Územní plán hlavního města
Prahy – Metropolitní plán – Koncept odůvodnění je od pohledu úctyhodná kniha
o jednom tisíci převážně textových stran.1 Ovšem čtenář nemusí být
už předem frustrován objemnou bichlí, do začátku mu k optimismu stačí
rozklíčovat její název. Z první části je bez emocí jasné, o co jde – o územní
plán. Přívlastkem metropolitní se ale
tento plán vymyká a vymezuje vůči všemu, co bylo dosud v Praze uděláno –
vůči všem konceptům územních plánů vzájemně se odlišujících jen rokem
faceliftu, stupněm rozdrolení pestrobarevných plošek a mírou dezorientace svých
uživatelů. Metropolitní není použito
ve významu geografickém (nejde tedy o plán metropolitní oblasti), ale jako
„plán metropole“.2 Slovo odůvodnění
naplňuje požadavek na podobu územně plánovací dokumentace a zároveň je slovem koncept překlenut fakt, že
rozpracovanost této dokumentace ze zákona nemůže být veřejnosti před jejím
dokončením předkládána a že jde o text, který má především otevřít diskusi.
Tisíc
stran, milion znaků, sto padesát tisíc slov – to rozsahem odpovídá solidnímu
románu, který by průměrný čtenář přečetl za dvanáct hodin. Tedy nic, čeho by se
měl bát. Koncept odůvodnění ovšem
románem není a ani se tak nedá číst. I když svým způsobem je to příběh „matky
měst“, jejímž osudem nás autoři nechají plout, a napětí i očekávání budují
způsobem téměř detektivním až k otevřenému konci. Jak jej tedy číst, jak
se nezamotat v hojných pramenech a vzájemných odkazech sešitů, jak
neustrnout na jednotlivosti vytržené z kontextu či na tématu, na němž mám
soukromý zájem? Grafický návod na četbu je ve Schématu dokumentace, čtenáři také pomůže, bude-li Koncept odůvodnění vnímat jako 4D model
(není třeba pouštět se do složitých paradoxů moderní fyziky a stačí čtvrtým
rozměrem rozumět čas). Ne náhodou jde o stejný způsob čtení, jakým Metropolitní plán „čte“ Prahu – tedy
nikoliv odtržený pohled na fragmentovanou placku, ale zcela obeznámený pohled
na trojrozměrný heterogenní prostor probíhající v čase (bez uvažování
kvantové mechaniky). Samozřejmě čtenářova pozornost nemůže být na více místech
abstraktní mřížky současně, ale pokud si bude vědom struktury dokumentu, nebude
tápat a naopak si pln sebevědomí a zvědavosti tento výlet užije.3
Jednotlivé sešity jako četba dobře fungují i samostatně; vznikaly postupně
v řádu měsíců i let a podílely se na nich desítky autorů (obojí je
přiznané a zřejmé); prošly lektorskými posudky a jsou předmětem průběžné
redakce ze strany kohokoliv, kdo tomuto materiálu ve zpětné vazbě věnuje víc
než jen slova paniky.
Při
studiu Konceptu odůvodnění je dobré
přijmout informaci z Úvodu, že cílem
je „předložit a vysvětlit alespoň
částečně východiska a metodu tvorby plánu ještě před tím, než předložíme jeho
konkrétní návrh … prezentujeme tedy metodu ještě dříve než výsledek“. Stejně
jako prospěje se hned zkraje oprostit
od řady principů, které známe (zapomeňte na funkční plochy4), ani
prvoplánově nepátrat po konkrétní budoucí regulaci – autoři považují už pouhou „informaci o stavu území za základ regulace“
a tím se „charakter území stává regulací“.
Dodržení rigidních okrajových podmínek plánu založeného na funkčních plochách
je beztak značně hypotetické – viz jeho tisíce změn – a přináší jen omezení a nesvobodu.
Stále je třeba mít na zřeteli, že modernistické plánování se stalo nástrojem
útlaku a ovládání a o jeho překonanosti panuje cechovní shoda (snad zde není
jen přání otcem myšlenky). Jakékoliv pokusy bagatelizovat celospolečenský zájem
o kvalitu veřejného prostoru (a tento zájem se plíživě stává požehnaným
mainstreamem), nebo dokonce snahy tlumit jeho praktické následky se rovnají
úsměvnému pokusu ucpat protrženou hráz hrstičkou bláta (pro vlastní spásu je
naopak nutné zvednout stavidla).
Po
pětadvaceti „svobodných“ letech se v podobě připravovaného Metropolitního plánu objevuje příslib
skutečně svobodné tvorby vyváženého a rozvíjejícího se města, včetně
konstruktivní participace. Přichází liberální nástroj sloužící k vybudování
metropole pro nastupující generace Z a Alfa. O těch se toho zatím moc neví
kromě toho, že dostanou věnem civilizaci na pokraji globální krize, zato
neomezený přístup k informacím i způsobům komunikace a tomu odpovídající
(mizivou) míru shovívavosti ke svým předkům. A jedním z oficiálních cílů
územního plánování je právě umožnit trvale udržitelný rozvoj (nic míň než
zajistit celku nesmrtelnost) a existenci a přežití i generací příštích. Při
plném uvědomění si aktuální situace bychom si určité atavismy měli přiznat –
jakkoliv zjemnělá a v každém ohledu mírná se Evropa zdála, i Prahy se
v celosvětovém kontextu dotýká konkurenční boj a dokonce zápas o přežití.
Zpět
k četbě Konceptu odůvodnění –
ten vnímám ve dvou hladinách. V první jde o mapování současného stavu a
sleduje linii věcných souvislostí. Jak uvádí autoři: „Každý plán město v první řadě mapuje a teprve poté interpretuje
směrem do budoucnosti“. V sešitě Atlas
5.000 (podklad pro Územně analytické
podklady 2014) je poznání „zeleného stromu života“ převedeno do cenné
podrobnosti – pro celé území administrativního celku jsou zpracována veškerá
veřejná prostranství; ploty; počet prodejních jednotek v parteru;
podlažnost objektů; tvary střech – a právě tyto na první pohled bizarní detaily
pak v praxi tvoří obraz města z pohledu chodce. Další spíše
informativní sešity jsou Století plánů
pražské metropole, přinášející vyčerpávající exkurz do tématu, a Metropole a region, v němž šíře
osazení do kontextu uspokojí každého. Do této hladiny patří i poeticky
pojmenované sešity prozaického obsahu Cesty
zvířat (ÚSES – krajinná infrastruktura), Cesty lidí a zboží (dopravní infrastruktura) a Cesty médií a informací (technická infrastruktura), ve kterých kromě monitorování
stávajícího stavu už dochází i k určitému plánování. Mezi mapovací sešity
bych (oproti autorům) zařadila i Třetí
rozměr města, který se díky oživení pojmu veduta a jeho pozvednutí na
digitální úroveň nebojím nazvat revolučním. Zvolená metoda i výsledky stojí za
podrobné prozkoumání – bez tohoto ultimativního pohledu na vertikální strukturu
Prahy včetně terénu se výška objektu, jak byla definována dosud, jeví jako
bezobsažné klišé.
Na
hranici přelití do druhé, esejisticko-vizionářské části je sešit Topografie, krajina a parky a jeho
historický a legislativní ponor do tématu krajina
včetně objasnění klíčového pojmu krajinné
rozhraní i hierarchizace stávajících pražských parků a stanovení deficitů.
Podobně se na pomezí mapy a vize nachází (resp. přesahuje do obou) i sešit Ulice a náměstí – ten označuje popis
Prahy „skrze veřejná prostranství, jejich
kompozici a hierarchii“ za základní kámen Metropolitního plánu a věnuje se mu v odpovídací hloubce
záběru. Vyvrcholením první hladiny je plánované rozdělení Prahy na základní
jednotky čili lokality v sešitě Hranice města a lokality. Pomocí strukturální diagnózy je Praha nově
rozčleněna nejprve na pět základních struktur (centrum, město, předměstí, periferie, krajina) a dále po důsledné
analýze a konzultaci s obyvateli (zastoupenými městskými částmi) na 797
lokalit s nezaměnitelnými názvy, které vždy vychází z tradice a
umožní identifikaci lidí s místem. Zátěž
lokality (která povyšuje „funkci“ na úroveň kvality sousedství) má čtyři
barvy – krajinná/zelená, rekreační/žlutá, obytná/červená a produkční/modrá,
kterými je označena nejvyšší přípustná
míra zátěže (všechny nižší míry zátěže pak jsou v dané lokalitě možné)
doplněné o šedou/prozatím neurčenou (v lokalitě rozvojové a transformační). „Zátěže lokalit byly přiřazeny na základě
současného stavu v území s respektováním jejich individuálního
charakteru a jsou vyjádřeny barvou obrysu, aby netvořily plochy a zůstalo možné
zobrazovat strukturu zástavby.“ Pro kompletní názor na lokality je nezbytné
je podrobně prostudovat.
Všechny
výše uvedené sešity Konceptu odůvodnění
tvoří dohromady jakousi „výpočetní tomografii“, kdy Praha je pacientem, jehož
tělo se zastavilo v čase a v jediném okamžiku bylo podrobně změřeno,
popsáno a zakresleno (okamžik vztažený k tisíciletému trvání města). Tato
celková „anamnéza“ je počinem jedinečným – tím, že se autoři nesmířili
s přebíráním starých dat a mravenčí prací si vyrobili databázi vlastní –
na jehož výstupech je možné realisticky hovořit o praktických východiscích
územního plánování v Praze 21. století.
Z Konceptu odůvodnění vystupuje druhá
hladina, shrnující teoretické prameny a jejich interpretaci pro náš konkrétní
příklad. Výsledkem je krom jiného soubor esejí, často myšlenkově neobyčejně
pronikavých a obsahově zajímavých, které mají potenciál vzbudit další diskuse a
zřejmě i polemiky. A tak jako je první hladina pevně usazena do aktuální denní
praxe, druhá naopak strhává do víru teorií z nejrůznějších oborů – od
filozofie přes fyziku k meteorologii. Při doporučení jak celý Koncept odůvodnění číst jsem
v pokušení zaexperimentovat – protože předpokládám alespoň elementární
znalost problematiky a zájem – a navrhnout začít sešitem Město, řád a chaos. Ten čtenáře postaví rovnýma nohama do
transdisciplinárního mixu teorií, který se dotýká nejobnaženější podstaty
současného města. Podle autorů je jí „správně
dávkovaná míra chaosu v řádu města“. Platný plán, i všechny předchozí,
označují za „přeurčené“; zdůrazňují,
že „absolutně vše je v nich závazné“
a nebojí se pomocí právního rozboru prohlásit, že současná „nekončící regulace je protiústavní“, protože ignoruje svobodu
občana rozhodovat o svém majetku a zájmu. Na základě přejaté myšlenky, že „všechny klasické deterministické systémy
mohou plodit chaos“ (myšleno vědecky definovaný chaos), a takovým systémem
jsou i dějiny urbanizace města, navrhují „redefinovat
míru determinace na únosnou míru“, vytvořit plán „flexibilní, který nebude potřebovat ohýbání zákona“ a nebude „obyvatele mást falešnou jistotou o podobě
jejich sousedství.“ Nevyhovujícím funkčně pojatým plánům pak vrátí úder plán strukturální, protože „struktura, nikoliv funkce je nástrojem pro
popis i tvorbu města“ s lakonickým dovětkem, že „společné zájmy obyvatel se realizují mezi budovami, v prázdnu,
které představuje veřejné prostranství a krajina“. K sešitu Město, řád a chaos patří i První dodatek o vztahu města a kulturního
dědictví (UNESCO), který sděluje, že „Metropolitní
plán usiluje o velkorysost pro Prahu 21. století, aby obstála před mezinárodním
společenstvím jako Světové dědictví“, a to včetně své vrstvy současné. Jsme čestně varováni, že v historii
města „má význam každá vrstva“ a „nečinnost, případně úpadek je také
ukládanou vrstvou“.
Nejlepší ale bude
číst Koncept odůvodnění od začátku,
od prvního sešitu Paradigma a Zlaté
pravidlo. V něm se propisuje především
silný apel na rozumovou i citovou stránku čtenáře (který je zároveň obyvatelem
Prahy a budoucím uživatelem Metropolitního
plánu), aby změnil svoje vzorce myšlení o územním plánování – nebo alespoň
aby změnu připustil. Tento proces začíná zdánlivě jednoduše, čtyřmi základními
„pravidly hry“. První pravidlo se týká nepřekročitelnosti
první čáry. Praha a její nezastavitelné
lokality jsou pevně plošně uzavřeny směrem do vnější krajiny a také jsou „uzamknuty“ její krajiny vnitřní – první čarou
urbanismu je jasně nakresleno, kde se stavět už nebude. Druhé pravidlo vymezuje krásná veřejná prostranství –
druhou čarou urbanismu je vyznačena síť míst, která jsou určená pro všechny
lidi, a která tomu musí být v každém ohledu přizpůsobena. Pravidlo třetí
se týká výškové kompozice města – jak
bylo řečeno, město není plocha, ale prostor a tak musí být nahlíženo. Čtvrtým
pravidlem je práce s časem – tedy účelné
načasování jednotlivých kroků provádění plánu. Následuje popis a vysvětlení
všech úrovní plánu včetně jejich měřítka. Na závěr se šéf autorského týmu
přiznává ke stěžejní pohnutce při tvorbě Metropolitního
plánu a tou je ctění Zlatého
pravidla, které v různých nuancích znění v různých kulturách
hlásá totéž: Co nechceš, aby ti jiný
činil, nečiň jemu. V překladu pro naše potřeby: Udělej dnes takový plán, podle kterého bys zítra chtěl stavět a
podíl na nové kvalitní architektuře rostoucí z takového plánu není upírán
nikomu z profesní obce, kdo je ve stavu se ho zhostit.5
Následujícím sešitem
je Duch plánu, předkládající deset tezí k obrazu města Prahy a
jejich vzájemné provázání – zřejmě nejzásadnější východisko stojící „nad
vším“, bez jehož pochopení a přijetí se k detailům plánu smysluplně nelze
a ani nemá cenu propracovat. Před představením oněch deseti tezí je potřeba
uvést, z čeho pramení. Autoři se zde opírají o jeden z pilířů evropské
kultury, jímž je řecká filozofie a v tomto případě Pýthagorejci a jejich tetraktys. Inu, narovinu: je to poněkud
jiná káva než dosavadní tonutí v rozpacích nad „plochou s rozdílným
způsobem využití – smíšenou“ a nekonečné lavírování s „koeficienty využití
území“ v tabulkách ploch. Ale jak rezonuje celým Konceptem odůvodnění – město dělají konkrétní tvůrci pro konkrétní
uživatele, nikoliv roboti pro automaty, a je zcela logické použít všechny
ideové nástroje, které jsou na počátku třetího tisíciletí k dispozici.6
Koncept odůvodnění jde v
transdisciplinaritě příkladem a jeho autoři se například na filozofii na mnoha
místech přímo nebo nepřímo odkazují – namátkou na Hegela, Kanta, Platóna nebo
právě Pýthágora a jeho učení o číslech.
První z deseti
tezí zní „Imploze“ architektury.
Pojem imploze (zhroucení se objektu do sebe) z astronomie je zde
instalován přeneseně a s nadhledem. Suchopárně jej lze vyložit jako
opatření, které povede do stavu, kde se Praha už nebude plošně rozpínat a
naopak bude účelně využit prostor uvnitř. Čili přirozený a správný směr rozvoje
města z pohledu ekonomického i ekologického, ale hotová pohroma pro
netolerantní starousedlíky. Druhá teze odkazuje na naše společné dědictví, na Historické město, v němž nově
zavádí abstrahovaný trojúhelník
historických hodnot mezi Pražským hradem, Vyšehradem a Vítkovem. Protiváhou
je mu třetí teze, Modernistické město
a jeho romanticky znějící náhrdelník
periferie, tedy vnější prstenec modernistických
struktur (převážně sídlišť). Ve
čtvrté tezi Městské parky se praví,
že i ony „jsou architekturou“, pátá
teze Vltava vrací pozornost
k řece, která už není stokou, ale zdrojem rekreačního potenciálu a hlavní
kompoziční osou Prahy. Šestá teze Zelené
rozhraní a krajina zdůrazňuje nezbytnost oddělení toho, co je vně a co
uvnitř, sedmá teze Výšková regulace a
potenciál nás tedy logicky směřuje nahoru, zavádí pozitivní výškovou regulaci a naznačuje zcela konkrétně, kde má
Praha potenciál výškových staveb.
V osmé tezi Nové mosty a propojení se
ukazuje, kde Praha žádá další spojení (nejen) břehů, podobně jako v deváté tezi
Hlavní třídy 1+xx, která
předznamenává budoucí „metropolitní
priority“. A poslední, desátá teze Transformace
vs. rozvoj koordinuje rozvoj města směrem dovnitř. Těchto deset témat pak
tvoří spřízněné triády (trojice), případně další formace synergicky
reflektující nejpalčivější problémy současné Prahy. Autorský tým připouští, že
v rámci žánru je zvolena pionýrská forma „ilustrovaných
tezí“ právě proto, aby už nebyl prostor pro zmíněné „nekončící tabulky“, které jsou krom jiného zřídlem „nedůstojnosti a alibismu“.7 Po
této rozbušce následuje sešit Slovník
plánu, předvoj snahy o „jednoznačný,
přesný, ustálený a srozumitelný jazyk“. Obsahuje na šest desítek nových
zásadních termínů a hodí se jej mít stále při ruce. Je slibné, že „představuje platformu pro svou precizaci“.
Sešit
Potenciál, priority a flexibilita do
jisté míry opakuje a dále rozpracovává mnohé z řečeného v předchozích
sešitech – za pozornost stojí především vymezení
transformačních a rozvojových ploch, jejich následné seskupení do transformačních a rozvojových území s unikátními
názvy a podrobně zpracovanými hodnotícími diagramy jejich potenciálu. V sešitě Kvalita života a vybavení města, kromě rozboru
vztahu mezi celou škálou typů infrastruktury sloužící obyvatelům města a
kvalitou jejich života v něm, probíhá zároveň poměrně údernou formou
prezentovaná rekapitulace historické cesty k Metropolitnímu plánu a všech témat Konceptu odůvodnění. Posledním tematickým sešitem je Plán a veřejný zájem, který směřuje
uvažování nad budoucností Prahy do právně-etické roviny a na závěr otevírá
velké téma – analýzu současného stavu vlastnictví veřejných prostranství a
jejich hypotetické vykoupení do veřejného majetku. Úplně poslední sešit je
spíše doslovem autorského týmu nebo rozšířenou tiráží včetně harmonogramu
prací.
Jak
bylo s nadsázkou řečeno, Koncept
odůvodnění není zalidněným epickým románem s odpovídajícím dramatickým
obloukem. Svou konstrukcí se ale žánru podobá – prodlévá na detailech, neúnavně
prokresluje dobové reálie a podrobně odhaluje myšlenkové pozadí generované
z nejrůznějších pozic, zatímco rozuzlení probíhá nenápadně, katarze je
spíše latentní a rozdychtěný čtenář čelí poněkud překvapeně konci v
nejnapínavějším momentu.8 Cílem ale zřejmě není předložit další
technicistní návod, jak s patologickou důsledností zregulovat město nebo
jeho libovolnou část a tím dostat snahu o jeho udržitelný rozvoj do extrémní
polohy. Naopak, v Konceptu
odůvodnění čtu kromě propracovaných metod i obhajobu práv „mlčící většiny“
žijící v demokratické společnosti a úsilí zavést do územního plánování
nevídané hodnoty, jako je „krása“
nebo „vědomí něčeho, co mě přesahuje“.
V plánování a rozvoji Prahy stále trvá nenaplněná potřeba velké
strategické vize. I proto je teď podstatné, aby se městské části, zájmové
skupiny i zapálení jednotlivci povznesli nad své parciální zájmy; aby dokázali
aktivovat svůj smysl pro ctění zájmu skutečně veřejného a používat možnosti
demokratické společnosti pouze v dvojjediné vazbě na osobní zodpovědnost;
a na prvním místě aby v sobě uměli najít obyčejnou lidskou důvěru v druhé.
MARIANA PANČÍKOVÁ
Psáno pro časopis Stavba v únoru 2015
Poznámky:
1
Existuje i v provedení osmnácti tematických sešitů řazených v krabici a
postupně doplňovaném dodatky. K oběma verzím patří sada dvanácti
ilustračních výkresů. Kompletně k dispozici také digitálně zde
http://plan.iprpraha.cz/cs/upp-ke-stazeni
2
Je možné spekulovat, zda si Praha přívlastek „metropolitní“ zaslouží, jde ale
bezpochyby o naše největší a hlavní město, které je kulturním, obchodním a
politickým centrem oblasti. A ať už skepse přichází zevnitř nebo zvenčí, Praha
a její minulost i budoucnost vábí.
3
Kromě podnětného obsahu disponuje Koncept
odůvodnění také grafikou, strukturou, sazbou a jazykovou úrovní textu, nad
nimiž srdce jinak většinou traumatizované redaktorky plesá. Je to rozdíl oproti
běžně tolerovanému standardu technické dokumentace nevábné formy i obsahu,
která mívá za úkol zřejmě preventivně otrávit a odvrátit od podstaty.
4
Bohužel za desítky let provádění územních plánů má naše společnost
„barevné fleky“ zadřené pod kůží víc, než je ochotna si připustit. Oddělování
sice tříbí elitu i charakteristické rysy, zároveň buduje vztahová a sociální
ghetta; a uzavřenost a nízká rozmanitost hloubí těžko zacelitelné rýhy. To ve
výsledku přináší plytkost, nudu, v určitém bodě ustrnutí a následně
vývojový ústup – stejně jako územní plán založený na přísném dělení funkčních
ploch.
5
Pamatuju se, že při našem prvním rozhovoru v roce 2007 mě Roman Koucký dokonce
šokoval představou černobílého plánu složeného z čar, a jehož jedinou
regulací jsou jména architektů přiřazená k jednotlivým výsečím, včetně
„prázdných“ míst pro architekty mladé a budoucí.
6
Je nepochopitelné, proč v době téměř nulové negramotnosti i cenzury – kdy
jsou zpracovány v přátelské formě neuvěřitelné zdroje poznání, od
filozofie a matematiky po kvantovou teorii – toto rodinné stříbro není plošně
využíváno napříč obory.
7 Video v trvání 6
min. zde https://www.youtube.com/watch?v=aKnmp1SK4Sw
8
K onomu „cliffhangeru“ v nejlepším – Koncept
odůvodnění je „jen“ konceptem odůvodnění, celý Metropolitní plán teprve čeká na dopracování, reakce a
v ideálním případě i odsouhlasení a realizaci.
Publikováno v časopise Stavba č. 2015/01, str. 4-7
PRIMA, velmi dobré a chytré a účelné.....
Vím, že Romana Kouckého ortodoxnější část českých územních plánovačů nesnáší (a nejsou to ve všech případech pitomci neschopní kritického myšlení). Ale ta druhá část, který považuje současné čs územní plánování za nereformovatelný pokrytecký socialisticko-kapitalistický paskvil, je každý podobný pokus – dívat se na resuscitaci a zajištění životaschopnosti sídel jinak – jiskřičkou naděje…
Průvodce konceptu odůvodnění není samozřejmě zatím nic. Ani nakročení k novému územnímu plánu Prahy, tím méně k zásadní změně přístupu k chápaní územního plánování, jeho metodiky a role. Ale stojí zato ty budoucí kroky sledovat. Dá se nepochybně očekávat obrovská vlna kritiky, překážek a jistě také chyb. Půjde o to odlišit, kdy jde o kvalifikovanou a navýsost potřebnou kritiku, a kdy půjde o udržení toho, co už přece tak dobře umíme a v čem jsme nenahraditelní.