Novou budovu školy, která slouží už od minulého podzimu,
ocenili i profesionálové z oboru v soutěži Stavba roku 2015. Novostavba ZŠ
Dobřichovice se stala jedním z pěti vítězů tohoto soutěžního klání. Za jejím
architektonickým návrhem stojí ateliér Šafer Hájek Architekti a projektovým
manažerem byla společnost EDIFICE construction &consulting s.r.o.
Plány na výstavbu nové části školy vzešly z dlouholetých
problémů s kapacitou původní budovy, která již nevyhovovala současným
požadavkům na vzdělávání. Proto se město Dobřichovice rozhodlo vybudovat
novostavbu, která by vznikla na místě starého křídla školy. Ateliér Šafer Hájek
Architekti novostavbu pojal jako třípodlažní budovu s 12 třídami, pěti
kabinety, sborovnou, relaxačními plochami a zázemím pro výuku. Důležitou
součástí návrhu bylo propojení původní a nové budovy tak, aby byl zajištěn
plynulý provoz školy.
Stavební práce byly zahájeny na sklonku roku 2012 a nová budova byla investorovi
předána za zhruba 1,5 roku, aby bylo možné ji již plně využít ve školním roce
2014/2015. „Jako projektový manažer projektu rekonstrukce školy jsem se mohl na
této akci setkat s jedním z nejkvalitnějších týmů, které jsem za téměř deset
let své praxe potkal. Málokdy se podaří dát dohromady dobrého investora,
architekta, projektanta a dodavatele. Všichni se projektu věnovali s maximální
péčí i přes standardní komplikace a neshody, které podobné projekty vždy
provázejí. Rád bych jim tedy také touto formou poděkoval za součinnost a věřím,
že v budoucnu navážeme další podobnou spoluprací. V neposlední řadě bych také
rád poděkoval mému týmu z EDIFICE, který měl se mnou tento projekt na starosti,
a má také nemalou zásluhu na celkovém úspěchu projektu rekonstrukce školy,“
říká Ing. Tomáš Novák, projektový manažer EDIFICE construction& consulting
s.r.o.
Autorská zpráva
Projekt přístavby základní školy v Dobřichovicích získala
kancelář SHA na základě vítězství v architektonické soutěži, kterou v roce 2008
vyhlásilo vedení města Dobřichovice. Řešené území se nachází přímo v centru
Dobřichovic. Jedná o pohledově značně exponované místo.
Vstup do stávající školy byl umístěn v blízkosti rušné křižovatky a nenabízel
žádný nástupní prostor. Veřejný prostor s hřištěm na jižní – dvorní straně budovy
představoval jediný shromažďovací prostor pro žáky. Bohužel je však vzdálen od
vstupu do školy a byl dosažitelný pouze oklikou.
Celková hmota přístavby využívá celý pozemek až k jeho východnímu kraji. Vznikla
tak budova, složená ze stávající a nové části o celkové délce podél ulice 5.
května. Hlavní vstup byl umístěn z východní strany, tedy tam, kde bylo možné
vytvořit dostatečně velký a bezpečný předprostor pro shromažďování žáků před a
po vyučování.
Přístavba je rozdělena na dvě hmoty. První, třípodlažní část přímo navazuje na
stávající budovu a půdorysně přibližně kopíruje bouranou nejstarší část školy.
Druhou, dvoupodlažní část tvoří soubor hmot učeben a kabinetů kolem středové
chodby s odpočinkovými kouty. Obě části spojuje centrální prostor se schodištěm
a polootevřeným prostorem multifunkční „knihovny“. Hmotově obě části propojuje střecha,
takže menší části kompozice tvoří jeden celek silnějšího měřítka.
Nové části školy byly komponovány tak, aby vznikl pohodlný,
přehledný a prosvětlený vnitřní prostor a aby učebny měly výhled převážně na
jih a na východ a byly dostatečně prosvětleny. Vstupní část je dvojpodlažní –
využívá úroveň mezi 1. NP a suterénem, kde jsou centrální šatny žáků. Ze
vstupního prostoru lze přímo pokračovat o půl patra výše do 1.NP. Učebny a
kabinety jsou zorganizovány do podobných dvojpodlažních bloků, které se
několikrát opakují. Mezery mezi bloky přivádějí do vnitřních prostor školy
denní světlo. Toto řešení přispívá ke zmenšení měřítka a lépe navazuje na
rozptýlenou zástavbu objektů na jihu a východě.
Nová část budovy je se stávající školou spojena v úrovni přízemí i patra. Obě
části mají vlastní schodiště. Bezbariérový provoz je v případě potřeby řešen
přípravou šachty pro výtah. Hmotové a provozní řešení podtrhuje volba materiálů
fasády. Bloky učeben jsou obloženy dřevěnými latěmi z červeného cedru.
Technické řešení tohoto obkladu spolu s návrhem veřejné zeleně v parteru počítá
s pokrytím části dřevěné fasády popínavou zelení. Hlavní prostor, „náměstíčko“,
před vstupem do školy je upraven tak, aby materiály a detaily navazoval na
dřívější úpravu školního dvora a vytvářel tak kolem školy jednotný parter.
Investor: Město Dobřichovice
Autor: Šafer Hájek Architekti – Jaroslav
Šafer, Radek Toman, Laco Fecsu, Oldřich Hájek, Jakub Koníř, Pavel Lesenský,
Olga Rosová
Projektant: AED project, a.s. – A. Marek, T. Volný, P. Okleštěk
Grafika: Jiří Karásek
Dodavatel: SUBTERRA a.s.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?