Nově vystavěný
parkovací dům leží v areálu Gayerových kasáren v Městské památkové zóně Hradce
Králové, v ochranném pásmu městské památkové rezervace v Hradci
Králové a na území s Plánem ochrany Městské památkové zóny Hradec Králové – část, mezi ulicemi Šimkovou, Československé armády,
Opletalovou a Divišovou. Nahradil urbanisticky a architektonicky nevhodné
komerční a technické objekty. Vybudovaný
dům sníží deficit parkovacích míst v centru města a hlavně uvolní
stávající urbanisticky i funkčně nevhodné parkovací plochy ve středu areálu pro veřejný polyfunkční prostor.
Historie
Gayerova
kasárna, místo v Hradci Králové, které se nachází v širším městském
centru, dlouhá desetiletí sloužila armádním účelům. To bylo důvodem jejich uzavření pro
veřejnost. Po odchodu armády, dochází k postupnému zpřístupnění areálu,
nikoliv však k jeho obnově či stavebním úpravám. K těm dochází až
s výstavbou parkovacího domu Jana Gayera.
Po
demolici stávajících objektů, které sloužily pro veterinární ordinaci a zázemí
technických služeb města Hradce Králové a zahájení výstavby parkovacího domu
byly v místech polozapuštěného podlaží odhaleny historické cihelné konstrukce.
V reakci
na významný archeologický nález základového a částečně i nadzemního zdiva
kavalíru č. XXXIII –
kasematní budovy vestavěné do pětiúhelného bastionu č. VIII, který byl součástí systému
hradecké pevnosti z konce 18. století, došlo k úpravě projektu
parkovacího domu tak, aby základové piloty parkovacího domu byly vedeny
mimo nalezené historické konstrukce.
Touto
zásadní úpravou projektu parkovacího domu, spočívající v realizaci
trámového stropu, jsme v budoucnu umožnili znovu odkrytí a zpřístupnění
jedinečné pevnostní architektury. Masivní
betonové trámy roznášejí koncentrované zatížení od sloupů vrchní stavby
do velkoprůměrových pilot vetknutých do podloží.
Urbanistické a
architektonické řešení
Řešené území je
vepsáno do půdorysných obrysů jednoho z bastionů opevnění barokní
pevnosti. Části původních kavalírů a budova fortny jsou součástí areálu. Objekt
novostavby parkovacího domu dělíme do dvou hlavních hmot. Větší
z nich, která navazuje na severní vnější hranici bloku – Šimkovu ulici, se hmotově přizpůsobuje oběma
dominantním budovám Gayerových a Vrbenského kasáren. Druhá část je o půl patro
nižší a také v podélném směru kratší. Uzavírá vnitřní náměstí (původní
execírplac) vymezené v dalších směrech kasematy I a II a budovou fortny,
která je podélnou osou rovnoběžná s ulicí Československé armády a tvoří
jižní hranici areálu. Hmoty dvou bloků parkovacího domu jsme od sebe navzájem
odsunuli, do vzniklé mezery jsme vložili vertikální komunikace – rampy, schodiště a výtah. V přízemí jsou i další prostory určené pro zázemí objektu (toalety, sklady, technické zázemí).
Architektonické
řešení parkovacího domu vychází z účelu objektu s důrazem na
maximální transparentnost, umožňující průhledy objektem. Jedná se o
železobetonový monolitický skelet se ztužujícími komunikačními jádry.
Vodorovné konstrukce jsme navrhli jako bezprůvlakové monolitické spádované
desky. Vnější plášť tvoří svislé modřínové lamely a stěny z monolitického
betonu. Objekt jsme zastřešili plochou střechou se štěrkovým kačírkem
s barevným laděním do šedobílého odstínu.
Povrchový
materiál nově budovaného sjezdu a přístupových chodníků je ze štípané kamenné
dlažby v kombinaci barev šedá a melír.
Úpravy ve
stávajícím oplocení jsme provedli s ohledem na památkovou ochranu území. Omítané
sloupky vjezdové brány jsou s historizujícím profilováním, s původními
pískovcovými hlavicemi, případně s vytvořenými replikami. Sloupky branek
pro pěší jsme provedli z ocelových profilů s dvěma křídly. Kovové
části jsou z větší části použity stávající, nové provedeny jako repliky
dle historických konstrukčních postupů.
Dispoziční
řešení
Nově zřízený
vjezd do objektu jsme vybudovali z kruhové křižovatky v ulici
Šimkova. Každá z hmot novostavby obsahuje podélný vnitřní komunikační
prostor, na který navazují příčně umístěná parkovací stání. Obě hmoty objektu
jsou od sebe výškově posunuty v typickém podlaží o půl patro, tj. 1,4
m a navzájem jsou propojeny obousměrnými rampami se sklonem 9 stupňů.
Vertikální pohyb osob mezi jednotlivými podlažími zajišťují schodiště a výtah.
Ve východní vstupní části objektu se nachází hygienické zázemí (toalety
pro imobilní a přebalovací kabina), v západní vstupní části potom hygienické
zázemí (WC muži, ženy a úklidová místnost). Vstupy pro pěší
k parkovacím místům a do zázemí parkovacího domu jsme umístili
z kratších stran spojovacího krčku (východní a západní strana). Vnitřní
prostory 1.NP mezi hlavními hmotami parkovacího domu a rampami slouží jako
technické a technologické zázemí. Ve vjezdovém podlaží jsme vyhradili parkovací
stání pro vozidla na plynná paliva (CNG, LPG) v počtu 31 běžných
parkovacích míst, tři stání pro vozidla přepravující osoby těžce pohybově
postižené a jedno stání pro vozidla osob doprovázející dítě v kočárku.
Celkem tedy 35 parkovacích míst. V 1.NP jsou vyhrazena i čtyři
parkovací místa opatřená dvojicí dobíjecích stanic pro elektromobily.
Místo: Hradec Králové
Garáže s kapacitou 284 parkovacích stání
Autor: Jaromír Chmelík
Spolupráce: Petr Večeřa, Jan Ondrák
Investor ISP Hradec Králové, a. s.
Termíny:
projekt 2014-2018
realizace
2017-2019
(pozn. z důvodu archeologického nálezu došlo k přeprojektování)
Zastavěná plocha:
2578
m2
Celková podlahová plocha: 8492
m²
Celkový obestavěný prostor:
26 507
m3
Foto: Miloš Šálek
Související články:
Parkovací dům Jana Gayera v Hradci Králové 10.5.2019
Přestavba hradeckého muzea v kasárnách 30.1.2019
Oprava Gayerových kasáren v Hradci Králové 4.12.2015
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…