Rekonstrukce silnice na Červenohorské sedlo
(22. 2. 2019)

Rekonstrukce silnice na Červenohorské sedlo
Červenohorské sedlo leží v nadmořské výšce 1013 m a silnice,
která přes ně vede, je nejvýše položenou silnicí první třídy v České republice.
Její rekonstrukce získala titul a Cenu časopisu Stavitel v soutěži Česká
dopravní stavba roku 2017.
Silnice I/44 propojuje významné sídelní útvary Šumperska a
Jesenicka v ose sever-jih a zároveň zajišťuje i nadregionální dopravní vazby.
Navíc je jedinou přístupovou silnicí první třídy k horskému středisku
Červenohorské sedlo. Její rekonstrukce spočívala v úpravě na kategorii S
9,5, v rozšíření v točkách a ve vybudování úseků pro možnost předjíždění.
Zvýšila se tak bezpečnost silničního provozu na této frekventované komunikaci.
„Při navrhování technického řešení, způsobu a rozsahu rekonstrukce byly
důležité ekologické aspekty, protože stavba se nachází v CHKO Jeseníky. Kromě
toho jsme museli zajistit zprůjezdnění rekonstruovaného úseku silnice v zimním
období, tj. od listopadu do března. To zásadně ovlivnilo technologii a postup
výstavby a v neposlední řadě i celkovou finanční náročnost“, uvádí generální
ředitel ŘSD Jan Kroupa. Precizně provedená modernizace silnice vyžadovala
řešení řady technických i organizačních úkolů. Komunikace překonává výškový
rozdíl přes 400 metrů soustavou traverz, propojených točkami o poloměrech pod
20 metrů. Stroje musely bez narušení okolní přírody vyhloubit 211 100 m3
výkopů a navršit 59 400 m3 násypů plus 19 900 m3 dalších
vyztužených ploch a tisíce metrů gabionových stěn. V průběhu výstavby byla
splněna také podmínka zprovoznění silnice v zimním období. Červenohorské sedlo Autoři
projektu se rozhodli, že se budou držet stávající polohy silnice. Respektovali
tak její začlenění do krajiny a modernizaci provedli jen v nezbytně nutném
rozsahu. Minimalizovaly se tak nároky na zábory pozemků. Dalšího snížení
požadavků na zábory pozemků bylo dosaženo tím, že nebylo striktně vyžadováno
dodržení normových požadavků na parametry trasy. Pro ponechané, normě ne zcela
odpovídající parametry trasy (nepřítomnost stoupacích pruhů, malé poloměry
toček a některých směrových oblouků), bylo požádáno o souhlas s odchylným
řešením od ČSN 73 6101. Červenohorské sedlo Rekonstrukce spočívala v úpravě
šířkových poměrů silnice na kategorii S 9,5 s příslušným rozšířením v točkách.
Na základě geologických průzkumů bylo rozšíření realizováno především směrem do
svahu, na zářezové straně komunikace. Přitom bylo třeba dbát na to, aby se v co
největší míře omezily zásahy do okolí – tedy respektovat původní trasu směrově
i výškově (zřizování provizorních objízdných komunikací nebylo možné). Ve třech
úsecích byl navíc rozšířen pravý jízdní pruh na 5,5 m k zajištění
bezpečnějšího předjetí pomalého vozidla, jako náhrada za chybějící přídavné
stoupací pruhy.
Horský charakter
silnice
Na začátku komunikace kopíruje tok řeky Desné, stoupá ve sklonu do 3,0 %. Po
1400 m se její charakter mění na horský s průměrným podélným sklonem nad 5 %, v
extrémních případech až 7,15 %. Silnice překonává výškový rozdíl soustavou
traverz vedených po úbočí Velkého Klínovce, vzájemně propojených točkami o
malých poloměrech (min. R = 17,5 m) a max. příčném sklonu 7,5 % (v točkách). V
rámci úprav bylo řešeno napojení lesní cesty, odvodnění a levé odbočení na
parkoviště hotelu Červenohorské sedlo, kde se pravá polovina vozovky rozšířila
o odbočovací pruh.
Systém odvodnění
Podchycení průniků povrchové a podpovrchové vody a maximální možné zamezení
jejího pronikání do silničního tělesa bylo hlavním technickým úkolem především
v horské části, kde jsou patrné stálé výrony podpovrchové vody. Propustky byly
realizovány v původních i nových polohách. Z provozních důvodů byla minimální
světlost propustků pod silnicí stanovena na 80 cm. Rozborem sklonových poměrů
okolí silnice byly stanoveny plochy povrchového odtoku, které přísluší
jednotlivým propustkům nebo soustavě více propustků. Následně se vypočítalo a
posoudilo množství dešťových vod protékající při návrhovém dešti v daném
profilu. Dále byla řešena rekonstrukce povrchového odvodnění trasy, budovaly se
kapacitní příkopy, ve skalním odřezu a podél zárubních zdí byl navržen
odvodňovací žlab v kombinaci s horskými vpustmi.
Článek vyšel v časopisu Stavitel 11/2018
Etapy výstavby:
1. etapa: Zahájení stavby – odlesnění a průzkumné sondy na
vybraných úsecích, zárubní zdi
2. etapa: 15. 4. 2015 – 15. 11. 2015 – Realizace hlavní trasy, gabionových
zdí a souvisejících stavebních objektů v km 1,789 – 4,427. Probíhala těžba
materiálu ze zářezu pro nejdelší gabionovou zeď.
3. etapa: 15. 4. 2016 – 15. 11. 2016 – Pokračovala realizace hlavní trasy,
gabionových zdí a souvisejících stavebních objektů vč. mostu přes řeku Desnou a
realizace v km 4,427 až po konec hlavní trasy v km 9,013 na Červenohorském
sedle.
4. etapa: 3. 5. 2017 – 9. 6. 2017 – Pokládka finální obrusné vrstvy,
realizace odvodňovacích prvků, dlažeb a osazení dopravního značení.
Silnice I/44
Červenohorské sedlo – jih
Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR, Správa Olomouc
Projektant: VIAPONT, s.r.o. (včetně autorského dozoru); PRAGOPROJEKT a.s. (RDS)
Technický dozor: Sdružení SUDOP GROUP – Dopravoprojekt Brno, a.s.
Dodavatel: Sdružení firem Metrostav a.s. a KARETA s.r.o.
Hlavní trasa: délka: 7914 m; kategorie: S 9,5/60; plocha vozovek 82 701 m2;
29 stavebních objektů
Stavba probíhala v období říjen 2014 až červen 2017. Navázala na modernizaci
úseku silnice I/44 na severní straně Červenohorského sedla, která byla uvedena
do provozu v roce 2008. Byla spolufinancována v rámci Operačního programu
Doprava 2014 - 2020 z Evropského fondu pro regionální rozvoj.
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Dokončení
2017
Komentáře ke článku
22. 2. 2019 17:51:19. Re: Rekonstrukce silnice na Červenohorské sedlo. Jiří Kalvach
22. 2. 2019 17:53:31. Re: Rekonstrukce silnice na Červenohorské sedlo. Jiří Kalvach
22. 2. 2019 18:24:27. Re: Rekonstrukce silnice na Červenohorské sedlo. Lubor Šimek
Ani slůvko o potížích s realizací, kdy projektové řešení neodpovídalo skutečně provedeným pracím, aby se dodržely určené parametry. Špatné geodetické zmapování trasy, šturmování, nepřehledný dodavatelský vrstvený systém dodávky částí stavby, soudní spory o provedené práce. A vše vždy vzejde z nedokonalé dokumentace. ŘSD jako vždy z obliga, že. |
Předchozí komentář by určen průběhu stavby na severní straně ČH sedla, ne tomuto z let 2014-2017. |
No, a navíc mi připadá smutné, že se zde "bijeme v prsa" kvůli rekonstrukci neuvěřitelně problematických serpentin, které by civilizovaná a vyspělá země na důležitém tahu dávno řešila tunelem. O tom, jak naše dopravní infrastruktura za zeměmi, kterým bychom se rádi přiblížili, dál nehorázně zaostává a místo toho vlády vymýšlejí další a další úplatky pro voliče, raději ani nemluvit. Když padl bolševik, věřil jsem, že jednou budu za rodiči na střední Moravu jezdit ze západních Čech po dálnici. Dnes je mi padesát a moje naděje se začínají upínat k vidině, že jim po té dálnici budu aspoň vozit kytku na hrob, protože oni už nemají šanci se dokončení D35 či D6 dožít. A půjde-li to takto dál, tak mi dřív seberou papíry pro stařeckou demenci, než se po té pětatřicítce svezu. Tohle je ostudné a neomluvitelné! |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

30. 5. 2023 14:49:13
Re: Byt výtvarnice a architekta
Byt je krásně rozvolněný, nicméně stále nechápu, jak je možné, že zde není dodržena norma ohledně nepřípustnosti přímého vstupu z kuchyně / obytné místnosti na WC. Tento precedens mne trápí, protože pokud projekt byl předložen na stavební úřad a vyjádřila se němu i Hygienická stanice, pak něco není v pořádku.....
25. 5. 2023 19:47:02
Re: Rozšíření kanceláří Price f(x)
Zaujaly mě ty "černě přestříkané technologické rozvody". Jaké technologie se tím myslí? Copak nemají rozvody podle druhu média z bezpečnostních důvodů svou předepsanou barvu?
25. 5. 2023 18:31:36
Re: Rezidence nad zatopeným lomem
Nádhera.
8. 5. 2023 18:56:36
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Proč ve většině nových dispozic architekti ignorují požadavek, aby WC nebylo přímo přístupné z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel? Jinak hezké, hlavně jak je to barevné.
5. 5. 2023 11:38:19
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Vypadá to úžasně! Mohu se k Vám pozvat na kávu a prohlídku rekonstruovaného bytu? Moc děkuji a těším se Karel Klátil 777979743 karel.klatil@flexibau.cz
27. 4. 2023 20:00:04
Re: Rekonstrukce stodoly v Pošumaví
Tak tohle se mi opravdu líbí. Taková obytná/neobytná stodola/nestodola. Paráda.
27. 4. 2023 19:15:46
Re: Re: Rozhledna Vysoké Pole.
Tak zkuste žít v jeskyni. A běda, jestli někde vyšlapete pěšinku.
27. 4. 2023 19:08:53
Re: Zlínská zrcadla
Pěkné instalace pro lidi, ale kolik ptáků už se o ta zrcadla zabilo? Nebo je ten povrch pro ptáky nějak zviditelněn?
24. 4. 2023 11:27:21
Re: Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další...
...stejně jako kdysi nepotřebovala Praha Národní divadlo... Stavby pro kulturu de facto nejsou zapotřebí nikdy, člověk se obrazů nebo hudby nenají, přece, není-liž pravda?
22. 4. 2023 13:59:36
Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další kro...
Pokládám od počátku tento plán za nesmírné plýtvání veřejnými prostředky a v souvislosti se současnou fiskální situací státu i podnikatelských kruhů v MS kraji ze vrcholně nezodpovědné jednání primátora a jeho nohsledů, zejména paní Bajgarové. Koncertní sál Ostrava nepotřebuje. Pro Tomáše Macuru to má být jen jeden z hlavních pomníků jeho mocenského megalomanského působení ve vedení Magistrátu. Podobně jako Andrej Babiš, i Macura finanční stránku města řídí jak svoji privátní firmu. Najde se nějaký dobrý spolek, který tohoto odiozního politického podivína požene k hmotné odpovědnosti?
19. 4. 2023 00:10:45
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Vylepšování krajiny rozhlednami je zcela nevhodná záležitost. Příroda je dokonalá bez našich zásahů. Navíc je to skutečně nevkusné,
18. 4. 2023 22:46:43
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Pro mě je to nádhera. Těším se na návštěvu a gratuluji!
16. 4. 2023 18:25:26
Re: Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci.
Adresa: Muchova 267, 403 39 Chlumec
13. 4. 2023 18:14:08
Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci
jedná se o obec Chlumec na jihu Čech, nebo o Chlumec nad Cidlinou, či nějaký jiný Chlumec ?
11. 4. 2023 17:37:36
Re: Dětská léčebna v Ostrově u Macochy
Architektura je subjektivní věc, takže bez obalu: nic podobně depresivního jsem dlouho neviděla. A modlím se, aby mé děti neměly nikdy žádné dýchací potíže.
6. 4. 2023 17:41:39
Re: Spiegelbaude (Zrcadlovka)
\skla se přelepují speciálními páskami, jinak ano, mrtví ptáci po nárazu padají na zem. Třeba zavolat Českou společnost Ornitologickou, nejlépe Lukáše Viktoru.
2. 4. 2023 16:30:53
Re: Re: Spiegelbaude (Zrcadlovka).
Nejste škarohlíd, mě napadlo totéž: chudáci ptáci. Ale ten komín uvnitř se mi moc líbí.
2. 4. 2023 16:13:57
Re: Architektura na ČVUT uspěla v mezinárodním srovnání
Není spíš ostuda, že škola, o které nám vždy tvrdili, jak je skvělá, byla v minulých letech horší než 240 jiných škol?
2. 4. 2023 16:07:23
Re: Výstava Lukáše Procházky
Je hezké, že se takhle využívá prostor, kudy chodí děti do školky a do školy.
2. 4. 2023 15:58:06
Re: Pumpa
Zdá se mi to, nebo už to tady bylo?