
Bílý pohledový beton COLORCRETE® dodává jedinečný vzhled pražským infrastrukturním stavbám, jakými jsou právě vznikající železniční stanice Praha-Bubny a Dvorecký most. Přestože jsou na obou stavbách použity bílé betony od jednoho dodavatele, mají zcela odlišné složení, jeden je probarvený bílým pigmentem a druhý je vyrobený z bílého cementu.

Mosty, lávky, stanice MHD či nádraží jsou stavby, které se v Praze nestaví každý den. Jde o důležité komunikační uzly, jimiž denně projdou či projedou tisíce lidí, a tak se vedle vysokých nároků na funkčnost, trvanlivost a bezpečnost dostává do popředí i estetika. Možná není náhodou, že se v poslední době na tyto stavby využívají bílé pohledové betony.

Výhody pohledového betonu v infrastrukturních projektech
Pohledový beton může mít nespočetně mnoho podob. Tento materiál umožňuje vytvářet stavby, které jsou nejen odolné, trvanlivé a funkční, ale hlavně vizuálně působivé. Beton má velmi dobrou požární odolnost a na rozdíl od jiných materiálů slouží sám o sobě jako finální vrstva a není tak náročný na údržbu. Správně navržený a kvalitně provedený pohledový beton si i v extrémních podmínkách zachovává své mechanické a estetické vlastnosti, a to po desítky let.

Bílý pohledový beton COLORCRETE®
Pohledový beton v bílé barvě vnáší do infrastrukturních staveb novou dimenzi. Odráží více světla, což pomáhá zvýšit jasnost a vzdušnost veřejných prostor, a zároveň podtrhuje architektonické detaily.
Společnost TBG METROSTAV vyrábí bílé pohledové betony pod obchodní značkou COLORCRETE®. Jde o transportbetony probarvené v celé hmotě. Bílého odstínu lze dosáhnout dvěma způsoby – použitím bílého cementu nebo přidáním bílého pigmentu do betonové směsi s běžným šedým cementem. Obě varianty lze také kombinovat. Pro dosažení co nejsvětlejšího odstínu je zároveň nutné pečlivě volit i ostatní složky betonu, zejména s ohledem na jejich barevnost a čistotu.

Referenční stavby z bílého betonu
Je pozoruhodné, že se právě nyní v Praze staví dvě významné infrastrukturní stavby, které mají jedno společné – obě využívají bílý pohledový beton. A ještě zajímavější je, že každá stavba pracuje s jiným přístupem k jeho probarvení:
– Budova nového vlakového nádraží Praha-Bubny je zhotovena z betonu s běžným šedým cementem, který je prosvětlen přidáním bílého pigmentu – titanové běloby.
– Dvorecký most je realizován z betonu s bílým cementem.
Obě stavby mají být do roka dokončeny a betonové směsi pro ně dodává společnost TBG METROSTAV: nádražní budovu Praha-Bubny zásobuje betonárna Libeň a Dvorecký most betonárna Radlice.

TBG METROSTAV vyrábí betony na míru každé stavbě
Každý z těchto projektů měl své specifické požadavky na mechanické a reologické vlastnosti betonu, jeho barevnost, odolnost vůči vlivům prostředí i konzistenci. V obou případech byly zhotoveny zkušební vzorky k odladění požadované finální podoby. V průběhu výstavby byly precizně kontrolovány všechny vstupní složky i jednotlivé fáze výroby a dodávky betonu. Vzhledem k nárazovým dodávkám velkých objemů barevných betonů bylo nutné i efektivní a plynulé zásobování betonáren pigmentem či bílým cementem. Vždy byla připravena i záložní betonárna pro případ nečekaných komplikací. Celý proces byl pečlivě řízen – od laboratorních zkoušek přes výrobu až po přepravu a ukládku betonů na stavbě.

Realizace těchto projektů potvrzuje, že TBG METROSTAV patří mezi špičku v oboru a dokáže splnit i ty nejnáročnější požadavky na pohledový beton. Dodávat v jednu chvíli velké objemy bílých pohledových betonů na dvě takto odlišné a prestižní stavby je unikátní situací a velkou výzvou. Svědčí to nejen o rostoucí oblibě bílého betonu, ale i schopnosti společnosti TBG METROSTAV přizpůsobit se specifickým požadavkům každé stavby a nabídnout řešení přesně na míru.
Dvorecký most
Investor: Magistrát hlavního města Prahy
Architektonický návrh: Ateliér Tubes a ATELIÉR 6
Projektant: Pragoprojekt, a. s., Pontex, spol. s r. o.
Zahájení výstavby: září 2022
Předpokládané dokončení výstavby: leden 2026
Nová budova nádraží Praha-Bubny
Investor: Správa železnic, s. o.
Architektonický návrh: Jakub Cigler Architekti, a. s.
Generální projektant: Metroprojekt, a. s.
Zahájení výstavby: jaro 2023
Předpokládané dokončení výstavby: podzim 2025
Podle podkladů společnosti TBG METROSTAV
Publikováno v časopise Materiály pro stavbu č. 1/2025.
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,