Loft se nachází v osmém podlaží bývalé etážové výrobní
budovy v areálu Baťovy továrny s výhledem na zelené jádro města. Ambicí
interiéru je maximální zapojení obrazu města do prostoru bytu. Ve svém
interiérovém tvarosloví nepoužívá obvyklé materiálové citace industriálního
kontextu, vytváří autentický dialog mezi abstraktně řešeným prostorem a
výhledem rámovaným zlínským mrakodrapem a údolím Jižních svahů. Vnitřní prostor
pracuje s postupným otevíráním jednotlivých epicenter bytu umožňující zónování
na společenské a soukromé partie pomocí vícestupňové gradace jednotlivých
výškových úrovní, nikoli ostrým předělem.
Interiér je definován jako kompozice hlavního volně tvarovaného společenského
prostoru opřeného do zalomené nábytkové příčky a vestavěné kuchyně ukrývající
za sebou dva pokoje, koupelnu, vstupní zádveří a „tajné“ schodiště. Hlavní
převýšený prostor definuje vložená rampa, nastoupávající z obytné kuchyně s
jídelním zálivem přes dětský kout zakousnutý do parapetu okna a další záliv,
vymezený dvěma atypickými pohovkami, až do ložnice s vestavěnou kruhovou vanou.
Tvar vrostlý do podlahy a stěn interiéru tvoří struktura sestavená z
trojúhelníků, která se spirálovitě obtáčí kolem středu dispozice. Vytváří tak
pódium, jež je zároveň hledištěm přivráceným k výhledu na město. Rotující
struktura do sebe integruje atypické pohovkové prvky a plynule navazuje na
obložení svislých stěn oddělujících soukromé části interiéru.
Materiálové řešení je variací jemných odstínů bíle mořené březové překližky,
bílého koženkového čalounění, bílé PVC podlahové krytiny akcentované skleněnými
dělicími prvky zábradlí, posuvné příčky ložnice, lakované kuchyně ve vysokém
lesku a mozaikového obkladu.
Na relativně malé ploše s minimální výškou umožňující dvoupatrové uspořádání
tak vznikl velkorysý trojrozměrný koncept s mnoha skrytými komplementárními
prostory v rubových partiích hlavní struktury.
Autorská zpráva
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma/BoysPlayNice
Architekt: MgA. Ing. arch. Petr Janda, Ing. arch. Anna
Podroužková, Ing. arch. Maty Donátová, Ing. arch. Bára Simajchlová; spolupráce Ing.
arch. Viktor Johanis, Ing. arch. Martin Chlanda
Plocha bytu: 156 m2
Dodavatelé: Truhlářství Obdržálek; Martin Škvařil – stavební konstrukce;
AZ Glass – skleněné prvky; Miroslav Malaník – elektro; Evžen Slezák –
čalounictví
RECENZE
Dynamický
klid Loftu 32
Organismus pro zdárné přežití potřebuje buď za pomocí mimikry
splynout s okolím, nebo se naopak křiklavým zbarvením odlišit. Podobné
zákonitosti se osvědčily i v městském prostředí: z šedi průměrné zástavby jako
orientační body ční veřejně významné objekty. Jak se však zachovat v
postindustriálním městě, kde je stejný baťovský modul 6,15 × 6,15 m uplatněn na stavby výrobní, obytné i veřejné. Bezmála celé století
si Zlín nese jeden silný rukopis a dnes, kdy opuštěné továrny hledají novou
náplň, je na čase vydat se i jinými cestami. Směr, kterým se při úpravě loftu v
bývalé továrně 32 vypravil zlínský rodák Petr Janda, je na české poměry
ojedinělý.
Úprava bytu od studia Petr
Janda / brainwork je vložena do nově zrekonstruované budovy Max32 v areálu
bývalé továrny Baťa ve Zlíně. Současný Zlín prochází optimistickou proměnou,
kdy se daří novým, svěžím, architektonickým vstupům1. Přítomnost
základního modulu tvořeného kulatými sloupy s čitelnými průvlaky, které rámují
rudá pole klasických cihel, je i tak všeobjímající. Z všudypřítomné moderny
nelze jednoduše uniknout. Intervenci Petra Jandy se to však daří skvěle. Úkolem
bylo vytvořit mikrokosmos bytu vloženého do derivátu původní etážovité tovární
budovy postavené v osmdesátých letech bez onoho poetického architrávu kulatých
sloupů na fasádě. Lehce dekorativně působí cihlová výplň tektonického
racionálního čtvercového rámu a celá nová tvář objektu Max32 včetně předloženého
nerezového testamentu z osmdesátých let.
Genericky moderní budova s lobby a televizí ve výtahu i ve
společných prostorách domu důkladně promíchává program obsahující kromě
kanceláří a bytů i poštu, obchody a wellness. Byt se nachází na nároží v sedmém
patře. Developer CREAM Real Estate společně s CMC Architects postupovali tak,
že patro rozdělili na moduly o šířce cca 3,1 m světlou výškou 4,2 m, kde pouze
nárožní moduly představují možnosti vytvoření bytu v rozumných intencích.
Zadáním byl byt pro mladou ženu. Skořápka již v té době disponovala novými
hliníkovými okny s vysokým parapetem. Na místo citace modernistického jazyka s
odkazem na industriální rovinu baťovské minulosti se architekt rozhodl pro
autonomii. Stejně jako je naše doba dynamická s přihlédnutím k poslední výrazné
sociální teorii baumanovské tekuté modernity, je fluidní téma bytu nabité
centrifugální energií. V projektu můžeme číst několik rovin, které postupně
odkryjeme.
Jako první definujme horizont2. V základních
prostorových kánonech rozlišujeme dva zásadní. Le Corbusierův Plan Libre, který determinuje
tektonickou a vymezující rovinu na nezávislé prostředky umožňující libovolný
volný půdorys, a Loosův Raumplan
zabývající se hierarchií a dramaturgií jednotlivých částí prostoru vytvářející
celek. U volného plánu se horizont nachází víceméně v jedné rovině, a tak je
čitelnost i dramatika prostoru singulární. Proto také v následných půdorysných
evolucích Le Corbusier vkládá architektonickou promenádu jako dynamický
cirkulační prvek, který mu v první řadě umožňuje manipulaci uživatele v interakci
s uměleckými objekty (Villa La Roche, 1925) a následně vrcholí ve vile Savoye (1931),
kde je již uživatel uvězněn v architektuře a promenáda mu umožňuje nekonečné potěšení
mistrovskou architekturou. Loos naopak nespojitě mění horizont pomocí
rafinovaných schodišť a průhledů a dokáže tak vytvářet diferencovaný, avšak
přehledný a strukturovaný prostor s hlubokými vistami3.
Architekt Janda impulzivním4 modelováním prostoru
spojuje oba principy v jeden nový koherentní celek, kánon. Vnitřní obytná
krajina graduálně mění horizont uživatele tak, aby vytvořila jeho spojení s
vnějším kontextem, ve kterém je zasazen, a umožňovala mu neustálou svěžest a
příval vhledů, vjemů a barev. A skutečně neustálá hra způsobená pohybem po
rampě skýtá neobyčejný zážitek, kdy při stoupání se vám postupně odkrývá
koncert „Baťovské epopeje“ (od sousední budovy č. 33 v brooklynské původní
atmosféře přes bílý mrak tvořící chladicí věž po „newyorskou“ 21, která při
západu vrhá do interiéru plejádu načervenalých tónů). Při sestupování se zase
přibližujete do koncentrace, středu tvořícího hlavní český prostor – prostřený
stůl a kuchyni. Máte-li štěstí při pohybu, zahlédnete poštolku z nadhledu.
Tématem bytu je tedy paralaxa5. Manifestace spojitosti
a gradientu společenských prostorů je na místě a dobře diferencuje jednotlivé
části k celku. V tomto případě neplatí, že funkce je formalizována, ale forma
vyzývá uživatele k interakci. Prostor lze použít různě, jak k posedávání a
meditaci nad urbánní krajinou postindustriálního Zlína, tak ke komunikaci či
dětské hře. Záhyby vytvářející sofy vycházejí přirozeně z polygonálního jazyka
rampy. Zbytek interiéru je logicky mírněji artikulován a vnáší tak klid do
celkové architektury bytu. Jednotlivé detaily jsou dotaženy do precizního až
minimalistického konce.
Konstrukce rampy je sympatickou otázkou vztahu těla a konstrukce6,
kde vnější povrch jemně artikuluje dynamiku a dramatičnost prostoru, přičemž
skrývá nosnou konstrukci a nemá ambici ji ukazovat. U nás často mylně
vysvětlovaný fenomén, považovaný za formalismus, má hluboké kořeny v historii
architektury a lze jej sledovat již v architektuře sochy Svobody v New
Yorku a dalších dílech. Nosná konstrukce v tomto případě není předmětem
manifestace architektonického úkolu, je jen prostředkem k dosažení cíle, stejně
jako kosti pomáhají artikulaci těla, ale kůže nese onen sémantický rámec –
jazyk, kterým architektura sděluje uživatelům svoji podstatu.
Architektu Jandovi se povedlo vytvořit svěží, autonomní prostor,
ve kterém je radost pobývat a který umožňuje svému uživateli nejen být sám
sebou uvnitř, ale i přirozeným způsobem se propojit se svým okolím. Exteriér
tak vstupuje do interiéru ne svým formálním napodobením, ale svým bytím v
prostoru čase a paralaxe, kde se může vše měnit, aniž by byl narušen vlastní
dynamický klid architektury.
Petr Šmídek, Jiří Vítek
Poznámky:
1) Ať již Všetečkovy rekonstrukce „21“ a Baťova památníku,
Gahurova prospektu od studia ellement či Chládkovu podchodu otisknutého do
šedého monolitu a dalších.
2) Horizont – Heidegger, M.: Bytí
a čas, Oikoymenh, Praha 2008
3) Vista – pohledový paprsek, z anglického vista: průhled, výhled,
vyhlídka
4) Impulzivní modelování: digitální „ruční“ 3D skica, modelování,
které naplňuje jasnou vizuální představu autora, volná interpretace slov arch. P.
Jandy
5) Paralaxa (Holl, S., Paralaxa,
Era, Brno 2003) – změna v uspořádání povrchů, které definují prostor, nastávající
v důsledku změny polohy vnímatele – se promění, jestliže osa pohybu opustí
horizontální dimenzi. Pohyb městským prostorem po vertikále nebo šikmině násobí
naše prožitky. Definici prostoru určuje úhel vnímání. Historické pojetí
perspektivy jako uzavřeného objemu založeného na horizontalitě prostoru dnes
ustupuje vertikální dimenzi. Zkušenost architektury se vyprostila ze svého
historického sevření. Plynulý pohyb po vertikále anebo šikmině je klíčem k
novému vnímání prostoru.
6) Lynn, G., Folds, Bodies & Blobs: Collected Essays, La Lettre volée, Brusel 1998, s. 49–51
Projekt byl publikován včetně recenze v časopise Stavba č. 3/2019, str. 76–79
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Tak tohle je opravdu jen na efekt. Kubistické tvary v obytné části, s velkorysým sezením, pod kterým je vyplýtváno spoustu nepřístupného prostoru, a vedle toho dětský minipokoj s palandou a jen jedním pracovním místem.