Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
(16. 2. 2021) Architektonická soutěž by měla být vyhlášena ve druhé polovině letošního roku
Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Stavba špičkového
koncertního sálu Vltavské filharmonie v pražských Holešovicích se výrazně
přiblížila. S pokračováním projektu souhlasili pražští radní.
Vycházeli při tom ze studie využitelnosti od mezinárodního konsorcia firem,
které vede proslulý ateliér Henning Larsen a jehož dalšími členy jsou
konzultantské firmy AEA a Buro Happold. O projektu, který díky analýze dostal
první reálné obrysy, bude nyní ještě jednat Zastupitelstvo hlavního města
Prahy. Pokud mu dá zelenou, začne se připravovat mezinárodní architektonická
soutěž. Vyhlášena by měla být ve druhé polovině letošního roku a předcházet jí
bude ještě podrobnější analýza financování provozu filharmonie.
„Praha
není jen skanzen, který pouze čerpá ze své bohaté historie. Nové projekty jsou
pro udržitelný rozvoj města nezbytné. Naše město potřebuje i moderní
architekturu, pomocí které naše generace s velkou pokorou doplní dílo našich
předků. Teď jsme opět o krok blíž k vybudování nového koncertního sálu Vltavské
filharmonie a já se těším se na jeho výslednou podobu,” uvedl primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib
„Udělali jsme důležité rozhodnutí pro vznik nového koncertního sálu, který se
stane impulsem pro zahájení tolik potřebné proměny zanedbaného území
Bubny-Zátory a vznik moderního městského centra na levém břehu Vltavy. Naší
ambicí je získat novou architektonickou dominantu Prahy a oživit kulturní život
v metropoli. Předpokládané zahájení stavby v roce 2027 je samozřejmě podmíněno
dalšími schvalovacími procesy,“ konstatoval
1. náměstek primátora Petr Hlaváček.
Podle
odborníků z Henning Larsen je vybraná lokalita na břehu Vltavy v pražských
Holešovicích vhodným místem pro stavbu. Jejich analýza také popsala a
doporučila konkrétní parametry koncertního sálu a celé budovy filharmonie, jeho
zapojení do kulturní mapy města, využití jednotlivých prostor i výši investice,
možnosti provozování a ekonomiku jeho fungování. Experti při tom vycházeli ze
srovnání různých parametrů u 25 nedávno postavených koncertních sálů především
v Evropě, ale i v Asii nebo Americe, a přihlédli také k pražským podmínkám.
Budova
Vltavské filharmonie v Praze by podle doporučení z analýzy měla mít celkem tři
sály: hlavní - koncertní pro 1 800 diváků, malý sál pro komorní hudbu s
kapacitou 500 míst a multifunkční pro ostatní žánry a typy akcí s kapacitou až
700 míst. Hlavní koncertní sál nabídne světovou úroveň akustiky a zázemí
odpovídající standardům 21. století, díky čemuž se stane kulturním centrem
hudebního života v Praze.
Počítá
se i s využitím venkovního veřejného prostranství pro kulturní program. Celý
prostor by se tak měl stát každodenně a celodenně využívaným a pulzujícím
místem. Filharmonie podle odhadů přiláká ročně přes 600 tisíc návštěvníků,
venkovní a přilehlé prostory pak dalších celkem až 1,2 milionu.
„Pro
T0P 09 je to moc důležitý moment. Výstavba špičkového koncertního sálu Vltavské
filharmonie v pražských Holešovicích byl jedním z klíčových bodů našeho
volebního programu. Je jasné, že v tomto volebním období se ještě nezačne
stavět, ale pokud se podaří vypsat a vybrat vítěze mezinárodní architektonické
soutěže, budu spokojený. Praha potřebuje světovou architekturu. A toto bude
stavba, kterou zanecháme pro další generace,“ sdělil předseda pražské TOP 09 Jiří Pospíšil.
Architektonicky
výrazný objekt filharmonie postavený co nejblíže Vltavě má ambici nastartovat
revitalizaci území Bubny-Zátory a celé Prahy 7. Propojení objektu s Vltavou a
bezbariérový přístup k řece jsou podle Henning Larsen naprostou prioritou.
Ovlivní mimo jiné finální design budovy a výhled na další pražská panoramata.
Poloha na břehu Vltavy bude logickým pokračováním historického trendu
umisťování významných kulturních budov podél řeky Vltavy (Mánes, Žofín, Národní
divadlo, Rudolfinum).
„Můj
dědeček byl dirigentem FOK, ale nejen proto jsem rád, že nová významná kulturní
stavba najde svůj domov v Praze 7. Její umístění podpoří zásadní proměnu města
v okolí stanice metra Vltavská a umožní zhodnocení veřejného prostoru, otevření
dalšího východu z metra a propojení Bubnů s nábřežím i budoucí náplavkou přímo
u řeky. Nová Vltavská filharmonie bude díky dobrému napojení na metro, tramvaje
i vlak skvěle dostupná pro Pražany i návštěvníky odjinud. Těším se i na
kultivaci naší části Prahy i na plánované využití budovy filharmonie pro další
hudební aktivity pro veřejnost, jako jsou akce pro školy, knihovna hudebnin,
nebo naše ZUŠ,“ řekl starosta Prahy 7 Jan
Čižinský.
Náklady
na samotnou stavbu experti odhadují na cca 5,3 miliardy korun. Investorem má
být město, případně město ve spolupráci se státem nebo i soukromým sektorem
(pokud by byl zájem). V součtu s výdaji na pořízení projektové dokumentace a
architektonické soutěže se pak celkové náklady pohybují na úrovni 6,1 miliardy
korun.
Odborníci
doporučují, aby vlastníkem filharmonie bylo město a provozovalo ji
prostřednictvím jím ovládané společnosti. Stejně tak analýza doporučuje, aby ve
filharmonii sídlil alespoň jeden orchestr. Komise pro výstavbu nového sálu
následně doporučila, aby filharmonie byla sídlem dvou významných orchestrů.
Jednat by se mělo o nejvýznamnější tuzemskou dvojici - Českou filharmonii a
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK.
Náklady
na provoz mají být pokryty příjmy z nájemného prostor od pořadatelů koncertů a
ostatních akcí a z nájemného z dlouhodobých pronájmů komerčních a ostatních
prostor: kaváren, restaurací, nahrávacího studia a dalších. Ekonomika provozu
by tak nevytvářela žádné dodatečné nároky na veřejné rozpočty a fungovat by
měla na podobném principu jako např. Obecní dům.
„Praha
má šanci získat novou architektonickou dominantu se špičkovým koncertním sálem,
který nabídne jedinečný hudební zážitek. Město se díky tomu přiblíží významným
světovým hudebním metropolím,“ uvedl
vedoucí projektového týmu Vltavské filharmonie Martin Krupauer.
Kromě
posílení pozice Prahy jako důležité evropské kulturní metropole a zvýšení její
prestiže pak hlavnímu městu i Praze 7 investice do Vltavské filharmonie podle
závěrů studie přinese i společenské a ekonomické zhodnocení celé oblasti včetně
většího zhodnocení okolních nemovitostí. Vltavská filharmonie se stane i
hlavním iniciátorem a akcelerátorem rozvoje zanedbaného území Bubny-Zátory.
Součástí
první fáze přípravy projektu, kterou radní schválili, byly kromě analýzy
využitelnosti i další okruhy, které řešil projektový tým Vltavské filharmonie a
které musí být při přípravě projektu brány v potaz. Jednalo se zejména o
kvantifikace, pořízení, či zajištění supervize při pořízení dalších nezbytných
podkladů a koordinace se souvisejícími projekty a studiemi:
- Studie základových
podmínek (Metroprojekt a.s.)
- Expertní posudek:
vibrace a založení stavby (Nagata Acoustics)
- Územní studie
Holešovice Bubny (Pelčák a partner architekti a ThomasMüllerIvanReinmann
architekten GmbH)
- Dopravní studie
Hlávkův most (Projekce dopravní Filip, s.r.o.)
- Prověření realizovatelnosti
úrovňového řešení Antonínská x Bubenská (Dopravní podnik hl. m. Prahy)
- Podjezd pod železniční
tratí (Metroprojekt a.s.)
- Zahájení jednání o
rozvoji a koordinaci navazujícího území
- Zahájení jednání o
majetkovém vyrovnávání
- Nábřeží a lodní
doprava
- Protipovodňová ochrana
- Změna územního plánu
Vltavská, Holešovice Bubny – Zátory Bubny
Podle
předběžného časového harmonogramu by mohla být stavba Vltavské filharmonie
zahájena v roce 2027. Dokončení budovy je předpokládáno na rok 2031.
Prezentace ke stažení ZDE
tisková zpráva
Komentáře ke článku
16. 2. 2021 15:11:23. Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje. ing.arch.Miloš Grigorij Parma
2. 3. 2021 18:03:01. Re: Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje. Ing. arch. Ivan Šrom
17. 2. 2021 09:22:57. Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje. Dr.Lusciniol
18. 2. 2021 18:13:06. Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje. KATEŘINA Adámková
18. 2. 2021 18:13:06. Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje. KATEŘINA Adámková
Jak jsem již v roce 2017 poznamenal, výborný nápad. Voda je démon města a kolem je třeba soustřeďovat zajímavé stavby. Jenom se zase obávám systému a stylu soutěže!!! Příliš komplikované zadání, příliš věci, které se bude požadovat vyřešit najednou, příliš ,příliš, příliš všeho. Taková záležitost musí jednoznačně vyplynout z prostoru a hmoty a vztahů k okolí. To je vždy pro architekturu určující! |
Proč nemít filharmonii v tichém místě na Letné, v místech knihovny, která zde už nikdy nebude, poblíž Hradčanské? Někdo se zřejmě shlédl v mimořádně exponované poloze hamburské Elbphilharmonie a v Praze chce mít filharmonii na tom nejnevhodnějším místě z hlediska hluku a vibrací: metro, tramvaje, automobilová doprava od Hlávkova mostu a po nábřeží, železniční doprava od Karlínského viaduktu... Vše je dnes technicky řešitelné, ale proč stavět lacino, když to jde draho - zvláště dnes, že? |
Ackoliv jsem se narodil "hned vedle" (na Stvanici) tak polohu uvazovane stavby povazuji za ponekud nestastnou. Je to jaksi bokem, jiz "mimo Prahu". Vyrustaje na Vinohradech, na Flore, moje maminka vzdy jela "dolu, do Prahy". Tady teda spise "pres most, do Prahy". Vsak take tam, hned za mostem a "uz v Praze" je a stale jeste od bolseviku zbouraneho nadrazi, nezacelena rana, vcetne te tam koncici"magistraly", volajici po zakryti. A nebo predmosti Stefanikova mostu, polohou odpovidajici Narodnimu divadlu. Take na "velmi stistnenem" staveniti (kdyby tam ten flicek dnes byl volny, tak by take nikoho nenapadlo tam stavet divadlo). |
Velice si přeji krásnou budovu s výbornou akustikou, která je schopná srovnávat se s milovaným Rudolfinem. Mám ale obavy, že to bude zase hranatý předimenzovaný kvádr a na akustice se ušetří. |
Velice si přeji krásnou budovu s výbornou akustikou, která je schopná srovnávat se s milovaným Rudolfinem. Mám ale obavy, že to bude zase hranatý předimenzovaný kvádr a na akustice se ušetří. |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

19. 4. 2021 17:47:15
Re: Rekonstrukce a přístavba rodinného domu v Brně
Dokonalé. Tleskám.
18. 4. 2021 12:34:14
Re: Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci.
To, co popisujete řeší a mají řešit jiné strategie. Není pravda, že by se otázkami, které předkládate nikdo nezabýval. Mimojiné je řeší IPR, který je podle vás zbytečný.
17. 4. 2021 11:32:47
Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci
Jen aby to nebyly byty pro uprchlíky, mám dojem že dostupné = levné. Jde o byty v majetku města a ty si bude obsazovat město.
16. 4. 2021 23:19:27
Re: Navarov – revitalizace zámeckého areálu
Drobný detail: zámek se jmenuje Návarov ;)
16. 4. 2021 20:55:03
Re: Řadové domy Michalovice
Jo a úplně vidím to nadšení obyvatel ŘD, když mu oknem proletí golfový míček!! :D
16. 4. 2021 18:23:34
Re: Rodinný dům v Šilheřovicích
Škoda, že ta spolupráce s krajinářskými architekty není na fotkách vidět. Ale jestli je jejím výsledkem ten pravoúhlý oholený trávník, tak asi nevím, co je krajina.
16. 4. 2021 17:41:09
Re: Jedinečný dům na Křivoklátsku
Líbí se mi kombinace dřeva a stěrky, obzvlášť když na fotkách vypadá namodrale, ale proč tomu. proboha, říkáte chalet? Ani hlídači pravopisu se tohle slovo nelíbí.
16. 4. 2021 17:32:44
Re: Re: Taky máte dům bez výtahu?.
Copak když se namnoží příspěvek, ale co kdyby se takhle přemnožily ty výtahy a chtěly se nacpat tři do jednoho schodiště :-) Jinak si myslím, že dodatečně se výtahy dělají jen z nouze. Když se přistavuje páté a vyšší patro nebo když je potřeba pro vozíčkáře. Jen rodiče s miminy v kočárcích mají smůlu a přitom tam o lenost nejde ani náhodou. Ti. kteří mají na to, aby si pořídili výtah z lenosti, mají většinou na to, aby nemuseli bydlet v bytovém domě. Mimochodem, dovedete si představit, že by někdo dobrovolně směnil tichý byt za staveniště? A když už mluvíte o tom obtěžování, tak nejčastěji přicházejí v úvahu dvě možnosti. Buď máte dům ve společenství vlastníků a tam to můžete úspěšně zablokovat, nebo má dům vlastníka, který modernizuje a před tím dá všem výpověď.
16. 4. 2021 16:59:55
Re: Architekti jednoho z nejlepších nádraží ve Vídni.
Ich verstehe nicht. A možná nejen já.
16. 4. 2021 16:51:56
Re: Rodinný dům v Průhonicích
Podle fotek to vypadá, že dům nesplňuje odstupové vzdálenosti od hranic pozemku. Za jak dlouho se vám podařilo získat výjimku?
16. 4. 2021 15:50:22
Re: Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci.
Milý Karle, těším se, až se budeme moci osobně věnovat diskuzím o tom, co se podařilo a co ne. Ale v Praze už nejde ani tak o byty, ale o provozuschopnost technického vybavení města a vnitřní i tranzitní dopravy, které chybí celé severovýchodní propojení. Jediné, co zatím pracuje dobře, je DMHPM, hl. tramvaje, metro, ostatně i autobusy jezdí skoro vždy podle jízdních řádů. Ale vnitřní osobní automobilová doprava je v tragickém stavu, což souvisí i s nekvalitou povrchu 50% všech místních komunikací. Nejhorší stav pojížděného povrchu, jaký v této zemi existuje, má Praha. Věru že na to může být pyšná. Zajímá to pan Hřiba a jeho náměstky? Ne, jim jde o politikaření, která strana a které hnutí má právo na to nebo ono křeslo! Směšné, ubohé, trapné, nezodpovědné! Kam jsem to dospěli, když takové kariéristické loutky v Praze vládnou?
16. 4. 2021 15:44:03
Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci
Velké fráze plné prázdných slov. Ani jedno o tom, jak se společně s růstem zastavěnosti a zahuštění stavbami zlepší životní prostředí bývalých industriálních ploch, často bez veřejné zeleně, ani jak se vyšší počet obyvatel projeví v přeplnění sítí MHD v době špiček. ani Ň o tom, jak bude ošetřena prostupnost přeplněných vnitřních pražských komunikací i magistrály a spojek a totéž platí o umístění parkovacích a odstavných ploch pro nové rezidenty, když dnes jich až 50% chybí pro ty stávající téměř v celé Praze. Samé plány plné ničeho. Jen byty, a související TI a DI je vedlejší, přitom je základnou pro další rozvíjení osídlení v Praze. Kapacity starých inženýrských sítí, ČOV i zdrojů vody jsou již dnes přetíženy. Významné orgrtanizace zásadní pro denní provoz města, jako je mj. i TSK, jsou bez potřebného počtu kvalifikovaných techniků a takové zajímavé, leč postradatelné organizace jako je IPR , ty mají lidí a schopných přebytek. Co vše se v Praze dělá špatně, na co lidé na Magistrátě absolutně nestačí? Na všechno. Pouze zaměstnanost úředníků pořád zvyšují. Jak hloupé, jak sebevražedné, jak nekompetentní! Pan Hřib celou tuto vážnou roli řídit moudře chod města nezvládá, zrovna jako VŠICHNI JEHO PŘEDCHŮDCI! I v Praze ryba smrdí od hlavy a je jedno, zda jde o vládu nebo Magistrát. Stejní lidé, nezodpovědní, s plnými kapsami peněž za své benefity, ale výsledek jejich činností pro občany je katastrofální.
16. 4. 2021 14:58:46
Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci
Méně strategií více regulačních plánů, od soutěže na Bubny Zátory uplynulo hnedle 30 let a nic. Jen v Bohnicích v doplnění posledních pater je možné postavit 200 bytů, nebýt předpisu o parkování. Lze chodit pěšky a jezdit na kole.
16. 4. 2021 14:31:15
Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci
No tak sice to třicet let trvalo, ale super, konečně někdo aspoň uvažuje správným směrem. (Platí to ostatně pro všechna města v republice, ona Praha v tomhle zase tak výjimečná není.) Teď jde jenom o to, aby nadšení a záměr vydržely, aby je nespláchly nejbližší komunální volby. Protože tohle je běh na hodně dlouhou trať a nedá se v tom nic podstatného udělat za jedno dvě volební období.
14. 4. 2021 15:10:13
Re: Taky máte dům bez výtahu?
Holt když něco funguje špatně nebo málo, dopadne to i takto, jak vidíte nahoře.
14. 4. 2021 15:08:57
Re: Taky máte dům bez výtahu?
Úžasná propagace, žel pro nevhodné adresáty. Tam kde výtah nikdy neměli, tak by mít nikdy neměli. Je to hloupé a lepší je vyměnit si byty, než obtěžovat dalšíchccai 6 rodin nejen stavebními úpravami, které jsou malým peklem na zemi, ale také slyšitelnými zvukovým doprovodem, náklady na provoz a revize s údržbou a také podílením se na zlenivění lidí a ztrátou jejich hybnosti, které po čase nastává. Tedy poškozování zdravotního stavu populace. Celé. Výtah je takové malé komfortní zlo moderní doby. Chápu jen nákladní výtahy na specifických místech a také v budovách nad 5 podlaží nad zemí. Děkuji za pozornost.
14. 4. 2021 15:08:50
Re: Taky máte dům bez výtahu?
Úžasná propagace, žel pro nevhodné adresáty. Tam kde výtah nikdy neměli, tak by mít nikdy neměli. Je to hloupé a lepší je vyměnit si byty, než obtěžovat dalšíchccai 6 rodin nejen stavebními úpravami, které jsou malým peklem na zemi, ale také slyšitelnými zvukovým doprovodem, náklady na provoz a revize s údržbou a také podílením se na zlenivění lidí a ztrátou jejich hybnosti, které po čase nastává. Tedy poškozování zdravotního stavu populace. Celé. Výtah je takové malé komfortní zlo moderní doby. Chápu jen nákladní výtahy na specifických místech a také v budovách nad 5 podlaží nad zemí. Děkuji za pozornost.
14. 4. 2021 15:08:39
Re: Taky máte dům bez výtahu?
Úžasná propagace, žel pro nevhodné adresáty. Tam kde výtah nikdy neměli, tak by mít nikdy neměli. Je to hloupé a lepší je vyměnit si byty, než obtěžovat dalšíchccai 6 rodin nejen stavebními úpravami, které jsou malým peklem na zemi, ale také slyšitelnými zvukovým doprovodem, náklady na provoz a revize s údržbou a také podílením se na zlenivění lidí a ztrátou jejich hybnosti, které po čase nastává. Tedy poškozování zdravotního stavu populace. Celé. Výtah je takové malé komfortní zlo moderní doby. Chápu jen nákladní výtahy na specifických místech a také v budovách nad 5 podlaží nad zemí. Děkuji za pozornost.
12. 4. 2021 15:43:17
Architekti jednoho z nejlepších nádraží ve Vídni
Verantwortlich für die Realisierung zeichnet die ARGE „Wiener Team“ mit den Architekten Atelier Albert Wimmer (Wien), Atelier Ernst Hoffmann (Wien) und Theo Hotz Architekten und Planer (Zürich), die 2004 gemeinsam den Masterplan gewonnen hatten; 2009 fiel der Startschuss zum größten Bauprojekt Europas. Fünf Jahre später stehen nicht nur die Rautendachlandschaft über den Bahnsteigen und die Shopping-Mall im Untergeschoss, sondern auch die angrenzende BahnhofCity sowie das markante Hochhaus für die ÖBB-Zentrale von Zechner & Zechner.
12. 4. 2021 10:58:34
Re: Rodinný dům v Průhonicích
Nádhera! Raději se neptám na cenu :-)