Jako častého čtenáře Bible mě mnohokrát zarazil velmi
detailní popis některých urbanistických a architektonických projektů ve Starém
i Novém zákoně. Lze tvrdit, že Bible začíná a končí představením velkých (na
jejím konci dokonce největších) urbanistických realizací: v prvních kapitolách
knihy Genesis najdeme popis výstavby města Babylonu a jeho slavné věže a na
samém konci Bible, v závěrečné části poslední novozákonní knihy Zjevení,
najdeme velmi detailní představení nebeského Jeruzaléma, tedy města, které nás
podle křesťanské víry čeká po etapě pozemského života ve věčnosti. Jde v
podstatě o pregnantně popsanou vizualizaci gigantického městského komplexu,
kompletně zpracovaný a nachystaný projekt. První urbanistický projekt –
výstavba Babylónu – byl projektem ryze lidským, zatímco ten poslední –
eschatologický nebeský Jeruzalém – je projektem Božím pro člověka; můžeme jej
tedy nazvat „eschatologickým urbanismem“.
Málokteré
povolání naplňuje křesťansky chápanou výzvu kreativně spravovat stvoření jako
architektura. Hovořím-li o povolání, mám na mysli vznešené uchopení lidské
práce provázané s bytostnou touhou po smyslu a hledání krásy; nejde jen o
profesi, způsob obživy – jde o bytostnou touhu tvořit, zakódovanou v naší
stvořené přirozenosti, a to po vzoru Nejvyššího architekta: tvořit z ničeho (creatio
ex nihilo), při pohledu na kousek krajiny vyvolávat ideje a formovat je pro
dobro člověka, k jeho užitku, ale také – možná zejména – k jeho prožitku, k
pozdvižení jeho mysli ke kráse, která se spojuje se smyslem a uvádí člověka do
harmonie s fascinujícím stvořením, respektive se Stvořitelem, jenž nás volá,
povolává k prokreaci, kreativnímu podílení se na krásném stvoření.
První kniha
Starého zákona – kniha Genesis – nás uvádí do tajemství vztahu Boha a člověka,
vztahu stvoření a člověka i vztahu mezi člověkem a jeho bližním. Člověk byl
podle Bible stvořen k Božímu obrazu a Bůh, jak křesťané věří, je tvůrce par
excellence – tvůrce, který tvoří tvůrce. Jako lidé s nesmírnou důstojností
Božích obrazů jsme povoláni tvořit; nejenom přetvářet, formovat a upravovat,
ale skutečně tvořit z ničeho po vzoru Nejvyššího, tedy vyvolávat ideje a poté
je zhmotňovat v reálný výsledek. Architekt je Božím obrazem bytostně věrným
svému povolání; nestojí v cestě své přirozené touze tvořit, nechává se
in-spirovat, tedy pro-dechovat ideou, de facto velmi podobně jako biblický
svatopisec, který in-spirován zapsal první kapitoly monumentálního díla Bible.
Boží obraz v sobě můžeme zašlapat, překrýt vrstvou jiných možností a potom
tvořit zrůdy. Můžeme jej ale také přijmout, vyčistit a nechat zazářit. Potom
architekti tvoří krásu, která pozvedá srdce a mysl kolemjdoucích a zároveň
vyvolává závist a nenávist těch, kteří svobodně zvolili cestu překrytí obrazu
Božího jinými – často velmi pokleslými – možnostmi. Bůh miluje originalitu.
Ohnuté zrůdy ale originalita dráždí a píší petice v závistivém chtíči
originalitu zlikvidovat nebo alespoň poškodit. Nemocné oči krása bolí a drásá.
Zdravé oči krása oblažuje. Zrůdy si libují v průměru a stádní fádnosti.
Z pozice
teologa je v architektuře klíčové, zda se architekt otevírá kráse a dobru nebo
arogantní nabubřelosti a sebestřednosti, jenž si chce stavět pomníky na úkor
krajiny či bližních. Křesťanská teologie mimořádně přeje osobní identitě, vidí
však podstatný rozdíl v tom, zda se unikátní identita raduje ze svého osobního
bytí s ostatními a touží po dobru a kráse pro sebe i své bližní, nebo se
identita naopak zbožšťuje a oslavuje sebe na úkor ostatních v naprosté ignoraci
vstupních předpokladů.
Bible nám
prezentuje celkem tři elementární linie přístupů k urbanismu i architektuře a
jejich teologické pozadí, které lze s velkým užitkem aplikovat v každé době,
neboť Bible je kniha pro nás a o nás. Starý zákon nám představuje dvě linie:
první je lidská touha po bohorovnosti zakřivená do sebe, která navrhuje
výstavbu města Babylónu a věže, jež by stavitelům zajistila jméno. V této linii
buduje také velký urbanista nejstarších textů Starého zákona, a sice egyptský
faraon, když zotročil Hebreje, aby pracovali jako
výrobci cihel na stavbu měst Pitom a Raamses (archeologicky doložená města ve
východní části delty Nilu při pomezí pouště). Také faraon pracoval na svém
jménu a neváhal pro svůj projekt pokládat životy poddaných a zotročených.
Jistým způsobem do první významové urbanistické linie Starého zákona spadá i
další z urbanistů, severoizraelský král Omrí, který nechal vystavět město Samaří,
jako protiváhu Jeruzalému. Velkolepé město se v lučavce času rozpustilo podobně
jako Raamses, Pitom i Babylón, na rozdíl od Jeruzaléma, jenž byl vystavěn v
druhé významové linii starozákonního urbanismu a existuje stále jako duchovní
střed světa pro tři velká světová náboženství a magnet pro poutníky z celého
světa.
Druhá
linie je touha tvořit pro dobro člověka, pro pozdvižení jeho srdce k dobru,
kráse a smyslu. Druhou linii ve Starém zákoně prezentuje výstavba nového
Jeruzaléma a Hospodinova chrámu králem Šalomounem. První linie má zakřivenou
motivaci, a proto nekončí úspěchem. Druhá linie je motivována dobrem, láskou,
bohoslužbou a končí tak úspěšně, že se na nový Jeruzalém a Hospodinův chrám po
tisíce let vydáváme podívat z nejvzdálenějších koutů světa, ať už jsme
poutníci, umělci nebo královny ze Sáby.
Třetí a
nejvyšší linií biblického urbanismu je potom expozice „nebeského urbanismu“ v
novozákonní knize Zjevení, kde je tajemným způsobem v nejzáhadnější knize celé
Bible představena vizualizace nebeského Jeruzaléma nahlédnutá svatopiscem
Janem. Ten měl vizi, tedy vidění, nazření, můžeme říci visio beatifica
(blažené nazírání) nebeského Jeruzaléma, města, které je pro nás – podle víry
křesťanů – připraveno ve věčnosti. Jan v textu sděluje, že město je prozářeno
Boží slávou, jeho jas je jako nejdražší drahokam. Město má mohutné hradby a
dvanáct bran střežených dvanácti anděly. Je vystavěno do čtverce, délka každé
strany je podle Jana 12 000 honů (tedy asi 2 280 km). Hradby jsou vystavěny z
jaspisu, město samo je vystavěno z ryzího zlata a podle Jana se podobá čirému
sklu. Základy městských hradeb jsou vyzdobeny drahými kameny všeho druhu –
dvanáct základních kamenů jsou jaspis, safír, chalcedon, smaragd, sardonyx,
sardis, chrysolit, beryl, topas, chrysopras, hyacint a ametyst. Brány jsou
vytvořeny z perel, náměstí je z ryzího zlata, průzračné jako sklo, a protéká
jím řeka živé vody pramenící pod Božím trůnem. Uprostřed náměstí roste strom
života a nese plody každý měsíc, dvanáctkrát do roka. Do tohoto nebeského
Jeruzaléma vstoupí podle Jana všichni, kdo jsou zapsáni v Beránkově knize
života.
A tak celé
velkolepé dílo Bible s bezpočtem výpovědních linií, rovin a výkladů končí
představením největšího urbanistického projektu všech dob, čtvercového města
nesmírné rozlohy s náměstím, kterým protéká řeka živé vody napájející strom
života. Věčný život je pro člověka nachystán uprostřed zlatého náměstí a v
areálu města člověk zakouší nekončící blaženost. Takový je eschatologický
urbanismus představený knihou knih.
Poznámka: jako obrazovou přílohu článku záměrně vybírám
sakrální stavby různých světových náboženství a kultů; ty, které nejsou
zobrazeny, se jednoduše nevešly, ale je s nimi počítáno.
ONDŘEJ HAVELKA
Autor je cestovatel, religionista, teolog a jednatel stavební
firmy
Foto: archív autora
Související články:
Jeruzalémský chrám a Skalní dóm 11.5.2020
Vrstvená architektura v Damašku 30.4.2020
Ganvié – beninská „vodní“ architektura na jezeře Nokoué 22.4.2020
Lalibela: etiopská sakrální architektura 15.4.2020
Unikátní súdánsko-sahelská sakrální architektura 7.4.2020
Jo díky, vyzkouším to.
Pokud chcete znát přesnou cenu za digitálně potištěnou podsvícenou stěnu ze skla, nejprve si změřte rozměry. Pak si vyžádejte cenové…
Máš nějaké info o ceně? Jak taková věc vychází?
Určitě souhlasím! Sklo obecně působí velmi elegantně a když se k tomu přidá podsvícení a digitální potisk, vzniká z toho…
Podsvětlená stěna z digitálně potištěného skla působí opravdu stylově a dodává prostoru jedinečnou atmosféru. Takové inovace posouvají standardy v oblasti…