Věty po konceptuálním umění
(20. 10. 2020) Umělecká intervence do Sboru kněze Ambrože v Hradci Králové
Věty po konceptuálním umění
Umělec Petr Dub se mimo jiných témat dlouhodobě zabývá interpretací slova a obrazu. Často k tomu využívá architekturu, která do jeho tvorby vstupuje jako důstojná a trvalá platforma pro vyřknutí polemických, ironických, nestálých nebo etablovaných vrstev, nových vizuálních a obsahových informací.
Podobnou strategii zaujal v projektu Věty po konceptuálním umění, který vytvořil pro interiér Sboru kněze Ambrože Církve československé husitské v Hradci Králové. Jedná se o specifickou sakrální stavbu, navrženou architektem Josefem Gočárem, která byla postavena v letech 1926-1929 v asketickém duchu nastupujícího modernismu. Tato architektura ukazuje Gočárův vývoj směrem od strukturované a cihlové individualistické moderny k jasným a ostrým úhlům a plochám funkcionalismu. Chrám je součástí většího souboru, postaveného na půdorysu nepravidelného trojúhelníku a obklopeného budovami diecéze, fary a kolumbária. V samotném cípu se nachází kostel, který svou zužující se lodí a kruhovými okny symbolicky připomíná loď.
Petr Dub vstupuje do interiéru s respektem ke Gočárově architektuře a ve snaze o vytvoření nových souvislostí. Ve své práci využívá esenciální text o konceptuálním umění – Věty o konceptuálním umění, který na konci šedesátých let formuloval americký minimalistický sochař Sol LeWitt, jehož umění má mimochodem k architektuře velmi blízko. Kromě geometricky konstruovaných objektů a kreseb, navazujících na vídeňskou secesi a radikální redukci tvarů v tvorbě Josefa Hoffmanna a další modernistů, se LeWitt zabývá v teoretických úvahách i významem konceptuálního umění. Sám návazně patří ke generaci, definujícího význam konceptualismu pro druhou polovinu 20. století.
LeWittovy racionální i spekulativní výklady konceptuálního umění promítá Dub do struktur přísné modernistické architektury a zachycuje tak dogmata výtvarného umění minulého století v dnes již stejně dogmaticky chápané architektuře. Autor se záměrně vyhnul pokusu věty aplikovat do fyzické architektury. Na projetu proto spolupracuje se svým kolegou, fotografem Zdeňkem Porcalem, který interiér kostela více než dokonale fotograficky zachycuje, aby vzniklý materiál v postprodukci návazně upravil Pavel Vinter, profesně zběhlý v architektonických vizualizacích. Vzniká tak řetězec významových i vizuálních vrstev bez toho, aniž by se věty skutečně v architektuře objevily. V myšlenkové rovině se jedná o různé výseče reality, jakési profesní iluze, se kterou si autor záměrně pohrává v následnosti skutečná architektura– slovo – vizualizace – reprodukce a postprodukce. V tomto smyslu se nabízí paralela k samotnému avantgardnímu umění, ve kterém přetrvává víra ve vlastní nedotknutelnost, zachovávající současně právo na zpochybňování veškerých společenských úmluv. Autor se odvolává na použití současných architektonických nákresů a vizualizací, které jsou obecně chápány jako způsob zobrazení „reality,“ zároveň jí však vyjadřují jen částečně a v mnoha případech zcela nepřesně či záměrně zavádějícím způsobem.
Petr Dub neposouvá věty pouze ve smyslu vizuálním, ale i významovém, když slova „umění“ a „umělec“ zaměňuje v LeWittových větách za slova „víra“ a „věřící“. Myšlenky získávají zcela nový obsahový rámec a v kontextu sakrálního architektonického prostoru se posouvají do obecné roviny společenských, kulturních a spirituálních hodnot současné společnosti a jejich proměny a případného rozkladu.
Umělec současně pracuje s motivem písma v architektonickém prostoru. Text jako takový se během dvacátého století stal zásadním výtvarným médiem. Od čistě funkčního nositele obsahu se písmo dostalo do vizuálního kontextu, a to například s příchodem moderní typografie a reklamy, jejíž pionýři pracoval i ve stejném duchu a době jako architekti funkcionalismu. Věty a jazyk, jako čistě výtvarný prvek, se později objevují i v architektuře – v precizně vyrobených vývěsních štítech komerčních značek i v koncepci architektury jako takové. V dílech kalifornského hnutí Supergraphics a její hlavní představitelky Barbary Stauffacher Solomon se písmo mění ve výrazný pop-artový dekor, zatímco v tvorbě uruguayského architekta Maria Payssé Reyese nese písmo, podobně jako u Duba, až posvátný obsah. Plastickými křesťanskými nápisy z cihel například dekoroval fasádu kostela Seminario Arquidiocesano v Montevideu.
Adam Štěch
Autor: Petr Dub, www.petrdub.cz
Termín konání: 2. 10. – 31. 10. 2020
Místo: Sbor kněze Ambrože, Hradec Králové (ČR); 50°12′33″ s. š., 15°49′22″ v. d.
Architekt: Josef Gočár (1925 – 1929)
Kurátor: Adam Štěch, Okolo, www.okolo.cz
Foto: Zdeněk Porcal, Studio Flusser, studioflusser.com
Vizualizace: Pavel Vinter, www.zanstudio.cz
Grafický design: Jana Bernartová
Produkce a spolukurátorství: Jana Vincenová
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

19. 4. 2021 17:47:15
Re: Rekonstrukce a přístavba rodinného domu v Brně
Dokonalé. Tleskám.
18. 4. 2021 12:34:14
Re: Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci.
To, co popisujete řeší a mají řešit jiné strategie. Není pravda, že by se otázkami, které předkládate nikdo nezabýval. Mimojiné je řeší IPR, který je podle vás zbytečný.
17. 4. 2021 11:32:47
Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci
Jen aby to nebyly byty pro uprchlíky, mám dojem že dostupné = levné. Jde o byty v majetku města a ty si bude obsazovat město.
16. 4. 2021 23:19:27
Re: Navarov – revitalizace zámeckého areálu
Drobný detail: zámek se jmenuje Návarov ;)
16. 4. 2021 20:55:03
Re: Řadové domy Michalovice
Jo a úplně vidím to nadšení obyvatel ŘD, když mu oknem proletí golfový míček!! :D
16. 4. 2021 18:23:34
Re: Rodinný dům v Šilheřovicích
Škoda, že ta spolupráce s krajinářskými architekty není na fotkách vidět. Ale jestli je jejím výsledkem ten pravoúhlý oholený trávník, tak asi nevím, co je krajina.
16. 4. 2021 17:41:09
Re: Jedinečný dům na Křivoklátsku
Líbí se mi kombinace dřeva a stěrky, obzvlášť když na fotkách vypadá namodrale, ale proč tomu. proboha, říkáte chalet? Ani hlídači pravopisu se tohle slovo nelíbí.
16. 4. 2021 17:32:44
Re: Re: Taky máte dům bez výtahu?.
Copak když se namnoží příspěvek, ale co kdyby se takhle přemnožily ty výtahy a chtěly se nacpat tři do jednoho schodiště :-) Jinak si myslím, že dodatečně se výtahy dělají jen z nouze. Když se přistavuje páté a vyšší patro nebo když je potřeba pro vozíčkáře. Jen rodiče s miminy v kočárcích mají smůlu a přitom tam o lenost nejde ani náhodou. Ti. kteří mají na to, aby si pořídili výtah z lenosti, mají většinou na to, aby nemuseli bydlet v bytovém domě. Mimochodem, dovedete si představit, že by někdo dobrovolně směnil tichý byt za staveniště? A když už mluvíte o tom obtěžování, tak nejčastěji přicházejí v úvahu dvě možnosti. Buď máte dům ve společenství vlastníků a tam to můžete úspěšně zablokovat, nebo má dům vlastníka, který modernizuje a před tím dá všem výpověď.
16. 4. 2021 16:59:55
Re: Architekti jednoho z nejlepších nádraží ve Vídni.
Ich verstehe nicht. A možná nejen já.
16. 4. 2021 16:51:56
Re: Rodinný dům v Průhonicích
Podle fotek to vypadá, že dům nesplňuje odstupové vzdálenosti od hranic pozemku. Za jak dlouho se vám podařilo získat výjimku?
16. 4. 2021 15:50:22
Re: Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci.
Milý Karle, těším se, až se budeme moci osobně věnovat diskuzím o tom, co se podařilo a co ne. Ale v Praze už nejde ani tak o byty, ale o provozuschopnost technického vybavení města a vnitřní i tranzitní dopravy, které chybí celé severovýchodní propojení. Jediné, co zatím pracuje dobře, je DMHPM, hl. tramvaje, metro, ostatně i autobusy jezdí skoro vždy podle jízdních řádů. Ale vnitřní osobní automobilová doprava je v tragickém stavu, což souvisí i s nekvalitou povrchu 50% všech místních komunikací. Nejhorší stav pojížděného povrchu, jaký v této zemi existuje, má Praha. Věru že na to může být pyšná. Zajímá to pan Hřiba a jeho náměstky? Ne, jim jde o politikaření, která strana a které hnutí má právo na to nebo ono křeslo! Směšné, ubohé, trapné, nezodpovědné! Kam jsem to dospěli, když takové kariéristické loutky v Praze vládnou?
16. 4. 2021 15:44:03
Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci
Velké fráze plné prázdných slov. Ani jedno o tom, jak se společně s růstem zastavěnosti a zahuštění stavbami zlepší životní prostředí bývalých industriálních ploch, často bez veřejné zeleně, ani jak se vyšší počet obyvatel projeví v přeplnění sítí MHD v době špiček. ani Ň o tom, jak bude ošetřena prostupnost přeplněných vnitřních pražských komunikací i magistrály a spojek a totéž platí o umístění parkovacích a odstavných ploch pro nové rezidenty, když dnes jich až 50% chybí pro ty stávající téměř v celé Praze. Samé plány plné ničeho. Jen byty, a související TI a DI je vedlejší, přitom je základnou pro další rozvíjení osídlení v Praze. Kapacity starých inženýrských sítí, ČOV i zdrojů vody jsou již dnes přetíženy. Významné orgrtanizace zásadní pro denní provoz města, jako je mj. i TSK, jsou bez potřebného počtu kvalifikovaných techniků a takové zajímavé, leč postradatelné organizace jako je IPR , ty mají lidí a schopných přebytek. Co vše se v Praze dělá špatně, na co lidé na Magistrátě absolutně nestačí? Na všechno. Pouze zaměstnanost úředníků pořád zvyšují. Jak hloupé, jak sebevražedné, jak nekompetentní! Pan Hřib celou tuto vážnou roli řídit moudře chod města nezvládá, zrovna jako VŠICHNI JEHO PŘEDCHŮDCI! I v Praze ryba smrdí od hlavy a je jedno, zda jde o vládu nebo Magistrát. Stejní lidé, nezodpovědní, s plnými kapsami peněž za své benefity, ale výsledek jejich činností pro občany je katastrofální.
16. 4. 2021 14:58:46
Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci
Méně strategií více regulačních plánů, od soutěže na Bubny Zátory uplynulo hnedle 30 let a nic. Jen v Bohnicích v doplnění posledních pater je možné postavit 200 bytů, nebýt předpisu o parkování. Lze chodit pěšky a jezdit na kole.
16. 4. 2021 14:31:15
Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci
No tak sice to třicet let trvalo, ale super, konečně někdo aspoň uvažuje správným směrem. (Platí to ostatně pro všechna města v republice, ona Praha v tomhle zase tak výjimečná není.) Teď jde jenom o to, aby nadšení a záměr vydržely, aby je nespláchly nejbližší komunální volby. Protože tohle je běh na hodně dlouhou trať a nedá se v tom nic podstatného udělat za jedno dvě volební období.
14. 4. 2021 15:10:13
Re: Taky máte dům bez výtahu?
Holt když něco funguje špatně nebo málo, dopadne to i takto, jak vidíte nahoře.
14. 4. 2021 15:08:57
Re: Taky máte dům bez výtahu?
Úžasná propagace, žel pro nevhodné adresáty. Tam kde výtah nikdy neměli, tak by mít nikdy neměli. Je to hloupé a lepší je vyměnit si byty, než obtěžovat dalšíchccai 6 rodin nejen stavebními úpravami, které jsou malým peklem na zemi, ale také slyšitelnými zvukovým doprovodem, náklady na provoz a revize s údržbou a také podílením se na zlenivění lidí a ztrátou jejich hybnosti, které po čase nastává. Tedy poškozování zdravotního stavu populace. Celé. Výtah je takové malé komfortní zlo moderní doby. Chápu jen nákladní výtahy na specifických místech a také v budovách nad 5 podlaží nad zemí. Děkuji za pozornost.
14. 4. 2021 15:08:50
Re: Taky máte dům bez výtahu?
Úžasná propagace, žel pro nevhodné adresáty. Tam kde výtah nikdy neměli, tak by mít nikdy neměli. Je to hloupé a lepší je vyměnit si byty, než obtěžovat dalšíchccai 6 rodin nejen stavebními úpravami, které jsou malým peklem na zemi, ale také slyšitelnými zvukovým doprovodem, náklady na provoz a revize s údržbou a také podílením se na zlenivění lidí a ztrátou jejich hybnosti, které po čase nastává. Tedy poškozování zdravotního stavu populace. Celé. Výtah je takové malé komfortní zlo moderní doby. Chápu jen nákladní výtahy na specifických místech a také v budovách nad 5 podlaží nad zemí. Děkuji za pozornost.
14. 4. 2021 15:08:39
Re: Taky máte dům bez výtahu?
Úžasná propagace, žel pro nevhodné adresáty. Tam kde výtah nikdy neměli, tak by mít nikdy neměli. Je to hloupé a lepší je vyměnit si byty, než obtěžovat dalšíchccai 6 rodin nejen stavebními úpravami, které jsou malým peklem na zemi, ale také slyšitelnými zvukovým doprovodem, náklady na provoz a revize s údržbou a také podílením se na zlenivění lidí a ztrátou jejich hybnosti, které po čase nastává. Tedy poškozování zdravotního stavu populace. Celé. Výtah je takové malé komfortní zlo moderní doby. Chápu jen nákladní výtahy na specifických místech a také v budovách nad 5 podlaží nad zemí. Děkuji za pozornost.
12. 4. 2021 15:43:17
Architekti jednoho z nejlepších nádraží ve Vídni
Verantwortlich für die Realisierung zeichnet die ARGE „Wiener Team“ mit den Architekten Atelier Albert Wimmer (Wien), Atelier Ernst Hoffmann (Wien) und Theo Hotz Architekten und Planer (Zürich), die 2004 gemeinsam den Masterplan gewonnen hatten; 2009 fiel der Startschuss zum größten Bauprojekt Europas. Fünf Jahre später stehen nicht nur die Rautendachlandschaft über den Bahnsteigen und die Shopping-Mall im Untergeschoss, sondern auch die angrenzende BahnhofCity sowie das markante Hochhaus für die ÖBB-Zentrale von Zechner & Zechner.
12. 4. 2021 10:58:34
Re: Rodinný dům v Průhonicích
Nádhera! Raději se neptám na cenu :-)