Praha by měla udělat vše pro výstavbu nové koncertní budovy, která
má vyrůst v okolí stanice metra linky C Vltavská v pražských
Holešovicích. Filharmonie se sálem pro více než dva tisíce posluchačů by
pomohla městu posunout se blíž ke světovým kulturním metropolím, které
investovaly do špičkové architektury moderních veřejných budov. Shodli se na
tom významní tuzemští architekti i ikony světové architektury, které přijely
diskutovat na Summit architektury a rozvoje. Ten již tradičně uspořádalo
Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR) v Obecním domě.
„Každý dnes sedí u
počítače, kouká do obrazovky. Žiijeme na planetě, kde trvale ubývají zdroje. Způsob,
jak nakládat s veřejným prostorem, se tak stává stále důležitější, což už si
uvědomily desítky měst po celém světě. Veřejné budovy a prostory mohou být katalyzátorem
rozvoje a růstu,“ uvedla ve svém
vystoupení světoznámá americká architektka Elizabeth Diller,
hlavní host architektonického bloku summitu. Ta českému publiku představila
mimo jiné i svůj vítězný návrh na novou londýnskou filharmonii nebo slavnou
transformaci High Line, která se stala novodobou ikonou New Yorku.
O
obrovském potenciálu nové architektonicky významné budovy promluvil také
nejoceňovanější český architekt a jeden ze zakládajících členů Sdružení pro
architekturu a rozvoj (SAR) Josef Pleskot. Ten se za výstavbu nového kulturního
stánku zasazuje i v rámci Spolku pro výstavbu nového koncertního sálu v Praze.
„Do Prahy začnou chodit jiní turisté, než
kteří sem zatím chodí a kteří vlastně jen brousí Karlovu ulici a Karlův most,“
přiblížil jeden z hlavních přínosů plánované budovy. Kulturní stavby navíc
podle něj pomáhají i ekonomickému rozvoji měst, kdy nejviditelnějším příkladem je
Guggenheimovo muzeum v Billbau. Mluví se o něm jako o stavbě, která zachránila
toto město před úpadkem.
„V Praze chybí moderní
velký sál, kde by se daly hrát velké skladby. Na ty kubatura Rudolfina ani
Smetanovy síně nestačí,“ řekl pro SAR generální
ředitel České filharmonie, hudební pedagog a klavírista David Mareček. I podle současného starosty Prahy 7 Jana
Čižinského je nová koncertní hala v Praze jednoznačně potřeba. „Ukazují to všechna dostupná data. My se
velmi těšíme, že bude na Vltavské, protože Vltavská umožňuje nejenom dopravní
propojení, ale i kontakt s řekou, který je pro takovou stavbu velmi cenný,“
uvedl Čižinský.
O významu a přínosu filharmonie
pro celé město hovořil přímo na summitu také německý urbanista slovenského
původu Petr Gero, který stál u zrodu obdivované Labské
filharmonie v Hamburku, nejslavnější česká architektka Eva Jiřičná, která
zasedla v porotě pro výběr návrhu londýnské filharmonie nebo hlavní architekt
Brna Michal Sedláček. Ten se podílel jako člen týmu Franka Gehryho na výstavbě Walt
Disney Concert Hall v Los Angeles, která zcela změnila vnímání tohoto města.
O své zkušenosti
s kulturními stavbami, které se staly chloubou měst a magnetem pro turisty,
se přijel na summit podělit také francouzský
architekt Jean-Pierre Carniaux, partner ateliéru věhlasného
Ricarda Bofilla a autor několika staveb v Česku. I podle něj je nová koncertní
budova pro Prahu velkou příležitostí.
Hudba by mohla nastartovat Bubny
O
nové koncertní hale v Praze se mluví už od devadesátých let, po mnoha
diskuzích nad jejím možným umístěním padla nakonec volba právě na Vltavskou.
Institut plánování a rozvoje tím chce vyřešit dvě věci zároveň – nová koncertní
hala by měla nastartovat i dlouho plánovanou revitalizaci ostudné stanice metra
a jejího okolí i navazujícího brownfieldu Bubny-Zátory. V budoucnu zde má
vyrůst zcela nová městská čtvrť a změnit tak současnou nepříliš důstojnou tvář
tohoto lukrativního a dopravně velmi dobře obslužného místa.
„Potenciál Bubnů a Zátorů, potenciál Vltavské
speciálně, je z hlediska Prahy naprosto hybatelný, naprosto klíčový,“ přiblížil pražskou perspektivu projektu architekt Josef Pleskot.
Přínos filharmonické budovy je podle něj pro Prahu a celou Českou republiku
nedozírný. „Je to budova, která se
nestaví na jedno desetiletí, ani století. Staví se s mnohem delším horizontem. Je
v jistém slova smyslu otvírák všech možných společenských aktivit, které se na
ni nabalují,“ dodal.
Potenciál
místa by však podle Pleskota neměl být zneužit. Upozornil, že celé dopravní
řešení, které je s revitalizací místa úzce spjato, je potřeba vyřešit zásadně
správně. „Aby se organizace toho prostoru
mohla odehrát pozitivně a aby pro tu zásadní budovu, pro tu filharmonickou halu,
se našlo to nejlepší to a nejvýsostnější postavení, jaké je možné najít,“
uvedl pro SAR Pleskot.
Vedle odborníků a politiků by si navíc novou koncertní budovu přáli i
samotní Pražané. V průzkumu agentury IPSOS, který si nechal SAR
vypracovat, si ji Praha zaslouží podle celých 67 procent z celkem
tisícovky dotázaných respondentů (Rozhodně ano – 41 procent, Spíše ano – 26
procent).
Nejdříve v roce
2030
Nynější předpoklad je, že Praha v příštích dvou
letech vyhlásí na stavbu koncertní haly mezinárodní architektonickou soutěž. „Vedle klíčových dopravních staveb je nový
kulturní stánek pro Prahu velmi potřebný,“ řekl na summitu člen vládnoucí
pražské koalice a pražský zastupitel Jiří Pospíšil. Podle něj už v rámci
magistrátu hlavního města vznikl a na začátku října bude schválen na Radě hl.
m. Prahy nový osmnáctičlenný projektový tým, který stanoví, co má tato stavba
splňovat, kdo má být hlavní investor a kdo následně vlastníkem a
provozovatelem.
Pospíšil doplnil, že se pražská koalice na potřebě
této stavby shodla a mezi lety 2020 a 2022 hodlá vypsat mezinárodní architektonickou
soutěž. „Do konce tohoto volebního období
by tak měl být vybrán projekt, který pak předáme nástupcům, kteří pak mohou
nadále pracovat na přípravě samotné stavby,“ uvedl s tím, že dokončení
stavby by se mohlo podařit někdy mezi lety 2030 a 2035. „Musí to být multifunkční budova, samotná koncertní hala je
nedostatečná,“ dodal s odkazem na zkušenosti ze zahraničí.
Náklady na výstavbu budovy se odhadují na zhruba čtyři
až pět miliard korun, další miliardy si vyžádá úprava okolí. „Jsme povinni nechat tu dalším generacím
nějakou unikátní stavbu mimořádné světové architektury, na kterou se budou
jezdit dívat turisté a budou na ni hrdi i Pražané,“ uzavřel Pospíšil.
Pololetní Summity architektury a rozvoje vždy v březnu a září hodnotí
pokroky ve stavebním rozvoji v Praze a ČR. Sdružení pro architekturu a rozvoj
(SAR) je volným sdružením odborníků z oborů architektury, stavebnictví,
ekonomiky a práva. Je to pracovní spojení lidí, kterým není lhostejná
dlouhodobá paralýza stavebního rozvoje naší země. Členy tohoto think-tanku pojí
společný názor, že naše země nemůže žít jen ze své minulosti, ale že se musí
rozvíjet, jinak se nevyhne úpadku. Proto se chtějí k problémům aktivně
vyjadřovat a společně se pokusit změnit věci k lepšímu.
www.arch-rozvoj.cz
tisková zpráva
Související články:
Architekt Pleskot: Velký koncertní sál Praha nutně potřebuje 12.11.2018
Nova filharmonie by měla vyrůst na nábřeží 4.10.2018
Filharmonie na Vltavské? 30.5.2018
Praha prověřila možnosti koncertního sálu na Vltavské 26.4.2018
Soutěž na podobu koncertní síně Praha by mohla být v roce 2019 26.4.2018
ZÁVĚRY A NÁZORY z jarního Summitu architektury a rozvoje 30.4.2019
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Je nepoměr mezi investicemi do dopravních cest a okolí, břehy Vltavy jsou veřejná zeleň, bez trvalé péče a investic; od…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.