Letiště v Letňanech nahradí v budoucnu moderní městská čtvrť

Letiště v Letňanech nahradí v budoucnu moderní městská čtvrť

(17. 6. 2020) Její součástí bude jeden z největších parků pro sport a relaxaci v Praze

   
 
 
 
 

Letiště v Letňanech nahradí v budoucnu moderní městská čtvrť

Vlastníci pozemků pod Letištěm Praha Letňany zahájili proces změny využití území z dnešního sportovního letiště na budoucí městskou čtvrť. Během příštích desetiletí by měl v Letňanech vyrůst nejprve rozhlehlý park pro sport a relaxaci o rozloze 15 hektarů, následně pak i nová čtvrť s funkcí bydlení, obchodu a služeb, prostory pro výzkum a vývoj v oblasti letectví i administrativní plochy.

Provoz sportovního letiště a provozu leteckých škol uprostřed hustě osídlené městské aglomerace není dlouhodobě udržitelný. Změna využití území otevře dnes izolovanou a neprostupnou oblast stávajícím obyvatelům, zkrátí dostupnost strategických míst, jako je konečná stanice metra C - Letňany, a umožní průjezd, resp. průchod celou oblastí. Nová čtvrť je navržena tak, aby dále nezatížila stávající občanskou vybavenost v okolních městských částech, ale naopak přinesla nové městotvorné funkce a příležitosti pro současné obyvatele žijící v okolí.

Záměr je již řadu měsíců diskutován s relevantními institucemi zapojenými do urbanistického rozvoje Prahy. V současné době probíhá představení urbanistického záměru dotčeným městským částem a Magistrátu hlavního města Prahy. Na přípravě závazné urbanistické studie využití celého území pracuje renomovaný ateliér QARTA ARCHITEKTURA, který má mimo jiné letité zkušenosti s oživením pražského Karlína.

Nejprve park, potom byty a komerční prostory

V západní části dnešního letiště by měl v první fázi vzniknout rozsáhlý park pro sport a relaxaci, který naváže na dnešní Lesopark Letňany a přirozeně prodlouží zelený koridor, který se táhne po severním okraji Prahy od Střížkova a Ďáblic, k Čakovicím až do Letňan. V zeleném pásu podél řešeného území vznikne prostor pro řádově 150 tisíc metrů čtverečních sportovišť i novou cyklostezku, která se napojí na současnou infrastrukturu a zásadním způsobem zlepší propustnost území pro cyklistickou dopravu.

V druhé části území pak bude – v horizontu několika desítek let – vybudována městská čtvrť krátkých cest, která nabídne širokou paletu funkcí, které dnes od fungujícího města jeho občan očekává.

„Naší ambicí je navrhnout fungující městskou čtvrť, která bude vyváženým souborem všech městotvorných funkcí. Místo, kde budou lidé žít, pracovat, učit se, ale i žít kulturní život, nakupovat, relaxovat a sportovat…To vše komfortně, aniž by byli nuceni trávit čas dlouhými přesuny z místa na místo,“ popisuje Vladislav Minář, jednatel společností, které vlastní pozemky pod Letištěm Praha Letňany, a které patří do skupiny PPF. „Rádi bychom byli ukázkovým příkladem participace investora ve vztahu k městským částem a hlavnímu městu Praze. Jsme připraveni diskutovat o potřebných funkcích v území, které by přispěly k rozvoji městských částí,“ doplnil Vladislav Minář.

Urbanisté dostali jasný cíl zlepšit dopravní situaci v území Letňany-Kbely-Čakovice, doplnit v tomto území důležité městotvorné funkce a posílit infrastrukturu pro práci i bydlení. I proto je v případě dohody s městem jednou z priorit vybudování propojovací komunikace mezi dnešními ulicemi Beladova a Toužimská, která by vytvořila bypass mimo dopravou přetížené Letňany a Kbely. Plán počítá také s vybudováním koridoru pro městskou hromadnou dopravu, který by zásadním způsobem zlepšil dopravní napojení městské části Kbely.

Dlouhodobý záměr s inspirací v zahraničí
Svým charakterem by se území mělo podobat například nové vídeňské čtvrti Aspern, která rovněž vyrůstá na místě bývalého letiště ve Vídni. Zatímco nová městská čtvrť Aspern ve Vídni je z velké části postavena, v Letňanech stojí před majiteli pozemků řada důležitých milníků.

„V Praze v současnosti není mnoho míst, kde by mohli představitelé města jednat s jediným investorem, který disponuje potřebnými pozemky, zkušenostmi i dostatkem kapitálu. Jde o jedinečnou příležitost, jak otevřít cestu k rozvoji severovýchodní části Prahy,“ doplnil Vladislav Minář.

Jednotlivé etapy vzniku nové čtvrti by měly respektovat potřeby města i občanů v okolí. I proto má změnu využití území odstartovat budování parku pro sport a rekreaci, který budou moci využít současní obyvatelé Letňan, Kbel, Čakovic a dalších městských čtvrtí v okolí. Ve střednědobém horizontu by pak mohla začít vyrůstat nová městská čtvrť směrem od konečné stanice metra C – Letňany na východ území.

Infrastruktura a moderní technologie
Součástí plánované infrastruktury jsou kromě kvalitního veřejného prostoru v podobě náměstí, bulvárů, zelených ulic a běžných komunikací také cyklostezky a chodníky pro pěší napříč celou novou čtvrtí. Moderní město krátkých cest musí obyvatelům nabídnout vše, co moderní člověk v oblasti mobility potřebuje: dopravu na metro i spojení se okolními rezidenčními oblastmi by měl zajistit například elektrobus, již v rané fázi počítají architekti s vybudováním infrastruktury pro sdílená elektrokola i rychlonabíjecí stanice pro elektromobily.

„Již nyní jsou diskutovány také technologie, které zajistí efektivní hospodaření s užitkovou a dešťovou vodou, stejně jako smart systémy schopné optimalizovat toky dopravy, intervaly MHD i svozy odpadů, nebo solární stěny se schopností zachytit energie a následně ji využít,“ uzavírá výčtem ekonomických i ekologických inovací dostupných budoucím obyvatelům Vladislav Minář.
tisková zpráva

Doplněno Stavbaweb:
(ČTK) - Jde tak o další developerský projekt na výstavbu nové čtvrti na území Prahy. Jedním z nich je například za 5,5 miliardy Kč Sigma Modřany, kde společnost Central Group na pozemku o rozloze 89 tisíc metrů čtverečních postaví novou rezidenční čtvrť, která nahradí současný rozlehlý skladový areál. Na místě bývalého nákladového nádraží v Praze na Smíchově pak developerská firma Sekyra Group projekt Smíchov City, kde by mohlo bydlet až 3300 lidí, dále je v plánu zhruba 190.000 metrů čtverečních ploch pro služby, nakupování a kanceláře. Součástí projektu jsou základní a mateřská škola a kulturní centra. Další projekty se chystají například u Masarykova nádraží.

O nezastavěných plochách, které sousedí s připravovaným projektem PPF, vede Praha spor se státem. Část z nich vlastní stát a část hlavní město, přičemž premiér Andrej Babiš (ANO) chce prostor využít pro stavbu areálu pro státní úředníky. K tomu nicméně potřebuje přesvědčit město, aby svoje pozemky na stát převedlo. Vedení magistrátu pod vedením primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) se však tomu brání, odmítlo myšlenku "úřednického ghetta" a převedení pozemků na stát podmiňuje řadou podmínek, například finančním příspěvkem na dokončení městského okruhu.

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Veřejný prostor/landscaping

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

16. 4. 2021 15:44:03

Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci

Velké fráze plné prázdných slov. Ani jedno o tom, jak se společně s růstem zastavěnosti a zahuštění stavbami zlepší životní prostředí bývalých industriálních ploch, často bez veřejné zeleně, ani jak se vyšší počet obyvatel projeví v přeplnění sítí MHD v době špiček. ani Ň o tom, jak bude ošetřena prostupnost přeplněných vnitřních pražských komunikací i magistrály a spojek a totéž platí o umístění parkovacích a odstavných ploch pro nové rezidenty, když dnes jich až 50% chybí pro ty stávající téměř v celé Praze. Samé plány plné ničeho. Jen byty, a související TI a DI je vedlejší, přitom je základnou pro další rozvíjení osídlení v Praze. Kapacity starých inženýrských sítí, ČOV i zdrojů vody jsou již dnes přetíženy. Významné orgrtanizace zásadní pro denní provoz města, jako je mj. i TSK, jsou bez potřebného počtu kvalifikovaných techniků a takové zajímavé, leč postradatelné organizace jako je IPR , ty mají lidí a schopných přebytek. Co vše se v Praze dělá špatně, na co lidé na Magistrátě absolutně nestačí? Na všechno. Pouze zaměstnanost úředníků pořád zvyšují. Jak hloupé, jak sebevražedné, jak nekompetentní! Pan Hřib celou tuto vážnou roli řídit moudře chod města nezvládá, zrovna jako VŠICHNI JEHO PŘEDCHŮDCI! I v Praze ryba smrdí od hlavy a je jedno, zda jde o vládu nebo Magistrát. Stejní lidé, nezodpovědní, s plnými kapsami peněž za své benefity, ale výsledek jejich činností pro občany je katastrofální.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz