Nový sportovní areál u řeky s pláží
(7. 3. 2023) Ateliér A8000 navrhl oživení břehu Vltavy v Českých Budějovicích novou pěší promenádou, cyklostezkou i sportovním hřištěm
Nový sportovní areál u řeky s pláží
Břeh plný života, koupání v řece, dobře přístupná pobytová louka, pěší korzo, nová cyklostezka, kvalitní gastronomie, dětské hřiště pro nejmenší, beach volejbal, workout i parkour. To vše nabídne nový areál na levém břehu Vltavy v Českých Budějovicích. Neudržovaná periferie se promění v živé místo plné sportu a kultury. Návrh od ateliéru A8000 navazuje na strategickou studii Město a voda 2020, ve které architekti zdůraznili potenciál řeky ve městě. Město již vypsalo tendr na zhotovitele první etapy a chce ji otevřít ještě letos v létě.
Řeka Vltava dnes České Budějovice spíše rozděluje. Tvoří bariéru mezi historickým centrem a sídlišti. To by se teď však mělo změnit. Architektonický ateliér A8000 se dlouhodobě věnuje tématu vody ve městě, v minulosti zpracoval například strategickou studii Město a voda 2020, ve které poukázal na nutnost zapojení vody do fungování města. „Město je nyní k řece obráceno zády, což je velká škoda. Je potřeba posílit a podpořit příčné propojení městských částí přes Vltavu a zpřístupnit břehy. V Českých Budějovicích se vždy žilo u řek, voda přinášela městu život, obživu a později i zajímavé možnosti trávení volného času. Rádi bychom navázali na tradici městských říčních plováren a proměnili toto pozapomenuté území v atraktivní zónu plnou sportu, kultury, kvalitní gastronomie a odpočinku,“ říká architekt Martin Krupauer.
Analýza stanovila také klíčová území dalšího rozvoje, jedním z nich je levý břeh Vltavy v prostoru od Nového mostu až za areál Čečetka-interier. Jde o první etapu realizace širšího záměru nového vedení města České Budějovice, jehož cílem je postupná proměna celé lokality, dosud vnímané jako neudržovaná periferie, na plnohodnotnou sportovní a volnočasovou zónu. Jedná se přitom o velmi strategicky položené místo, lokalita se nachází na oblíbené levobřežní cyklistické a pěší trase, v těsné blízkosti sídliště Vltava.
Město zde historicky vybudovalo dvě menší písečné pláže doplněné plovoucími koupacími moly. Nynější záměr chce plně využít potenciál místa a nabídnout občanům prostor ke sportu i zábavě. Propojení vody, sportu a zeleně nyní naváže na tradici říčních plováren, které v Českých Budějovicích čile fungovaly až do 2. světové války. Ateliér A8000 rozpracoval návrh na podzim 2022, rekreační areál by se měl otevřít už v létě 2023. Investorem je město České Budějovice ve spolupráci s Jihočeským krajem a za velkého pochopení Povodí Vltavy.
Celková koncepce transformace lokality staví na několika základních principech. Chystá se přesun cyklistické dopravy na okraj území, nová cyklostezka povede prostorem u sousedících hal. Stávající cyklostezka se naopak promění na živou pěší promenádu. „Břeh Vltavy by měl sloužit všem obyvatelům města a nejrůznějším cílovým skupinám. Velmi důležitý je celodenní provoz. Ráno se zde zastaví na kávu maminky s dětmi, odpoledne přijdou lidé se slunit a koupat, zasportovat si a večer si sem zajdou nejenom mladí lidé na koncert a na drink. Multifunkčnost se nám ověřila ve všech našich projektech,“ popisuje architekt Martin Krupauer.
Zásadním cílem je vytvořit z lokality celoročně využívané rekreační území. S tím souvisí nejen kvalitní vybavení lokality, ale i dlouhodobá strategie provozování, organizace akcí, udržování atmosféry, úrovně služeb a kvalitní údržba.
Aktivity areálu se koncentrují do dvou základních těžišť území, jejichž rozhraní tvoří stávající cyklostezka umístěná na koruně protipovodňové hráze. Dolní část představuje snížené území mezi hrází a hladinou Vltavy. Tato travnatá berma s písečnými plážemi je přitom součástí aktivní záplavové zóny Vltavy. Navrhované objekty proto nijak neomezují kapacitu koryta a nepůsobí ohrožení v případě povodně. Vzniknou zde travnaté a písečnými pláže, čtyři beach volejbalové hřiště, koupací mola a lavičky s vyhlídkou na Vltavu. Lepší vzájemné propojení rekreačních ploch zajistí nové terénní schodiště. Lehátka, slunečníky a další sportovní vybavení si budou moci návštěvníci zapůjčit v horní části území. Součástí projektu je také sezónní eventová plocha s kapacitou až 1500 lidí.
Horní část areálu se nachází za protipovodňovou hrází a mimo aktivní zónu. Tvoří ji trojúhelník mezi stávající cyklostezkou a obchodními areály. V tomto území jsou navrženy různé typy dětských a sportovních hřišť, plochy zeleně, zázemí rekreačních a sportovních ploch, centrum kulturního dění neboli centrální „náměstíčko“. Pomyslné společenské centrum rekreační zóny se skládá z modulárních kontejnerů doplněných dřevěnými terasami a mlatovými plochami pro venkovní posezení. Kontejnerový design spoluvytváří neformální prostředí. Přírodní barevná škála harmonicky komunikuje se zemitostí okolní krajiny. Základním materiálem fasád je corten v kombinaci s dřevěným obkladem. Součástí modulární sestavy je také vyhlídková lávka. Část střech bude využita pro terasy s posezením, zbytek bude pokryt extenzivní zelení. Návštěvníci zde mohou využít kavárnu, bistro, půjčovnu sportovního vybavení, šatny, hygienické zázemí či podium pro nejrůznější sportovní, hudební a další kulturní akce.
Autorský tým: Martin Krupauer / A 8000, Pavel Kvintus, Martin Sedmák, Daniela Týfová, Andrej Kacera
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Komentáře ke článku
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu? |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

27. 3. 2023 17:30:55
Re: Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál...
Bez námitek, jen doplním, že to podstatné, co brzdí povolovací řízení, není technikálie, nebo přemíra byrokracie na souvisejících úřadech, ale nekvalitní obsazení stavebních úřadů a především, a to i Klára Dostálová v době ministrování připustila a ostatně každý zasvěcený stavbař, 30% neobsazených míst na pozicích stavebních úředníků a jejich tabulkové platy, podle platových tříd. To je velmi špatné, když jejich platy určují místní municipality, které potom mají dveře pro nátlak na výhody a protekci otevřené. A to se děje a nadále dít bude a slepí politici o tom nemluví. Jsou podjatí a vůbec problému nerozumí, zejména ministr Bartoš. Budou se všichni za rok divit, že se nic nezměnilo, ale zato přibylo víc stížností na stavební úřady z mnoha důvodů.
27. 3. 2023 15:01:32
Re: Pumpa
Skvělý počin. Tleskám.
27. 3. 2023 14:54:50
Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál
Je to hrůza, co zase času a úsilí stála tato příšerně blbá, nepřehledná a nedokonalá novela Stavebního zákona. Je hrůza, že Členové platformy pro zdravý stav........(čeho)....jsou zase ti stejní úředníci, se stejně blbými názory a přístupy. Kdy už konečně bude stavební zákon krátký a jasný pro každého občana.
15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.