Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce vybudovat nad pražským
Masarykovým nádražím zastřešení s vestibulem, kterým si budou moci lidé
zkrátit cestu centrem Prahy. Původně se počítalo s podchodem pod
kolejemi. Celkové investiční náklady na modernizaci stanice se pohybují
okolo 1,66 miliardy korun. SŽDC to uvedla v tiskové zprávě.
„Oproti původnímu zadání s výstavbou podchodu pod železniční
stanicí bude součástí projektované stavby vybudování nového vestibulu ve
formě zastřešení nad jednotlivými nástupišti propojující prostor ulic
Na Florenci, Hybernské a Opletalovy s jednotlivými nástupišti Masarykova
nádraží a současně také pěší propojení ulic Hybernské a Opletalovy
s ulicí Na Florenci,“ přibližuje generální ředitel SŽDC Pavel Surý.
Návrh východního vestibulu, zastřešujícího platformy nad nástupišti,
vychází z varianty podkladové Studie zastřešení žst. Praha Masarykovo
nádraží, tzv. Vlaštovky, kterou zpracovaly ve spolupráci společnosti
SUDOP PRAHA a Jakub Cigler Architekti.
Zadaná dokumentace bude kompletně řešit uspořádání vestibulu na
Masarykově nádraží, tedy počty a umístění eskalátorů, schodišť či
výtahů. Zabývat se bude umístěním orientačního a informačního systému,
prostor pro odbavení cestujících, čekáren a mobiliáře. Výsledkem bude
návrh prostor v takovém rozsahu, který potřebují cestující na železnici
pro přístup k vlaku. Dále bude řešit funkci pěšího propojení ulic
Opletalovy, Hybernské a Na Florenci. Stanoví hlavní pěší trasu tak, aby
nedocházelo ke kolizi procházejících s čekajícími cestujícími.
Samozřejmostí bude návrh přístupů z ulic Hybernské a Na Florenci tak,
aby bylo výsledné řešení územně projednatelné, a to i s ohledem na
minimální zásah do křižovatky u Hybernské ulice. V neposlední řadě se
studie musí zabývat architektonickou stránkou. Zhotovitel vyhotoví
vizualizace architektonického návrhu stavby a zpracuje videospot
a prezentace stavby. Součástí zakázky je zpracování 3D modelu všech
částí stavby, který bude základem pro zpracování kompletní přípravné
dokumentace.
Území Masarykova nádraží je jedinečnou rozvojovou lokalitou
v samotném centru Prahy, která je kvalitně zapojena do městské struktury
a navíc je díky železničnímu spojení v přímém kontaktu s dalšími
pražskými i mimopražskými územími. „Návrh studie respektuje a využívá
unikátnost lokality. Vyzdvihuje výhodnost zachování vlakové obsluhy
centra města a zajištění bezbariérového propojení dnes de facto
izolovaných čtvrtí Prahy, Josefova, Nového Města, Karlína a dolního
Žižkova,“ zdůrazňuje primátorka hlavního města Prahy Adriana Krnáčová.
Vypsat zakázku plánuje SŽDC v průběhu srpna. Předpokládaná doba
zpracování dokumentace je 18 měsíců a spolu s nutným časem na veřejnou
zakázku lze očekávat územní rozhodnutí v polovině roku 2019. Očekávaná
hodnota zakázky dosahuje přibližně 11 miliónů korun. Celkové investiční
náklady na modernizaci stanice se pohybují okolo 1,655 miliardy korun.
tisková zpráva
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Prečo to rieši iný architekt, keď už Penta mala pripravený vlastný a zaujímavejší návrh v rámci toho ich projektu od Zahy Hadid?