Praha se po čtyřiceti letech dočkala nového nádraží

Doprava v Praze vstupuje do nové éry. Nejmodernější nádraží v Česku Praha-Bubny od studia Jakub Cigler Architekti odstartuje rozvoj nové čtvrti. Správa železnic zahajuje provoz na modernizované trati mezi Bubny a novou zastávkou na Výstavišti. Úsek je součástí budovaného spojení z centra hlavního města na letiště Václava Havla a do Kladna.

Zahájení provozu na modernizované trati mezi Bubny a novou zastávkou na Výstavišti, zdroj Správa železnic

Cestující z Kladenska poprvé získávají pohodlný přestup z vlaků na všechny linky metra. Nádraží v Bubnech leží na dvou významných příměstských tratích. Do Kralup nad Vltavou a dále do Ústí nad Labem se z něj cestující dostanou od soboty 2. srpna, vlaky z Masarykova nádraží do Kladna ho pak budou využívat od pondělí 4. srpna. Navýšení kapacity modernizované tratě umožní zavést víc spojů. Celkové náklady stavby byly přes 5,6 miliardy korun.

Zahájení provozu na modernizované trati mezi Bubny a novou zastávkou na Výstavišti, zdroj Správa železnic

Unikátní technické dílo
Prakticky celý zmodernizovaný úsek – bezmála kilometr tratě – je postavený na pilířích. Průchozí estakády nahradily železniční náspy, které oblast desetiletí rozdělovaly. To umožnilo zrušit frekventovaný přejezd v Bubenské ulici a také propojit horní a spodní část Holešovic novou ulicí Nicholase Wintona.

Zahájení provozu na modernizované trati mezi Bubny a novou zastávkou na Výstavišti, zdroj Správa železnic

Vlaky v Bubnech také poprvé v Česku vjíždějí přímo do interiéru nádražní budovy. Ta má rozměry 250 x 50 metrů a také stojí na pilířích. Díky tomu mohl pod nástupišti vzniknout prostor s víc než desítkou komerčních jednotek. Ty budou otevírat postupně v následujících měsících, během nichž ještě pokračují dokončovací práce. K vlakům se cestující dostanou po eskalátorech nebo výtahy, na nástupištích jsou skleněné čekárny, vnitřek nádraží oživují stromy s automatickou závlahou. Modernizovaný úsek končí v nové zastávce na Výstavišti. Přístup na nástupiště zde zajišťují kromě schodů také výtahy. Nad kolejemi tratě do Kladna vede lávka, která zlepšila přístup z Letné do Stromovky.

Zahájení provozu na modernizované trati mezi Bubny a novou zastávkou na Výstavišti, zdroj Správa železnic

Na historii se nezapomnělo
V červenci začala přestavba původní nádražní budovy Praha-Bubny, která získává zcela nové poslání. Vzniká zde Centrum paměti a dialogu Bubny, které bude připomínat téměř padesát tisíc Židů deportovaných z tohoto nádraží v letech 1941–1945. Projekt citlivě rozšiřuje původní budovu a zachovává její charakteristické prvky. Stavba za bezmála 190 milionů korun by měla být dokončena za dva roky.
Ulici Dukelských hrdinů před začátkem modernizace vlaky překonávaly po historickém mostě. Byl vybudován v souvislosti s konáním Jubilejní zemské výstavy v roce 1891 a díky nýtované konstrukci představuje typickou ukázku železničního stavitelství z přelomu 19. a 20. století. Díky spolupráci s Národním technickým muzeem se stane součástí expozice, která vznikne na Masarykově nádraží.

Tisková zpráva, kráceno

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*