Budova Českého rozhlasu na Vinohradské třídě byla postavena
v letech 1929–1932 ve funkcionalistickém stylu podle návrhu Bohumila Slámy.
Hlavním investorem stavby bylo Ministerstvo pošt a telegrafů, neboť v nových
prostorách mělo být vedle Radiojournalu (tehdejší název Českého rozhlasu) také
ředitelství pošt a telegrafů v Praze (prezidium, pomocné úřady a jednotlivá
oddělení ve čtyřech nejvyšších patrech) a poštovní a telegrafní úřad Praha 34
(v přízemí do Balbínovy ulice). V přízemí do třídy Maršála Foche a na nároží se
počítalo s umístěním několika obchodů.
Jednotlivé samostatné skupiny byly sice v projektu stavebně odděleny, ale s
možností účelného spojení mezi nimi (Radiojournal – ředitelství pošt a
telegrafů – poštovní úřad) se záměrem dále rozšiřovat rozhlasové místnosti bez
omezování vysílacího provozu.
Během druhé světové války zasáhla budovu letecká puma. Objekt byl několikrát
rekonstruován a dostavován, některé stavební úpravy byly zdařilé, jiné méně.
Rozsáhlá rekonstrukce původní budovy na adrese Vinohradská 12 probíhala ve dvou
časových intervalech: v letech 2004–2005 a 2007–2011. Budova je evidována jako
kulturní památka.
Český rozhlas se chtěl více otevřít veřejnosti, a proto
potřeboval prostor pro interakci. Místo, kde se lidé a rádiová sféra mohou poznávat,
sbližovat a inspirovat. Neformální kavárnu pro živá vysílání, příjemné a
elegantní prostředí pro společenské akce. Úkolem bylo propojit dvě komerční jednotky
do jednoho kavárenského prostoru. Uvědomovali jsme si, že vstupujeme do budovy
vysoké historické a architektonické hodnoty. Zároveň jsme čelili požadavkům
zadavatele: zakomponovat do prostoru moderní prvky a technologie, aby bylo
možné živě vysílat přímo z kavárny, a provozně a vizuálně propojit kavárnu se
vstupní halou Českého rozhlasu, aby se zde mohly pořádat také společenské akce.
Chtěli jsme kavárnu, která odpovídá estetice budovy: čistou, jednoduchou a
elegantní. S reminiscencí 30. let, ale i s použitím moderních stavebních
technik a materiálů. Takové řešení samozřejmě klade adekvátní nároky na servis
a obsluhu personálem kavárny, chceme-li se vrátit v čase do doby první
republiky na městkou třídu v centru Prahy.
Vchod z ulice vede do prostoru s barem a je výškově zarovnán s ulicí na rozdíl
od hlavního kavárenského prostoru. Ten je z důvodu dispoziční čistoty a
uživatelnosti oddělen od baru několika schody a propojen se vstupní halou
historické budovy.
Pro povrchy a materiály používáme teplou paletu barev v kombinaci s bílým
sklem, které odkazuje na mramorový obklad ve vstupní hale. Dubová podlaha,
mosazný bar se zábradlím, kožené lavice a mramorové stoly zastupují materiály,
které se používají již staletí. Duplikujeme rytmus sloupů ze vstupní strany
haly do prostoru kavárny, abychom lépe uspořádali prostor a vytvořili malé
pauzy mezi skupinami stolků. Dělení prostoru akcentujeme zlatými kruhy v
akustickém podhledu. Velká prosklená příčka s dvoukřídlými dveřmi do vstupní
haly je historickou replikou dle stávajících dveří v hale, přičemž zároveň
splňuje akustické a požární požadavky projektu. Zdvojená skleněná stěna je zase
čistě funkčním prvkem, který tlumí hluk z ulice. Díky tomuto zdvojení nebylo
nutné zasahovat do památkově chráněné fasády.
Vzhledem k charakteru provozu kavárny s rozhlasovým vysíláním byly na
konstrukce (kromě estetických a funkčních požadavků) kladeny maximální nároky
na akustické vlastnosti, vzduchovou neprůzvučnost, útlum a pohltivost. Proto
jsme vybrali materiály a konstrukce s nejlepšími hodnotami běžně dosažitelnými
na trhu. Řešila se nejen prostorová, ale i stavební akustika. Vedle viditelných
částí, jako jsou akustické obklady stěn a stropu, se stejně přísně posuzovaly
také veškeré technologie, především proudění vzduchu ve vyústkách a cirkulace
médií.
Z několika variant, v jak velkém rozsahu lze do kavárny umístit rozhlasovou
technologii, zvítězila nakonec ta, v níž se v prostoru zachovaly jenom přípojné
body. Takto vytvořené sloupy získaly další využití a kavárně tak zůstala
kapacita k sezení i variabilita prostoru.
Autorská zpráva
Foto: BoysPlayNice
Klient: Český rozhlas
Autoři: Studio CMC architects a. s. – Vít Máslo, David Richard Chisholm;
spoluautoři Evžen Dub, Nela Niederle
Spolupráce: Aveton s. r. o. – akustika;
MarkSimon s. r. o. – dodávka atypů; DT-EXPERT s. r. o. – stavba; eTruhlárna – akustické
obklady
Rozloha: 150 m2
Moc pěkné!
Ještě lepší požární odolnost, což je mega plus, hlavně pro řadovky nebo bytovky. A testy v PAVUS to jen potvrzují…
Kvalitka na úrovni, testy prošli, certifikát mají, všechno na webu najdeš..Není o čem víc si myslím :-)
Teď ještě zlepšili požární odolnost? To už máš jak bunkr ne? :-D Za mě top volba. 👌
A teď je ještě promakanější když jí inovovali :-D Je to dobře že nestojí na místě, ale že se hnou…