Tematika tepelných mostů se u nás častěji objevuje od 90.
let společně s větší snahou o úsporu energií. V sousedních západních zemích,
například Německu, se však otázka řešila již dříve, zejména kvůli škodlivým
plísním, které se v těchto kritických místech objevují. V Československu byl
kvůli masivní panelové výstavbě velmi suchých a značně přehřátých bytů tento
problém na okraji zájmu. Do popředí jej dostalo teprve energeticky úsporné
stavění, jehož cílem je eliminace největších původců tepelných úniků. Nastala
potřeba hledat nové materiály, postupy a obecně nová řešení.
Tepelný most je oblast, kterou prochází teplo směrem ven
rychleji nežli skrze navazující stavební prvky. Jejich zvýšená tepelná vodivost
zapříčiňuje nárůst tepelné potřeby a průvodním jevem je nižší povrchová
teplota. Ta zvyšuje pravděpodobnost rozvoje plísní, který nastává při relativní
vzdušné vlhkosti nad 70 %. Pokud je v obytné místnosti s teplotou 21 °C
relativní vlhkost 50 %, pokles teploty vzduchu v blízkosti tepelného mostu
těsně pod 16 °C zapříčiní její vzestup na kritických 70 %.
Dalším rizikem tepelných mostů je kondenzace vodních par,
vlhnutí, promáčení a poškození stavebního prvku nebo konstrukce. Kromě těchto
dvou negativních faktorů vedou tepelné mosty k větším ztrátám transmisí
(vyzařováním) a tím k vyšší tepelné potřebě a zvýšeným nákladům na vytápění.
Podíl tepelných mostů na celkové topné energii může přesahovat 30 %.
Druhy tepelných mostů
Tepelné mosty mohou vznikat v souvislosti s použitým
materiálem. Na jejich vzniku se podílí především materiály s dobrou tepelnou
vodivostí, obecně nejproblematičtější jsou kovy. Druhou velkou skupinu tvoří
tepelné mosty v místech, kde vnitřní plocha pláště budovy není shodná s plochou
vnější. Dá se říci, že čím kompaktněji je navržena budova, tzn. čím menší je
poměr venkovní plochy k vnitřní, tím nižší jsou tepelné ztráty. Příčinou je
tzv. efekt chladicího žebra, který lze vypozorovat u balkónů, vikýřů a arkýřů.
Často se objevují také konstrukční tepelné mosty, které se nejčastěji vyskytují
v těchto místech:
● sokly
budovy,
● nároží
budov,
● balkóny,
● atiky,
● napojení
stropu,
● nadokenní
překlady,
● žaluziové
a roletové boxy,
● zděné
sloupy,
● fasádní
kotvy.
Systémové řešení
kritických míst
Velkou pozornost inovacím v této oblasti věnuje společnost
Xella, která je výrobcem stavebního materiálu Ytong. Samotný pórobeton má v
této otázce již jednu nespornou výhodu – jeho vlastnosti jsou ve všech směrech
stejné bez ohledu na způsob uložení v konstrukcí, což eliminuje celou řadu
možných tepelných mostů například v soklu v atice apod.
Další požadavky praxe na vyřešení některých detailů jsou
technickou skupinou výrobce zpracovány do návrhů, které se zkoušejí a precizují
na stavbách. Hotová ekonomická a bezpečná řešení se zavádějí do výroby, aby se
se postupně stala součástí sortimentu novinek. Kombinací těchto nových prvků
lze zamezit vzniku veškerých materiálových a konstrukčních tepelných mostů.
Například Ytong YQ U profil umožňuje realizovat otvory stavebních konstrukcí
světlé šířky přes 4000 mm a pokud je u stavby v plánu stínicí technika, lze konstrukci
doplnit žaluziovým kastlíkem ve stejném rozpětí. Věncová tvárnice z tohoto
stavebního systému je optimálně tepelně dimenzovaná a napomáhá vyloučit tepelné
mosty v oblasti stropní nebo střešní konstrukce. Další možností řešení jsou pak
kombinace s izolačními deskami Multipor od téhož výrobce, které slouží k
vnitřnímu i vnějšímu zateplení. Poslední novinkou sortimentu je pak zakládací
tvárnice, jejíž použití se již velmi dobře osvědčilo v sousedním Německu a
Rakousku. Projektanti jejím použitím vyřeší tepelné mosty u materiálů, které
nemají potřebné tepelněizolační vlastnosti nebo je nemají ve vertikálním směru.
podle podkladů firmy
Xella
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.