Územní plán Brna počítá s řadou nových tramvajových tratí

(ČTK) – Návrh územního plánu Brna, který město představilo před týdnem, obsahuje řadu plánovaných tramvajových tratí, o nichž se v posledních letech příliš nemluvilo. Jde například o trať ze Starého Lískovce do Bosonoh či z Komárova do Modřic přes plánovanou novou zástavbu Dolních Heršpic. Železniční stavby vycházejí z dlouhodobých plánů a také ze schváleného přesunu hlavního nádraží na místo dnešního dolního, vyplývá z návrhu, který je zveřejněný na webu.

Plány na nové stavby tramvajových tratí vycházejí z dlouhodobých rozvojových záměrů. Jde o ty, které se již několik let připravují, tedy trať z Ečerovy na Kamechy, trať ze Stránské skály do Líšně a trať ze Štefánikovy čtvrti na Halasovo náměstí. V návrhu jsou také tratě, které mají obsloužit nové odsunuté nádraží a zajistit propojení tratí v jižní části města.

Mezi méně známé projekty patří prodloužení tratě z Řečkovic po ulici Terezy Novákové a kolem areálu Technického muzea v Brně, dále z Technologického parku do Medlánek a z Komárova po Hněvkovského ulici, podél dálnice D1 a dále Havránkovou ulicí a novou zástavbou Dolních Heršpic až do Modřic. Zmíněné projekty by měly být předpokladem další bytové výstavby podél tratí.

V návrhu je také pokračování tratě ze Starého Lískovce podél Jihlavské ulice do Bosonoh, kde je již řadu let v plánu stavba tramvajové vozovny.

K novým tratím v existující zástavbě patří trať po ulicích Šumavská a Dělostřelecká k plaveckému stadionu za Lužánkami, spojka Staré osady po Gajdošově na Táborskou a spojka současných tratí Sochorovou ulicí. V návrhu je i trať na Lesnou po Seifertově ulici a také starý záměr tunelu pod Špilberkem z Komenského náměstí na Mendlovo náměstí.

Železniční plány počítají s novým hlavním nádraží a zrušením železnice mezi Horními Heršpicemi, hlavním nádražím a židenickým nádražím. Počítá se s vysokorychlostní tratí podél dálnice D1 na nové hlavní nádraží a s propojkou vysokorychlostních tratí od Prahy a Břeclavi. Má zaniknout komárovská spojka a z nového nádraží má vést trať přes Porážku na současnou trať podél Svitavy a dále se má napojit na současnou trať na Brněnské Ivanovice.

V plánu jsou také nové zastávky. Mají být u křížení dálnic D1 a D52 na jihlavské trati, ve Starém Lískovci, na břeclavské trati za dálnicí D1, v Brněnských Ivanovicích, v Holáskách, u křižovatky Olomoucké a Řípské ulice, v Maloměřicích, Obřanech a u letiště.

Územní plán obsahuje i trasu podzemní dráhy, u které není dosud zřejmé, zda po ní pojede tramvaj či vlak. Na jihu by se odpojila od břeclavské tratě, dále vede do dnešního hlavního nádraží, pod centrem, pod ulicí Veveří a na Šumavskou. Zde se trať rozvětvuje, jedna vede pod Zborovskou s vyústěním na Rosického náměstí, druhá vede souběžně s ulicemi Pod Kaštany a Hradeckou a napojuje se na tišnovskou trať. Další podzemní trať se má oddělit mezi dnešním a budoucím hlavním nádražím, kopíruje ulice Kalová a Masná a napojuje se za Svitavou na chrlickou trať.

Související články:
Projednání návrhu územního plánu Brna se posouvá na 17. června  3.4.2020
Lidé mohou na webu dávat podněty k návrhu územního plánu Brna  31.3.2020
Brno zveřejnilo návrh nového územního plánu  25.3.2020
Návrh brněnského územního plánu má být zveřejněn 24. března  11.3.2020
Územní plán Brna by měl být do roku 2022  8.6.2018
Nový územní plán Brna  14.11.2016                                        
Brno nepodá kasační stížnost na zrušení změny územního plánu  13.2.2015
Soud zrušil aktualizaci brněnského územního plánu 26.1.2015
2x k aktualizaci územního plánu Brna 17.6.2014
Aktualizace územního plánu Brna 5.2.2014
Brněnští aktivisté vytvořili web pro připomínky k územnímu plánu 15.1.2014
Příprava nového územního plánu Brna nabrala další zpoždění 3.2.2012
Sdružení v Brně chtějí ovlivnit územní plán, sbírají podpisy 10.3.2011
Příprava nového územního plánu Brna se zpozdí 4.3.2011
Projednávání územního plánu Brna jde dál, náměstek odmítl námitky 7.1.2011
Brno by se dle konceptu územního plánu mělo rozvíjet víc na jih 28.2.2011
Radnice Brno-střed chce v územním plánu víc ploch pro bydlení 24.2.2011
Nový Územní plán města Brna – zahrádky, zeleň, volný čas 14.12.2010
Nový územní plán Brna 8.11.2010Nový územní plán Brna schválí až příští vedení města 11.3.2010
Územní plán Brna se změní, vyjde tak vstříc investorům 10.12.2008   

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*