Brno vypsalo výběrové řízení na ředitele kanceláře architekta

(ČTK) – Rada města Brna dne 19. ledna rozhodla o vypsání výběrového řízení na ředitele Kanceláře architekta města Brna. Přihlášky je možné posílat do 4. března. Vítěz by mohl být jasný do konce března, řekl novinářům primátorův náměstek zodpovědný za územní plánování Martin Ander (SZ). Podle něj nemusí mít uchazeč vzdělání v oblasti architektury, avšak musí být zkušeným manažerem s dobrou znalostí moderních trendů v plánování měst. Kancelář začne fungovat letos a bude mít 12 až 15 pracovníků. Na starosti bude mít urbanistický rozvoj, územní plánování a komunikaci s veřejností.

Bývalý primátorův náměstek Robert Kotzian (ODS) ze spolku Brno+ považuje za nepřijatelné, aby neměl ředitel kanceláře vzdělání v oboru architektury a urbanismu. „Dokonce je připuštěno pouze středoškolské vzdělání libovolného směru. Na takto náročný post je potřeba klást mnohem větší nároky,“ zdůraznil Kotzian, který Andera podezřívá, že chce na místo dosadit někoho ze svých známých.

Ander s tím ale nesouhlasí. „Nechceme uchazeče vylučovat kvůli nesplnění formálních záležitostí. Hledáme zkušeného manažera s léty praxe v řídící funkci, který by celou instituci kanceláře architekta vybudoval. Vhodného kandidáta vybere zkušená komise, to je důvod, proč jsme šli s požadavky tak nízko,“ uvedl Ander. Kotzianovo nařčení odsoudil i primátor Brna Petr Vokřál (ANO), podle nějž je to pod úroveň.

Ředitele vybere odborná komise, ve které budou podle Andera i odborníci ze zahraničí. „Objeví se v ní ředitel odboru plánování Vídně Thomas Madreiter, šéf pražského Institutu plánování a rozvoje Petr Hlaváček nebo nezávislý odborník na urbanismus a architekturu Adam Gebrian, který loni získal prestižní ocenění Architekt roku,“ dodal Ander. Komise kandidáta doporučí radě města, která rozhodne.

Po výběru nového ředitele budou výběrová řízení na další pracovníky, kancelář by tak mohla začít pracovat v létě nebo na podzim. Podle Andera bude hlavním úkolem práce na novém brněnském územním plánu a příprava koncepce veřejných prostranství v Brně.

Vznik kanceláře architekta schválili loni v prosinci brněnští zastupitelé s tím, že nová organizace má mít až 15 pracovníků a předpokládaný příspěvek z rozpočtu města kolem 15 milionů korun ročně.

V minulosti už v Brně fungoval útvar hlavního architekta, který však podle Andera město zrušilo v roce 2003 organizační změnou. Tehdy namísto toho vznikl odbor územního plánování a rozvoje, který funguje na magistrátu dodnes. Podle Andera jsou však úředníci zahlcení, a proto jim kancelář architekta ulehčí. Zatímco kancelář bude tvořit územní plán nebo hlídat kvalitu staveb, úředníci z odboru se budou věnovat úředním věcem, jako je žádost o stavební povolení nebo proces projednání územního plánu, jakmile ho kancelář architekta vymyslí.

Brno se řídí více než 20 let starým územním plánem, který už neodpovídá potřebám města. Předloni zastupitelstvo schválilo velkou aktualizaci dokumentu, avšak krajský soud ji pro nepřezkoumatelnost některých rozhodnutí zrušil.

Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Zastupitelé Brna schválili 10 mil. pro kancelář architekta (2. 2. 2016)
    (ČTK) – Brněnští zastupitelé dnes schválili desetimilionový provozní příspěvek pro nově vzniklou Kancelář architekta města Brna. Podle primátorova náměstka Martina Andera (SZ) asi polovina peněz pokryje platy zaměstnanců, kterých má mít kancelář zhruba 12 až 15. Druhá polovina poslouží na vybavení kanceláře a podobné věci. O vzniku nové příspěvkové organizace rozhodli zastupitelé na konci loňského roku. Město nyní hledá ředitele organizace, jehož prvním úkolem bude vytvořit rozpočet. Kancelář bude mít na starosti urbanistický rozvoj a územní plánování.

    Opoziční ODS navrhovala stažení bodu, protože podle strany není jasné, na co peníze půjdou. ODS navrhovala, aby se přidělení příspěvku projednalo až poté, co město vybere ředitele. Přidělení příspěvku však nakonec prošlo, ruku pro něj zvedlo 29 zastupitelů z celkových 55.

    Podle Andera je vyčleněných deset milionů pouze hrubým odhadem peněz, které mají pokrýt výplaty zaměstnanců a vybavení. |Je možné, že se letos celá částka ani nevyčerpá. Jakmile zvolíme ředitele, sestaví rozpočet a postupně bude přijímat zaměstnance. Nelze říct, jestli organizace vůbec začne naplno fungovat v první půli letošního roku,| řekl.

    Zájemci o post ředitele mohou posílat přihlášky do 4. března. Ander uvedl, že do konce března chce město mít jasno o výherci, kterého by mělo v dubnu jmenovat do funkce.

    Vhodného kandidáta vybere odborná komise, ve které budou podle Andera i odborníci ze zahraničí. |Objeví se v ní ředitel odboru plánování Vídně Thomas Madreiter, šéf pražského Institutu plánování a rozvoje Petr Hlaváček nebo nezávislý odborník na urbanismus a architekturu Adam Gebrian, který loni získal prestižní ocenění Architekt roku,| vyjmenoval náměstek. Komise kandidáta doporučí radě města, která rozhodne.

    Po výběru nového ředitele budou výběrová řízení na další pracovníky, kancelář by tak mohla začít pracovat v létě nebo na podzim. Podle Andera bude hlavním úkolem práce na novém brněnském územním plánu a příprava koncepce veřejných prostranství v Brně.

    Útvar hlavního architekta v Brně už v minulosti fungoval. Podle Andera ho však město zrušilo v roce 2003 organizační změnou, kterou namísto toho vznikl odbor územního plánování a rozvoje, který funguje na magistrátu dodnes. Podle Andera jsou však úředníci zahlcení, a proto jim kancelář architekta ulehčí. Zatímco kancelář bude tvořit územní plán nebo hlídat kvalitu staveb, úředníci z odboru se budou věnovat úředním věcem, jako je žádost o stavební povolení nebo proces projednání územního plánu, jakmile ho kancelář architekta vymyslí.

    Brno se dnes řídí přes 20 let starým územním plánem, který už neodpovídá potřebám města. Předloni zastupitelstvo schválilo velkou aktualizaci dokumentu, avšak krajský soud ji před rokem pro nepřezkoumatelnost některých rozhodnutí zrušil.

  2. Čtenář Stavbawebu says:

    Z textu:
    |hlavním úkolem bude práce na novém brněnském územním plánu a příprava koncepce veřejných prostranství v Brně.|
    |úředníci jsou zahlcení, a proto jim kancelář architekta ulehčí. Zatímco kancelář bude tvořit územní plán nebo hlídat kvalitu staveb, úředníci z odboru se budou věnovat úředním věcem, jako je žádost o stavební povolení nebo proces projednání územního plánu, jakmile ho kancelář architekta vymyslí.|
    Takže jestli tomu rozumím, tak kancelář bude dělat úkoly samosprávy (koncepce, hlídáni kvality staveb, |vymýšlení| územního plánu, ať už je tím vymýšlením myšleno cokoliv) ale proces projednávání stejně půjde mimo tuto kancelář podle stavebního zákona spoluprací určeného zastupitele s úřadem územního plánování jako pořizovatelem.
    V článku ani není upřesněno, u jakých staveb a čeho kvalitu (projektu, provedení?) mají hlídat. I tady to vypadá na činnost samosprávy.
    Takže jestli nechtějí odborníka, je to jejich věc.
    Jediné plus je, že se stavební úřad a úřad územního plánování budou moci zabývat jen výkonem státní správy.

  3. Čtenář Stavbawebu says:

    Že se odborný nevzdělanec, ale |dobrý manager| dokáže obklopit špičkovými profesionály s vysokou odbornou prestiži v oblasti urbanismu a územního plánování a dalších oborů a nebude jim do toho po odborné stránce mluvit? A tu o Červené karkulce, tu znáte?
    Manager je politik. Jestliže si manager, hledá managera, něco je špatně.
    Politik = dobrý manager se nemusí bát najmenovat si do svého (vždy jen poradního!) týmu osobnosti vzdělané, zkušené, s vysokou odbornou i lidskou prestiží. Jestli se toho bojí, je špatným managerem a nemá na svém postu co dělat.
    V Brně (ale zdaleka ne jenom tam), jde ale přesně o ten nadbytečný mezičlánek, o ten filtr mezi politiky a urbanisty atd.
    |Dobrý manager| je jen eufemismus pro loutku, U odborností nepostižené loutky proto stačí jediná kvalifikace : spolehlivé špagátky, loajalita. Bude hýčkaná a dobře placená, A vydíratelná…kdo by o takové korýtko chtěl přijít…
    Ale i kdyby měl srdce na dlani – v klíčových okamžicích bude muset reagovat hne a sám – nápovědu odborného personálu za zadkem mít nebude. Myslí, že přesně o to v Brně jde. A v řadě dalších měst také…
    A jak si poradí s komunikace s veřejností? Další Cikrtt, či Ovčáček na obzoru…

Napsat komentář: Čtenář Stavbawebu Cancel

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*