Zahájení výstavy: středa 19. 6. 2019 v 18:00 hod.
Galerie současného umění a architektury
Dům umění města České Budějovice
Výstava trvá: 20. 6. –
25. 8. 2019
Kurátor: Michal Škoda
Letošní léto budou
prostory Domu umění vyhrazeny dílu architekta Zdeňka Fránka. Neúnavného experimentátora a odvážného hledače stále nových
možností, jak tvůrčím způsobem přistupovat k architektuře.
Doposud
má za sebou desítky invenčních, originálních návrhů rozličných staveb,
z nichž řada byla realizována. V posledních létech se asi nejvíce
veřejně hovořilo o Stezce v oblacích v Dolní Moravě (2015), nebo
„kauze“ takzvaného bytového domu Maršmeloun, navrhovaného do sousedství Anežského
kláštera v Praze. Nutno však také připomenout například objekt laboratoří
LIKO-NOE ve Slavkově, dřevostavbu na vodní ploše s nepříliš tradičním
opláštěním svislými zahradami. Stejně tak ale i komornější stavby jako jsou
modlitebny Církve bratrské z roku 2010 v Černošicích a v Litomyšli.
Řadu rodinných domů či Galerii současného umění v Pekingu (2012)
s dominující konkávně prohnutou čelní stěnou a kruhovým otvorem.
Architekt a pedagog
Zdeněk Fránek (1961) absolvoval studia architektury v roce 1985 na VUT v Brně.
Poté působil v Útvaru hlavního architekta v Blansku a v roce 1989 založil
vlastní ateliér Fránek Architects. V současné době se věnuje projekční a
publikační činnosti doma i v zahraničí a zastává funkci městského
architekta Boskovic. Jako pedagog působil na FA VUT Brno (externí
přednášející), na VŠB Ostrava, na ARCHIP Praha a na TU v Liberci. Habilitoval
se v roce 2008 na AVU v Praze, v roce 2011 absolvoval profesorské řízení na
VŠUP Praha a do roku 2018 byl děkanem Fakulty umění a architektury na Technické
univerzitě v Liberci.
Realizoval
řadu výstav, mimo jiné v roce 2011-2012 výstavu Útroby architektury
v Domě umění města Brna, v roce 2012 výstavu v Galerii CCC
v Pekingu, dále pak řadu samostatných výstav například
v Praze, Litomyšli, Boskovicích, Zlíně, Gentu, Utrechtu, Hildesheimu,
Vídni. Přednášel na mnoha univerzitách v České republice a v zahraničí.
Mimo jiné na univerzitách v Gentu, Utrechtu, Hildesheimu, New Delhi, Pekingu,
Santiagu de Chile.
Tvorbu prostorů s
potenciálem výrazného emocionálního zážitku považuje Fránek za stěžejní téma. Svůj
zájem od počátku upíná k plasticitě objektu, k vytváření jakési paralelní přírody. Důležitý je pro něho především zážitek
vnitřního prostoru, exteriér vzniká v podstatě jako opláštění.
K tomuto velice
důležitému momentu sám uvádí: “Prostor vytvářím zevnitř, představuji si, že jím
procházím. Jako když hrnčíř vytváří svoje dílo zvnějšku a dává mu formu, tak to
dělám stejným způsobem zevnitř. Ostatně dříve jsem tvořil stavby tak, že jsem
je točil na hrnčířském kruhu. Stavím dům v představách kolem sebe a v duchu
procházím prostorem. Přemýšlím jakou mu dát myšlenku a pak teprve to začnu
kreslit. Takže mám dům nejprve vymyšlený v hlavě a pak jej začnu formovat.”
Zdeněk Fránek hledá
vlastní formy, experimentuje s tvaroslovím i technologiemi, blízké je mu sochařské
pojetí architektury. Důležitost shledává rovněž v práci se světlem a jeho
časové proměně v interiéru.
Devadesátá léta se v jeho
tvorbě vyznačovala především experimentováním s klenbou, kterou uplatnil
například u rodinného domu v Hodoníně. Expresivní výraz klenutých prostor se také
promítl do realizace víceúčelového sálu vestavěného do nádvoří zámku ve Velkých
Opatovicích, monumentální prostor svojí atmosférou připomínající středověké
chrámy. Jindy se zase můžeme setkat s organickým tvaroslovím a vyjímkou není
ani strohost a brutalistní užití pohledového betonu. Tedy rozličné přístupy a
názory, které jsou však ve Fránkově podání stvrzením již zmiňovaného
experiementování, vždy však s osobitým rukopisem a řešením prostoru s
jedinečnou atmosférou, domyšlenými detaily, citlivou členitostí a důrazem
kladeným na vhodný materiál.
Zcela
nový výstavní projekt MENTAL RELIEF vychází z několika posledních Fránkových
děl. Představuje
výzkum možností zobrazení tradičního reliéfu jako klasické sochařské formy v architektuře
a rozšiřuje spektrum možností jeho vnímání. Na jednu stranu pracuje s klasickým
reliéfem, zde využitým pro zobrazení architektonického modelu, jeho intuitivně
vybraných segmentových řezů stavební strukturou. Na stranu druhou jako mentální
stenograf vpisující do pevné matrice osobní intimní sdělení. Stavební konstrukce
je zde použitá jako čivá plocha ponechávající na svém reliéfním povrchu záznam
události.
podle podkladů pořadatele
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?