Budova Českého rozhlasu na Vinohradské třídě byla postavena
v letech 1929–1932 ve funkcionalistickém stylu podle návrhu Bohumila Slámy.
Hlavním investorem stavby bylo Ministerstvo pošt a telegrafů, neboť v nových
prostorách mělo být vedle Radiojournalu (tehdejší název Českého rozhlasu) také
ředitelství pošt a telegrafů v Praze (prezidium, pomocné úřady a jednotlivá
oddělení ve čtyřech nejvyšších patrech) a poštovní a telegrafní úřad Praha 34
(v přízemí do Balbínovy ulice). V přízemí do třídy Maršála Foche a na nároží se
počítalo s umístěním několika obchodů.
Jednotlivé samostatné skupiny byly sice v projektu stavebně odděleny, ale s
možností účelného spojení mezi nimi (Radiojournal – ředitelství pošt a
telegrafů – poštovní úřad) se záměrem dále rozšiřovat rozhlasové místnosti bez
omezování vysílacího provozu.
Během druhé světové války zasáhla budovu letecká puma. Objekt byl několikrát
rekonstruován a dostavován, některé stavební úpravy byly zdařilé, jiné méně.
Rozsáhlá rekonstrukce původní budovy na adrese Vinohradská 12 probíhala ve dvou
časových intervalech: v letech 2004–2005 a 2007–2011. Budova je evidována jako
kulturní památka.
Český rozhlas se chtěl více otevřít veřejnosti, a proto
potřeboval prostor pro interakci. Místo, kde se lidé a rádiová sféra mohou poznávat,
sbližovat a inspirovat. Neformální kavárnu pro živá vysílání, příjemné a
elegantní prostředí pro společenské akce. Úkolem bylo propojit dvě komerční jednotky
do jednoho kavárenského prostoru. Uvědomovali jsme si, že vstupujeme do budovy
vysoké historické a architektonické hodnoty. Zároveň jsme čelili požadavkům
zadavatele: zakomponovat do prostoru moderní prvky a technologie, aby bylo
možné živě vysílat přímo z kavárny, a provozně a vizuálně propojit kavárnu se
vstupní halou Českého rozhlasu, aby se zde mohly pořádat také společenské akce.
Chtěli jsme kavárnu, která odpovídá estetice budovy: čistou, jednoduchou a
elegantní. S reminiscencí 30. let, ale i s použitím moderních stavebních
technik a materiálů. Takové řešení samozřejmě klade adekvátní nároky na servis
a obsluhu personálem kavárny, chceme-li se vrátit v čase do doby první
republiky na městkou třídu v centru Prahy.
Vchod z ulice vede do prostoru s barem a je výškově zarovnán s ulicí na rozdíl
od hlavního kavárenského prostoru. Ten je z důvodu dispoziční čistoty a
uživatelnosti oddělen od baru několika schody a propojen se vstupní halou
historické budovy.
Pro povrchy a materiály používáme teplou paletu barev v kombinaci s bílým
sklem, které odkazuje na mramorový obklad ve vstupní hale. Dubová podlaha,
mosazný bar se zábradlím, kožené lavice a mramorové stoly zastupují materiály,
které se používají již staletí. Duplikujeme rytmus sloupů ze vstupní strany
haly do prostoru kavárny, abychom lépe uspořádali prostor a vytvořili malé
pauzy mezi skupinami stolků. Dělení prostoru akcentujeme zlatými kruhy v
akustickém podhledu. Velká prosklená příčka s dvoukřídlými dveřmi do vstupní
haly je historickou replikou dle stávajících dveří v hale, přičemž zároveň
splňuje akustické a požární požadavky projektu. Zdvojená skleněná stěna je zase
čistě funkčním prvkem, který tlumí hluk z ulice. Díky tomuto zdvojení nebylo
nutné zasahovat do památkově chráněné fasády.
Vzhledem k charakteru provozu kavárny s rozhlasovým vysíláním byly na
konstrukce (kromě estetických a funkčních požadavků) kladeny maximální nároky
na akustické vlastnosti, vzduchovou neprůzvučnost, útlum a pohltivost. Proto
jsme vybrali materiály a konstrukce s nejlepšími hodnotami běžně dosažitelnými
na trhu. Řešila se nejen prostorová, ale i stavební akustika. Vedle viditelných
částí, jako jsou akustické obklady stěn a stropu, se stejně přísně posuzovaly
také veškeré technologie, především proudění vzduchu ve vyústkách a cirkulace
médií.
Z několika variant, v jak velkém rozsahu lze do kavárny umístit rozhlasovou
technologii, zvítězila nakonec ta, v níž se v prostoru zachovaly jenom přípojné
body. Takto vytvořené sloupy získaly další využití a kavárně tak zůstala
kapacita k sezení i variabilita prostoru.
Autorská zpráva
Foto: BoysPlayNice
Klient: Český rozhlas
Autoři: Studio CMC architects a. s. – Vít Máslo, David Richard Chisholm;
spoluautoři Evžen Dub, Nela Niederle
Spolupráce: Aveton s. r. o. – akustika;
MarkSimon s. r. o. – dodávka atypů; DT-EXPERT s. r. o. – stavba; eTruhlárna – akustické
obklady
Rozloha: 150 m2
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,