Příběh
Baťova Zlína je nejzářivějším dokladem prvorepublikového podnikatelského
úspěchu a současně poslední realizací Garnierovy vize průmyslového města, o
němž mohl Karel Teige psát ódy a Le Corbusier jej pozorovat se spadlou sanicí.
Zlín ve Vás zanechá hluboký otisk, i když předchozí jména vůbec neznáte, ale
jen bydlíte v Gahurových kostkách, Karfíkových činžácích nebo jste chodili do
Voženílkovy školky. Zlínská architektura nevědomě ovlivňuje další generace i po
odeznění obuvnického zázraku. Baťa ke městu přistupoval poněkud jednostranně
jako k dobře fungujícímu stroji. Osvícenost továrníka však dokládá, že si k
projektům zval vždy ty nejlepší architekty své doby. Po druhé světové válce se
ve Zlíně dařilo kvalitní architektuře především díky Zdeňku Plesníkovi, jehož
tvorba snesla ty nejpřísnějšími kritéria kladená na českou architekturu
dvacátého století. Profesor Pavel Janák dal
Plesníkovi v dobách jeho pražských studií
jednu radu, které se pak držel po zbytek života: „Dělat architekturu je
odvaha. A ještě větší odvaha je dělat ji jinde, než kde žiju. Jedině člověk
srostlý s prostředím může něco vytvořit. Chovejte se tak, abyste se přizpůsobil
především sobě. To znamená, z toho co víte, čerpejte; co nevíte, zahoďte.“
V první polovině 70. let minulého století se v gottwaldovském
Centroprojektu potkal se Zdeňkem Plesníkem architekt Zdeněk Chládek, jemuž
rovněž nebyl lhostejný osud zlínské památkové zóny. Podobnou cestou se nakonec
vydal i jeho syn architekt Pavel Chládek, který ještě během praxe v
amsterodamském kanceláři Schotman Architectenburo (2001–02) zvažoval, zda se má vrátit do České
republiky. Nakonec se usadil v rodném městě, kde již čtrnáct let provozuje
vlastní praxi a snaží se přispět ke zkvalitnění života ve Zlíně.
Do
tvorby Pavla Chládka se kromě prostředí, kde vyrůstal, propisuje také
akademická půda funkcionalistického Brna. Z návrhů lze vyčíst, jak nerad dělá
kompromisy, které by narušily čistotu vnějšího vzhledu nebo kontinuitu vnitřní
provozu. Úhledné kvádry postavené na rovinu by mohly vyznívat jako umělecké
kompozice Donalda Judda. Chládkovy rodinné domy však osvěžuje fenoménu
zlínských svahů. Rovinu podél železnice a řeky Dřevnice si zabral Tomáš Baťa
pro svou továrnu. Od té doby se ve Zlíně bydlí převážně na okolních svazích.
Čím složitější má parcela limity, tím větší je výzvou pro architekty a zároveň
nadějí, že může vzniknout pozoruhodná stavba, čehož budeme svědky rovnou
třikrát.
Všechny
tři domy Pavla Chládka vznikaly v přibližně stejném období. Ekonomická krize,
která se ve stavebnictví projevila před osmi lety, přiměla i velké společnosti
neodmítat malé zakázky rodinných domů, což se kladně projevilo na výsledné
kvalitě Chládkových realizací. Ironicky v dnešní době ekonomického růstu hrozí
návrat stavebního fušerství.
S
Dům
v příkrém svahu ve čtvrti Boněcko (2009–11) navrhl
Chládek pro svého kolegu, s nímž spolupracuje na dokumentaci zdravotní
techniky. Objekt vyrostl na rozmezí vilové oblasti a zahrádkářské kolonie,
kde rodina vlastnila jednu z chatek. Pozemek svažující se severozápadním směrem
k Jaroslavickému potoku možná nedisponuje nejlepší orientací ke světovým
stranám, ale otevírá jedinečný výhled na město. Zatímco někteří architekti by
se před stavbou pokoušeli pozemek zarovnat, tak Chládek využil terénní
nerovnosti a dokonce převýšení ještě podpořil: příjezdovou rampou se zanoříte
hlouběji do pozemku a vytěžená zemina se přisypala v horní části pozemku.
Objekt je zvenku jasně rozdělen “trhlinou“ na dvě poloviny, mezi nimiž prochází
schodiště a komínové těleso. Dům tím získal dům tváře: spodní polovina
reflektuje měřítko okolních dvoupatrových vil, zatímco druhá horní polovina se
svou velikostí přizpůsobuje jednopodlažním zahrádkářským domkům. Absentující
plot napomáhá v provázání domu se zahrádkářskou kolonií i přírodou. Zatímco v
obytné zóně dal klient průchod svému koníčku, paludáriu, v přízemní technické
místnosti zůstává ukrytá profesní obsese v podobě výkonného tepelného čerpadla
s vrtem hlubokým 142 metrů.
M
Dům
v Kostelci (2012–15) na
severozápadě Zlína vznikl pro dlouholetého přítele, s nímž Pavel Chládek
navštěvoval základní školu, a oba vyrůstali na stejné ulici ve vilové čtvrti v
centru Zlína, kde měl architekt pro klienta původně zrekonstruovat rodinný dům.
Když byl však projekt hotový, klient s rodinou usoudili, že přece jen bude
lepší pustit se do novostavby. Nabízel se tak pozemek v sousedství manželčiných
rodičů situovaný nedaleko vodní nádrže Fryšták a zoologické zahrady Lešná. Objekt
vznikl na konci příjezdové cesty nově vznikající obytné čtvrti šesti rodinných
domů. Zpočátku se zdá, jako by dům zabíral téměř celou rozlohu jihozápadně se
svažujícího pozemku. Důvod je prostý. Klient při vzpomínce na dětství, kdy
musel vypomáhat na velké zahradě, netoužil po rozlehlém pozemku. V případě domu
v Kostelci tak komunikaci se zahradou obstarávají dvě terasy. Každá přitom
nabízí zcela odlišnou atmosféru: široce otevřená terasa z obývacího pokoje
směřuje východním směrem a uzavřená terasa z kuchyně se obrací do západního
nádvoří. V přízemí jsou blízké pohledy do zahrady, zatímco v pokojích v horním
patře se přes střechy okolních domů otevírá západní panorama lesů. Finální
podoba domu vznikala přes rok, až nakonec zvítězila třetí varianta, která se v
průběhu stavby už nemusela nijak měnit. K řešení interiéru a zahrady si klient
přizval jiné odborníky.
L
Rodinný
dům v Přílepech (2012–14) se nachází na
východním předměstí Fryštáku. Leží v centru obce nedaleko secesní školy na
místě původní stodoly a bývalého domu, z něhož zůstal zachován jen klenutý
sklep. Plošně největší ze tří prezentovaných domů Pavla Chládka je zároveň
kompozičně nejrozehranější. V místech uliční čáry dům zachovává stěny původního
objektu v podobě plotové zdi. Nově navržený dům však uskakuje do zahrady a
ponechává velkorysý prostor pro dlážděný dvůr. Čtveřice kvádrů se různě
zakusují do svahu, z něhož nad terén příjezdové komunikace vybíhají jen dva
kvádry (vstup s pracovnou a technické zázemí s posilovnou). Celková kompozice
je rozpůlena venkovním jednoramenným schodištěm. Každý z kvádrů slouží jiné
funkci, čemuž odpovídá i materiálové řešení (kámen v obytné části, dřevo v
ložnici a bílé plochy v jídelně). Na rozdíl od vnějšku nepůsobí vnitřní
dispozice tak rozehraně, ale přirozeně na sebe navazuje jednotlivé místnosti
obrácené jižním směrem do zahrady ve spodní části pozemku.
XS
a XL
Na
doplňujících dvou stavbách Pavel Chládek dokládá, že měřítko nehraje roli.
Dvoupatrová
knihovna (2012–15) v Kostelci u Zlína vznikla pro potřeby zlínského
filantropa a nakladatele, který řešil otázku kam s knihami prostřednictvím
minimalistické přístavby ke stávajícímu rodinnému domu (publikována v časopise Stavba 2/2016, pozn. red.). Objekt o jedné
místnosti se stěnami tvořenými pestrobarevnou mozaikou ze hřbetů tisíců knih
vytváří soustředěné místo ke studiu.
Na
opačném konci pomyslného velikostního řazení stojí čtyřpodlažní polyfunkční dům
na ulici Kvítková (2015–17) v centru
Zlína. Přísný mřížkový rastr doplňuje blokovou zástavbu. Vysunutá hmota pomáhá
zvýraznit nároží. Převýšené okenní otvory dodávají objektu metropolitní
charakter. O úspěšnosti projektu, který bude dokončen letos na podzim, svědčí
fakt, že stejný architekt byl pověřen projektem sousedního bytového domu, který
bude mít naopak horizontálně orientovanou fasády z černého režného zdiva.
Více než na funkci nebo umístění záleží na klientovi a jeho požadavcích,
čehož je dodnes nejmarkantnějším příkladem meziválečná výstavba Zlína. Díky
realizacím Chládkova ateliéru se nemusíme stydět ani za současnou stavební
kulturu smířenou s faktem, že už nikdy nebude masovou záležitostí, jako za
Baťovy éry.
PETR ŠMÍDEK
Publikováno v časopise Stavba č. 2/2017, str. 34–35
Související články:
Rodinný dům Boněcko 4.12.2017
Rodinný dům v Kostelci 5.12.2017
Rodinný dům Přílepy 6.12.2017
Dostavba knihovny k rodinnému domu 26.1.2017
Stavba 2/2017
Stavba 2/2016
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Je nepoměr mezi investicemi do dopravních cest a okolí, břehy Vltavy jsou veřejná zeleň, bez trvalé péče a investic; od…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.