Parkovací dům Jana Gayera v Hradci Králové
(14. 6. 2019) architekti chmelík & partneři
Parkovací dům Jana Gayera v Hradci Králové
Nově vystavěný
parkovací dům leží v areálu Gayerových kasáren v Městské památkové zóně Hradce
Králové, v ochranném pásmu městské památkové rezervace v Hradci
Králové a na území s Plánem ochrany Městské památkové zóny Hradec Králové – část, mezi ulicemi Šimkovou, Československé armády,
Opletalovou a Divišovou. Nahradil urbanisticky a architektonicky nevhodné
komerční a technické objekty. Vybudovaný
dům sníží deficit parkovacích míst v centru města a hlavně uvolní
stávající urbanisticky i funkčně nevhodné parkovací plochy ve středu areálu pro veřejný polyfunkční prostor.
Historie
Gayerova
kasárna, místo v Hradci Králové, které se nachází v širším městském
centru, dlouhá desetiletí sloužila armádním účelům. To bylo důvodem jejich uzavření pro
veřejnost. Po odchodu armády, dochází k postupnému zpřístupnění areálu,
nikoliv však k jeho obnově či stavebním úpravám. K těm dochází až
s výstavbou parkovacího domu Jana Gayera.
Po
demolici stávajících objektů, které sloužily pro veterinární ordinaci a zázemí
technických služeb města Hradce Králové a zahájení výstavby parkovacího domu
byly v místech polozapuštěného podlaží odhaleny historické cihelné konstrukce.
V reakci
na významný archeologický nález základového a částečně i nadzemního zdiva
kavalíru č. XXXIII –
kasematní budovy vestavěné do pětiúhelného bastionu č. VIII, který byl součástí systému
hradecké pevnosti z konce 18. století, došlo k úpravě projektu
parkovacího domu tak, aby základové piloty parkovacího domu byly vedeny
mimo nalezené historické konstrukce.
Touto
zásadní úpravou projektu parkovacího domu, spočívající v realizaci
trámového stropu, jsme v budoucnu umožnili znovu odkrytí a zpřístupnění
jedinečné pevnostní architektury. Masivní
betonové trámy roznášejí koncentrované zatížení od sloupů vrchní stavby
do velkoprůměrových pilot vetknutých do podloží.
Urbanistické a
architektonické řešení
Řešené území je
vepsáno do půdorysných obrysů jednoho z bastionů opevnění barokní
pevnosti. Části původních kavalírů a budova fortny jsou součástí areálu. Objekt
novostavby parkovacího domu dělíme do dvou hlavních hmot. Větší
z nich, která navazuje na severní vnější hranici bloku – Šimkovu ulici, se hmotově přizpůsobuje oběma
dominantním budovám Gayerových a Vrbenského kasáren. Druhá část je o půl patro
nižší a také v podélném směru kratší. Uzavírá vnitřní náměstí (původní
execírplac) vymezené v dalších směrech kasematy I a II a budovou fortny,
která je podélnou osou rovnoběžná s ulicí Československé armády a tvoří
jižní hranici areálu. Hmoty dvou bloků parkovacího domu jsme od sebe navzájem
odsunuli, do vzniklé mezery jsme vložili vertikální komunikace – rampy, schodiště a výtah. V přízemí jsou i další prostory určené pro zázemí objektu (toalety, sklady, technické zázemí).
Architektonické
řešení parkovacího domu vychází z účelu objektu s důrazem na
maximální transparentnost, umožňující průhledy objektem. Jedná se o
železobetonový monolitický skelet se ztužujícími komunikačními jádry.
Vodorovné konstrukce jsme navrhli jako bezprůvlakové monolitické spádované
desky. Vnější plášť tvoří svislé modřínové lamely a stěny z monolitického
betonu. Objekt jsme zastřešili plochou střechou se štěrkovým kačírkem
s barevným laděním do šedobílého odstínu.
Povrchový
materiál nově budovaného sjezdu a přístupových chodníků je ze štípané kamenné
dlažby v kombinaci barev šedá a melír.
Úpravy ve
stávajícím oplocení jsme provedli s ohledem na památkovou ochranu území. Omítané
sloupky vjezdové brány jsou s historizujícím profilováním, s původními
pískovcovými hlavicemi, případně s vytvořenými replikami. Sloupky branek
pro pěší jsme provedli z ocelových profilů s dvěma křídly. Kovové
části jsou z větší části použity stávající, nové provedeny jako repliky
dle historických konstrukčních postupů.
Dispoziční
řešení
Nově zřízený
vjezd do objektu jsme vybudovali z kruhové křižovatky v ulici
Šimkova. Každá z hmot novostavby obsahuje podélný vnitřní komunikační
prostor, na který navazují příčně umístěná parkovací stání. Obě hmoty objektu
jsou od sebe výškově posunuty v typickém podlaží o půl patro, tj. 1,4
m a navzájem jsou propojeny obousměrnými rampami se sklonem 9 stupňů.
Vertikální pohyb osob mezi jednotlivými podlažími zajišťují schodiště a výtah.
Ve východní vstupní části objektu se nachází hygienické zázemí (toalety
pro imobilní a přebalovací kabina), v západní vstupní části potom hygienické
zázemí (WC muži, ženy a úklidová místnost). Vstupy pro pěší
k parkovacím místům a do zázemí parkovacího domu jsme umístili
z kratších stran spojovacího krčku (východní a západní strana). Vnitřní
prostory 1.NP mezi hlavními hmotami parkovacího domu a rampami slouží jako
technické a technologické zázemí. Ve vjezdovém podlaží jsme vyhradili parkovací
stání pro vozidla na plynná paliva (CNG, LPG) v počtu 31 běžných
parkovacích míst, tři stání pro vozidla přepravující osoby těžce pohybově
postižené a jedno stání pro vozidla osob doprovázející dítě v kočárku.
Celkem tedy 35 parkovacích míst. V 1.NP jsou vyhrazena i čtyři
parkovací místa opatřená dvojicí dobíjecích stanic pro elektromobily.
Místo: Hradec Králové
Garáže s kapacitou 284 parkovacích stání
Autor: Jaromír Chmelík
Spolupráce: Petr Večeřa, Jan Ondrák
Investor ISP Hradec Králové, a. s.
Termíny:
projekt 2014-2018
realizace
2017-2019
(pozn. z důvodu archeologického nálezu došlo k přeprojektování)
Zastavěná plocha:
2578
m2
Celková podlahová plocha: 8492
m²
Celkový obestavěný prostor:
26 507
m3
Foto: Miloš Šálek
Související články:
Parkovací dům Jana Gayera v Hradci Králové 10.5.2019
Přestavba hradeckého muzea v kasárnách 30.1.2019
Oprava Gayerových kasáren v Hradci Králové 4.12.2015
Základní informace o objektu
Kategorie
Doprava/infrastruktura
Dokumenty
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

5. 12. 2023 14:08:18
Re: Šťastný Hlavák
Je jasné, že je celý návrh je věcí úplatků! Nechť je veřejnost komplexně seznámena KDO VYPSAL SOUTĚŽ, KDO JMENOVAL POROTU A JACÍ ODBORNÍCI V NÍ BYLI???? A uvidíme, jak je to z průhledností celé akce................
4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.