Nově vystavěný
parkovací dům leží v areálu Gayerových kasáren v Městské památkové zóně Hradce
Králové, v ochranném pásmu městské památkové rezervace v Hradci
Králové a na území s Plánem ochrany Městské památkové zóny Hradec Králové – část, mezi ulicemi Šimkovou, Československé armády,
Opletalovou a Divišovou. Nahradil urbanisticky a architektonicky nevhodné
komerční a technické objekty. Vybudovaný
dům sníží deficit parkovacích míst v centru města a hlavně uvolní
stávající urbanisticky i funkčně nevhodné parkovací plochy ve středu areálu pro veřejný polyfunkční prostor.
Historie
Gayerova
kasárna, místo v Hradci Králové, které se nachází v širším městském
centru, dlouhá desetiletí sloužila armádním účelům. To bylo důvodem jejich uzavření pro
veřejnost. Po odchodu armády, dochází k postupnému zpřístupnění areálu,
nikoliv však k jeho obnově či stavebním úpravám. K těm dochází až
s výstavbou parkovacího domu Jana Gayera.
Po
demolici stávajících objektů, které sloužily pro veterinární ordinaci a zázemí
technických služeb města Hradce Králové a zahájení výstavby parkovacího domu
byly v místech polozapuštěného podlaží odhaleny historické cihelné konstrukce.
V reakci
na významný archeologický nález základového a částečně i nadzemního zdiva
kavalíru č. XXXIII –
kasematní budovy vestavěné do pětiúhelného bastionu č. VIII, který byl součástí systému
hradecké pevnosti z konce 18. století, došlo k úpravě projektu
parkovacího domu tak, aby základové piloty parkovacího domu byly vedeny
mimo nalezené historické konstrukce.
Touto
zásadní úpravou projektu parkovacího domu, spočívající v realizaci
trámového stropu, jsme v budoucnu umožnili znovu odkrytí a zpřístupnění
jedinečné pevnostní architektury. Masivní
betonové trámy roznášejí koncentrované zatížení od sloupů vrchní stavby
do velkoprůměrových pilot vetknutých do podloží.
Urbanistické a
architektonické řešení
Řešené území je
vepsáno do půdorysných obrysů jednoho z bastionů opevnění barokní
pevnosti. Části původních kavalírů a budova fortny jsou součástí areálu. Objekt
novostavby parkovacího domu dělíme do dvou hlavních hmot. Větší
z nich, která navazuje na severní vnější hranici bloku – Šimkovu ulici, se hmotově přizpůsobuje oběma
dominantním budovám Gayerových a Vrbenského kasáren. Druhá část je o půl patro
nižší a také v podélném směru kratší. Uzavírá vnitřní náměstí (původní
execírplac) vymezené v dalších směrech kasematy I a II a budovou fortny,
která je podélnou osou rovnoběžná s ulicí Československé armády a tvoří
jižní hranici areálu. Hmoty dvou bloků parkovacího domu jsme od sebe navzájem
odsunuli, do vzniklé mezery jsme vložili vertikální komunikace – rampy, schodiště a výtah. V přízemí jsou i další prostory určené pro zázemí objektu (toalety, sklady, technické zázemí).
Architektonické
řešení parkovacího domu vychází z účelu objektu s důrazem na
maximální transparentnost, umožňující průhledy objektem. Jedná se o
železobetonový monolitický skelet se ztužujícími komunikačními jádry.
Vodorovné konstrukce jsme navrhli jako bezprůvlakové monolitické spádované
desky. Vnější plášť tvoří svislé modřínové lamely a stěny z monolitického
betonu. Objekt jsme zastřešili plochou střechou se štěrkovým kačírkem
s barevným laděním do šedobílého odstínu.
Povrchový
materiál nově budovaného sjezdu a přístupových chodníků je ze štípané kamenné
dlažby v kombinaci barev šedá a melír.
Úpravy ve
stávajícím oplocení jsme provedli s ohledem na památkovou ochranu území. Omítané
sloupky vjezdové brány jsou s historizujícím profilováním, s původními
pískovcovými hlavicemi, případně s vytvořenými replikami. Sloupky branek
pro pěší jsme provedli z ocelových profilů s dvěma křídly. Kovové
části jsou z větší části použity stávající, nové provedeny jako repliky
dle historických konstrukčních postupů.
Dispoziční
řešení
Nově zřízený
vjezd do objektu jsme vybudovali z kruhové křižovatky v ulici
Šimkova. Každá z hmot novostavby obsahuje podélný vnitřní komunikační
prostor, na který navazují příčně umístěná parkovací stání. Obě hmoty objektu
jsou od sebe výškově posunuty v typickém podlaží o půl patro, tj. 1,4
m a navzájem jsou propojeny obousměrnými rampami se sklonem 9 stupňů.
Vertikální pohyb osob mezi jednotlivými podlažími zajišťují schodiště a výtah.
Ve východní vstupní části objektu se nachází hygienické zázemí (toalety
pro imobilní a přebalovací kabina), v západní vstupní části potom hygienické
zázemí (WC muži, ženy a úklidová místnost). Vstupy pro pěší
k parkovacím místům a do zázemí parkovacího domu jsme umístili
z kratších stran spojovacího krčku (východní a západní strana). Vnitřní
prostory 1.NP mezi hlavními hmotami parkovacího domu a rampami slouží jako
technické a technologické zázemí. Ve vjezdovém podlaží jsme vyhradili parkovací
stání pro vozidla na plynná paliva (CNG, LPG) v počtu 31 běžných
parkovacích míst, tři stání pro vozidla přepravující osoby těžce pohybově
postižené a jedno stání pro vozidla osob doprovázející dítě v kočárku.
Celkem tedy 35 parkovacích míst. V 1.NP jsou vyhrazena i čtyři
parkovací místa opatřená dvojicí dobíjecích stanic pro elektromobily.
Místo: Hradec Králové
Garáže s kapacitou 284 parkovacích stání
Autor: Jaromír Chmelík
Spolupráce: Petr Večeřa, Jan Ondrák
Investor ISP Hradec Králové, a. s.
Termíny:
projekt 2014-2018
realizace
2017-2019
(pozn. z důvodu archeologického nálezu došlo k přeprojektování)
Zastavěná plocha:
2578
m2
Celková podlahová plocha: 8492
m²
Celkový obestavěný prostor:
26 507
m3
Foto: Miloš Šálek
Související články:
Parkovací dům Jana Gayera v Hradci Králové 10.5.2019
Přestavba hradeckého muzea v kasárnách 30.1.2019
Oprava Gayerových kasáren v Hradci Králové 4.12.2015
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
Mohu poprosit víc info co se týče stavby domu z těchto cihel prosím? Alespoň v nějaké skrácené verzi klidně 😁…
I to byl důvod, proč jsme si na stavbu domu vybrali právě cihly Heluz. Jasně, šlo hlavně o ty technické…