
Modernizace železniční stanice Praha-Bubny je jedním z klíčových projektů současné přeměny dopravní infrastruktury v Praze. Je součástí širšího záměru modernizace trati mezi Masarykovým nádražím a Letištěm Václava Havla a podílí se na přetváření území v novou, živou městskou čtvrť. V těsné blízkosti nové budovy stanice vyroste Vltavská filharmonie, čímž celé území získává strategický význam pro rozvoj města a jeho propojení s mezinárodní dopravou.

Projekt se vyznačuje vysokou komplexností – ať už z hlediska statických požadavků, časové koordinace, nebo architektonických nároků. Stavba probíhá v blízkosti stále provozované železnice, přičemž samotná budova stanice slouží jako základ pro budoucí administrativní objekt. Nosnou konstrukci tvoří železobetonový skelet, který zároveň určuje architektonický výraz celé stavby. Pohledové betony bez dodatečných vrstev tak musí splňovat mimořádné nároky na kvalitu, geometrii a estetičnost. Další výzvou byly také protichůdné požadavky na vysokou únosnost konstrukcí při maximální štíhlosti a subtilnosti.

Flexibilní partner pro náročná řešení
Vzhledem k těmto náročným podmínkám bylo pro generálního dodavatele, společnost Metrostav TBR, a. s., klíčové vybrat partnera, který zvládne dodat rozsáhlé množství systémů v přesně daných časech a zároveň nabídne řešení odpovídající vysokým nárokům na kvalitu a bezpečnost. PERI se v tomto ohledu ukázalo jako silný a spolehlivý partner, který byl schopen reagovat operativně na měnící se potřeby stavby a zároveň dodržet technické i časové požadavky.

Nasazené řešení PERI: kombinace prověřených systémů
Základy objektu, které jsou rozloženy po celé délce budoucí stanice, musely být navrženy s ohledem na plánovanou až šestipodlažní nástavbu. Vyznačují se robustností a důrazem na rovnoměrný přenos zatížení do podloží, aby se předešlo nerovnoměrnému sedání. Pro jejich realizaci byl využit systém DOMINO, který díky výhodnému poměru hmotnosti a únosnosti umožnil efektivní manipulaci a vysokou kvalitu výsledného betonu. Stejný systém byl využit i pro bednění čel stropních desek o tloušťce 80 cm, které budou sloužit jako mostovky pro pojezd vlaků a zároveň jako konstrukční základ pro nástupiště.
Stěny v 1. podzemním podlaží byly provedeny systémem MAXIMO, který zkracuje dobu montáže díky jednostrannému spínání MX. Tento systém navíc umožňuje vysokou přesnost a kvalitu výsledného pohledového betonu.
Pro náročné pohledové sloupy v různých tvarech (čtvercové, kruhové, oválné) byly použity dva typy řešení. Systém VARIO byl nasazen pro čtvercové sloupy díky své vysoké únosnosti a flexibilitě, zatímco systém SRS byl zvolen na kruhové a oválné tvary desetimetrových sloupů – právě pro svou schopnost zajistit hladké povrchy a splnit náročné požadavky na estetiku bez nutnosti dodatečných povrchových úprav.

Strop nad 1. podzemním podlažím byl realizován pomocí osvědčeného nosníkového systému MULTIFLEX, který umožňuje přizpůsobení tvaru a zatížení podle potřeb stavby. V dalším nadzemním podlaží byl použit systém PERI UP jako podpěrná konstrukce stropu. Podpěrné konstrukce byly jednou z nejnáročnějších částí celé výstavby – bylo potřeba současně podepřít tři dilatační celky o celkovém objemu 75 000 m3, přičemž bylo nasazeno obrovské množství podpěr. Stavebnice lešení PERI UP zajistila rychlost montáže i schopnost přizpůsobit se různým výškám založení a rozdílným zatížením.

Odborná spolupráce při realizaci výstavby a implementaci technických řešení
Projekt byl náročný nejen svým rozsahem, ale i nutností čelit nečekaným změnám a operativně řídit výstavbu. Klíčovým faktorem úspěchu bylo také zajištění velkého množství materiálu v krátkých dodacích lhůtách, což bylo nezbytné pro plynulý postup výstavby. Celkově jde o příklad moderního přístupu k výstavbě v komplikovaném městském prostředí. Byla to výzva pro všechny články realizačního týmu. V mnoha ohledech bylo nutné hledat individuální postupy a přizpůsobit se nestandardním podmínkám. Tým PERI v těchto náročných podmínkách potvrdil roli silného, technicky vyspělého a spolehlivého partnera.
Řešíte nebo plánujete podobný projekt? Tým profesionálů z PERI je vám k dispozici.
Když můžou být smaltované vany naprostá topka - odolné, trvanlivé, snadno se udržují a ještě k tomu skvěle vypadají, tak…
Za mě top volba pro každého, kdo nechce dělat kompromisy mezi designem a funkčností. Oceňuju hlavně ekologickou stránku, bez olova,…
Sympatická novinka. Jen tak dál.
Aaaa tyhle izolační skla mi jsou nějak povědomý 😄
Musím říct, že smaltovaná skla mě zaujala nejen po technické stránce, ale i z hlediska estetiky. Je fajn, jak se…