Věty po konceptuálním umění
(20. 10. 2020) Umělecká intervence do Sboru kněze Ambrože v Hradci Králové
Věty po konceptuálním umění
Umělec Petr Dub se mimo jiných témat dlouhodobě zabývá interpretací slova a obrazu. Často k tomu využívá architekturu, která do jeho tvorby vstupuje jako důstojná a trvalá platforma pro vyřknutí polemických, ironických, nestálých nebo etablovaných vrstev, nových vizuálních a obsahových informací.
Podobnou strategii zaujal v projektu Věty po konceptuálním umění, který vytvořil pro interiér Sboru kněze Ambrože Církve československé husitské v Hradci Králové. Jedná se o specifickou sakrální stavbu, navrženou architektem Josefem Gočárem, která byla postavena v letech 1926-1929 v asketickém duchu nastupujícího modernismu. Tato architektura ukazuje Gočárův vývoj směrem od strukturované a cihlové individualistické moderny k jasným a ostrým úhlům a plochám funkcionalismu. Chrám je součástí většího souboru, postaveného na půdorysu nepravidelného trojúhelníku a obklopeného budovami diecéze, fary a kolumbária. V samotném cípu se nachází kostel, který svou zužující se lodí a kruhovými okny symbolicky připomíná loď.
Petr Dub vstupuje do interiéru s respektem ke Gočárově architektuře a ve snaze o vytvoření nových souvislostí. Ve své práci využívá esenciální text o konceptuálním umění – Věty o konceptuálním umění, který na konci šedesátých let formuloval americký minimalistický sochař Sol LeWitt, jehož umění má mimochodem k architektuře velmi blízko. Kromě geometricky konstruovaných objektů a kreseb, navazujících na vídeňskou secesi a radikální redukci tvarů v tvorbě Josefa Hoffmanna a další modernistů, se LeWitt zabývá v teoretických úvahách i významem konceptuálního umění. Sám návazně patří ke generaci, definujícího význam konceptualismu pro druhou polovinu 20. století.
LeWittovy racionální i spekulativní výklady konceptuálního umění promítá Dub do struktur přísné modernistické architektury a zachycuje tak dogmata výtvarného umění minulého století v dnes již stejně dogmaticky chápané architektuře. Autor se záměrně vyhnul pokusu věty aplikovat do fyzické architektury. Na projetu proto spolupracuje se svým kolegou, fotografem Zdeňkem Porcalem, který interiér kostela více než dokonale fotograficky zachycuje, aby vzniklý materiál v postprodukci návazně upravil Pavel Vinter, profesně zběhlý v architektonických vizualizacích. Vzniká tak řetězec významových i vizuálních vrstev bez toho, aniž by se věty skutečně v architektuře objevily. V myšlenkové rovině se jedná o různé výseče reality, jakési profesní iluze, se kterou si autor záměrně pohrává v následnosti skutečná architektura– slovo – vizualizace – reprodukce a postprodukce. V tomto smyslu se nabízí paralela k samotnému avantgardnímu umění, ve kterém přetrvává víra ve vlastní nedotknutelnost, zachovávající současně právo na zpochybňování veškerých společenských úmluv. Autor se odvolává na použití současných architektonických nákresů a vizualizací, které jsou obecně chápány jako způsob zobrazení „reality,“ zároveň jí však vyjadřují jen částečně a v mnoha případech zcela nepřesně či záměrně zavádějícím způsobem.
Petr Dub neposouvá věty pouze ve smyslu vizuálním, ale i významovém, když slova „umění“ a „umělec“ zaměňuje v LeWittových větách za slova „víra“ a „věřící“. Myšlenky získávají zcela nový obsahový rámec a v kontextu sakrálního architektonického prostoru se posouvají do obecné roviny společenských, kulturních a spirituálních hodnot současné společnosti a jejich proměny a případného rozkladu.
Umělec současně pracuje s motivem písma v architektonickém prostoru. Text jako takový se během dvacátého století stal zásadním výtvarným médiem. Od čistě funkčního nositele obsahu se písmo dostalo do vizuálního kontextu, a to například s příchodem moderní typografie a reklamy, jejíž pionýři pracoval i ve stejném duchu a době jako architekti funkcionalismu. Věty a jazyk, jako čistě výtvarný prvek, se později objevují i v architektuře – v precizně vyrobených vývěsních štítech komerčních značek i v koncepci architektury jako takové. V dílech kalifornského hnutí Supergraphics a její hlavní představitelky Barbary Stauffacher Solomon se písmo mění ve výrazný pop-artový dekor, zatímco v tvorbě uruguayského architekta Maria Payssé Reyese nese písmo, podobně jako u Duba, až posvátný obsah. Plastickými křesťanskými nápisy z cihel například dekoroval fasádu kostela Seminario Arquidiocesano v Montevideu.
Adam Štěch
Autor: Petr Dub, www.petrdub.cz
Termín konání: 2. 10. – 31. 10. 2020
Místo: Sbor kněze Ambrože, Hradec Králové (ČR); 50°12′33″ s. š., 15°49′22″ v. d.
Architekt: Josef Gočár (1925 – 1929)
Kurátor: Adam Štěch, Okolo, www.okolo.cz
Foto: Zdeněk Porcal, Studio Flusser, studioflusser.com
Vizualizace: Pavel Vinter, www.zanstudio.cz
Grafický design: Jana Bernartová
Produkce a spolukurátorství: Jana Vincenová
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

25. 1. 2021 20:04:57
Re: Vily a rodinné domy v Hradci Králové 1900‒1950
Autore článku, nauč se rozlišovat trpný a činný rod. Pevnost se určitě nezrušila sama a taky se sama nezačala bourat. Ona byla zrušena a byla bourána. A stejně tak je to s pozemky. Taky se neuvolnily samy od sebe, ale byly (někým) uvolněny. Je smutné, když je kažen tak krásný jazyk, jakým je čeština. Omlouvám se, že nepíši k tématu - knížka je určitě krásná. Jen doufám, že je také krásně napsaná.
25. 1. 2021 15:07:43
Re: Moderní bydlení je bydlení v klidu a tichu
A ve tmě!
25. 1. 2021 07:13:02
Re: Interiéry domu Na Košince
Co je malé, to je milé. Možná by se vešel ještě Harry Potter do "pokojíčku" pod schody ;-)
24. 1. 2021 16:22:51
Re: Re: Rodinný dům v Praze Braníku.
To ne, ten výstup nahoru je na párátko moc široký :-)
22. 1. 2021 15:41:25
Re: Zastupitelstvo Jihlavy schválilo Zásady pro spolupráci s inv...
Zásady developmentu by měly být definovány v územně plánovací dokumentaci - územním plánu, regulačním plánu, apod. Samosprávy by neměly vytvářet duplicitní schvalovací procesy paralelně se stavebními předpisy / stavebním zákonem, vzniká tím ještě více nepřehledná a zmatečná situace pro jakýkoliv záměr. Develepeři ve většině případů realizují - investují do dopravní a technické infrastruktury, kterou včetně draze nakoupených pozemků převádění na obce / města., nevidím tedy důvod, proč by měli developeři ještě platit nějaké příspěvky, pokud se samosprávy na developmentu finančně nepodílejí?
21. 1. 2021 12:00:48
Re: Žluťák v Humpolci
parádní práce. zvenku model :) jsem zvědav, jak dlouho vydrží střecha bílá :)
21. 1. 2021 11:59:25
Re: Rodinný dům v Praze Braníku
dům hamburger :)
20. 1. 2021 21:50:27
Re: Dům nad údolím Tiché Orlice
Líbí se mi, jak měkce je vytvarován terén kolem domu. Ale dost mě zarazilo umístění sedací odpočinkové soupravy zády k tak nádhernému výhledu.
20. 1. 2021 20:44:26
Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT Praha.
Souhlasím.
20. 1. 2021 17:45:24
Re: Nábytek z recyklovaných propagačních materiálů Kongresového ...
Moc pěkné, fakt. Ale proč zůstala v utajení ona restaurátorka a expertka na materiály? Z vrozené skromnosti? Nebo na ni pánové zapomněli? Není umělkyně, tak její jméno nikoho zajímat nemusí? Nevím, jenom spekuluji, ale dobře to nevypadá...
19. 1. 2021 18:36:52
Re: Spojovací lávky VŠCHT Praha
Úchvatné dílo, technicky, staticky, výtvarně. Volba kontrastu je 100% správná. Autoři si zaslouží obdiv.
17. 1. 2021 09:58:30
Re: Praha vypíše mezinárodní urbanistickou soutěž na okolí Flore...
Soutěž zde je předčasná ( stejně pro filharmonií ). Nové koncepci musí předcházet řešení dopravních poměrů (magistrály) v celoměstských souvislostech + naléhavý je okruh Prahy. Dnešní stav je katastrofální ,nutno chápat jako provizorní. Nelze mu podřizovat budoucí zástavbu.
13. 1. 2021 12:04:15
Re: Přístavba budovy muzea skla a bižuterie
Myslím, že se to bude líbit. Díky zrcadlení okolí na fasádě vypadá objekt mnohem lépe, než vypadal v projektu. A taky už jsou dneska lidi na "nekrabicové" domy víc zvyklí.
13. 1. 2021 11:46:32
Re: Re: Re: Rodinný dům v údolí Dyje.
Interiér má potenciál pro změnu. Vypadá to jako před nastěhováním. Stačilo by pověsit obrazy, přidat pár kytek a nechat děti rozházet hračky. :) Mě spíš překvapila informace, že dům dodržuje uliční čáru. Na první i poslední fotografii to vypadá, že ustupuje, ale možná jde o optický klam díky tmavé fasádě. Můj první dojem byl, že dům říká "Já tu nejsem."
13. 1. 2021 07:31:59
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
souhlasím s Ing.V.Kocourkem - že se Praha začíná zesměšňovat
12. 1. 2021 20:09:32
Re: Re: Rodinný dům v údolí Dyje.
Mám stejný názor. Exteriér a vnější architektura skvělé. Interiér je věc názoru uživatelů. Mně se zdá rovněž příliš sterilní.
12. 1. 2021 18:19:04
Re: Rodinný dům v údolí Dyje
Hmota a exteriér mě baví. Ale uvnitř? Covidová jednotka? Bydlení pro roboty? Na tuhle sterilitu jsem asi moc starej, nic ve zlým.
11. 1. 2021 11:01:20
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
"Tuto odpočinkovou a vyhlídkovou funkci plní Filsakova piazzetta velmi dobře dodneška." Opravdu? Vždyť polovina "náměstí" jsou nadstavba nad garážemi. Tento návrh i přes novou budovu plochu náměstí výrazně rozšíří, pohledu na brutalistický hotel nijak nepřekáží, výškou nepřesahuje okolní zástabu, a zároveň bude fungovat jako památník českému filmu (jako dominanta náměstí režiséra Miloše Formana). Za mě opravdu unikátní návrh, který si v Praze své místo zaslouží. Doufám, že vyjde. Obecně se má mezi nájemci Pařížské ulice za to, že čím severněji adresa je, tím jde o méně zajímavý prostor. Tento redevelopment atraktivitu v rámci celé Pařížské vyrovná a bude katalyzátorem zvýšení kvality prostředí.
10. 1. 2021 11:08:51
Náměstí Miloše Formana nezastavovat.
Piazetta před hotelem Intercontinental je jednak zcela funkční rozptylový prostor pro hotelové hosty v době konání konferencí, jednak umožňuje nerušený pohled na hotel i "Učitelské domy" za ní, jak zmiňuje stanovisko Klubu za starou Prahu. Ten prostor je hotový, jak je a každá vestavba mu jen ublíží. Není to proluka k zastavění, takže souhlasím s KZSP.
9. 1. 2021 23:14:32
Re: Dům v ruině.
Proč? Mně právě to řešení oken přijde vtipné.