Starý
zákon zaznamenává dva velmi ambiciózní, leč zcela odlišně zacílené stavební projekty,
jejichž architektura fascinovala dlouhá staletí a jejichž originalita k nám
prosvítá i po tisíciletích. Těmito projekty jsou stavba babylonské věže a
stavba jeruzalémského chrámu. Vzhledem k tématu této epizody si dovolím více
propojit architekturu s teologií. V prvních kapitolách knihy Genesis se
k nám přes tři tisíciletí prolamuje příběh o návrhu a stavbě Babylonské věže:
byl to ambiciózní stavební projekt, ale jeho motivace byla – teologicky
nahlíženo – zakřivená do sebe. Lidé chtěli postavit věž až do nebe a vyrovnat
se Bohu. Nechtěli Boha, chtěli ho vytlačit, zahnat, chtěli být sami sobě bohy.
To je také teologicky chápáno jako důvod, proč ambiciózní plán nevyšel a věž
nebyla dokončena.
Z textu Starého zákona víme, že lidé
našli pláň příhodnou ke stavbě města a věže v zemi Šineáru (Gn 11,2), což je
širší označení pro Mezopotámii (Meziříčí). Starý zákon dokonce zaznamenává
použitý stavební materiál: „Nuže, nadělejme cihel a důkladně je vypalme.
Cihly měli místo kamene a asfalt místo hlíny. Nato řekli: Nuže, vybudujme si
město a věž, jejíž vrchol bude v nebi. Tak si učiníme jméno a nebudeme
rozptýleni po celé zemi.“ (Gn 11,3–4) Město, které spolu s věží budovali,
se po Hospodinově zásahu (zmatení řeči) nazývalo Bábel (zmatek). Bábel je
hebrejské jméno pro Babylon a zároveň slovní hříčka, neboť Báb El znamená brána
Boží. Výstavba města Babylonu a jeho vysoké věže je prvním velkým urbanistickým
a architektonickým projektem ve Starém zákoně a vzhledem k dataci těchto textů
je to jeden z prvních velkých zaznamenaných urbanistických a architektonických
projektů v historii lidstva. Pozůstatky města Babylonu leží asi 90 kilometrů od
současného hlavního města Iráku, Bagdádu. Existují dvě nejrozšířenější
hypotézy, podle kterých se Babylonská věž nacházela právě ve městě Babylónu, a
nebo v Eridu, nejstarším městě Sumeru poblíž Perského zálivu. Většina badatelů
se přiklání k názoru, že biblická Babylonská věž je totožná s Mardukovým
chrámem (zikkuratem, tedy stupňovitou věží) v Babylónu. Marduk byl v jisté době
nejvyšším akkadským bohem, uctívaným coby dárce světla a moudrosti, pán bohů.
Zikkuraty, vysoké stupňovité věže tvaru pyramidy, nebyly v tehdejší době ničím
neobvyklým; podle historiků se stavěly v době od 3. tis. př. n. l. do 6. stol.
př. n. l. Jejich pozůstatky, většinou pouze nejnižší patro, může cestovatel
navštívit v dnešním Íránu (např. poblíž Súsy) nebo Iráku (např. v Uru).
Ale
podívejme se do historie zajímavých staveb ještě dál, kam až nás pustí
nejstarší dochovaný text lidstva – slavný epos o Gilgamešovi. Nahlížím ho jako
první dochovaný stavební deník, který nám prozrazuje, že Gilgameš nechal
postavit gigantické hradby, aby si udělal věčné jméno a přitom zotročoval a
zvěcňoval dělníky na své stavbě. Další ambiciózní stavební projekt zakřivený do
sebe. Gilgameš nechtěl tvořit, neotevíral se kráse, neprahnul po idejích, chtěl
naopak budovat své jméno a k tomu zneužil zotročené dělníky na stavbu hradeb.
Za celá ta tisíciletí se vzhledem ke zvěcňování dělníků na stavbách změnilo jen
málo – dělník nebývá nahlížen jako osoba participující na nádheře stvoření, ale
jako nahraditelné číslo, vyčíslitelná položka v rozpočtu.
První
stavba, která ve Starém zákoně odpovídá Božímu záměru tvořit v otevřenosti
smyslu, je gigantický projekt Jeruzalémského chrámu, jenž nechal postavit
slavný král Šalomoun (vládnoucí mezi lety 973 – 931
př. n. l.) uprostřed Jeruzaléma na návrší Moria (později chrámové návrší) a
spolupracoval při tom s nejlepšími architekty. Starý zákon věnuje nebývalý
prostor popisu neuvěřitelné krásy chrámu, jeho proporcím, jeho smyslu, jeho
interiérům a vůbec výpovědní hodnotě celé stavby. Motivem bylo oslavit
Hospodina, pozdvihnout své srdce k Bohu, vybudovat střed a pulzující duchovní
srdce národa Hebrejů. Myšlenka byla jednoduchá: nejvyšší Bůh zasluhuje největší
a nejkrásnější chrám.Výsledek byl natolik fascinující, že přilákal poutníky z
celého tehdy známého světa včetně slavné královny ze Sáby.
Schrána úmluvy, místo Boží
přítomnosti, která byla až do vystavění obřího kamenného chrámu umístěna v
plátěném stanu setkávání, našla své nové místo uprostřed Jeruzalémského chrámu.
První kniha Královská poskytuje detailní popis stavby velkého kamenného chrámu
včetně detailů, které čtenáře až zarazí: délka 60 loket, šíře 20 loket, výška
30 loket; okna se zužujícím se ostěním; římsovité výstupky, aby stropní trámy
nezasahovaly do zdi budovy; kámen opracovaný již v lomu; na stavbě nebylo
slyšet kladiv, ani jiných železných nástrojů; točité schody; cedrové trámy a
obložení; interiér obložený cypřišovými deskami; celé bloky budovy obložené
zlatem; podlaha svatostánku celá ve zlatě; veřeje z olivového dřeva… Celý
svatostánek, tzv. velesvatyně, kde nově sídlila schrána úmluvy, byla vyložena
zlatem a symbolicky ji ochraňovali dva pozlacení Cherubové z olivového dřeva.
Výška každého z nich byla deset loket, přičemž mezopotámský loket měřil
přibližně 52 cm. Nechme zaznít slova ze Starého zákona: „Cheruby umístil do
nejvnitřnější části domu. Rozprostírali křídla tak, že křídlo jednoho se
dotýkalo jedné stěny a křídlo druhého se dotýkalo druhé stěny, jejich druhá
křídla se uprostřed domu navzájem dotýkala. Také cheruby obložil zlatem.“
(1 Král 6,27–28)
Šalomoun jako nejvýznamnější
urbanista Starého zákona vybudoval celý nový Jeruzalém – před příchodem jeho
otce krále Davida celkem bezvýznamné město – s vrcholem v podobě majestátného
Hospodinova chrámu na návrší Moria. Nezapomněl však ani na sebe a v novém
Jeruzalémě si vybudoval neméně úchvatný královský palác a v něm trůn hodný
krále králů: „Král dal také udělat veliký trůn ze slonoviny a obložil jej
ryzím zlatem. Trůn měl šest stupňů, vzadu nahoře byl zaoblen, po obou stranách
sedadla měl opěradla a vedle opěradel stáli dva lvi. Na šesti stupních tam
stálo z obou stran dvanáct lvů. Nic takového nebylo zhotoveno v žádném
království.“ (1 Král 10,18–20).
Starý zákon nám prezentuje dva
opačné přístupy k architektuře a jejich teologické pozadí, které lze s velkým
užitkem aplikovat v každé době. Z pozice teologa je v architektuře klíčové, zda
se architekt otevírá kráse a dobru, nebo arogantní nabubřelosti a
sebestřednosti, jenž si chce stavět pomníky na úkor krajiny. Křesťanská
teologie mimořádně přeje osobní identitě, vidí však podstatný rozdíl v tom, zda
se unikátní identita raduje ze svého osobního bytí s ostatními a touží po dobru
a kráse pro sebe i své bližní, nebo se identita naopak zbožšťuje a oslavuje
sebe na úkor ostatních v naprosté ignoraci vstupních předpokladů.
První gigantický Jeruzalémský chrám,
který dal postavit Šalomoun, byl zbořen armádou babylonského krále
Nabukadnesara II. v roce 586 př. n. l. tak dokonale, že z něho bohužel nezbylo
nic. Židé byli vyhnáni do babylonského exilu, z něhož se navrátili po padesáti
letech a začali s výstavbou druhého obřího kamenného chrámu. Ten byl dokončen a
vysvěcen kolem roku 500 př. n. l. O půl tisíciletí později jej srovnali se zemí
Římané. Druhý chrám významně zvětšil a přebudoval na přelomu letopočtu král
Herodes, o němž píše Nový zákon. Známá „zeď nářků“, přesněji „západní zeď“, je
pozůstatkem druhého chrámu, a Židé se tak dnes modlí opřeni o velké kamenné
bloky vystavěné před dvěma a půl tisíci lety. Právě do spár mezi těmito bloky
zasunují lidé složené papírky se svými modlitbami a přáními. Spáry jsou
pravidelně čištěny, aby do nich mohly proudit tisíce a tisíce nových přání.
Nahoře na návrší může cestovatel
obdivovat islámský svatostánek Skalní dóm s pozlacenou kupolí, podle mého
názoru jednu z nejkrásnějších sakrálních staveb na světě. Skalní dóm byl
postaven mezi lety 687–691 devátým chalífou Abd
al-Malikem. Stojí v centru hory, kterou Židé a křesťané nazývají
Chrámová hora a je ztotožňována s horou Moria, kde měl Abrahám obětovat syna
Izáka. Muslimové dóm nazývají Vznešená a ušlechtilá svatyně. Uvnitř je skála, ze které – jak muslimové věří –
vystoupal prorok Mohamed s archandělem Gabrielem do nebe, aby obdržel od
Mojžíše modlitby, se kterými se později vrátil na zem.
V blízkosti celého komplexu může
cestovatel obdivovat snad nejpestřejší módní přehlídku na světě: ve svých
nejlepších šatech sem míří poutníci mnoha náboženství celého světa, aby
dohromady ve výsledku nabídli jakýsi průhled tisíciletími do Babylonu v době
budování věže. Starý Jeruzalém uvnitř hradeb je maličký a nezáleží na tom,
kterou z překrásných hradebních bran vstoupíte. Uvnitř hradeb čeká na
cestovatele historický architektonický skvost, mimořádné množství vjemů, chutí
a vůní, všudypřítomná religiozita a napětí, které občas vyvrcholí v krvavou
výměnu politických nebo náboženských názorů. Jeruzalém není jenom město jako
mnoho dalších, je to náboženský střed světa a nikoli náhodou je absolutním
cílem všech křesťanských poutníků „nebeský Jeruzalém“.
Ondřej Havelka
Autor je
cestovatel, religionista, teolog a jednatel stavební firmy
Foto: archív autora
Související články:
Vrstvená architektura v Damašku 30.4.2020
Ganvié – beninská „vodní“ architektura na jezeře Nokoué 22.4.2020
Lalibela: etiopská sakrální architektura 15.4.2020
Unikátní súdánsko-sahelská sakrální architektura 7.4.2020
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.
Nádhera! jaká lehkost oproti tuposti lávky v Praze mezi Karlínem a Holešovicemi !!!!