V Moskvě by měla vést silnice na střechách domů

Podle expertů už Moskva při řešení dopravních problémů pozemní možnosti vyčerpala.

Silnice vedené na propojených střechách domů by měly pomoci řešit přetíženost silnic a bulvárů v ruské metropoli. Pokyn zahájit přípravu projektů experimentální magistrály, u níž jako opory budou využity domy, dal v úterý moskevský starosta Jurij Lužkov.

Ruská metropole řeší v posledních letech akutní dopravní problémy. Rozšiřovat nynější ulice – především v centru – je ale téměř nemožné, architekti proto hledají alternativní řešení.

Magistrála bez semaforů by měla vést po střechách ve výšce patnáct metrů nad zemí. Pod ní mají být vybudovány kanceláře, obchody, sklady a garáže. Odborníci ale upozorňují, že vtěsnat nové „domy-silnice“ do současného systému městské zástavby a magistrál bude jen velmi obtížné.

Do projektu se zapojí rusko-německá společnost StrassenHaus, která podobný projekt pro Moskvu navrhla už před několika lety. Lužkov se seznámil s projektem na výstavě Expo Real v Mnichově v roce 2006. Tehdy ho upoutalo mimo jiné to, že na projekt se nebudou muset dávat peníze z rozpočtu. Výdaje na sebe brala společnost. Nyní ale StrassenHaus přiznává, že budou nutné další investice.

Lužkov si po výstavě pozval specialisty této společnosti a domácí firmě Moskomarchitektura uložil, aby prověřila možnost takové stavby v ruské metropoli. Tato fáze trvala tři roky.

Návrhy na experimentální magistrálu mají být podle serveru gazeta.ru připraveny ještě letos. Pro dodavatele projektu s pracovním názvem Moskva-1 to bude experiment: dosud se ani v jednom městě světa na stavbě ulic na střechách domů nepodílel.

V žádném případě to nebude levný projekt. Konkrétní termíny stavby a rozpočet na projekt budou do značné míry záviset na finanční situaci jak v Německu, tak i v Rusku, uvedla ředitelka marketingu společnosti StrassenHaus.

Vzdušná autostráda bude podle ní jen prvním krokem ke změně vzhledu Moskvy. Pilotní část by měla pomoci přesvědčit lidi o nutnosti a užitečnosti této koncepce. Teprve potom se vybuduje plnohodnotná varianta.

Podle expertů už Moskva při řešení dopravních problémů pozemní možnosti vyčerpala. „Je třeba hledat nadzemní a podzemní cesty. Krize nekrize, jestli se doprava nepřevede do vzduchu nebo pod zem, zůstaneme vězet v neustálých zácpách,“ řekl viceprezident ruské dopravní akademie Jevgenij Lobanov.


Zdroj: Zpráva ČTK 10.6.2009

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*