Dostálová: Účinnost stavebního zákona bude nabíhat postupně
(16. 1. 2020) Platný by měl být od začátku příštího roku

Dostálová: Účinnost stavebního zákona bude nabíhat postupně
(ČTK) - Účinnost stavebního zákona bude nabíhat postupně, nejzazší termín je polovina roku 2023. Platný by měl být od začátku příštího roku. Tím, že se prodloužila doba pro vypořádání připomínek o dva měsíce, by měla do Sněmovny přijít předloha s minimem rozporů. Projednání by tak mělo mít hladší průběh. V rozhovoru s ČTK to řekla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO). Vláda si od zákona slibuje výrazné zjednodušení a zrychlení povolování staveb. Případné stažení návrhu podle Dostálové nepřipadá v úvahu.
"Když jsem řekla, že zákon bude účinný od poloviny roku 2023, myslela jsem tím, že účinnosti do té doby nabude jeho poslední část. Ale není důvod otálet. Jsou etapy, které by mohly být účinné už v roce 2021 těsně po začátku platnosti. Určitě to není tak, že chystáme projekt, zmáčkneme červené tlačítko a ono to začne najednou fungovat v polovině roku 2023," uvedla Dostálová.
Podle ní by mohly brzy po přijetí zákona začít fungovat Nejvyšší stavební úřad nebo digitalizace. "Pokud integrujeme dotčené orgány na úrovni státu, tak je zbytečné čekat. Stát si může ty věci na své úrovni zrychlit. Takže klidně by to jedno razítko od dotčených orgánů, které chceme, mohlo být už v příštím roce. Stejně tak lze spustit některé etapy digitalizace. Výběrová řízení na digitalizaci plánujeme od června do srpna, celý podzim by se mohlo soutěžit. Ty termíny jsou realistické," uvedla dále ministryně.
Za velmi důležité označila prodloužení termínu pro vypořádání připomínek z konce ledna na konec března, které schválil premiér Andrej Babiš (ANO). "Čím více kompromisů najdeme a odbouráme debatu ve Sněmovně, tím reálnější je platnost už od začátku příštího roku. Nenajdete politika, který by řekl, že není potřeba zrychlit stavební řízení. Takže myslím, že ve Sněmovně nějaká debata bude. Ale nebude to k nějakým zásadním systémovým věcem, ale k technickým detailům," doplnila Dostálová.
Případné stažení návrhu zákona, ke kterému některá připomínková místa vybízela, podle ní nepřichází v úvahu. Nejzásadnější rozpor byl podle ní se Svazem měst a obcí o míru samostatnosti obecních stavebních úřadů. "A tam jsme v pondělí našli rozumný kompromis. Úplně s čistým svědomím říkám, že jsme na začátku celého procesu museli popsat všechny problémy. Nemohli jsme koukat nalevo nebo napravo. A od toho je tady mezirezortní připomínkové řízení, aby si k tomu každý řekl, co se mu nelíbí. Cíl je jasný a jsem ráda, že ho nikdo nezpochybnil," sdělila ministryně.
Stažení zákona by podle ní nikomu nepomohlo. Pokud by se ho nepodařilo schválit do konce volebního období na podzim příštího roku, zákon by se musel projednávat znovu. "Tím by se schválení oddálilo o několik let. To by byla velká škoda, protože je za tím spousta práce. To se stalo třeba se zákonem o realitním zprostředkování. Od jeho návrhu ke schválení uběhlo osm let," uvedla dále Dostálová.
Někteří kritici označili návrh zákona za protiústavní. Podle Dostálové je třeba tyto námitky důkladně prodiskutovat. "Nikdy bych nepřipustila, abychom předložili zákon, který je v jakémkoliv bodě protiústavní. Naším cílem není, aby skončil u Ústavního soudu a tím se to celé zdrželo. Musíme ochraňovat veřejné zájmy, nesmíme porušovat Listinu základních práv a svobod. Jde spíše o to si celou věc vysvětlit. Protože někdy jeden paragraf navazuje na druhý a je to jenom otázka výkladu," dodala ministryně.
Související články:
Návrh stavebního zákona zůstává pro kraje nepřijatelný 15.1.2020
Malé stavební úřady zůstanou u obcí, dohodli se Dostálová a Lukl 14.1.2020
Hamáček odhaduje, že stavební zákon bude třeba přepracovat 14.1.2020
Nejvyšší soudy kritizují stavební zákon 14.1.2020
Dostálová: Stavební zákon bude účinný od poloviny roku 2023 13.1.2020
Dostálová: Stavební zákon by se měl do září dostat do Sněmovny 8.1.2020
Připomínky k stavebnímu zákonu může MMR řešit do konce března 7.1.2020
Stavební zákon může oslabit i pozici památek v UNESC0, míní MK 7.1.2020
Spolky vyzvaly Dostálovou ke stažení návrhu stavebního zákona 7.1.2019
Návrh stavebního zákona by měl být stažen, říká rada pro památky 20.12.2019
Brno a další města mají připomínky k novele stavebního zákona 19.12.2019
Hasiči mají výhrady k návrhu stavebního zákona 12.12.2019
Obce: Nový stavební zákon by mohl ohrozit povolování staveb na rok 10.12.2019
Památková inspekce MK kritizuje návrh stavebního zákona 28.11.2019
Nový stavební zákon čeká připomínkové řízení 27.11.2019
Ministerští úředníci kritizují návrh stavebního zákona 25.11.2019
Babiš: Paragrafové znění nového stavebního zákona bude 15. 11. 10.10.2019
Vláda schválila věcný záměr nového stavebního zákona 26.6.2019
Dostálová: Stavební zákon půjde do vlády o dva týdny později 5.4.2019
Návrh stavebního zákona by měl jít na vládu v polovině dubna 29.3. 2019
ČKAIT: Stavební zákon je uspěchaný, není dobře připravený 28.3.2019
Stanovisko ČKA k věcnému záměru rekodifikace veřejného stavebního práva 28.3.2019
Společné územní a stavební řízení se osvědčilo, výrazně zkrátí povolování 22.3.2019
KDU-ČSL navrhuje za nedodržení lhůt ve stavebním řízení pokuty 18.3.2019
Ke kritice stavebního zákona se přidávají další 6.3.2019
Návrh stavebního zákona podle expertů ohrožuje kulturní dědictví 12.2.2019
Babiš požaduje přijetí stavebního zákona do r. 2021, tlačí na MMR 13.12.2019
Komentáře ke článku
16. 1. 2020 14:49:49. Re: Dostálová: Účinnost stavebního zákona bude nabíhat postupně. Miloš Grigorij Parma
30. 1. 2020 06:42:45. Re: Re: Dostálová: Účinnost stavebního zákona bude nabíhat postu... Jiří Kalvach
29. 1. 2020 20:21:00. Re: Dostálová: Účinnost stavebního zákona bude nabíhat postupně. Marek
Vážení spřadatelé stavebního zákona. Je to hrůza co my podnikatelé musíme vydělat na to, aby široká hrůza státní administrativy vedená panem Babišem a různý organizacemi a spolky, měly zaplacené platy. Hrůza! Od SZ č.50, se stavební zákopn stále upravuje a zesložiťuje!!! Stává se nepřehledným a pro občana nepochopitelným a nedává žádnou osobní pravomoc vlastním úřadům, které stavby povolují! Stavební zákon, jako mnoho ostatních zákonů a předpisů v této zemi je třeba výrazně zkrátit, T.J. ZJEDNODUŠIT! Jinak zemřem na administrativní šok společnosti......................... |
Těžko nesouhlasit, lze jen upřesnit. Ale dobře napsáno. Paní Dostálová měla dobré vize, jak na to. Chtěl to, co mnozí z nás v praxi vítáme. Ale co vykonala v roce 2019, to je špatně. Ústup obcím kvůli umístění úředníků, to je Kocourkov. Nebudu to dál rozvádět, to je na přednášku. Ale hluboce přehání, že stažením návrhu zákona se schválení protáhne na roky! Ani o půl roku, jen by musela občas hovořit s námi, kteří se stavením zákonem musíme denně žít. mám představu, jak napravit mnohé, co nyní už v pořádku v návrhu zákona není. Jistě si ji mohla na těchto stránkách přečíst. Já vím, kdyby měla čas. Ale není sama, jen je otázka, má kolem sebe moudré lidi? |
Souhlasím s předchozím komentářem. Jde o další příklad "Vylita vanička i s dítětem". Prosté řešení -převzít zákon, kdy se stavělo rychle, např. SZ č.50 s minimem aktualizací, aniž by ohrozily veřejný zájem, je v zájmu "demokracie" komplikováno k dnešku již do nekonečna. Rychlá stanoviska, cca do 30dnů, vyplývala již dávno ze Správního řádu. Pomohly by sankce za nedodržení.To úředníci nechtějí. Mám pocit, že ČKA ,oproti svým původním připomínkám, nyní oponuje vlažně a paní ministryně to v mediích chápe a užívá jako podporu ze strany této odborné komory. |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

28. 1. 2021 09:53:16
Re: Re: Revitalizace pražských náplavek.
Děkujeme za upozornění, mapu asi zadával redakční šotek :-)
27. 1. 2021 17:32:42
Re: Revitalizace pražských náplavek
S tou mapou to myslíte vážně nebo jen zkoušíte čtenáře? Revitalizace náplavek na náměstí Míru :-) .
25. 1. 2021 20:04:57
Re: Vily a rodinné domy v Hradci Králové 1900‒1950
Autore článku, nauč se rozlišovat trpný a činný rod. Pevnost se určitě nezrušila sama a taky se sama nezačala bourat. Ona byla zrušena a byla bourána. A stejně tak je to s pozemky. Taky se neuvolnily samy od sebe, ale byly (někým) uvolněny. Je smutné, když je kažen tak krásný jazyk, jakým je čeština. Omlouvám se, že nepíši k tématu - knížka je určitě krásná. Jen doufám, že je také krásně napsaná.
25. 1. 2021 15:07:43
Re: Moderní bydlení je bydlení v klidu a tichu
A ve tmě!
25. 1. 2021 07:13:02
Re: Interiéry domu Na Košince
Co je malé, to je milé. Možná by se vešel ještě Harry Potter do "pokojíčku" pod schody ;-)
24. 1. 2021 16:22:51
Re: Re: Rodinný dům v Praze Braníku.
To ne, ten výstup nahoru je na párátko moc široký :-)
22. 1. 2021 15:41:25
Re: Zastupitelstvo Jihlavy schválilo Zásady pro spolupráci s inv...
Zásady developmentu by měly být definovány v územně plánovací dokumentaci - územním plánu, regulačním plánu, apod. Samosprávy by neměly vytvářet duplicitní schvalovací procesy paralelně se stavebními předpisy / stavebním zákonem, vzniká tím ještě více nepřehledná a zmatečná situace pro jakýkoliv záměr. Develepeři ve většině případů realizují - investují do dopravní a technické infrastruktury, kterou včetně draze nakoupených pozemků převádění na obce / města., nevidím tedy důvod, proč by měli developeři ještě platit nějaké příspěvky, pokud se samosprávy na developmentu finančně nepodílejí?
21. 1. 2021 12:00:48
Re: Žluťák v Humpolci
parádní práce. zvenku model :) jsem zvědav, jak dlouho vydrží střecha bílá :)
21. 1. 2021 11:59:25
Re: Rodinný dům v Praze Braníku
dům hamburger :)
20. 1. 2021 21:50:27
Re: Dům nad údolím Tiché Orlice
Líbí se mi, jak měkce je vytvarován terén kolem domu. Ale dost mě zarazilo umístění sedací odpočinkové soupravy zády k tak nádhernému výhledu.
20. 1. 2021 20:44:26
Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT Praha.
Souhlasím.
20. 1. 2021 17:45:24
Re: Nábytek z recyklovaných propagačních materiálů Kongresového ...
Moc pěkné, fakt. Ale proč zůstala v utajení ona restaurátorka a expertka na materiály? Z vrozené skromnosti? Nebo na ni pánové zapomněli? Není umělkyně, tak její jméno nikoho zajímat nemusí? Nevím, jenom spekuluji, ale dobře to nevypadá...
19. 1. 2021 18:36:52
Re: Spojovací lávky VŠCHT Praha
Úchvatné dílo, technicky, staticky, výtvarně. Volba kontrastu je 100% správná. Autoři si zaslouží obdiv.
17. 1. 2021 09:58:30
Re: Praha vypíše mezinárodní urbanistickou soutěž na okolí Flore...
Soutěž zde je předčasná ( stejně pro filharmonií ). Nové koncepci musí předcházet řešení dopravních poměrů (magistrály) v celoměstských souvislostech + naléhavý je okruh Prahy. Dnešní stav je katastrofální ,nutno chápat jako provizorní. Nelze mu podřizovat budoucí zástavbu.
13. 1. 2021 12:04:15
Re: Přístavba budovy muzea skla a bižuterie
Myslím, že se to bude líbit. Díky zrcadlení okolí na fasádě vypadá objekt mnohem lépe, než vypadal v projektu. A taky už jsou dneska lidi na "nekrabicové" domy víc zvyklí.
13. 1. 2021 11:46:32
Re: Re: Re: Rodinný dům v údolí Dyje.
Interiér má potenciál pro změnu. Vypadá to jako před nastěhováním. Stačilo by pověsit obrazy, přidat pár kytek a nechat děti rozházet hračky. :) Mě spíš překvapila informace, že dům dodržuje uliční čáru. Na první i poslední fotografii to vypadá, že ustupuje, ale možná jde o optický klam díky tmavé fasádě. Můj první dojem byl, že dům říká "Já tu nejsem."
13. 1. 2021 07:31:59
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
souhlasím s Ing.V.Kocourkem - že se Praha začíná zesměšňovat
12. 1. 2021 20:09:32
Re: Re: Rodinný dům v údolí Dyje.
Mám stejný názor. Exteriér a vnější architektura skvělé. Interiér je věc názoru uživatelů. Mně se zdá rovněž příliš sterilní.
12. 1. 2021 18:19:04
Re: Rodinný dům v údolí Dyje
Hmota a exteriér mě baví. Ale uvnitř? Covidová jednotka? Bydlení pro roboty? Na tuhle sterilitu jsem asi moc starej, nic ve zlým.
11. 1. 2021 11:01:20
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
"Tuto odpočinkovou a vyhlídkovou funkci plní Filsakova piazzetta velmi dobře dodneška." Opravdu? Vždyť polovina "náměstí" jsou nadstavba nad garážemi. Tento návrh i přes novou budovu plochu náměstí výrazně rozšíří, pohledu na brutalistický hotel nijak nepřekáží, výškou nepřesahuje okolní zástabu, a zároveň bude fungovat jako památník českému filmu (jako dominanta náměstí režiséra Miloše Formana). Za mě opravdu unikátní návrh, který si v Praze své místo zaslouží. Doufám, že vyjde. Obecně se má mezi nájemci Pařížské ulice za to, že čím severněji adresa je, tím jde o méně zajímavý prostor. Tento redevelopment atraktivitu v rámci celé Pařížské vyrovná a bude katalyzátorem zvýšení kvality prostředí.