28. května 2020 se prof.
Koucký vyjádřil na Stavbawebu k naší
rezignaci na členství v Gremiální radě Institutu plánování a rozvoje hlavního
města Prahy. Upozornil veřejnost, že jsme v této radě nezasedali jako zástupci
Klubu Za starou Prahu, nýbrž jako osobnosti nominované akademickými
institucemi, Ústavem dějin umění AV ČR a Ústavem pro dějiny umění FF UK v
Praze. Jeho informace o naší nominaci je správná. Musíme k tomu ale dodat, že
nás druzí členové Gremiální rady vždy pokládali za reprezentanty Klubu a ani my
jsme nikdy neskrývali, že v radě hájíme zájmy památkové péče a pohled na
památkářské problémy ze stanoviska tohoto občanského sdružení. K posledním
kapkám, které nás přiměly z Gremiální rady vystoupit, ostatně patřilo vyjádření
člena rady a primátorova náměstka doc. Petra Hlaváčka, který se v polemice o
projektu společnosti Penta na zástavbu v oblasti Masarykova nádraží hájil
poukazem na členství zástupců Klubu Za starou Prahu v Gremiální radě a nemálo
nás tak iritoval, protože my jsme v této radě nikdy projekt Penty nehájili.
Podle zprávy deníku Právo z 15. 5.
2020 pan náměstek Hlaváček odpověděl na výhrady občanských spolků a Národního
památkového ústavu proti projektu Penty slovy, že „prošel Gremiální radou (…), jíž
se zúčastnili i zástupci Klubu Za starou Prahu“. K tomu snad už není nutné
nic dodávat.
Druhý důvod našeho vystoupení z Gremiální
rady spočívá v přezíravém postoji hlavního města k závažným doporučením mise
UNESCO, která navštívila Prahu v roce 2019. Rádi bychom se tu však vyjádřili k
důvodu třetímu, k postoji Institutu plánování a rozvoje k projektu přestavby
obchodního domu Máj, protože tomuto případu věnoval prof. Koucký největší část
svého příspěvku na Stavbawebu. Kontext
sporu prof. Kouckého s námi je takový, že 6. 4. 2020 vydal magistrátní odbor
památkové péče souhlasné stanovisko s projektem přestavby Máje od architektů
Johna Eislera a Martina Rajniše. Prof. Koucký hájí právo obou těchto původních
spoluautorů Máj přestavět, vzdor tomu, že obchodní dům Máj byl ministerstvem
kultury v roce 2006 prohlášen za kulturní památku a případné změny této památky
by proto měly být prováděny s maximálním ohledem k jejím původním památkovým
hodnotám. Takový předpoklad však oba uvedení architekti podle našeho názoru
nesplnili. Podstata jejich projektu totiž spočívá v tom, že zbaví Máj jeho
stupňovité siluety do Spálené ulice a zarovnají ji novou nástavbou do výškové
úrovně sousedního obchodního centra Quadrio. Taková změna připraví tuto
kulturní památku o jeden z jejích základních znaků.
Prof. Kouckému je známa okolnost, že
Eislerův a Rajnišův projekt prošel v jedné ze svých starších variant 29. 6. 2018
Gremiální radou a že o něm tehdy tato rada nezformulovala žádný závěr, protože
se její členové na žádném takovém závěru neshodli. O to víc nás udivily a popudily
některé pasáže ve schvalujícím stanovisku magistrátního odboru památkové péče z
6. 4. 2020, které se postojů Gremiální rady a Institutu plánování a rozvoje ve
věci přestavby Máje výslovně dovolávají. V rozporu s fakty toto magistrátní
stanovisko sugeruje jakýsi závěr Gremiální rady, podle nějž prý „[s]
památkovou materií je možné nakládat tak, aby rozkvetla a rozvinula se do
podoby, která bude pořád skvělá a přijatelná. Může latentně zůstat připomínkou
toho, co bylo původně, a co po té.“ Můžeme tu jen zopakovat, že Gremiální
rada ve skutečnosti žádný takový závěr nepřijala. Sám Institut plánování a
rozvoje však bohužel později, 4. 2. 2020, souhlasné stanovisko k přestavbě Máje
opravdu vydal, protože prý Eislerův a Rajnišův projekt „reflektuje původní
vzhled stavby, a to včetně barevnosti, rastrování apod.“. Institut plánování a rozvoje se tak rozhodl
ignorovat náš nesouhlas s uvedeným projektem, ostře vyjádřený při uvedeném
zasedání Gremiální rady 29. 6. 2018, a na to my sotva můžeme reagovat jinak než
vystoupením z této rady.
Pro čtenáře Stavbawebu
nemusejí být tato fakta příliš zajímavá. Zaměřme se proto na jiné aspekty
tohoto incidentu s Májem, čili s kulturní památkou, které teď podle našeho
soudu hrozí vážné znehodnocení.
Domníváme se, že náš spor s prof. Kouckým odkrývá podstatný nesoulad
mezi stranou kreativních architektů a stranou ochránců památek. Když hledí
kreativní architekt na památku, tak obvykle přemýšlí o tom, jak by ji mohl
vylepšit nebo přetvořit, zatímco ochránce takové památky naopak myslí na to,
jak ji zachránit v jejím autentickém stavu. Postoj kreativních architektů
nedávno v časopisu Architect 14/2019 (s. 10–13) pěkně vyjádřil dnešní
předseda Gremiální rady Josef Pleskot: „Osobně si vší historické substance
vážím, zejména pokud cítím, že je >stavebním materiálem< pro budoucnost.“
Myšlení obou těchto stran je už tak nastavené, sotva se na něm něco změní.
Podle našeho názoru však existují případy, kdy postoj kreativního architekta
ztrácí legitimitu, a případ Máje podle nás patří k markantním příkladům takové
situace. Architektonickou hodnotu této stavby přitom pokládáme za
nezpochybnitelnou. Jejím autorům se podařilo překročit limity svazujícího
systému politické normalizace a vytvořit dílo světové úrovně, kterou dokládá
neobvykle velký zájem světových odborných médií o ně. V poválečné české
architektuře neexistuje jiná stavba s tak bohatým mezinárodním ohlasem, což
bychom mohli snadno doložit. Ani Hubáčkova věž na Ještědu nebyla ve světových
architektonických časopisech a knihách publikována tak často jako Máj. My jsme
přesvědčeni, že stavby takového významu se znehodnocovat nemají a že chuť
kreativních architektů přetvořovat je tady musí ustoupit ochranářskému zájmu.
Kdo se o tento spor
zajímá, ptá se také, jak je to s právem původních autorů zasahovat do vzhledu
architektonického díla, je-li toto dílo památkově chráněné. My nemáme právnické
vzdělání a nemůžeme proto na tuto otázku kvalifikovaně odpovědět; za okamžik se
však vyjádříme k morální stránce tohoto problému. Ale ať už na danou otázku
dovedeme odpovědět přesně, nebo ne, jeví se nám to tak, že se tu střetává
soukromý zájem architektů (a developerské společnosti Amadeus Real) s veřejným
zájmem na ochraně památkového dědictví. Soukromé právo poskytuje každému
svobodu v počinech a aktivitách, jaké neporušují zákon, v našem případě zákon o
památkové péči. Jelikož Máj disponuje od roku 2006 statutem kulturní památky a
je tedy pod ochranou památkového zákona, původní autoři podle nás nemají právo
svobodně s tímto domem nakládat.
Když
Klub Za starou Prahu v otevřených dopisech primátorovi hlavního města Prahy a
ministru kultury z 26. 4. 2020 protestoval proti stanovisku magistrátního
památkového odboru, které Eislerův a Rajnišův projekt přestavby Máje schválilo,
společnost Amadeus Real na to odpověděla, že původní autoři domu nyní „mají možnost naplnit své autorské vize bez
kompromisů, které byli nuceni učinit v podmínkách minulého režimu“. Podobně
zní i argument prof. Kouckého; původní autoři teď podle něho dostali možnost „vrátit se k některým (původním) myšlenkám
prvního návrhu“. My se teď nechceme zabývat otázkou, do jaké míry tyto
názory odpovídají odborným zásadám památkové péče a její nejméně stoleté praxi
v evropských zemích. Pokládáme nicméně za jisté, že předmětem památkové ochrany
Máje nejsou nějaké neuskutečněné vize, nýbrž jeho uskutečněná podoba, o jejímž
pozoruhodném ohlasu v zahraničí jsme se už zmínili. V závěru naší odpovědi
prof. Kouckému se raději zaměříme na otázku, kdo vlastně obchodní dům Máj v
letech 1971–1973 vyprojektoval, popřípadě zda opravdu existovaly nějaké
alternativní myšlenky, jaké tehdejší politický režim nedovolil autorům provést.
Jak schvalující stanovisko
magistrátního památkového úřadu, tak i ostatní aktéři našeho sporu notoricky
uvádějí jen dvě jména původních autorů Máje, Johna Eislera a Martina Rajniše.
Taková prezentace autorství tohoto díla se však opět dostává do povážlivého
rozporu s fakty. Je přece dobře známo, že tento obchodní dům navrhli nikoliv dva,
nýbrž tři architekti, John Eisler, Miroslav Masák a Martin Rajniš. Jak je
možné, že se spoluautorství prof. Miroslava Masáka ututlává? My odpověď na tuto
otázku známe. Profesor Masák totiž s projektem přestavby Máje od architektů
Eislera a Rajniše nesouhlasí.[1] Tento fakt pokládáme za
nepominutelný. Vrátíme-li se tu na okamžik k otázce práva původních autorů
zasahovat do svého díla, čí právo by tedy v takovém případě mělo být
respektováno: právo Johna Eislera a Martina Rajniše, anebo právo Miroslava Masáka?
Význam Masákova nesouhlasu s Eislerovými a Rajnišovými záměry vystupuje do
popředí i z toho důvodu, že v poměrech raných sedmdesátých let byl prof. Masák
nepochybně vedoucím architektem projektu Máje. Nechceme samozřejmě zpochybňovat
velký podíl dvou dalších autorů na konečné podobě tohoto obchodního domu. Pokud
však jde o jednoho z nich, Martina Rajniše, on sám v knize Pětadvacet tisíc dnů vzpomínek (2016, s. 83–84) otevřeně přiznává,
že „mě moje častý pobyty ve vojenským
kriminále vyřadily na víc než rok, takže Máj je vážně hlavně dílo Míry
[Masáka] a Johnyho“ [Eislera]. Z toho
všeho plyne, že pomíjet prof. Masáka a netázat se ho na jeho postoj k
připravované přestavbě Máje je nemorální a neetické.
Když jsme se konečně prof. Masáka
zeptali, jak to bylo s těmi „autorskými
vizemi bez kompromisů“ (slova Amadeus Real) či „(původními) myšlenkami prvního návrhu“ (prof. Koucký), odpověděl,
že o žádných takových alternativních myšlenkách nic neví; to, co chtěli
postavit, opravdu v letech 1973–1975 postavili. Slova obhájců nového Eislerova
a Rajnišova návrhu o jakýchsi neuskutečněných myšlenkách tak vyznívají jako
pouhá chiméra či jako blufování.
U stanoviska prof. Kouckého oceňujeme
jeho vážný a slušný tón a sami jsme se snažili odpovědět na ně ve stejném tónu.
Je to stanovisko, s nímž nemůžeme souhlasit, a přece ho pokládáme za poctivé a
čestné. Doufáme nicméně, že i sám prof. Koucký si uvědomí, že všechno kolem
případu Máje čestné a poctivé není.
PhDr. Kateřina
Bečková, předsedkyně Klubu Za starou Prahu
prof. PhDr.
Rostislav Švácha, CSc., člen Domácí rady Klubu Za starou Prahu
8. 6. 2020
[1] Ze
starého přátelství, které ovšem patrně bylo chováním architektů Eislera a
Rajniše narušeno, prof. Masák oběma architektům přislíbil, že vzdor svému
nesouhlasu s jejich projektem přestavby Máje nebude do průběhu událostí
vstupovat. Vyhradil si však právo odpovědět na přímo položenou otázku na jeho
postoj k tomuto projektu. S negativním stanoviskem se svěřil 29. 4. 2020
redaktorce týdeníku Respekt Karolíně
Vránkové a znovu 28. 5. 2020 Rostislavu Šváchovi.
Související články:
Roman Koucký k situaci v Gremiální radě IPR a obchodnímu domu Máj 1.6.2020
Členové Klubu Za starou Prahu opustili radu Institutu plánování a rozvoje 25.5.2020
Já se už nemůžu dočkat když si to dcera u nás pod stromečkem najde :-) Nejlepší na tom je to…
Tak podle mně takovým dárkem absolutně nic neskazíš :-) A získat tak velkou slevu na tak kvalitní okna - no…
Ne, to není hlavní téma Graphisoftu. Aktuální hlavní téma je zrušení trvalé licence!
Dobrý den. Za mě chalupa vypadá úplně jinak, hlavně interiér. Chalupu jsme měli, kachlové kamna s dvěma troubama, chalupářský nábytek,…
Hotovo! Věřím že tím bráchuh potěším :-) Mají malé miminko, tak peníze tam jdou i jiným směrem. Alespoň se nějak…