních 15
letech.
12) Průměrná
cena bytu je 70 000 Kč/m2 v Praze, 30 000 Kč/m2
ve Středočeském kraji. Zatímco disponibilní příjem Pražanů přesahuje
celorepublikový průměr o 30 %, cena bydlení je vyšší o 44 %. Prodejní cena bytu
v Praze představuje 2,5 násobek stavebních nákladů. Nepoměr způsobují
zejména nedostupnost stavebních pozemků a zdlouhavé a nepředvídatelné
povolovací řízení.
13) BAUMAN,
Zygmunt. Tekuté časy. Praha:
Academia, 2008.
14) V porovnání
s rostoucími metropolemi poklesl HDP Prahy o 4,3 % vůči evropskému
průměru.
15) HUDEČEK,
Tomáš. Praha jako úkol aneb naše ztráta konkurenceschopnosti [online]. Názory aktuálně, 2015 [cit. 17.2.2017]. Dostupné z http://blog.aktualne.cz/blogy/tomas-hudecek.php?itemid=25858
16) V přepočtu
na skutečně zastavěné území má Praha hustotu osídlení 54 obyvatel na hektar,
což je číslo hluboko pod hodnotou považovanou za hranici pro fungování městské
struktury. I přes velmi dramatický terén řídne osídlení koncentricky, od centra
přes vnitřní město a zahradní město k periferii. Výjimkou jsou
modernistická sídliště, ve kterých žije 40 % obyvatel Prahy.
17) V transformačních
plochách může bydlet až 300 tisíc obyvatel. Dalších 100 000 lidí najde byt
v rozvojových plochách, které je nutné převzít v rámci právní
kontinuity z platného územního plánu. Reálný počet skutečně umístitelných
jednotek vůči projektovaným bývá z důvodů vnějších vlivů vždy nižší.
18) V současnosti
jsou všechny tyto plochy blokovány požadavkem zpracování podrobnější
dokumentace, která za 17 let nevznikla.
19) Praha
je obecně nízkopodlažní město, podíl staveb nad 8 podlaží představuje pouze 3
%. Digitální výšková mapa Prahy vznikla podrobnou rešerší všech staveb a
zachycuje nejvyšší body, střední výšky a úroveň terénu a počet podlaží
v rastru 100 x 100 metrů. Kombinací fotografických panoramat, 3D modelu, a
rozlišení vzdáleností byly sestaveny významné pohledy k ochraně důležitých
staveb, horizontů a krajiny pražských svahů.
Publikováno v časopise Stavba XXIV, 2017, č. 1, s. 23-25.
https://stavbaweb.dumabyt.cz/casopis-stavba.html
Videozáznam: https://www.clovekaprostor.cz/k1
Martin Kloda (Člověk a prostor)
Související články:
Principy územního plánování evropských měst 17.10.2017
Praha přivítala konferenci na téma bydlení v metropolích 5.5.2017
Principy územního plánování evropských měst II. 21.4.2017
Principy územního plánování evropských měst 13.12.2016
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Je nepoměr mezi investicemi do dopravních cest a okolí, břehy Vltavy jsou veřejná zeleň, bez trvalé péče a investic; od…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.