Steven Holl a jeho koncertní sál v Ostravě

„Když se mě dříve někdo ptal, co je podle mě ideální projekt, odpověděl jsem, že vzhledem k tomu, že jsem přesvědčen o vnitřním propojení hudby a architektury, je to koncertní sál. Tím pádem se tento projekt stává nejdůležitějším v mém životě. Koncertní sál ztělesňuje vztah mezi hudbou a architekturou; je to duchovní zážitek, stejně jako hudba sama. A protože je univerzální, promlouvá ke každému.“ – Steven Holl

Slavnostní akt k poklepání základního kamene koncertního sálu v Ostravě, foto Jiří Zerzoň, zdroj Magistrát města Ostravy

Rea Vidović
Koncertní sál v Ostravě: Nový kulturní symbol

V červenci 2024 byl za zvuků Smetanovy Vltavy položen základní kámen pro dlouho očekávaný ostravský koncertní sál. Autorem stavby je renomovaný americký architekt Steven Holl ve spolupráci s pražským studiem Architecture Acts. Tato událost je klíčovým momentem v proměně kulturního prostředí Ostravy, díky němuž se otevřela cesta k tomu, aby se projekt stal jedním z nejvýznamnějších architektonických mezníků ve střední Evropě.
Poprvé od svého založení v roce 1954 bude mít Janáčkova filharmonie vlastní stálé sídlo. Tento ambiciózní projekt vzdá hold bohatému hudebnímu dědictví Ostravy a funkcionalistickému mistrovskému dílu, Domu kultury, navrženému Jaroslavem Fragnerem, a stane se reprezentantem moderní architektonické inovace.

Koncertní sál v Ostravě, autoři Steven Holl Architects a Architecture Acts, vizualizace Steven Holl Architects

Mnohostranný kulturní symbol
Nový koncertní sál, jehož dokončení je plánováno na rok 2027, bude multifunkčním kulturním a vzdělávacím centrem. Komplex nabídne hlavní koncertní sál s kapacitou 1300 míst a nejmodernější akustikou, poskytující stálé působiště pro světově uznávanou Janáčkovu filharmonii. Dále zde bude divadlo s kapacitou 490 míst, komorní sál s kapacitou 515 míst a vzdělávací centrum s kapacitou 200 míst, čímž se rozšíří kulturní infrastruktura města.
Nahrávací studio ve světové kvalitě podpoří i produkci, čímž se komplex stane centrem hudební výjimečnosti. Návštěvníci si také budou moci užít různé prostory pro volnočasové aktivity, včetně restaurace, kavárny, salonků a dalších. S očekávanou návštěvností 500 000 lidí ročně koncertní sál posílí postavení Ostravy jako kulturní destinace.

Koncertní sál v Ostravě, autoři Steven Holl Architects a Architecture Acts, situace Architecture Acts

Houslové pouzdro jako inspirace
Myšlenkou návrhu je metafora houslového pouzdra – ochranné skořápky pro dokonalý akustický nástroj. Tato analogie prostupuje konceptem budovy, spojující sofistikované architektonické formy s pokročilým akustickým inženýrstvím. Interiér sálu bude obložen javorovým dřevem, stejným materiálem, který se používá při výrobě houslí, čímž se zvýší estetická přitažlivost i akustická kvalita.
Hollův návrh odráží jeho širší architektonickou filozofii, která zdůrazňuje spojení mezi prostorem, světlem a materiálem. Jeho práce je hluboce ovlivněná historií a vědou, přesto je zakořeněná v současnosti a usiluje o „odraz doby, ve které byla vytvořena“, jak často uvádí. Ostravský koncertní sál tyto principy ztělesňuje, integruje nejmodernější technologie s nadčasovými designovými prvky, aby byl vytvořen jedinečný kulturní zážitek.

Koncertní sál v Ostravě, autoři Steven Holl Architects a Architecture Acts, vizualizace Architecture Acts

Akustické mistrovství inspirované Janáčkem
Akustický návrh koncertního sálu, vyvinutý ve spolupráci s Yasuhisou Toyotou z Nagata Acoustics, slibuje zvuk světové kvality. Toyota, který navrhoval některé z nejuznávanějších koncertních sálů světa, vytvořil akustiku tak, aby zajistil pohlcující zážitek pro hudebníky i publikum.
Leoš Janáček, nejslavnější hudební syn Ostravy, také sehrál vlivnou roli v procesu návrhu. Holl se inspiroval Janáčkovou teorií „sčasování“ (časování), která rozděluje rytmus do tří kategorií: znící (znění), sčítací (počítání) a scelovací (sčítání). Tyto principy byly zakomponovány do uspořádání akustických panelů sálu, aby byl každý tón slyšet jasně a přesně.
Hlavní sál bude mít viniční uspořádání se sedadly obklopujícími pódium, čímž se navodí intimní spojení mezi účinkujícími a publikem. „Při navrhování sálu jsem se rozhodl zvolit plán vinice, protože můj nejoblíbenější koncertní sál na světě, sídlo Berlínské filharmonie, má takové řešení. Chtěl jsem zachytit stejný pocit – něco jiného než tradiční tvar krabice, sál s charakterem vinice,“ vysvětluje Holl.

Slavnostní akt k poklepání základního kamene koncertního sálu v Ostravě, foto Jiří Zerzoň, zdroj Magistrát města Ostravy

Integrace se stávajícím Domem kultury
Jednou z hlavních výzev projektu bylo bezproblémově integrovat nový koncertní sál s existujícím Domem kultury, funkcionalistickou budovou navrženou architektem Jaroslavem Fragnerem v 60. letech minulého století. Návrh zachovává historické detaily Domu kultury a zároveň zlepšuje jeho funkčnost moderními zásahy. Spojovací chodba propojí obě struktury, což umožní plynulý pohyb návštěvníků, personálu a účinkujících mezi starými a novými prostory.
Orientace nového sálu směrem k parku Milady Horákové a vytvoření nového vstupu z ulice 28. října dále zasazují budovu do jejího městského prostředí.

Foto ze staveniště, Ostrava, únor 2025, zdroj FB Koncertní sál Ostrava

„Pracoval jsem na projektu asi měsíc, než jsem si uvědomil, že není správné umístit novou budovu na promenádu – bylo by to příliš hlučné prostředí. Ale vstup na zahradní stranu se zdál příliš vzdálený. Potřebovali jsme vstup na promenádě a koncertní sál směrem k tišší zahradní straně. Jednoho rána jsem se probudil a nakreslil skicu nového sálu ‚skákajícího‘ přes existující Dům kultury. Moje žena se na to podívala a řekla: ‚To je vítězná myšlenka.‘ Tak jsme ji dále rozvinuli,“ říká Holl.
Tato směs moderních prvků a zachované historie ztělesňuje Hollovo přesvědčení, že architektura by měla sloužit jako most mezi epochami, spojovat lidi s jejich kulturním dědictvím a zároveň přijímat pokroky současnosti.

Dům kultury města Ostravy, zdroj Archiv města Ostravy

Role světla a vody
Pro Holla je typické použití přirozeného světla. Nový koncertní sál nebude výjimkou, s množstvím skleněných stěn a střešních oken, které zaplaví prostor denním světlem. Tato hra světla se bude měnit během dne a ročních období, čímž se vytvoří dynamická, neustále se proměňující atmosféra. Jakmile nastane noc, střešní okna budou sloužit také jako světelné zdroje, jemně osvětlující exteriér budovy a přilehlý park Milady Horákové. „Architektura, stejně jako hudba, je pohlcující zážitek,“ říká Holl, zdůrazňující důležitost smyslového vnímání ve svých návrzích.
Voda bude v návrhu také hrát symbolickou a funkční roli. Jezero bude zrcadlit fasádu budovy, zatímco dešťová voda bude sbírána na závlahu okolní zeleně a zlepšení místního mikroklimatu, což podtrhuje udržitelný přístup projektu.

Dům kultury města Ostravy, foto Vojtěch Černý, zdroj Magistrát města Ostravy

Principem návrhu je udržitelnost
S udržitelností jako klíčovým hlediskem v rámci životního cyklu stavby a se začleněním řady inovativních technologií se nový koncertní sál stane jednou z nejekologičtějších budov v České republice.
Střecha stávajícího Domu kultury bude vybavena fotovoltaickou elektrárnou, která zajistí značnou část energetických potřeb budovy. Koncertní sál bude mít také uzavřený systém geotermálních vrtů napojených na tepelná čerpadla, což umožní efektivní vytápění a chlazení s minimální spotřebou energie. „Nová ekologická architektura odkazuje k budoucnosti Ostravy,“ poznamenal Holl.
Exteriér budovy bude obložen předem patinovaným modrošedým zinkem, což je 100% recyklovatelný materiál. Bude doplňovat keramické dlaždice a travertinovou základnu stávajícího Domu kultury. Tento promyšlený přístup k výběru materiálů zajišťuje, že budova bude nejen ekologická, ale také odolná a nadčasová.

Formování identity Ostravy
Koncertní sál v Ostravě se má stát základním kamenem kulturní renesance města, vznikajícím uprostřed vlny transformačního rozvoje městského prostředí. Od výstavby Ostrava Tower – budoucí nejvyšší budovy v České republice – po rekonstrukci historického Ostravského mrakodrapu město zažívá odvážnou architektonickou evoluci.
Projekty jako knihovna Černá kostka a nové prostory divadla Mír dále obohatí kulturní prostředí. Jak se tyto iniciativy rozvíjejí, upevňuje se pozice Ostravy jako moderní metropole, která spojuje své průmyslové dědictví s inovativními architektonickými a kulturními pokroky.

Text zpracovala Rea Vidović na základě účasti na tiskové konferenci a s využitím rozhovoru se Stevenem Hollem 19. července 2024
Vyšlo v časopise Stavba 4/2024

Slavnostní akt k poklepání základního kamene koncertního sálu v Ostravě, foto Jiří Zerzoň, zdroj Magistrát města Ostravy

One Comment

  1. Odpůrci Kaplického chobotnice musí mít z téhle améby osypky.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*