Mobile Hut
(10. 1. 2019) Designový domek má kola, je z hliníkového plechu, ale ctí archetypální tvar české chaty
Mobile Hut
Architekti ateliéru Artikul se mohou pochlubit, že postavili dům
přímo před Průmyslovým palácem na Výstavišti v pražských Holešovicích.
Bez stavebního povolení. Příště ho postaví třeba na hřebenech hor. Ani
tam nebudou potřebovat souhlas stavebního úřadu. Jejich Mobile Hut,
domek v hliníkovém designu, který zároveň ctí základní archetypální tvar
českého domu se sedlovou střechou, má totiž kola a byl homologován jako
přípojné vozidlo - má svůj technický průkaz i SPZ a postavit ho,
přesněji zaparkovat ho můžete se souhlasem majitele pozemku v podstatě
kdekoli, kam s ním dojedete. Je totiž nezávislý a energeticky
soběstačný. Pro čtyři lidi až na dva týdny. Více n www.mobilehut.eu, www.artikul.eu a www.schueco.cz
Na začátku projektu Mobile Hut byl nápad MUDr. Jana V.
Raimana, světově vyhlášeného ortodontisty, který byl vždy zapáleným
cestovatelem. Ve volných chvílích hledal cesty do přírody, na venkov a především
nezávislost. Aby mohl vyrazit, už jako student si ve svém autě montoval různé
lůžkové úpravy a úložné prostory. To mu ale nestačilo. Časem chtěl řešení,
které bude nejen pohodlné, ale bude také moderní, stylové a soběstačné, přitom
dostatečně mobilní. Na trhu nenašel nic, co by vyhovovalo jeho představám, až se
potkal s architekty z ateliéru Artikul.
Jan Gabriel a Jakub Vlček se tehdy již delší dobu zabývali stavbou domů
z kontejnerů. Jejich vkus a vnímání kontrastu mezi přírodou a moderním
způsobem života MUDr. Jana V. Raimana zaujalo, společně se pustili do práce a zrodil se dům na kolech Mobile Hut. Míry a váhy: 5
metrů na délku, 2,3 m na šířku a 3,9 m na výšku, váha 2100 kg. Užitná plocha 15
m2 a k tomu ještě 4 m2 terasy. Moderní domek v hliníkovém designu, přesto svým tvarem
inspirovaný klasickým českým domem se sedlovou
střechou a komínem. Designový i praktický, nezávislý a soběstačný.
Mobile
Hut souzní se současným trendem nomádského životního stylu
„Mobile Hut je výsledkem hledání nové formy
mobilního bydlení. Jde o designový domek, který nabízí plnohodnotný
komfort pro žití s tím rozdílem, že se dá navíc ještě "zabalit" a
kamkoli převézt. Produkt na pomezí architektury a designu má za cíl otevřít
nové způsoby dočasného bydlení v předražených městech a na místech, kde nelze
běžně stavět. Obydlí souzní se současným trendem nomádského stylu života a
nabízí svým uživatelům možnost utéct od stereotypních návyků konzumní
společnosti a přiblížit se přírodě,"
představuje koncept Mobile Hut Ing. arch. Jan Gabriel, jeden z autorů
projektu.
Dům, který může jezdit devadesátkou
K přesunu domku Mobile Hut nepotřebujete jeřáb ani náklaďák, jen větší osobní auto s tažným
zařízením, tzv. koulí. Domek na kolech schválila do provozu DEKRA jako přípojné
vozidlo kategorie O2, má svůj technický průkaz a SPZ. Podvozek je součástí
konstrukce, nese podlahu, proto na Mobile Hut právo nepohlíží jako na stavbu.
Je to ale pořád dům, i když zároveň legislativně to je vozidlo s maximální
povolenou rychlostí 90 km/h.
Sendvičový
panel tvoří hliníkový plech, PUR pěna a smrková deska
Vývoj včetně designu domku na kolech trval
zhruba dva roky. „Kloubí se tu moderní
design a tradiční přístup. Chtěli jsme, aby dům byl vždy v kontrastu
s místem, kde se zrovna bude nacházet, proto jsme navrhli hliníkový plášť.
Ale zároveň jsme chtěli, aby dům měl základní archetypální tvar českého stavení a zachoval se ten pocit klasického domu se
sedlovou střechou a komínem. Není to tedy jen nějaká nadesignovaná bouda, ale jednotlivé věci jdou
ruku v ruce, tvar domu, detaily konstrukce, technické vybavení a obrovská
funkčnost domu jsou výsledkem dlouhého vývoje a testování,“ vysvětluje Ing. Arch. Jakub Vlček.
V podstatě celá
konstrukce je sendvičová, slepená z hliníkového plechu, jádro tvoří
polyuretanová pěna, které současně funguje jako izolace, interiér je obložen
masivní smrkovou biodeskou. Sendvičové panely architektům pomohla vyvinout
společnost z Vysokého Mýta, která vyrábí panely pro skříňové nástavby nákladních
automobilů či chladírenské boxy. „Mají
velké zkušenosti s lepením a technologií těsnosti pláště. Sendvič je
slepený bez jakýchkoli výztuh a obrovská výhoda je v tom, že celý dům je
velmi lehký - včetně podvozku a veškerého vybavení váží lehce přes dvě tuny,“
pokračuje Ing. arch. Jakub Vlček.
Hliníkový
design domku si řekl o okna a dveře Schüco
Do vodotěsného pláště z eloxovaného hliníku nešlo osadit nic
jiného než hliníková okna a dveře. „To
byl první důvod, proč jsme si vybrali Schüco. A druhý spočíval v tom, že Schüco nabízí
jednoznačně největší škálu různých oken a konstrukcí, které jsme potřebovali do
tohoto projektu, tzn. lehká okna, přitom izolačně s dobrými parametry, která
se navíc otvírají ven a se stavební hloubkou rámů jen pět centimetrů. Žádný
jiný výrobce nám nebyl schopen toto splnit,“ chválí Schüco Ing. arch. Jakub Vlček. Tepelně
izolované hliníkové profily Schüco AWS 50 pro okna s pohledovou šířkou pouze 40 mm a
Schüco ADS 50 pro
dveře s dvojitým bezpečnostním sklem dodávala na míru společnost A.R. OKENNÍ TECHNIKA. Rámy
byly přímo ve výrobě vlepeny do sendvičových panelů, což zvýšilo odolnost
konstrukce, a až když byl dům hotový, montovala se křídla.
Mobile
Hut lze připojit na sítě, ale může být pro čtyři osoby soběstačný až dva týdny
Základní verze Mobile Hut je připojitelná
na sítě, tzn. na vodu a elektřinu, ve variantě „off grid“ je na sítích dům nezávislý - je vybaven
solárními panely, má hi-tech baterie, filtry a nádrže na vodu, nezávislé
plynové topení a kamna na dřevo, takže pro čtyři osoby je soběstačný až na dva
týdny bez jakékoliv přípojky v kterémkoli ročním období.
Dům je promyšlen do posledního nýtku. Každý milimetr prostoru je vyřešen tak účelně, že do něj sbalíte byt o velikosti 2+kk. Pomocí polohování
vestavěného nábytku se může přizpůsobit dispozice různým funkcím, na vyvýšeném
lůžku v přízemí s dvěma řadami výsuvných šuplíků se po rozložení
vyspí dva lidé a nahoře v patře je ještě manželská postel. Plně vybavená
kuchyň má dvě plynové plotýnky, nerezový dřez či vestavěné elektrické zásuvky
pro další spotřebiče. Okna se vyklápějí ven, aby neubírala prostor uvnitř,
plnohodnotná koupelna má sprchový kout, umyvadlo a chemickou toaletu. A srdcem
domečku jsou krbová kamna na dřevo. Sklopná terasa přidá k užitné ploše
interiéru (15 m2) další 4 m2.
Mobile
Hut představili jeho tvůrci během říjnového Design Bloku, kdy parkoval právě
před Průmyslovým palácem a noc v něm na zkoušku strávili i sami architekti. Koncept, který se zpočátku rodil jako
naplnění představ jednoho člověka, si už během práce na projektu našel tolik
příznivců, že se Mobile Hut chystá na
sériovou výrobu.
Mobile Hut
Architektonický návrh: Jan Gabriel a Jakub Vlček / ARTIKUL architekti s.r.o.
Partner společnosti Schüco pro výrobu a
montáž: A.R. OKENNÍ
TECHNIKA, spol. s r.o.
Výrobce
sendvičových panelů: PSP izotherm,
Vysoké Mýto
Obytná plocha: 15 m2 + terasa 4 m2
Realizace:
2017-2018
Použité systémy Schüco v projektu:
Okna: Výklopné křídlo Schüco AWS 50
Dveře: Dvoukřídlé dveře Schüco
ADS 50
Zdroj fotografií: Mobile Hut
AUTORSKÁ ZPRÁVA
Nezávisle, kdekoliv….
Mobile Hut je výsledkem hledání nové formy mobilního bydlení. Jde o designový domek, který nabízí plnohodnotný komfort pro žití s tím rozdílem, že se dá navíc ještě "zabalit" a kamkoli převézt. Produkt na pomezí architektury a designu má za cíl otevřít nové způsoby dočasného bydlení v předražených městech a na místech, kde nelze běžně stavět. Obydlí souzní se současným trendem nomádského stylu života a nabízí svým uživatelům možnost utéct od stereotypních návyků konzumní společnosti a přiblížit se přírodě.
Forma domu kopíruje siluetu archetypálního domu se sedlovou střechou. Jeho vnější plášť z nablýskaného plechu je dokonalou schránkou odolávající nejtvrdším klimatickým podmínkám. Je v kontrastu s okolním prostředím, které se v něm zároveň zrcadlí. Objem domu velikostně splňuje všechny limity pro použití na pozemních komunikacích. Jeho rozměry jsou (šířka x výška x délka) 2,3 x 3,9 x 5 metrů. Užitná plocha včetně výklopné terasy a patra na spaní je prostorných 19 metrů čtverečních. Důmyslným řešením interiéru v podstatě Mobile Hut plnohodnotně nahradí byt o velikosti 2+KK.
Interiér je obložen tenkými deskami ze smrkových lamel, ze kterých je vyroben i všechen kompletně atypický nábytek. Velkorysost a vzdušnost vnitřního prostředí je docílena převýšením hlavního prostoru otevřením do sedlové střechy a velkým francouzským oknem. Minimalistický interiér z přírodního materiálu vytváří útulnou kulisu, která je maximálně propojena s exteriérem průhledy jednotlivými okny. Každý milimetr prostoru je důmyslně promyšlen tak, že se zde pohodlně vyspí čtyři osoby.
Základní údaje Mobile Hut:
Rozměry: 500x230x390 cm
Užitná plocha: 15 m2 + 4 m2 terasa
Míst na spaní: 4 osoby
Maximální hmotnost: 2100 kg
Povolená rychlost: 90 km/hod
Přípojné vozidlo typ O2
Obvodová konstrukce:
Panely vakuově lisované
Exteriér – 1 mm eloxovaný kartáčovaný hliník
Jádro – 50 mm PUR pěna
Interiér – 13 mm smrková biodeska
Součinitel prostupu tepla: U = 0.39 W.m-2.K-1
Okna: hliníková - Schüco, dvojité zasklení
1ks 195x195 cm, 1ks 80x80 cm, 3ks 60x60 cm
podle podkladů společnosti Schüco CZ a ateliéru ARTIKUL architekti
Základní informace o objektu
Kategorie
Rodinné domy
Komentáře ke článku
Není to dům a nemůžete ho postavit. Je to karavan a můžete ho zaparkovat. Parkování i stavění mají svá pravidla, která u nás mohou být jiná, než v zemi původního výrobce. Naši prodejci používáním chybné terminologie uvádějí zákazníky v omyl a způsobují jim stejné problémy jako s mobilhaimy. U těch také tvrdí, že nejde o stavbu. Jenže u těch je to ještě horší, protože ty nemají vlastní kola, takže nejdou po sundání z podvozku ani zaparkovat. Po sundání jsou výrobkem, plnícím funkci stavby, a majitel musí jejich umístění projednat se stavebním úřadem. A o tom prodejci mlčí. Jinak vnitřní řešení je nápadité a na občasné kočování určitě příjemné. A mezi tím to mít na dvoře jako nouzové spaní pro návštěvy. |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

27. 3. 2023 17:30:55
Re: Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál...
Bez námitek, jen doplním, že to podstatné, co brzdí povolovací řízení, není technikálie, nebo přemíra byrokracie na souvisejících úřadech, ale nekvalitní obsazení stavebních úřadů a především, a to i Klára Dostálová v době ministrování připustila a ostatně každý zasvěcený stavbař, 30% neobsazených míst na pozicích stavebních úředníků a jejich tabulkové platy, podle platových tříd. To je velmi špatné, když jejich platy určují místní municipality, které potom mají dveře pro nátlak na výhody a protekci otevřené. A to se děje a nadále dít bude a slepí politici o tom nemluví. Jsou podjatí a vůbec problému nerozumí, zejména ministr Bartoš. Budou se všichni za rok divit, že se nic nezměnilo, ale zato přibylo víc stížností na stavební úřady z mnoha důvodů.
27. 3. 2023 15:01:32
Re: Pumpa
Skvělý počin. Tleskám.
27. 3. 2023 14:54:50
Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál
Je to hrůza, co zase času a úsilí stála tato příšerně blbá, nepřehledná a nedokonalá novela Stavebního zákona. Je hrůza, že Členové platformy pro zdravý stav........(čeho)....jsou zase ti stejní úředníci, se stejně blbými názory a přístupy. Kdy už konečně bude stavební zákon krátký a jasný pro každého občana.
15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.