Dostálová: Ke stavebnímu zákonu přišlo 4500 zásadních připomínek
(16. 1. 2020) Spousta z nich se ale překrývá

Dostálová: Ke stavebnímu zákonu přišlo 4500 zásadních připomínek
(ČTK) - K návrhu stavebního zákona přišlo asi 4500 zásadních připomínek. Spousta z nich se ale překrývá, reálně to tedy bude mnohem méně. V rozhovoru s ČTK to uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO). Nejzásadnější byly podle ní připomínky k míře samostatnosti obecních stavebních úřadů a nezávislosti obcí při sestavování územních plánů. Vláda si od zákona slibuje výrazné zkrácení a zjednodušení povolování staveb. Podle údajů Světové banky patří Česko ve vyřízení stavebního povolení na 157. místo ze 190 porovnávaných zemí.
"Definitivní číslo s počtem připomínek teprve oznámíme, protože je tam mnoho duplicit. Mezi připomínková místa patří třeba jednotlivé kraje. A ty často využily funkci kopírování a vkládání. Takže máme kolikrát 14 stejných připomínek na jedno téma. Největší objem byl k institucionálnímu modelu, což jsme věděli. A také k územnímu plánování," řekla Dostálová.
Za velmi důležitou označila pondělní dohodu se Svazem měst a obcí. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) podle ní upraví návrh stavebního zákona tak, že úředníci odpovědní za stavební řízení na úrovni obcí nebudou převedeni do nového státního modelu s Nejvyšším stavebním úřadem. Původně mělo pod stát přejít 13.500 úředníků, nyní to bude asi 7000.
"Připravili jsme několik kompromisních variant. Ta výsledná nebyla jediná, kterou jsme probírali. Věděli jsme, že každý musíme nějak ustoupit. A myslím, že nakonec vzniknul rozumný a vyvážený kompromis. Abychom nevzdalovali službu od občana, ale zároveň jsme zachovali mechanismy pro případ, že úřady nekonají tak, jak mají," uvedla dále Dostálová. Zákon by měl podle dohody zachovat stavební úřady na úrovni obcí. Dále by ale rozhodovaly státem řízené krajské úřady a centrála. Rovnou na úrovni státu by se měly řešit liniové a velké veřejně prospěšné stavby.
"Pokud jde o samostatnost měst obcí při sestavování územních plánů, musíme ohlídat, aby se tam na jednu stranu promítly jejich zájmy. Ale na druhé straně musí být ochrana veřejných zájmů. Chápu, že obcím nemůže nikdo nařizovat, co kde bude. Města mají určitě zdroje a personální obsazení, aby si mohly pořídit územní plány. Ale malé obce na to mít nebudou," doplnila ministryně. Kvůli územnímu plánování MMR jedná s velkými městy. Tento týden jsou na programu Brno, Ostrava a Zlín.
Jak Dostálová dále uvedla, v připomínkovém řízení je ochotná dělat kompromisy. "Ovšem musíme všichni sledovat společný cíl. A to je zrychlit, zjednodušit a dodržet lhůty. To jsou pro mě zásadní momenty, které u stavebního řízení musím ohlídat. Když máme společný cíl, tak pojďme hledat cestu. A my jsme připraveni k jakémukoliv dialogu."
Dostálová se při přípravě zákona setkala s názory, že místo nové normy by stačilo stavebnictví digitalizovat. To však důrazně odmítá. "Digitalizace nám určitě pomůže, ale do nově nastaveného systému. Žebříček Světové banky je založený na lhůtách načtených ze zákona. A aktuálně je v Česku k získání potřebných razítek potřeba 246 dní. To je třeba výrazně zkrátit," sdělila ministryně. Světová banka vychází z legislativních dat pro povolování skladových prostor. V nejrychlejším Singapuru je k získání povolení potřeba 35 dní. V Evropě je nejrychlejší Dánsko se 64 dny.
Dostálová plánuje také jednání se soudci. Například Nejvyšší správní soud minulý týden uvedl, že zákon by měl být stažen z projednávání. "Já těm jejich připomínkám rozumím. Spousta věcí je potřeba technicky upravit. Ale není tam nic, co by se nedalo odstranit. Ke každému zákonu jsou připomínky, od toho tady to připomínkové řízení máme. Ovšem kdyby se měl po každé připomínce stahovat zákon, tak to můžeme dělat do nekonečna," dodala ministryně.
Související články:
Dostálová: Účinnost stavebního zákona bude nabíhat postupně 16.1.2020
Návrh stavebního zákona zůstává pro kraje nepřijatelný 15.1.2020
Malé stavební úřady zůstanou u obcí, dohodli se Dostálová a Lukl 14.1.2020
Hamáček odhaduje, že stavební zákon bude třeba přepracovat 14.1.2020
Nejvyšší soudy kritizují stavební zákon 14.1.2020
Dostálová: Stavební zákon bude účinný od poloviny roku 2023 13.1.2020
Dostálová: Stavební zákon by se měl do září dostat do Sněmovny 8.1.2020
Připomínky k stavebnímu zákonu může MMR řešit do konce března 7.1.2020
Stavební zákon může oslabit i pozici památek v UNESC0, míní MK 7.1.2020
Spolky vyzvaly Dostálovou ke stažení návrhu stavebního zákona 7.1.2019
Návrh stavebního zákona by měl být stažen, říká rada pro památky 20.12.2019
Brno a další města mají připomínky k novele stavebního zákona 19.12.2019
Hasiči mají výhrady k návrhu stavebního zákona 12.12.2019
Obce: Nový stavební zákon by mohl ohrozit povolování staveb na rok 10.12.2019
Památková inspekce MK kritizuje návrh stavebního zákona 28.11.2019
Nový stavební zákon čeká připomínkové řízení 27.11.2019
Ministerští úředníci kritizují návrh stavebního zákona 25.11.2019
Babiš: Paragrafové znění nového stavebního zákona bude 15. 11. 10.10.2019
Vláda schválila věcný záměr nového stavebního zákona 26.6.2019
Dostálová: Stavební zákon půjde do vlády o dva týdny později 5.4.2019
Návrh stavebního zákona by měl jít na vládu v polovině dubna 29.3. 2019
ČKAIT: Stavební zákon je uspěchaný, není dobře připravený 28.3.2019
Stanovisko ČKA k věcnému záměru rekodifikace veřejného stavebního práva 28.3.2019
Společné územní a stavební řízení se osvědčilo, výrazně zkrátí povolování 22.3.2019
KDU-ČSL navrhuje za nedodržení lhůt ve stavebním řízení pokuty 18.3.2019
Ke kritice stavebního zákona se přidávají další 6.3.2019
Návrh stavebního zákona podle expertů ohrožuje kulturní dědictví 12.2.2019
Babiš požaduje přijetí stavebního zákona do r. 2021, tlačí na MMR 13.12.2019
Komentáře ke článku
16. 1. 2020 17:24:06. Re: Dostálová: Ke stavebnímu zákonu přišlo 4500 zásadních připom... Jitka
16. 1. 2020 21:41:28. Re: Dostálová: Ke stavebnímu zákonu přišlo 4500 zásadních připom... Václav
Podle paní ministryně je žebříček Světové banky založený na lhůtách načtených ze zákona a aktuálně je prý k získání potřebných razítek potřeba 246 dní. Jenže spoustu z nich je možné získávat souběžně. Spíš by to chtělo zjistit, která razítka dotčených orgánů jsou podmíněna stanovisky někoho dalšího, který se neřídí lhůtami podle správního řádu. V tom je totiž jádro pudla. |
Kačeří příběhy ! |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu