Keramoexplorer

Řekne-li se kytara, každému z nás se jistě vybaví ladný hudební nástroj, který si dovedeme představit snad ve všech žánrech. Její zvuk se na nás valí z televize a rádia, z reproduktorů automobilů, vítr její zvuk nese přes zahradu z grilovačky u sousedů. Zvuk kytary je notoricky známy, i naprostý hudební antitalent ho pozná po několika tónech. Tvar i postup výroby směřující ke kvalitnímu výsledku je lety natolik prověřen, že je téměř nemožné najít skulinku pro inovaci a vylepšení. Věřím, že co se materiálu týče, v prvním okamžiku se každému vybaví teplý zvuk rezonujícího dřeva dovedně opracovaného mistrem kytarářem. Co se týká barvy zvuku, představy posluchačů se už asi budou lišit. Od jemných tónů klasické kytary, přes temnou hru jazzových hudebníků až po dravou hru nekompromisních rockerů. Paleta nabídky je opravdu pestrá, každý si jistě vybere podle svého vkusu.

U cihlářské pece
Při návštěvě výrobní linky společnosti Wienerberger mě jako hudebníka zaujalo několik pracovních fází. Silným zážitkem byla závěrečná sluchová zkouška poklepem na hotový keramický výrobek. Cítil jsem se jako v oddělení bicích nástrojů. Zde se také zrodila myšlenka vytvořit keramofon, tedy instrument složený z keramických střešních tašek broušením laděných na konkrétní tóny. Ještě předtím, při procházce výrobní linkou mě fascinovala vysoká míra automatizace a tím daná přesnost dlouhé řady výrobků. U keramické pece jsem se cítil jako u čertů v pekle. Nepředstavujte si ty špinavé mouřeníny, naši čerti jsou moderního střihu. Nejsou nuceni namáhavě přikládat, ale jen v klimatizovaných prostorách na obrazovkách sledují celý proces.

Jelikož společnost Wienerberger vyrábí kromě ryze keramických stavebních prvků, jako jsou cihly, tvarovky, dlažby a střešní tašky, i keremobetonové komponenty využívající ocelové armování, napadlo mě vytvořit pekelný hudební nástroj kombinující dobře vypálenou keramiku s roxorovými pruty připomínající čertovské vidle.

Keramoexplorer
S kytarami vlastní výroby experimentuji delší dobu. Prvotinou byl nástroj vytvořený z cihly Klinker, doplněný vodováhou místo krku. Tato dvojstrunná bezpražcová kytara ve stylu cigarbox přinesla mnoho zábavy, zatoužil jsem ale po plnohodnotném nástroji. Jelikož keramická linka chrlí jeden vypálený výrobek za druhým a o hluk také není nouze, volba jednoznačné padla na metalovou kytaru. Kdo by neznal legendární skupinu Metallica? Už si představujete nezapomenutelného kytaristu Jamese Hetfielta? Jeho ikonický nástroj mně byl vzorem pro nový instrument. Základem je část keramického okenního překladu Porotherm KP. Vnitřní ocelové pruty jsem vytvaroval do patřičného tvaru a svařil s ocelovým plátem tvořícím kobylku kytary na zadní straně a na přední sloužící jako uchycení pro krk. Místo běžné betonové směsi jsem využil lepidlo Porotherm Dryfix normálně používané ke spojování zabroušených tvarovek obvodových zdí. Překlad jsem lehce vybrousil a do vzniklé dutiny jsem vložil elektromagnetický snímač, který dále napojuji na zesilovač – stejně jako James Hetfield. Ještě tak umět hrát jako on… Na to mám ale kolegy, kterým rád nástroj vložím do rukou, abych si mohl vychutnat pekelný zvuk uprostřed koncertního sálu.

Keramorchestr

Chcete i vy slyšet kytaru Keromoexplorer? V období koronaviru zavítejte na stránky keramorchestr.cz, případně na náš facebookový nebo youtube profil. Budete mít možnost vidět a slyšet další kytary a mnoho jiných hudebních nástrojů vytvořených ze stavební keramiky, jež tvoří tzv. Keramorchestr. Pokud situace dovolí, navštivte veletrh ForArch, kde všechny nástroje budete mít možnost vidět živě a také si je v případě zájmu osahat.
Petr Pavlinec

Související články:
Tondach hraje prim  20.4.2020
Keramobubny  10.12.2019
Keramoelektrárna  7.11.2019
Máte dobře vypálenou kytaru?  6.8.2019
Jak vám hraje střecha?   2.8.2018

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*