Modernizace obchodního domu Máj postoupila do závěrečné fáze. Ikonická historická budova na rohu Národní a Spálené otevře návštěvníkům místo dosavadních šesti pater devět z jedenácti podlaží. Na fasádě budovy Máj Národní bude dílo od sochaře Davida Černého. Aktualizováno

Sochy dvou motýlů od umělce Davida Černého od 19. května zdobí fasádu budovy Máj Národní. Unikátní umělecké dílo v sobě nese vícečetnou symboliku a obohacuje veřejný prostor v srdci Prahy. Technicistní pojetí trupu motýla coby trupu letounu odpovídá původní koncepci stavby OD Máj, která bývá označována za českého zástupce stylu high-tech.

Stroze technickou podobu trupu zjemňují propracovaná motýlí křídla organických tvarů, a ladně tak vnášejí do výrazu domu připomenutí jeho názvu – Máj. Máj, čas lásky, čas rozkvětu nového života. Motýli symbolicky dosedají na rozvíjející se květinu Máje, po rekonstrukci svěží a atraktivní.

Národní třída je spojená s několika historickými milníky. Na Národní třídě začaly přelomové události listopadu 1989. A Národní třídou 21. srpna 1945 prošel triumfální pochod přeživších československých letců. Mozaiku s 359 siluetami stíhacích letounů v dlažbě před budovou Máj Národní doplňuje pamětní deska s QR kódem, odkazujícím k informacím o historii československého stíhacího letectva v rámci zahraničního odboje během 2. světové války.

Denní průchodnost kolem ulic Národní a Spálená dosahuje přibližně 90 000 lidí. Mimořádná atraktivita a potenciál místa přivedly do obchodního centra Máj Národní světové koncepty, z nichž některé právě tady otevřou své první jednotky v České republice. V prvním podzemním patře bude prodejna Tesco v nové podobě. První a druhé patro obsadí nájemci v kategoriích restaurace, kavárny, doplňky, drogerie atd.

Foodhall nabídne přibližně 750 míst k sezení a sortiment rychlého i klasického občerstvení.

Původní obchodně těžko využitelné prostory v horních podlažích se promění na místa zasvěcená zábavě, kultuře a vzdělávání. Vznikne zábavní centrum Infinite Experience Group, jehož expozice Back in Time prostřednictvím chytrých technologií atraktivní formou přiblíží historii Prahy, legendy a události, které formovaly naši kulturu. Dále tu bude zážitkový obchod Heroes Park pro fanoušky superhrdinů, rodinný zábavní park Lvíčkov a v nejvyšším patře nová restaurace s 360° výhledem na celou Prahu.

Obchodní dům na rohu Národní třídy a Spálené ulice vznikl v letech 1972–1975 podle vítězného soutěžního návrhu Johna Eislera, Miroslava Masáka a Martina Rajniše. Počin architektů z libereckého ateliéru Sial realizovaný švédskými firmami SIAB a ABV Stockholm ve své době vyvolal velkou pozornost západních odborných médií. Dnes je považován za významný doklad architektury navazující na meziválečný funkcionalismus a předznamenávající styl high-tech.

K neofunkcionalismu se obchodní dům hlásí důrazem na tenkost obvodového pláště prolamovaného pásovými okny i velkými skleněnými plochami či volnou dispozicí vnitřního prostoru. Pro jeho high-tech styl se stalo charakteristické zvýraznění některých technologických prvků, například zábradlí či přiznaného barevně zvýrazněného potrubí vzduchotechniky i plně prosklená eskalátorová hala.

V době otevření v dubnu 1975 šlo o druhý největší obchodní dům v Praze, dostal proto název 02. Číslovku na fasádě však záhy nahradila nepřehlédnutelná rudá hvězda na střeše. Následně byl obchodní dům přejmenován na Máj a toto označení je s ním dodnes nejčastěji spojováno, přestože budova změnila název ještě několikrát.

Máj Národní vlastní od roku 2019 developerská společnost AMADEUS Real Estate. Na projektu rekonstrukce od počátku spolupracuje s původními dvěma autory, architekty Martinem Rajnišem a Johny Eislerem, a také s památkáři. Hlavním architektem renovace je AGE project. Při konverzi se podařilo najít architektonické a technické řešení pro nové moderní funkce objektu současně se zachováním hodnot kulturní památky, kterou je budova od roku 2006. Rekonstrukce v celkovém objemu více než 4 miliardy Kč začala v červenci 2022.

Tisková zpráva, kráceno a doplněno
Je nehorázné, jak se lže o úspěšné konverzi, která prý zachovává hodnoty kulturní památky, přestože ničí , cituji: „high-tech styl, pro který se stalo charakteristické zvýraznění některých technologických prvků, například zábradlí či přiznaného barevně zvýrazněného potrubí vzduchotechniky i plně prosklená eskalátorová hala.“. A teď ještě ti monstrózní motýli. Další plivnutí do tváře snaze chránit i moderní architekturu.
Co takhle posadit ty motýly na Karlův most?
Se zájmem jsem si přečetla váš článek a jak je patrné vysvětlit se dá všecko , když se to hezky opentlí. Proti památce pilotů přece nikdo nemůže protestovat.
Postačí dílo utajit do poslední chvíle , pak pozurážet zákonné zástupce správních orgánů a máme vyhráno. Věta “ Jak mě můžete kritizovat , když jsem vám nic neukázal“ přesně odhaluje celou situaci .
Nyní po instalaci děl je jasně patrné nevhodné měřítko zcela mimo kulisu města . Děláme z Prahy disneyland a místo umění adorujeme aroganci , která nám zapleveluje Prahu protože tady jde především o “ kšeft “ .