Letiště v Letňanech nahradí v budoucnu moderní městská čtvrť
(17. 6. 2020) Její součástí bude jeden z největších parků pro sport a relaxaci v Praze
Letiště v Letňanech nahradí v budoucnu moderní městská čtvrť
Vlastníci pozemků pod Letištěm
Praha Letňany zahájili proces změny využití území z dnešního sportovního
letiště na budoucí městskou čtvrť. Během příštích desetiletí by měl v Letňanech
vyrůst nejprve rozhlehlý park pro sport a relaxaci o rozloze 15 hektarů, následně
pak i nová čtvrť s funkcí bydlení, obchodu a služeb, prostory pro výzkum a
vývoj v oblasti letectví i administrativní plochy.
Provoz sportovního letiště a provozu leteckých škol uprostřed
hustě osídlené městské aglomerace není dlouhodobě udržitelný. Změna využití
území otevře dnes izolovanou a neprostupnou oblast stávajícím obyvatelům,
zkrátí dostupnost strategických míst, jako je konečná stanice metra C - Letňany,
a umožní průjezd, resp. průchod celou oblastí. Nová čtvrť je navržena tak, aby
dále nezatížila stávající občanskou vybavenost v okolních městských
částech, ale naopak přinesla nové městotvorné funkce a příležitosti pro
současné obyvatele žijící v okolí.
Záměr je již řadu měsíců diskutován s relevantními institucemi
zapojenými do urbanistického rozvoje Prahy. V současné době probíhá
představení urbanistického záměru dotčeným městským částem a Magistrátu
hlavního města Prahy. Na přípravě závazné urbanistické studie využití celého
území pracuje renomovaný ateliér QARTA ARCHITEKTURA, který má mimo jiné letité
zkušenosti s oživením pražského Karlína.
Nejprve
park, potom byty a komerční prostory
V západní části dnešního letiště by měl v první fázi
vzniknout rozsáhlý park pro sport a relaxaci, který naváže na dnešní Lesopark Letňany
a přirozeně prodlouží zelený koridor, který se táhne po severním okraji Prahy
od Střížkova a Ďáblic, k Čakovicím až do Letňan. V zeleném pásu podél
řešeného území vznikne prostor pro řádově 150 tisíc metrů čtverečních
sportovišť i novou cyklostezku, která se napojí na současnou infrastrukturu a
zásadním způsobem zlepší propustnost území pro cyklistickou dopravu.
V druhé části území pak bude – v horizontu několika desítek
let – vybudována městská čtvrť krátkých cest, která nabídne širokou paletu funkcí,
které dnes od fungujícího města jeho občan očekává.
„Naší
ambicí je navrhnout fungující městskou čtvrť, která bude vyváženým souborem
všech městotvorných funkcí. Místo, kde budou lidé žít, pracovat, učit se, ale i
žít kulturní život, nakupovat, relaxovat a sportovat…To vše komfortně, aniž by
byli nuceni trávit čas dlouhými přesuny z místa na místo,“ popisuje
Vladislav Minář, jednatel společností, které vlastní pozemky pod Letištěm Praha
Letňany, a které patří do skupiny PPF. „Rádi bychom byli ukázkovým příkladem
participace investora ve vztahu k městským částem a hlavnímu městu Praze. Jsme
připraveni diskutovat o potřebných funkcích v území, které by přispěly k
rozvoji městských částí,“ doplnil Vladislav Minář.
Urbanisté dostali jasný cíl zlepšit dopravní situaci v území
Letňany-Kbely-Čakovice, doplnit v tomto území důležité městotvorné funkce
a posílit infrastrukturu pro práci i bydlení. I proto je v případě dohody
s městem jednou z priorit vybudování propojovací komunikace mezi dnešními
ulicemi Beladova a Toužimská, která by vytvořila bypass mimo dopravou přetížené
Letňany a Kbely. Plán počítá také s vybudováním koridoru pro městskou
hromadnou dopravu, který by zásadním způsobem zlepšil dopravní napojení městské
části Kbely.
Dlouhodobý záměr s inspirací
v zahraničí
Svým charakterem by se území mělo podobat například nové
vídeňské čtvrti Aspern, která rovněž vyrůstá na místě bývalého letiště ve
Vídni. Zatímco nová městská čtvrť Aspern ve Vídni je z velké části
postavena, v Letňanech stojí před majiteli pozemků řada důležitých
milníků.
„V Praze
v současnosti není mnoho míst, kde by mohli představitelé města jednat
s jediným investorem, který disponuje potřebnými pozemky, zkušenostmi i
dostatkem kapitálu. Jde o jedinečnou příležitost, jak otevřít cestu k rozvoji
severovýchodní části Prahy,“ doplnil Vladislav Minář.
Jednotlivé etapy vzniku nové čtvrti by měly respektovat
potřeby města i občanů v okolí. I proto má změnu využití území odstartovat
budování parku pro sport a rekreaci, který budou moci využít současní obyvatelé
Letňan, Kbel, Čakovic a dalších městských čtvrtí v okolí. Ve střednědobém
horizontu by pak mohla začít vyrůstat nová městská čtvrť směrem od konečné
stanice metra C – Letňany na východ území.
Infrastruktura a moderní
technologie
Součástí plánované infrastruktury jsou kromě kvalitního
veřejného prostoru v podobě náměstí, bulvárů, zelených ulic a běžných
komunikací také cyklostezky a chodníky pro pěší napříč celou novou čtvrtí. Moderní
město krátkých cest musí obyvatelům nabídnout vše, co moderní člověk
v oblasti mobility potřebuje: dopravu na metro i spojení se okolními
rezidenčními oblastmi by měl zajistit například elektrobus, již v rané
fázi počítají architekti s vybudováním infrastruktury pro sdílená elektrokola
i rychlonabíjecí stanice pro elektromobily.
„Již nyní jsou
diskutovány také technologie, které zajistí efektivní hospodaření
s užitkovou a dešťovou vodou, stejně jako smart systémy schopné
optimalizovat toky dopravy, intervaly MHD i svozy odpadů, nebo solární stěny se
schopností zachytit energie a následně ji využít,“ uzavírá výčtem ekonomických
i ekologických inovací dostupných budoucím obyvatelům Vladislav Minář.
tisková zpráva
Doplněno Stavbaweb:
(ČTK) - Jde tak o další developerský projekt na výstavbu nové čtvrti na území Prahy. Jedním z nich je například za 5,5 miliardy Kč Sigma Modřany, kde společnost Central Group na pozemku o rozloze 89 tisíc metrů čtverečních postaví novou rezidenční čtvrť, která nahradí současný rozlehlý skladový areál. Na místě bývalého nákladového nádraží v Praze na Smíchově pak developerská firma Sekyra Group projekt Smíchov City, kde by mohlo bydlet až 3300 lidí, dále je v plánu zhruba 190.000 metrů čtverečních ploch pro služby, nakupování a kanceláře. Součástí projektu jsou základní a mateřská škola a kulturní centra. Další projekty se chystají například u Masarykova nádraží.
O nezastavěných plochách, které sousedí s připravovaným projektem PPF, vede Praha spor se státem. Část z nich vlastní stát a část hlavní město, přičemž premiér Andrej Babiš (ANO) chce prostor využít pro stavbu areálu pro státní úředníky. K tomu nicméně potřebuje přesvědčit město, aby svoje pozemky na stát převedlo. Vedení magistrátu pod vedením primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) se však tomu brání, odmítlo myšlenku "úřednického ghetta" a převedení pozemků na stát podmiňuje řadou podmínek, například finančním příspěvkem na dokončení městského okruhu.
Základní informace o objektu
Kategorie
Veřejný prostor/landscaping
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

6. 6. 2023 04:56:26
půjčku 600 000 Kč .
Dobrý den, jmenuji se Čermáková Martina, jsem z České republiky, viděl jsem váš email lidem, kteří hledají půjčky ... Chci vám představit paní Burianovou Lucii, protože jsem tam dostal půjčku 600 000 Kč ... Po tolika letech hledání půjčky jsem ho konečně potkal a dnes jsem šťastný ... Slibuji, že nebudu litovat, když to zkusíte. Burianovalucie23@seznam.cz Whatsapp: +420607506943
5. 6. 2023 16:30:04
Re: Rodinný dům v Mníšku pod Brdy
Dobrý den, někde jsem četl, že parapety musí být vysoké 90 cm. V podkroví ale určitě tak vysoký není. Jak je možné, že to takto architekti nevědí a že to stavební úřad zkolaudoval?
31. 5. 2023 19:54:12
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
Mně by se nejvíc líbil návrh týmu 15. Fasáda svou tektonikou i barevností perfektně zapadá mezi původní stavby a přitom je nekopíruje. Navíc krásně otevírá "vnitrobloky", které jsou vlastně náměstími. Tým 11 má na první pohled velmi atraktivní fasádu se zámecky působícími vstupními oblouky, ale právě ty ve mě vyvolávají spíš pocit "tady už je to naše", než "pojď dál". A stejné je to u průchodů do vnitrobloků - nejsou to ulice.
31. 5. 2023 19:33:03
Re: Studenti architektury představí vizi Česka na výstavě CZ2
Studentská představa, že cyklistika plnohodnotně nahradí automobilovou dopravu, je naivní. Na kole nerozvezete děti do škol, nepřivezete nákup, nedojedete čistý v každém počasí. A to ještě nemluvím o rychlosti, která je zejména mimo centra měst nesrovnatelná.
31. 5. 2023 07:18:08
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
... ilustrační foto ?
30. 5. 2023 14:49:13
Re: Byt výtvarnice a architekta
Byt je krásně rozvolněný, nicméně stále nechápu, jak je možné, že zde není dodržena norma ohledně nepřípustnosti přímého vstupu z kuchyně / obytné místnosti na WC. Tento precedens mne trápí, protože pokud projekt byl předložen na stavební úřad a vyjádřila se němu i Hygienická stanice, pak něco není v pořádku.....
25. 5. 2023 19:47:02
Re: Rozšíření kanceláří Price f(x)
Zaujaly mě ty "černě přestříkané technologické rozvody". Jaké technologie se tím myslí? Copak nemají rozvody podle druhu média z bezpečnostních důvodů svou předepsanou barvu?
25. 5. 2023 18:31:36
Re: Rezidence nad zatopeným lomem
Nádhera.
8. 5. 2023 18:56:36
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Proč ve většině nových dispozic architekti ignorují požadavek, aby WC nebylo přímo přístupné z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel? Jinak hezké, hlavně jak je to barevné.
5. 5. 2023 11:38:19
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Vypadá to úžasně! Mohu se k Vám pozvat na kávu a prohlídku rekonstruovaného bytu? Moc děkuji a těším se Karel Klátil 777979743 karel.klatil@flexibau.cz
27. 4. 2023 20:00:04
Re: Rekonstrukce stodoly v Pošumaví
Tak tohle se mi opravdu líbí. Taková obytná/neobytná stodola/nestodola. Paráda.
27. 4. 2023 19:15:46
Re: Re: Rozhledna Vysoké Pole.
Tak zkuste žít v jeskyni. A běda, jestli někde vyšlapete pěšinku.
27. 4. 2023 19:08:53
Re: Zlínská zrcadla
Pěkné instalace pro lidi, ale kolik ptáků už se o ta zrcadla zabilo? Nebo je ten povrch pro ptáky nějak zviditelněn?
24. 4. 2023 11:27:21
Re: Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další...
...stejně jako kdysi nepotřebovala Praha Národní divadlo... Stavby pro kulturu de facto nejsou zapotřebí nikdy, člověk se obrazů nebo hudby nenají, přece, není-liž pravda?
22. 4. 2023 13:59:36
Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další kro...
Pokládám od počátku tento plán za nesmírné plýtvání veřejnými prostředky a v souvislosti se současnou fiskální situací státu i podnikatelských kruhů v MS kraji ze vrcholně nezodpovědné jednání primátora a jeho nohsledů, zejména paní Bajgarové. Koncertní sál Ostrava nepotřebuje. Pro Tomáše Macuru to má být jen jeden z hlavních pomníků jeho mocenského megalomanského působení ve vedení Magistrátu. Podobně jako Andrej Babiš, i Macura finanční stránku města řídí jak svoji privátní firmu. Najde se nějaký dobrý spolek, který tohoto odiozního politického podivína požene k hmotné odpovědnosti?
19. 4. 2023 00:10:45
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Vylepšování krajiny rozhlednami je zcela nevhodná záležitost. Příroda je dokonalá bez našich zásahů. Navíc je to skutečně nevkusné,
18. 4. 2023 22:46:43
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Pro mě je to nádhera. Těším se na návštěvu a gratuluji!
16. 4. 2023 18:25:26
Re: Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci.
Adresa: Muchova 267, 403 39 Chlumec
13. 4. 2023 18:14:08
Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci
jedná se o obec Chlumec na jihu Čech, nebo o Chlumec nad Cidlinou, či nějaký jiný Chlumec ?
11. 4. 2023 17:37:36
Re: Dětská léčebna v Ostrově u Macochy
Architektura je subjektivní věc, takže bez obalu: nic podobně depresivního jsem dlouho neviděla. A modlím se, aby mé děti neměly nikdy žádné dýchací potíže.